Author Topic: Wie denkt met me mee  (Read 9400 times)

Offline Marie-Louise

• Top Poster
Wie denkt met me mee
« on: January 11, 2016, 12:07:45 PM »
Hallo allemaal!

Ik zit met het volgende.
Sinds 2013 ben ik aangemeld bij de Stadsbank (met de bedoeling mijn schulden weg te werken) en is mij min of meer bewindvoering aangesmeerd. Tot nu toe heb ik alleen nog budgetbeheer en los ik op eigen initiatief een tweetal schulden af van €200,- per maand.

Recentelijk ben ik erachter gekomen dat er bij bewindvoering niks met schulden gedaan word :o.
Nu heb ik meerdere malen aangegeven dat ik wel heel graag van mijn schulden af wil, maar ik kreeg steeds de respons om daar nog maar even mee te wachten. Het wordt alleen maar erger op deze manier en mijn leven staat stil.
Afgelopen week heb ik nog gebeld, omdat ik me wil aanmelden voor schuldhulpverlening. Mijn bewindvoerder zal mijn terugbellen, hetgeen wat tot op heden nog niet gebeurd is. Dus moet ik daar weer achteraan vangen.

Het minnelijke traject gaat het niet worden, dus dan WSNP.
Is het mogelijk dat ik dit zelf regel, of heb ik hier echt de beste man voor nodig.

Groetjes

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
Re: Wie denkt met me mee
« Reply #1 on: January 11, 2016, 01:46:06 PM »
Al weet je dat minnelijk traject niet zal lukken, dit paadje moet wel gelopen worden eerst.Een door de NVVK erkende organisatie/persoon (kan de gemeentelijke schuldhulpverlening zijn of anders een schuldhulpverlener die aan de wettelijke normen voldoet) moet namelijk aangeven, met bewijs, dat dit gedaan is. Dan pas kan een aanvraag WSNP worden ingediend.
Wat je nu doet (schuldhulpverlening vragen) is volgens mij de goede weg. Er is geen kortere, meer zekere weg. Je bent hierin afhankelijke van de bestaande systemen. Je kunt dit helaas niet zelf helemaal alleen. Tenzij je zelf door het NVVK erkend bent.  ;D Succes!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Schulden Forum

« Reply #1 on: January 11, 2016, 01:46:06 PM »

Offline Marie-Louise

• Top Poster
« Reply #2 on: January 11, 2016, 04:06:48 PM »
Ik heb nu een mail met: ''Op termijn zal ik bekijken of u daarvoor(schuldregeling) in aanmerking komt.''
Termijn, termijn, termijn..
Ik heb bij de gemeente gevraagd om een wijkcoach, zodat deze mij hiermee kan helpen.

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
« Reply #3 on: January 11, 2016, 04:35:33 PM »
Marie Louise?
Heb jij een bewindvoerder of alleen budgetbeheer in de vorm van coaching? Of werkt dat ongeveer hetzelfde?
Volgens mijn bescheiden mening kun je zelf kijken of je in aanmerking komt voor een schuldregeling. Ik weet niet precies hoe het nu werkt, en kan per gemeente volgens mij ook nogal verschillen, maar ik weet wel dat de wijkcoach voor dit soort vragen de juiste persoon is. Jouw bwv/budgetcoach en de wijkcoach is toch niet één en dezelfde persoon hoop ik?
« Last Edit: January 11, 2016, 04:38:13 PM by burningspirit »
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline Smile

• Top Poster
« Reply #4 on: January 11, 2016, 06:18:37 PM »
Hallo  :)  Wij zijn naar   Maatschappelijk werk  gestapt  met onze  problemen  (  schulden )  deze  heeft ons  aangemeld  bij de  Kredietbank,  hier  heeft  men  het  minnelijk traject  in werking  gezet... helaas  is  dit  mislukt ,daar  niet  elke  schuldeiser mee wilde  werken  ( dus  8  maanden  weg...) De  bank heeft een verslag  gemaakt  en dit  ingediend   met een aanvraag  voor de  wsnp, dit  ging  gelukkig  binnen 6  weken :-))   Nu zitten we  sinds  1 jaar in de  wsnp, dus   1  derde  deel zit al erop  :-))   Nog  2 jaar  te gaan. Heel veel  succes en sterkte !!!   Groet, Smile  :)

Schulden Forum

« Reply #4 on: January 11, 2016, 06:18:37 PM »

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • Fecbook groep voor advies bij schulden
« Reply #5 on: January 11, 2016, 07:02:27 PM »
over algemeen wijst gemeente door naar stadsbank dus zou je al goed zitten, ga weer terug naar gemeente en vraag na waarom ze niet willen straten nog. je hebt aflos capiciteit... waarom denk je dat minnelijk niet lukt is er een fraudevordering waardoor budgetbeheerder wil wachten? aangezien je daarmee niet in wsnp kan etc

Offline Carol

• Zilver
« Reply #6 on: January 11, 2016, 08:02:28 PM »
Tuurlijk, wil je van je schulden af. Wie niet?
Toch denken nog veel mensen dat een beschermingsbewindvoerder deze oplost. Dat is niet (altijd) het geval. Een beschermingsbewindvoerder probeert in 1e instantie je inkomsten en uitgaven stabiel te krijgen, daarna ook nog wat te reserveren voor toekomstige uitgaven.
Let wel, een beschermingsbewindvoerder is geen schuldhulpverlener. Hij/of zij kan je wel begeleiden naar een schuldhulpverleningstraject. Wat is er afgesproken met je bewindvoerder?

Offline www.budgetmiep.nl

• + Lid
  • **
« Reply #7 on: January 11, 2016, 08:56:38 PM »
Een beschermingsbewindvoerder is idd heel wat anders dan een schuldhulpverlener, deze fout heb ik ook gemaakt in het begin. Heeft me 4 jaar gekost vol beloftes en fouten en mijn onwetendheid. Wil je echt een traject starten dan moet je naar de gemeente. Maar zoals ik het hierboven begrijp is stadsbank de gemeentelijke schuldhulpverlener? Zo niet dan is mijn ervaring dat alleen de gemeente je verder kan helpen. Mijn eerste bewindvoerder was ook door het NVVK erkend, maar kon echt geen wsnp traject starten. En heeft dit dus ook nooit gedaan, pas toen ik bij de gemeente aanklopte ging het balletje rollen.
7 jaar slechte schuldhulpverlening achter de rug, nog 2 jaar wsnp te gaan, blogger op www.budgetmiep.nl over de voedselbank, schulden, armoede en goedkoop leven, positiviteitsgoeroe

Offline Marie-Louise

• Top Poster
« Reply #8 on: January 11, 2016, 11:29:20 PM »
Marie Louise?
Heb jij een bewindvoerder of alleen budgetbeheer in de vorm van coaching? Of werkt dat ongeveer hetzelfde?
Volgens mijn bescheiden mening kun je zelf kijken of je in aanmerking komt voor een schuldregeling. Ik weet niet precies hoe het nu werkt, en kan per gemeente volgens mij ook nogal verschillen, maar ik weet wel dat de wijkcoach voor dit soort vragen de juiste persoon is. Jouw bwv/budgetcoach en de wijkcoach is toch niet één en dezelfde persoon hoop ik?

Nee, dat is niet een zelfde persoon.
Ik heb mijn kwestie dus ook bij de gemeente voorgelegd, die kwamen dus ook met het idee van de wijkcoach.

Ik heb een bewindvoerder, en het budget loopt ernaast daarvoor heb ik geen coaching oid. Dat wordt helaas ook niet gegeven.

Schulden Forum

« Reply #8 on: January 11, 2016, 11:29:20 PM »

Offline Marie-Louise

• Top Poster
« Reply #9 on: January 11, 2016, 11:31:35 PM »
Hallo  :)  Wij zijn naar   Maatschappelijk werk  gestapt  met onze  problemen  (  schulden )  deze  heeft ons  aangemeld  bij de  Kredietbank,  hier  heeft  men  het  minnelijk traject  in werking  gezet... helaas  is  dit  mislukt ,daar  niet  elke  schuldeiser mee wilde  werken  ( dus  8  maanden  weg...) De  bank heeft een verslag  gemaakt  en dit  ingediend   met een aanvraag  voor de  wsnp, dit  ging  gelukkig  binnen 6  weken :-))   Nu zitten we  sinds  1 jaar in de  wsnp, dus   1  derde  deel zit al erop  :-))   Nog  2 jaar  te gaan. Heel veel  succes en sterkte !!!   Groet, Smile  :)

Wauw, fijn te vernemen dat er 1/3 op zit. Hoe ervaar je het?

Offline Marie-Louise

• Top Poster
« Reply #10 on: January 11, 2016, 11:44:03 PM »
over algemeen wijst gemeente door naar stadsbank dus zou je al goed zitten, ga weer terug naar gemeente en vraag na waarom ze niet willen straten nog. je hebt aflos capiciteit... waarom denk je dat minnelijk niet lukt is er een fraudevordering waardoor budgetbeheerder wil wachten? aangezien je daarmee niet in wsnp kan etc

Ik dacht ook dat ik goed zat.
3 jaar geleden, heeft de wijkcoach die ik toen had alles aangeleverd bij de Stadsbank, mét de intentie schuldregeling.
Ik heb zo'n vermoeden dat er 1 niet akkoord zal gaan en dat betreft de Belastingdienst, ik heb niet gefraudeerd. Destijds ging ik naar school en mijn zoon dus naar de kinderopvang. Echter willen ze die toeslag over dat jaar terug. Meerdere malen heb ik de inschrijving van school opgestuurd, facturen kinderopvang, studiefinaciering, bijdrage die ik ontving van de gemeente. Maar het mocht niet helpen.
« Last Edit: January 11, 2016, 11:48:04 PM by Marie-Louise »

• + Lid
  • **
« Reply #11 on: January 12, 2016, 06:59:34 PM »
Je moet de belastingdienst dus onterecht terug betalen? Of heb je teveel ontvangen. De belastingdienst staat er nogal om bekend aardig wat fouten te maken. Indien het terugbetalen onterecht is kun je ook de nationale ombudsman hierover contacteren, werkt vrij effectief op een falende belastingdienst heb ik zelf ervaren. Het is bijna wonderbaarlijk hoe snel ze dan in een keer wel alles kunnen regelen.
7 jaar slechte schuldhulpverlening achter de rug, nog 2 jaar wsnp te gaan, blogger op www.budgetmiep.nl over de voedselbank, schulden, armoede en goedkoop leven, positiviteitsgoeroe

Offline Marie-Louise

• Top Poster
« Reply #12 on: January 13, 2016, 05:59:21 PM »
Je moet de belastingdienst dus onterecht terug betalen? Of heb je teveel ontvangen. De belastingdienst staat er nogal om bekend aardig wat fouten te maken. Indien het terugbetalen onterecht is kun je ook de nationale ombudsman hierover contacteren, werkt vrij effectief op een falende belastingdienst heb ik zelf ervaren. Het is bijna wonderbaarlijk hoe snel ze dan in een keer wel alles kunnen regelen.

Dat is een heel goed idee, hoewel het geen recent probleem is. Maar niet geschoten is altijd mis!
Maar het is gewoon onterecht. Ik heb niet eens wat ontvangen,de Belastingdienst betaalde rechtstreeks aan de opvang en de gemeente ook.
Ik ondervind hiervan hinder omdat ze verrekenen met de huurtoeslag.
Hiervoor ben ik bezig om het verzoek ''correctie vtlb'' te laten herberekenen.

• + Lid
  • **
« Reply #13 on: January 16, 2016, 09:08:16 PM »
En zelfs met dat herberekenen van het vrij te laten bedrag gaat er vaak nog genoeg fout. En gaat er weer tijd overheen. Volgens mij maakt het niet uit hoe oud het is, aangezien het probleem er nog steeds is. Je kan de Nationale Ombudsman gewoon een bericht sturen via de site waarin je je informatie uitlegt. Zij bekijken dan of ze je kunnen helpen ja of nee.
Heb hier zelf twee keer gebruik van gemaakt. Een keer ook doordat ik moest terugbetalen en ze een verkeerd vrij te laten bedrag hadden gerekend. De andere keer omdat de bewindvoerder het rekeningnummer van een andere cliënt had doorgegeven, en zei de toeslagen hierop hadden gestort, terwijl de rekening overduidelijk op een andere naam stond.
Volgens de belastingdienst moest ik zelf weer mijn rekeningnummer wijzigen en de verwerking duurde 6 weken. aangezien zij deze fout makkelijk konden herkennen heb ik de ombudsman ingeschakeld.
Binnen een week had ik het geld van de toeslagen op de rekening.
Plus een persoonlijke brief van de belasting met excuses en een mobiel telefoonnummer van een medewerker van de afdeling betalingen die ik kon bellen indien er nog iets fout ging.
Het is dus zeker de moeite waard om te proberen.

Offline Smile

• Top Poster
« Reply #14 on: January 17, 2016, 01:46:00 PM »
Hallo    :)  Men vroeg me  hoe ik het ervaar  het  1  ste  jaar  (erop zitten )  in de  WSNP.
Ten eerste  voel ik me  zeer  gelukkig  eindelijk hulp te hebben  gevonden  en   wat vooral n luxe is .. dat is de rust  vanaf dat moment, want  het heeft ons heel wat jaren heel veel  stress  bezorgd  .Ook hebben we  zelf  veel te lang gewacht om hulp te zoeken, uit schaamte  en angst , hoe  verder... Nu  achteraf denken we :  hadden we  dit maar veel eerder  aangevraagd  waren we  allang  geholpen geweest... jammer...Helaas in ons  kringetje  doet men zeer  minderwaardig over  mensen  die in de  schuldhulp  zijn en maken  zeer pijnlijke  opmerkingen  hierover .Met als  gevolg  dat wij  helemaal niemand  hebben verteld  dat  dit ons ook is  overkomen daar  er  zoveel vooroordelen zijn en   tenslotte moeten we het toch  zelf  doorlopen  zonder  hulp en steun  van  familie  en vrienden want daar  hoeven we niet op te rekenen, dat  is  wel jammer en teleurstellend.Het  1  ste  jaar  is  wel meegevallen hoor  , minder erg  als  wat we dachten, het is wel  even wennen  dat  je  het met  behoorlijk  minder  moet doen, maar het  lukt :-)) We  zijn  zo  blij geen nare  post  enz... meer te  krijgen , niet meer bang om de voordeur  zomaar te openen  als de bel gaat  en  slapen  weer  rustig, dat is heel belangrijk !!!  We betalen onze  rekeningen  van het  VTLB, delen ons het leefgeld in en dat  lukt ook aardig  :-))  We  voelen ons  fijn   dat we kunnen denken  1 derde  zit er al op, nu  vooruit  en  denken ..volgend jaar om deze  tijd  zit het 2 de jaar erop  en kunnen we  echt gaan aftellen, daar leven we  naartoe  en doen we het voor .En dan... EINDELIJK een  schuldenvrij leven pffffff  en NOOIT meer  schulden maken , we hebben  ervan geleerd en tevens  geleerd  dat  men  met  minder financiele middelen er ook komt  en zich  blij kan voelen, het zijn de kleine  dingen  , velen zijn ons  voorgegaan en hebben  het ook gered groetjes ,  Sterkte  ,  KOMT  GOED ,  Smile :)