uitvaartverzekering?

Started by burningspirit, Jan 03, 2016, 11:16 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje. Onze WSNP bewindvoerster heeft ons dringend aangeraden een uitvaartverzekering af te sluiten. Nu heb ik de man, bij wie sinds jaar en dag onze verzekeringen regelen, vorige maand opgebeld met de vraag of hij iets voor ons in de aanbieding heeft. Intussen heb ik gezocht op internet en gezien dat dit op zijn minst onze maandelijkse verzekeringskosten zal verdubbelen. We hebben nu een combi verzekering (inboedel-gezinsongevallen-aansprakelijkheid) voor ongeveer 27 euro per maand. Onze verzekeringsman heeft ons nog niet teruggebeld hier over. Ik vrees dat hij geen uitvaart verzekering in zijn pakket heeft zitten.

De meeste van de uitvaart-verzekeringen kun je het goedkoopst afsluiten als je tot je 85 ste maandelijks premie betaald. Wij hebben nooit zo'n verzekering gehad. Wel hadden we ooit een levensverzekering, maar die hebben we bij geldnood afgekocht en het geld in onze winkel gestoken.
Wat ik ook heb gedaan is kijken wat een uitvaart nu eigenlijk kost. Dat is ook zeer verschillend. Ik heb zelf het idee dat je met 2 tot 2,5 duizend euro een heel eind kunt komen, maar als ik het daar met anderen over heb vinden ze dit meestal een belachelijk laag bedrag. Er wordt veelal uit gegaan van 5 tot 7 duizend euro.

Wat ik me nu afvraag: heeft het zin om zo'n verzekering af te sluiten en is het een verplichting? Ik ga dat ook eens aan mijn bwv vragen, maar ik ben toch erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en hoe jullie hiermee zijn omgegaan.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

verplicht niet maar als bv 1 van jullie overlijd tijdens wsnp heeft ander een schuld en einde wsnp.
mijn moeder had zeer karige begrafenis slecht verzekerd en kwam toch al op 3000.
ik zou mijn nabestaande ook niet met kosten willen opzadelen als ze dat geld niet hebben. Neem aan dat je niet via gemeente begravenis wil maar waardig zoals hun het graag in willen vullen

ollie bollie

Ik betaal 22 euro per maand voor mijn vrouw en mijzelf. Daarbij zijn we verzekerd voor een uitvaart van 8000 euro per persoon, waarvan 4000 euro zelf in te vullen is aan begrafeniswensen.

Het is weliswaar geen verplichting, maar de gevolgen zijn niet te overzien, wanneer er geen verzekering is. Dat heb ik in het verleden al eens ondervonden en ik moet er niet aan denken om het nog eens mee te maken.... Je hebt dan al te kampen met het verlies van een geliefde en dan komt die financiële rompslomp er ook nog eens boven op.

Een autoverzekering sluit je af in de hoop dat je hem nooit nodig zal hebben. Een uitvaartverzekering ga je uiteindelijk ooit een keer moeten gaan verzilveren. Ik zie het dus als kleine maandelijkse betalingen voor een onvermijdelijke schuld in de toekomst. Ik hoop dat die schuld nog heeeeeeel lang op zich laat wachten, maar als het eenmaal zover is, dan hebben mijn vrouw of ik in ieder geval niet nog een extra financieel probleem erbij.
Carpe diem!

chapter

Crematie (door gemeente; toch afscheid?)
12 december 2014
Vraag nummer: 40926
wat zijn de kosten als er iemand komt te overlijden die geen verzekering heb kunnen ze daar bij gemeente iets voor regelen zo dat ze toch een uitvaart kunnen regelen met afscheid
Antwoord:
Geachte mevrouw,

Als iemand die geen verzekering heeft, komt te overlijden, moeten diens echtgenoot of partner en kinderen de uitvaart regelen. Kunnen ze dat niet of willen ze dat niet, dan doet de gemeente het. Als de gemeente het doet, hoeft de gemeente geen uitvaat met afscheid te regelen.
Zie over het aanwezig zijn van nabestaanden bij een uitvaart door de gemeente:

Ik las toevallig afgelopen dagen in het Brancheblad Uitvaartzorg dat de kosten van een uitvaart door een gemeente gemiddeld tussen de 2.800,- en 2.900,- liggen. Nou, dat kan veel goedkoper. Als familie zelf de uitvaart regelt, kan het voor de helft. Je kunt een overledene 'technisch laten cremeren'. Dan houd je als familie geen bijeenkomst in de aula van het crematorium. Dat doe je thuis of in een zaaltje en je laat de overledene alleen cremeren. Er zijn uitvaartondernemers die dat regelen voor ongeveer 1.500,- euro.
Bij de meeste gemeenten kun je iemand in een algemeen graf laten begraven. De kosten liggen de 800,- en 1.200,- euro. Als je iemand laat begraven in een algemeen graf op een natuurbegraafplaats (www.natuurbegraafplaats.nl) heb je ook geen dure grafsteen nodig en zie je geen verschil met andere graven.

Als de gemeente de uitvaart regelt, worden die 2.800,- verhaald op de kinderen. Hebben de kinderen geen geld of werk, dan wordt het ingehouden op een uitkering. Dan kun je beter goedkoper zelf wat regelen en met een paar mensen geld bij elkaar leggen, dan nog jarenlang de gemeente moeten afbetalen.
En als je zelf de crematie of begraving regelt, maak je zelf een afscheid mogelijk. Sommige gemeenten doen dat wel, anderen niet. Maar als blijkt dat ze het niet doen, is het misschien te laat.

Met vriendelijke groet,

mr W.G.H.M. van der Putten

Donny77

Hallo burningspirit,

Je hebt er goed aan gedaan om eerst te kijken wat een uitvaart kost. Een budgetuitvaart heb je op dit moment al voor â,¬ 1.500. Je krijgt dan echt helemaal niks, maar voldoet wel aan de wetgeving omtrent lijkbezorging. Wil je iets meer zoals een korte dienst en een kist dan kom je al gauw uit op â,¬ 3.000 - â,¬ 4.000. Een 'normale' uitvaart (bloemen, rouwauto, etc.) zit anno 2016 tussen de â,¬ 6.000 en â,¬ 7.000. Zonder een voorkeur uit te spreken kun je op de website van uitvaartverzekeraar Nuvema kijken wat een uitvaart bij jou in de buurt kost en wat je daar aan diensten voor terug krijgt.

De vraag blijft even hoe duur een uitvaart is over een x-aantal jaar op het moment van overlijden. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Sommige verzekeringen kunnen ge?indexeerd worden. Het verzekerd kapitaal en de premie stijgen dan jaarlijks iets.

Als je ongeveer in gedachten hebt voor welk bedrag je jezelf (en event. gezin) wilt laten verzekeren is het zaak om de verzekering af te sluiten. Qua voorwaarden is de markt vrij egaal, het gaat dan om nuanceverschillen bij bijvoorbeeld zwangerschappen, vrije keuze uit uitvaarcentra of gebonden aan wat de maatschappij zegt, kinderdekking etc. De hoogte van de premie en de duur van betalen (x-aantal jaar of idd tot je 85e) zijn een grote factor. Je kunt bij de verschillende partijen zelf op de websites kijken wat je daar betaalt. Via uitvaartverzekering.startpagina.nl kun je de verschillende aanbieders vinden. Die lijst is volgens mij compleet.

Er is nog een verschil tussen natura- en kapitaal uitvaartverzekeringen. Bij natura krijgen de nabestaanden geen geld, maar wordt er direct aan de uitvaartverzorger betaald (geen onderhandelingsruimte, maar ook geen gedoe met nabestaanden). Bij kapitaal wordt er uitgekeerd aan de nabestaanden en kunnen zij zelf bepalen hoeveel geld ze besteden aan de uitvaart. Mocht er geld overblijven dan kunnen ze dat bij kapitaal aan iets anders besteden. Bij natura dient het hele bedrag aan de uitvaart besteed te worden.

Ik hoop dat ik je iets verder heb geholpen.

chapter

idd donny maar ik zie in mijn omgeving dat al te makkelijk wordt gedacht met uitkering gemeente betaald. Maar ook deze vordert terug op familie. Bs zit samen met man in wsnp. Denk ook daarom dat bwv dit advies geeft want mocht er wat gebeuren met de 1 wordt de ander opgezadeld met kosten die ze vanuit wwb nooit kunnen betalen. Ook in de wsnp lukt het zelden om 2000 bv voor minimum begrafenis apart te leggen. Geen verzekering is naar mijn idee alleen toebedeeld aan mensen die het geld zo hebben liggen. Voor alle andere zijn nabestaande aansprakelijk en ik persoonlijk zou mijn kinderen niet willen opzadelen met deze kosten. Wsnp ben je gewoon kwetsbaar een schuld als deze had voorkomen kunnen worden door een verzekering en zou technisch einde wsnp betekenen voor overblijvende partner welke dan voor uitvaart maar ook voor alle schulden kan opdraaien erna. Want na beeindging kun je eerste 10 jaar niet meer toegelaten worden. Ik vind het wel een goede bwv hierin die ze attendeert op het gevaar. Natuurlijk hoop je niet dat er iets gebeurd maar je kan nooit weten wanneer je tijd is gekomen

gewoon

Hoi heb een verzekering van 4,92 per maand en het bedrag is 4500

En heb onlangs gekeken wat het allemaal kost en schrok hier behoorlijk van en heb het bedrag nu aanvullend verzekerd met 3000 extra en dat is ook nog maar een bedrag totaal waar het een beetje mee begint van af 7000 en zonder gekke dingen kun je er zomaar het dubbele van maken.

Maar wat Chapter schrijft is zo belangrijk het niet krijgen van een nieuwe schuld in je traject en dan is het bedrag veel lager, en daar is het je voor verzekeren, heel minimaal en nodig,  maar zodra er meer ruimte komt of na een traject, dit bedrag dan later omhoog brengt als het kan.

Meelezertje

Wij hebben geen uitvaartverzekering. Was wel even een afweging. Maar dan kunnen we het nu niet rondbreien met de vaste lasten/ huishouden en de totale inkomsten. We hebben voorlopig nog wel wat spaargeld om iig 1 begrafenis te betalen. Dat spaargeld wordt straks wel ingezet om na pensionering inkomsten en uitgaven in balans te houden. En anders kan het huis verkocht worden en het daarvan betaald worden.

BS, zou de premie betaling ten koste gaan van je leefgeld?  Dat zou ik meenemen in je overweging.

Mijn jaarbegroting ligt klaar voor 2016. Alles is strak ingepland. Speelruimte is op jaarbasis bijna 400 euro. Verdere tegenvallers zullen gecompenseerd moeten worden door op andere uitgaven te beknibbelen. 
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

burningspirit

Gewoon! Bij wie ben jij verzekerd of.... ben jij nog zó ontzettend jong dat jij zo'n lage premie hebt? ;D

Overigens bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik begin een beeld te krijgen bij wat ik hierin wil en wat verstandig is voor ons. Mijn oorspronkelijk idee om een bedrag te laten uitkeren van 2 a 3000 euro blijkt toch nog niet zo raar te zijn. Als er iets gebeurd dan wil je dat het minimale in elk geval betaald kan worden. Mij spreekt een supersimpele kist (2 a 300 euro)toch wel heel erg aan en een algemeen graf op een natuurbegraafplaats ook (vanaf rond 1000 euro). Verder houden we niet van poppenkast hier, dus dan hoeft het niet veel meer te kosten. Je kunt van te voren je verdiepen wat belangrijk voor je is en kijken hoe je kosten kunt besparen bij de noodzakelijke activiteiten. Onze premie moet inderdaad van het leefgeld betaald worden. Maar riskeren dat je door een schuld aan een uitvaartonderneming de WSNP zult kwijtraken is wel het laatste waarop we zitten te wachten in zulke moeilijke tijden. Dus ja, het is verstandig om zo'n verzekering te nemen. Ik hou jullie op de hoogte.

chapter

het is gewoon lastig zeker als je ouder bent is premie gewoon hoger maar weegt wat mij betreft niet op tegen risico.
Vond een uitspraak waar een saniet heeft getekend en door die schuld uit wsnp is gegaan. ze kon wel binnen 10 jaar terug maar moet dus weer 3 jaar doorlopen.
over algemeen is er wel meer ruimte in wsnp als met bvv en mogelijk als jullie uit wwb komen blijft er ook meer over.
Mogelijk kunnen je andere verzekeringen elders goedkoper?

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALK:2010:BO1933&keyword=wsnp+schuld+geen+uitvaartverzekering

Katniss

Mijn uitvaartverzekering is 6,66 voor een naturaverzekering. Met alle ontwikkelingen bij verzekeraars is het verstandig om jaarlijks even goed te kijken naar wat je aan verzekeringen hebt en wat er goedkoper kan. Misschien wat chapter ook aangeeft kun je zoveel op de andere verzekeringen besparen dat jullie daarvan een uitvaartverzekering (of in ieder geval een deel) kunnen betalen.

Ik zou het even goed overleggen met jullie bewindvoerder. Het zou erg zuur zijn als jullie door het wel of niet afsluiten van een uitvaartverzekering uit de WSNP gegooid zouden worden. 
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

burningspirit

Hola Katniss, jouw laatste zin is een beetje over de top. Ik heb geschreven dat onze bwv ons dringend aanraadt om een uitvaartverzekering te nemen. Pas als een van ons overlijdt ligt het gevaar op de loer uit de wsnp gezet te worden vanwege een schuld aan een uitvaartondernemer. Niet zoals jij het hier stelt.
Maar ook aan jou weer de vraag: waar ben jij verzekerd of ben jij ook nog zo lekker jong dat je zo weinig betaald?

Katniss

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht namelijk dat er iemand uit de WSNP was gegooid vanwege het aangaan van een nieuwe verplichting, zoals een uitvaartverzekering.

Ik ben verzekerd bij Northwest verzekeringen.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Meelezertje

Als je boven de 45 bent, is het ook goed om te kijken naar overlijdensrisico verzekeringen.  Dat kan aardig schelen qua prijs per maand, terwijl er ook een bedrag vrij komt.  vergelijken kan op independer en ff googlen voor meer vergelijkingssites. Consumentenbond wellicht ook. Succes met uitzoeken
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

burningspirit

Overlijdensrisico verzekering heeft meestal een hoog minimaal te verzekeren bedrag. Dus niet bijvoorbeeld maar 3000 euro. Begint vaak bij 10.000 euro.
Ben er al bijna uit trouwens. Wacht nog even op reactie van een verzekering.