+-

Author Topic: Hulp voorbeeld brief opvragen overzicht schuld?  (Read 9859 times)

Offline Katniss

• Top Poster
  • Je leven vereenvoudigen, is het moeilijkste wat er
Hulp voorbeeld brief opvragen overzicht schuld?
« on: November 27, 2015, 10:22:39 AM »
Op dit moment heb ik nog een drietal schulden. Hiervan is er een bij een klein administratiekantoor. Ondanks dat je zou verwachten dat een administratiekantoor een goed overzicht kan verschaffen over de openstaande vordering, is dit voor de eigenaresse/enige medewerkster erg lastig.

Nu heb ik vorig jaar een overzicht verzocht. Ik kreeg vervolgens een uitdraai uit haar boekhoudpakket van de door mij gedane betalingen. Daarnaast gaf ze in de mail zelf aan hoeveel rente ze zou rekenen. Nu vind ik het erg vreemd dat zij dit apart in de mail zet en dus klaarblijkelijk niet in haar boekhoudpakket heeft opgenomen. Daarnaast legde ze, op mijn verzoek om meer duidelijkheid, direct het dreigement neer om het bij een incassobureau neer te leggen.

Nu wil ik eigenlijk in januari een goed en duidelijk overzicht van de openstaande vordering. Daar het een vroegere vriendin betreft (van je vrienden moet je hebben) vind ik het erg moeilijk om een zakelijke brief naar haar te sturen met het verzoek. Kan iemand hier mij helpen met het opzetten van het verzoek? Alvast bedankt voor het meedenken
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Offline Sander

• Top Poster
Re: Hulp voorbeeld brief opvragen overzicht schuld?
« Reply #1 on: November 27, 2015, 11:08:12 AM »
Klinkt me bekend in de oren  >:(
Eigenlijk moet t niet zo zijn dat je een zakelijke brief moet opstellen .
Zal genoeg moeten zijn dat jij dit gewoon wilt inzien .
Beetje raar dat zij dan dreigt met een incassobureau .
Lijkt mij dan dat er iets niet goed moet zitten in de administratie .
Heb er dan zo me bedenkingen bij als je zo iets te horen krijgt .
Prive en zakelijk moet je gescheiden houden dus zou die brief dan wel gewoon sturen .
Maar snap wat je bedoelt en ik ben in dat soort dingen ook veel harder  ;)
Hoor ik vaak genoeg van me vrouw .
Maar echte vriendschap zal dit ook niet zijn als zij zo dreigt  ;)

Schulden Forum

« Reply #1 on: November 27, 2015, 11:08:12 AM »

Offline sacredfour

• Top Poster
« Reply #2 on: November 27, 2015, 12:56:44 PM »
Als er contractueel niet is vastgelegd geldt standaard een betalingstermijn van 30 dagen na de factuurdatum.
De rente is een schadeclaim voor de late betaling.
De vordering op de rente bestaat pas als hij(schriftelijk) in rekening wordt gebracht.
Wanneer ben je in gebreke?
Zonder afspraak dus na 30 dagen.
Bij een zakelijke transactie is een ingebrekestelling niet verplicht.
Zijn er geen afspraken gemaakt over te late betalingen dan geldt voor de vergoedingen(schadeclaim) de regels WIK voor particulieren.
Ik weet uit ervaring dat boekhouders er niet van houden rekeningen uit te schrijven als ze nog niet zeker weten dat deze binnen een redelijke tijd betaald worden. Dit helpt hun met de cashflow omdat de BTW nog niet hoeft te worden betaald. De boekhouder zal dit ook pas willen doen als het rentetermijn bepaald is.  Als je nog gebruik maakt van hun services dat is dreigen met een incassobureau een slechte zaak! Ik zou zeggen houdt de rente buiten je schuldadministratie omdat je er nog geen rekening voor hebt ontvangen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Offline Katniss

• Top Poster
  • Je leven vereenvoudigen, is het moeilijkste wat er
« Reply #3 on: November 30, 2015, 07:25:14 AM »
Het probleem zit er in dat zij de boekhoudster was tijdens mijn huwelijk. Op dat moment regelde mijn ex de zakelijke financiën.
Naar mijn weten liet hij het betalen van haar rekeningen gewoon aan haar over.
In 2012 heeft zij mij officieel een brief gestuurd waarin zij aangeeft dat zij wilde dat ik de achterstand ging voldoen in termijnen van 250,- per maand. Op dat moment kon ik dat niet betalen, dat heb ik haar toen gemeld. Een half jaar later kwam er een brief dat als ik dan niet ging betalen, zij een incassobureau zou inzetten. We hebben toen een afspraak gemaakt voor een aflossing van 25,- per maand.

Het probleem zit er in mijn ogen in dat zij mij geen duidelijk overzicht geeft van wat er nog open staat. Toen ik er de laatste keer op doorvroeg kreeg ik te horen dat ik het zelf wel kon uitrekenen. De relatie tussen mij en haar is nu nog alleen zakelijk, dat is ook vanwege het feit dat zij gekozen heeft om mijn ex te steunen en zelfs valsheid in geschriften te plegen voor hem. Zo'n persoon kan ik niet meer een vriendin noemen namelijk.

Ik wil haar dus nu weer om een overzicht vragen, alleen nu op zo'n manier dat er geen twijfel over mogelijk is, dat ik niet akkoord ga met een printje van haar boekhoudpakketje, maar dat ik gewoon een duidelijk overzicht wil. Ik ben alleen niet zo sterk in het opstellen van zakelijke brieven.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Offline sacredfour

• Top Poster
« Reply #4 on: November 30, 2015, 08:58:46 AM »
Vraag kopieën van alle rekeningen. De zin die ik hier altijd voor gebruik is:
Graag zou ik met mijn betalingen willen doorgaan als de wet dit van mij verlangt en er duidelijkheid is over de totale schuld. Vraag hierna kopieën van alle rekeningen en een betalingsoverzicht.
Kijk of je een regeling kan treffen met je boekhouder om een eenmalig bedrag te betalen tegen finale kwijting. Je moet dat bedrag dan natuurlijk wel in je bezit hebben. Je boekhouder zal ook niet zitten wachten op eindeloze betalingen van 25 euro per maand. Als ik het goed begrijp staat/stond dit bedrijf op jouw naam. Toch moet er bij de verdeling van de schulden worden gekeken naar de waarde/verlies van alle bedrijven die jullie op eigen naam of gezamenlijke naam hadden.  Ik zou alvast gaan uitrekenen wat je kosten/baten worden bij de boedelverdeling. Misschien vallen je schulden dan wel mee.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Schulden Forum

« Reply #4 on: November 30, 2015, 08:58:46 AM »

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 3184
Latest: hrust
New This Month: 3
New This Week: 1
New Today: 0
Stats
Total Posts: 45170
Total Topics: 5617
Most Online Today: 1740
Most Online Ever: 16013
(August 21, 2019, 02:38:13 PM)
Users Online
Members: 0
Guests: 1263
Total: 1263

Laatste berichten

Vraag over stuiting by hrust
Today at 06:29:24 AM

leefgeld schulden stand by flits
November 10, 2019, 08:57:34 AM

Schulden en nog eens schulden by jan
November 06, 2019, 06:26:57 AM

schuldachterstand van de J by debaas100
November 05, 2019, 07:33:48 AM

schuldenwijzer.nl by jan
October 30, 2019, 06:19:28 AM

Mijn Schulden meter by Joost
October 26, 2019, 10:59:24 AM

Belastingdienst krijgt meer ruimte voor maatwerk bij toeslagen by redactie
October 23, 2019, 07:00:06 PM

1,4 miljoen huishoudens met problematische schulden by chapter
October 22, 2019, 06:03:22 PM

Problematische schulden by Cliffhanger
October 19, 2019, 10:18:54 AM

Laura van Geest nieuwe voorzitter AFM by redactie
October 11, 2019, 07:00:06 PM

AFM brengt kansen en risico’s 2020 financiële sector in kaart by redactie
October 10, 2019, 07:00:03 PM

Verzekeraars kregen 160.000 klachten in 2018 by redactie
October 03, 2019, 10:58:37 PM

Hulp aan probleemhuishoudens Den Haag bespaart samenleving kosten by redactie
September 13, 2019, 12:19:33 PM

Consumentenmail augustus: zo krijg je inzicht in kosten en risico's als je een financieel product ko by redactie
September 04, 2019, 07:01:21 PM

AFM beboet Novum Bank voor aanbieden flitskrediet zonder vergunning by Marcel87
September 03, 2019, 08:29:35 PM

overkreditering/zorgplicht persoonlijke lening by sacredfour
September 03, 2019, 09:59:16 AM

32% heeft betalingsachterstanden wn minder meldingen bij schuldhulpverlening by Cliffhanger
September 01, 2019, 02:56:51 PM

Afgewezen baan bij overheid vanwege WSNP by equestrian
August 29, 2019, 09:13:52 PM

Coderingvrij BKR en belangenafweging by Marjan12
August 22, 2019, 08:34:26 AM

Niet (meer) studerende kinderen by equestrian
August 05, 2019, 05:15:27 PM