Hallo iedereen, het is weer lang geleden maar vandaag stond er een aardige vrouw voor de deur met een dagvaarding. Het is zo'n dom geval dat ik hem hier even kwijt wou, vooral als steuntje in de rug voor mensen die onzeker zijn als een vordering niet klopt.
Als een vordering niet klopt. Alleen van je laten horen en correspondentie met bewijsstukken bewaren. Blijkbaar zijn sommige schuldeisers zo dom dat ze voor de rechter dagen terwijl ze zelf bewijs aan je gegeven hebben dat het niet klopt. Ja... ze bestaan.
Even kort het verhaal:
In 2013 en 2014 had ik een bepaalde energie leverancier waar ik veel ellende mee had. Slechte klacht afhandeling, soms helemaal geen reactie. Beloftes en toezeggingen werden niet nagekomen. Onverklaarbare jaarafrekening. Bij het kleinste beetje commentaar kreeg je al een dreigbrief dat je zou worden afgesloten. Netjes betalingsregeling voldaan, toch halverwege overgezet naar incassobureau. Al met al een afschuwelijke tijd.
Maar eind 2014 was ik er vanaf. Alles netjes betaald. Honderden euro's terug via de jaarafrekening. Maar ergens rekende mijn hoofd al dat ik meer terug zou krijgen. Maar net als met andere toezeggingen die niet werden nagekomen had ik geen bewijs. Ik was er vanaf... dus ik liet het rusten.
Tot ik begin 2015 een rekening kreeg voor een klein vreemd bedrag, paar tientjes. Die heb ik natuurlijk niet betaald en bezwaar ingediend toen het bij een incassobureau terecht kwam. Ik was aantoonbaar geen klant meer ten tijde van de factuur, het bedrag was mij vreemd en of ze me even een gespecificeerde factuur konden sturen waar het over ging.
Wat denk je? Nee, ik kreeg niet de factuur. Maar een volledige uitdraai op mijn klant nummer van alle ontvangen betalingen en alle facturen over de hele periode dat ik klant was. Alles stond er op, zelfs het geld wat ik terug had gekregen van hun was er netjes in verwerkt. Echt een foutloos overzicht.
Het mooiste is... het overzicht gaf gewoon aan dat ik gelijk had. Het bewijst dat ik me altijd heb gehouden aan de regeling. Dat ik meer betaald had dan er aan facturen waren. Maar onder een vaag kopje "verrekeningen" stonden een paar honderd euro aan kosten.
Niks bekends zou onder die kosten kunnen vallen. Ook voorschotten die ik destijds (met reden) niet had betaald waren niet meegenomen bij betalingen. Misschien 120 a 170 aan incassokosten die al twijfel achting zijn op zich zouden eronder kunnen vallen. Maar het bedrag onder dat kopje was een factor 2 a 3 hoger. Ik kan hun dus nooit een paar tientjes schuldig zijn.
Dus meteen bedankt voor het overzicht maar dat ik toch graag de factuur zou willen ontvangen waar ik om had gevraagd. Daarbij ook dat de waarheid hem zit in de gerekende extra kosten en dat ik hier dan ook graag een specificatie van wou. Wie eist, bewijst.
Hier heb ik geen reactie op gekregen behalve dan een kleine 4 weken later, vandaag, de dagvaarding.
De reactie is meteen dezelfde dag al naar de rechtbank met kopie overzicht en de correspondentie. Jammer genoeg heb ik in m'n leven vaak een verweer moeten sturen naar de rechtbank, maar nog nooit is het me zo makkelijk gemaakt.
Zelf zie ik het als misbruik maken van de rechtspraak om druk uit te oefenen. Wel typisch dat het weer een koopvordering is.
Hoe dan ook, het motto is... laat je niet gek maken.
Edit: Dus ik dacht, laat ik eens op hun website kijken. Er staat letterlijk "Indien u meent deze brief per vergissing te hebben ontvangen, gelieve dan hier een klacht in te dienen."
Logischer wijs dacht ik... ik zal rechtstreeks een klacht indienen over de dagvaarding die ik heb ontvangen in plaats van via hun incassobureau. Ze zullen daar zelf ook inzien dat het nergens op slaat.
Dus ik klik op de link om een idee te krijgen hoe ik zo'n klacht in zou kunnen indienen en wordt doorverwezen naar.... Google.
Niet eens .nl of .be, maar Google.se
Soms denk je... het kan niet dommer, en dan blijkt het toch te kunnen.