vraagje

Started by ikke48, Nov 04, 2015, 12:25 PM

Previous topic - Next topic

ikke48

ik heb even een vraagje. ik heb ff rond gelezen en misschien het antwoord al maar wil ff zekerheid hebben.ik heb schulden woonsamen met mijn vriendin maar we hebben niks vast gelegt op papier.
ik heb verder geen boedel alles is van haar en daar zijn ook facturen van als er nu een deurwaarder komt en wil boedel beslag leggen dan mogen ze dat toch niet doen op de spullen van mijn vriendin?

alvast bedankt voor jullie antwoord

chapter

nee dan niet maar staan alle facturen op haar naam want dat zul e moeten bewijzen. Beter is het niet op beslag te laten aankomen maar een regeling te treffen. Schulden gaan niet vanzelf weg en lopen snel op als je op beslagen laat aankomen. Regeling is vaak een stuk voordeliger mits je die na (kan) komen. als boedelbeslag niet lukt heb je wel kosten en gaan ze verder is geen eindstation. dan is er nog bankbeslag, loonbeslag

ikke48

dankje voor het antwoord alle facturen staan op haar naam die heeft ze ook in een envelope liggen dus het is tebewijsen dat het van haar is.loonbeslag ligt eral maar aangezien ik een hartinfarct gehad heb en mijn baan kwijt ben geraakt en nu moeilijk aan een baan kan komen (mede door leeftijd,hartinfarct en loonbeslag)loopt mijn ww uitkering binnenkort af en een bijstandsuitkering krijg ik niet dus kan je er op wachten dat ze dan weer gaan komen natuurlijk en dan wil ik gewoon even zeker zijn dat ze niks kunnen doen

burningspirit

als ik dit lees ben ik er toch niet echt gerust op hoor
ze mogen dan officieel niks doen naar je vriendin toe, of ze het dan ook écht niet doen is vraag nummer 2
en als je samenwoont voer je een gezamenlijk huishouden toch?
weten anderen hier hoe dit dan werkt?

zoals ik begrijp, ikke48, ben je er redelijk gerust op dat jou niks kan gebeuren?
ik weet niet of ik, als ik in jouw situatie zat, ook gerust zou zijn
ik denk van niet eigenlijk
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

ikke48

wat ik op internet kan vinden burningspirit  is dat als mijn vriendin aan kan tonen dat zij eigenaar is van de boedel dat ze daar dan geen beslag op konden leggen.daarom probeerde ik het even hier omdat hier vaak toch mensen zijn die er toch wel meer ervaring/verstand van hebben

gewoon

Ho ikke48

Het is wel mogelijk een inboedelbeslag, al was het maar een raam beslag, dat zij van buiten naar binnen kijken en van alles opschrijven.

Dan kan het later aan getoond worden dat het jou spullen niet zijn maar de kosten zijn wel gemaakt, en lees zo je verwachting over inkomen en vraag mij af is het nu niet een plan om schuldsanering te overwegen,  het lijkt er op dat het uitzichtloos word komend jaar.

En ben het dan ook met Chapter eens om overleg te houden met de schuldeisers om extra kosten voor te zijn

ikke48

het beslagleggen is het probleem niet het probleem was dat ze niet beslag kunnen leggen op haar spullen waarvan zij aan kan tonen dat zij eigenaar is.
schuldsanering is geen optie want ik heb dan geen inkomen meer en dan wordt je niet geholpen.

en overleg met de schuldeiser is ook niet meer mogenlijk dan want ik heb op dat moment geen inkomen meer dus kan ik ook niks betalen

burningspirit

volgens mij begrijp ik jou niet goed ikke48
je woont bij een vriendin. je hebt zelf niks, zelfs geen inkomen. toch heb je een dak boven je hoofd en te eten.
heeft je vriendin inkomen? ben je ingeschreven op haar adres?
als dat zo is, loopt je vriendin risico dat ze haar gaan aanspreken op jouw schulden
of zit ik er nu totaal naast?

Knibbel

De vraag over beslaglegging op de goederen had je volgens mij al eerder gesteld op dit forum ikke48. Dus ik vermoed dat je je nu echt zorgen maak dat dit misschien deze keer daadwerkelijk gaat gebeuren....

Burningspirit, zolang ikke48 niet getrouwd is met zijn vriendin of een geregistreerde partnerschap met haar heeft, is zijn vriendin niet mede-verantwoordelijk voor zijn schulden. Volgens mij kunnen schuldeisers dan ook niet beslag leggen op haar inkomen of haar inboedel. Ze kunnen natuurlijk wel pushen, dreigen e.d. en of dit zo goed is voor de relatie, ik vraag het me af...

Maar ook ik deel het gevoel van jou Burningspirit, ook ik begrijp ikke48 niet zo goed. Ik vind dat hij wel erg luchtig over de zaak denkt, zelf zou ik me erg ongemakkelijk voelen in zo'n situatie.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

burningspirit

Wat mij nu ook te binnen valt: als ikke48 werkelijk veilig is voor zijn schuldeisers op deze manier, dan zouden toch meer schuldenaren dit kunnen doen? Volgens mij werkt het niet zo, dat je met je schulden en al gewoon maar ergens kan gaan 'schuilen'..... of wel? Bij iemand je intrek nemen en zéggen dat je geen bezittingen hebt en ook geen inkomen.... zou dat nu werkelijk genoeg zijn om 'veilig' te zijn voor je schuldeisers?
Ik begrijp hier echt heel weinig van. Wie helpt me uit de droom? En ook ikke48 dan natuurlijk.

gewoon

Ha heb ook nagedacht over als ik ikke zou zijn,  en ben dan niet gelaten van mooier kan ik het niet maken maar,  bedenk mij dat het een harte wens is uit Den Haag dat je tot je 67 e door jakkert,  is mooi natuurlijk,  maar zou aardig zijn dat er dan ook senioren banen komen.

Die zijn er al,  maar het is raar  toch dat er jonge mensen als suppoost naast een schilderij zitten,  en de dag erg lang vinden duren,  omdat zij nog zoveel meer kunnen dan, een beetje  rondhangen.

Als we een dergelijke hoge functie,  nu eens voor behouden voor 55 jaar en ouder,  dan heb je iets om naar toe te leven.

Voor nu kan ik alleen sterkte wensen met het herstel,  en alle goeds en ook met het vinden van een nieuwe baan.

Niemand kiest er voor om zichzelf af te schrijven

Maar het komt voor momenten dat ook  bij schuldeisers inzicht komt,  dat er niets te halen is.

En rest de goede man sterkte te  wensen,  en zeker van plan zijn binnen 5 jaar door stuiting te zien of ze iets hebben laten liggen.

sacredfour

Zoals hierboven al aangegeven mag er geen beslag gelegd worden op de spullen van een ander als dit aantoonbaar is. Het is echter verstandig om de deurwaarder hier tijdig van op de hoogte te stellen om onmondige kosten te voorkomen. Doe dit wel schriftelijk.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Knibbel

Quote from: burningspirit on Nov 04, 2015, 09:59 PM
Volgens mij werkt het niet zo, dat je met je schulden en al gewoon maar ergens kan gaan 'schuilen'..... of wel? Bij iemand je intrek nemen en zéggen dat je geen bezittingen hebt en ook geen inkomen.... zou dat nu werkelijk genoeg zijn om 'veilig' te zijn voor je schuldeisers?
Schuldeisers zullen zeker blijven proberen om hun geld terug te krijgen, maar omdat beiden niet in een schuldsaneringstraject zitten kan men wettelijk zijn vriendin niet mede-aansprakelijk stellen voor zijn schulden (althans indien niet getrouwd en geen samenlevingscontract). Weet alleen niet hoe dit werkt wanneer het om belastingschuld gaat. Toch kan dit op den duur een behoorlijke stressfactor worden in een relatie. Van de andere kant, als ikke48 helemaal geen inkomen meer heeft (uitkering krijgt hij niet want zijn vriendin heeft inkomen) wordt er al financieel een behoorlijke druk op zijn vriendin gelegd. Denk maar eens aan het betalen van zijn zorgverzekering, zorgkosten, kleding, eten e.d. Denk dat ikke48 hier zelf ook niet blij van wordt, ik zelf zou dat zeker vervelend vinden.

Quote from: gewoon on Nov 04, 2015, 10:22 PM
Niemand kiest er voor om zichzelf af te schrijven
Dat geloof ik ook Gewoon. Kan me niet voorstellen dat iemand, of dit nu ikke48 is of anderen in soortgelijke situatie, bewust hiervoor gekozen hebben. Soms lopen dingen anders in het leven dan je verwacht of gewenst had.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

ikke48

ik heb hier zeker niet bewust voor gekozen nee,en mijn EX speelt gewoon langleven de lol.en mij
zitten ze inmiddels al 5 jaar achterna en trekken me financieel helemaal leeg. en ik denk er zeker niet gemakkelijk over dat lijkt misschien maar dat is zeker niet, maar ik ben gewoon graag voorbereid op alles wat er kan gebeuren. ik had het ook graag anders gezien maar na ruim 2,5 jaar en een kleine 250 sollicitatiebrieven verder begint de moed een beetje tezakken.

en ik zal alvast antwoorden voor de vraag gestelt wordt in de schuldsanering kon ik niet want het betreft 1 schuldeiser en men beweerde toen dat ik dan geen hulp kreeg. en nou 3 pogingen ben ik daar mee gestopt.

het gaat hier om een restschuld na verkoop van een woning (die zware onder water stond)

sacredfour

Quotehet gaat hier om een restschuld na verkoop van een woning (die zware onder water stond)
Misschien mag de bank dan helemaal geen beslag leggen! Heel vaak valt de restschuld niet onder de executoriale titel van de hypotheekakte. Welke bank is het?

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.