+-

Author Topic: Afgemeld wanbetaler maar wel een achterstand cvz/cjib  (Read 27350 times)

Offline Licht

• + Lid
  • **
Afgemeld wanbetaler maar wel een achterstand cvz/cjib
« on: November 02, 2015, 06:46:06 PM »
Ik ben nieuw en ik heb geen idee of ik het hier goed plaats. Maar goed

Zoals jullie in de titel al lezen ik heb een achterstand cvz/cjib. Ik ben drie jaar geleden aangemeld bij het cvz als wanbetaler omdat ik door werkloosheid mijn zorg premie niet meer kon betalen. Bij de zorgverzekeraar was er een schuld Dit Is toen bij Ggn komen te liggen dit ging om een groot bedrag aan ongeplande niet vergoede behandelingen/eigen risico en premie.  Ik heb met een welwillende Ggn toen een regeling kunnen afsluiten om ervoor te zorgen dat ik de hoofdsom in zou lopen en ik weer afgemeld zou worden. Toen ik weer ziek werd en weer oog in oog stond met een hele hoge rekening. 
Ondertussen  kwam het cjib met maandelijks een mooie brief en na een poosje het lavg.Lang verhaal kort maken.

Ik had vier partijen die geld wilde zien maar ik kon er drie betalen.  ik heb er toen voor gekozen ggn lagv en de zorgverzekeraar af te lossen niet geheel zonder effect want ik ben sinds een 5 dagen afgemeld bij het cvz als wanbetaler door de zorgverzekeraar.
Dit houd dus in dat ik mijn premie zelf kan gaan betalen aan de zorgverzekeraar. 

Maar nu er staat nog een 3600 euro open bij het cjib wat nu waar ik van uit ga bij het lagv komt te liggen. Ik heb daar een regeling lopen omdat ze telkens in etappes komen nu loopt het verder niet meer op. En het licht aan het eind van de tunnel lijkt in eens heel ver weg. Want wat gaan hun doen? Laten ze mijn regeling doorlopen of komen ze nu in eens alles incasseren?  Moet ik een nieuwe regeling treffen?  Of Is dit niet meer mogelijk?

Even ter verduidelijking ik ben niet langer werkloos en ben verder altijd mijn verplichtingen nagekomen er zijn dus geen verdere achterstanden huur energie etc etc etc loopt Allemaal perfect.

De angst voor het onbekende slaat wel een beetje toe. Ik zou graag duidelijkheid willen over de volgende stappen. Ik zit er niet op te wachten om met 3 kleintjes straks alles kwijt te zijn. Ik heb zelfs al zitten denken om een lening af te sluiten maar Is dat wijs?  Betalen kan ik het wel net als een regeling van 150 euro maar de vraag Is dan gaan ze er mee akkoord?

Beetje onsamenhangend verhaal maar misschien Is er iemand die mij helderheid kan bieden

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
Re: Afgemeld wanbetaler maar wel een achterstand cvz/cjib
« Reply #1 on: November 02, 2015, 08:01:34 PM »
Ha Licht

Als het goed is krijg je een eind afrekening van CJIB en gaat die 30% verhoging er weer van af dus kun je volgens mij een betaling voorstel verwachten om in 36 maanden E 2.770,-- te voldoen in termijnen van E 76,95 per maand zonder verder bij komende rente.

Dus zeker niet gaan lenen hier voor kost je dan veel meer.

Groet

Schulden Forum

« Reply #1 on: November 02, 2015, 08:01:34 PM »

Offline Licht

• + Lid
  • **
« Reply #2 on: November 02, 2015, 08:20:30 PM »
Hoi gewoon,

Ik zit even heel erg dwaas voor mij uit te staren na het lezen van je berichtje.  Pas nu dringt het door wat je nu eigenlijk zegt. Ik krijg dus rust? Ik krijg dus een voorstel van het cjib? 
Wat zou dat heerlijk zijn.

Ik was echt al aan het kijken naar een lening omdat ik bang was dat ik alles binnen een hele korte periode moest betalen.

Ik ben je heel erg dankbaar voor je snelle antwoord. 

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
« Reply #3 on: November 02, 2015, 08:31:53 PM »
Ja zo moet het gaan worden, je hebt namelijk dit heel goed gedaan door de oorspronkelijk achterstanden waardoor je wanbetaler was, nu volledig te voldoen.

En ben je nu ( schurk af ) en komt er een eerlijk voorstel na jou toe door CJIB

Laat het aub weten hoe het je verder vergaat,  en of mijn antwoord klopt ben daar zeker van maar.

Lees ook de afkorting LAGV kun je mijn zeggen waar dit voor staat

Offline Licht

• + Lid
  • **
« Reply #4 on: November 02, 2015, 08:42:40 PM »
Lavg is de Land Ass van gerechtsdeurwaarders

Het cjib had het eerste deel van  openstaande bedrag daar heen gedaan. Een daar hebben ze al 1200 euro liggen van mij (was een deel van 1800 euro) 

Schulden Forum

« Reply #4 on: November 02, 2015, 08:42:40 PM »

Offline Licht

• + Lid
  • **
« Reply #5 on: November 02, 2015, 08:47:41 PM »
Ik heb even gezocht en ik vond dit

Afmelding als wanbetaler - de eindafrekening
Uw zorgverzekeraar meldt aan het Zorginstituut Nederland dat u geen wanbetaler meer bent
- wanneer u uw betalingsachterstand bij uw zorgverzekeraar hebt afbetaald óf
- wanneer u zich hebt aangemeld voor schuldhulpverlening.

Alle vorderingen die op dat moment nog bij het CJIB en/of bij de deurwaarder liggen, worden overgedragen aan het Zorginstituut Nederland en het Zorginstituut Nederland maakt vervolgens een eindafrekening op.
Als er in uw geval sprake is van een restschuld, dan ontvangt u voor het betalen ervan een acceptgiro van het CJIB. Hiermee kunt u de restschuld in één keer voldoen. U kunt er ook voor kiezen de restschuld in termijnen te betalen. U ontvangt dan voor elke volgende termijn een acceptgiro van het CJIB.
Betaalt u de restschuld niet volledig of te laat, dan kan het CJIB een deurwaarder inschakelen. De deurwaarderskosten komen dan voor uw rekening.
Wanneer u bent afgemeld als wanbetaler, regelt het Zorginstituut Nederland niet meer dat u maandelijks een bedrag aan premie betaalt voor uw zorgverzekering. U bent dan weer zelf verantwoordelijk voor de betaling van de maandelijkse premie aan uw zorgverzekeraar.

Dit houd dus in dat mijn 1200 euro ook bij die eind afrekening komt? En dit 30% boete gaat er ook af? Begreep ik dat goed?

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
« Reply #6 on: November 02, 2015, 09:03:38 PM »
Licht? Waar heb je deze tekst eigenlijk gevonden?
Ik zoek me ook een ongeluk naar info hierover, want bij ons is er ook e.e.a. misgegaan in de afwikkeling. Wij zijn ook afgemeld als wanbetaler, maar zijn er tot op heden nog steeds niet achter, hoe het nu verder zal gaan. Kreeg laatst nog een aanmaning van de zorgverzekeraar, terwijl die als het goed is nu geen achterstanden van ons meer heeft.
Verder komt bij al het vragen om informatie steeds iets anders naar boven. bedragen veranderen, schuldeisers verwisselen van plaats (of zo....ik begrijp er gewoon niks van) en allemaal wijzen ze naar elkaar. Zorgverzekeraar naar Zorginstituut, Zorginstituut naar CJIB, CJIB weer terug naar Zorginstituut, LAVG zegt niks van ons te hebben staan maar vervolgens zeg Zorginstituut weer dat CJIB alles regelt, CJIB zegt weer bel naar LAVG .... snappen jullie het nu nog, nou, ik in elk geval niet meer. Soms is het bedrag een paar honderd euro en dan weer op eens een paar duizend euro. Soms krijg ik te horen: Vergeet dat maar, mevrouw, dat telt niet meer. Een andere keer krijg ik weer een brief waarin staat dat ik snel veel geld moet betalen of een regeling moet afsluiten. Als ik bel dat ik dat niet kan en mag doen zeggen ze: Geeft niet. Komt wel goed. Zoiets.
Als ik er meer duidelijkheid in heb zal ik het hier ook melden. Maar voorlopig ben ik het spoor nog bijster.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
« Reply #7 on: November 02, 2015, 09:23:22 PM »
Zo is het volgens mij ook,  en begrijp je dat juist.

En krijg je een eerlijk voorstel,  anders na bellen !!

Waar je eind afrekening blijft,  en het betaal voorstel.

Was eerder aan mij aangeboden, dus waarom niet aan jou.

En in een eind afrekening zal het bedrag wat naar LAGV was,  ook opgenomen zijn het is immers een eind afrekening,  waar over gesproken word.

BS je hebt ook gepost en ga ik mij over in lezen maar bij jou spelen andere zaken mee, als schuldhulp krijgen, en dan zijn er meer die de weg niet meer weten hoe het nu zit, en dit is niet voor licht het geval.

Offline Licht

• + Lid
  • **
« Reply #8 on: November 02, 2015, 09:33:13 PM »
Burningspirit. Die tekst heb ik gevonden op de site van rijksoverheid https://www.cjib.nl/Onderwerpen/Wanbetalers-en-Onverzekerden-Zorgverzekering/Wanbetaler/index.aspx

Het staat onderaan laatst alinea

Gewoon:   dan Is het dus nu afwachten wanneer  ik de afrekening krijg. Ik las al dat het na afmelding nog een week of 8 kan duren afwachten tot januari dan maar ;)  ik ga over een week over twee maar even bellen.  Dan zullen ze het wel verwerkt hebben

Schulden Forum

« Reply #8 on: November 02, 2015, 09:33:13 PM »

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #9 on: November 02, 2015, 09:42:53 PM »
Dank je Licht, dan ga ik daar maar eens kijken.
En ja Gewoon, dat klopt wel, bij mij een andersoortig verhaal. Sorry dat ik dit topic ermee 'belast'. Misschien is het iets voor pm?

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
« Reply #10 on: November 02, 2015, 09:46:29 PM »
Yep

Dat klopt het heeft even tijd nodig, dat je geen boef meer bent.

Moet even verwerkt worden.... door CJIB  maar  komt goed,  en

Veel goeds natuurlijk

Gewoon

Ja BS doe maar,  je moet duidelijkheid hebben over je schulden om verder te kunnen.

Offline Carol

• Goud
« Reply #11 on: November 03, 2015, 12:30:40 PM »
Hier kan je ook veel info vinden over wanbetaling ziektekostenverzekering.
www.schuldinfo.nl/ziektekostenverzekering

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • Fecbook groep voor advies bij schulden
« Reply #12 on: November 03, 2015, 12:31:13 PM »
gewoon tot je afgemeld bent betaal je toch de 30% toeslag. Ben wel benieuwd waarom jij ipv 3600 op minder uitkomt. Kan ook nog zijn aangzin deel bij deurwaarder loopt blijft lopn en daar lopen kosten rap omhoog.

Bs jij krijgt gewoon brief dat je bent afgemeld en schud wordt kwijtgescholden. die brief zul je via bwv krijgen ivm postblokkade

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #13 on: November 03, 2015, 03:18:08 PM »
Ha Chapter,
Ik héb ook een brief gekregen dat de bestuursrechtelijke premie niet meer wordt geheven en dat de achterstand DAARIN wordt kwijtgescholden. Echter, als je in die periode van de boete ook je premie voor een deel niet betaalde (en dat kan gebeuren als het niet automatisch wordt ingehouden maar via acceptgiro moet worden betaald) dan moet je alsnog die achterstallige premie voldoen. Bij mij valt nu wel het kwartje overigens. Ten tijde van de melding als wanbetaler, liep er al een (soort van) beslag bij ons en dus konden ze niet automatisch innen. Daarom kregen we acceptgiro's. De bestuursrechtelijke premie heeft toen onze stabiliteit om zeep geholpen. Jammer genoeg. Maar er is nu niks meer aan te doen.
Op de schuldenlijst komt nu een bedrag te staan van de totale achterstallige premie. Waarschijnlijk geïnd door de deurwaarder van de zorgverzekeraar. In ons geval is dat GGN. CJIB en Zorginstituut Nederland hoeven dan niet meer op die lijst, want die staken hun activiteiten verder. En dat heb ik ook telefonisch bevestigd gekregen.
Men vergat alleen erbij te zeggen dat de achterstallige premie weer terug is waar die hoort: bij de (deurwaarder van) de zorgverzekeraar. Als ik er nu goed over nadenk, had ik dat wel kunnen weten. Maar ja, als je in schulden zit dan..... raak je snel van de kook en kun je minder goed nadenken.
En dat laatste is proefondervindelijk bewezen!

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • Fecbook groep voor advies bij schulden
« Reply #14 on: November 03, 2015, 03:58:59 PM »
bs voor jou maakt linksom of rechtsom niet uit omdat in wsnp valt schud voor toelating.
Als je je vtlb weet is het wel iets om je aanvullende te bekijken. deze wordt gecorrigeerd maar heeft alleen zin als je vtlb lager is als inkomsten. Zeker als je kosten verwacht of fysio bv iets om te bekijken.
« Last Edit: November 03, 2015, 04:00:38 PM by chapter »

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 3279
Latest: AndreL
New This Month: 6
New This Week: 0
New Today: 0
Stats
Total Posts: 46317
Total Topics: 5710
Most Online Today: 270
Most Online Ever: 16013
(August 21, 2019, 02:38:13 PM)
Users Online
Members: 2
Guests: 227
Total: 229

Laatste berichten

Moeilijk om aan de goede kant van de streep te blijven by Meelezertje
Today at 07:20:25 PM

Mijn P.L by Rotterdam01
Today at 07:31:05 AM

leefgeld schulden stand by flits
Yesterday at 09:54:59 AM

storing by Joost
November 27, 2020, 11:24:13 AM

Over twee maand opmaken eindverslag by Joost
November 27, 2020, 11:21:27 AM

Eerste kennismaking. by willy
November 23, 2020, 05:27:01 PM

Begrafenisverzekering. by Meelezertje
November 22, 2020, 05:39:51 PM

Kabinet spekt voedselbank: ’Geen eten is desastreus’ by Marjan12
November 22, 2020, 10:59:29 AM

Torenhoge rentes webwinkels aangepakt: 'Mensen mogen niet zo verleid worden' by marco
November 19, 2020, 10:39:44 AM

Kabinet: sneller hulp bij schulden by Stil-verdriet
November 17, 2020, 10:17:06 PM

Beslag bij ouders mogelijk? by Joost
November 14, 2020, 09:52:02 AM

Belastingteruggave over jaren voorafgaand WSNP (schone lei) by abnormaal
November 11, 2020, 11:46:07 PM

Weer op het goede spoor komen by Joost
November 10, 2020, 09:44:04 PM

Schulden genoeg by Joost
November 06, 2020, 11:14:01 AM

Weer terug by hoopvol
November 04, 2020, 10:16:16 AM

het CJIB en de beslagvrije voet by sacredfour
November 03, 2020, 09:47:03 AM

Verminderen financiële kwetsbaarheid prioriteit bij vaststellen leennormen by willy
November 01, 2020, 08:18:47 PM

Aflossingsvrije ruimte in hypotheek meenemen by abnormaal
November 01, 2020, 04:48:19 PM

hobby knutsel by Marjan12
November 01, 2020, 02:53:08 PM

Ik werk veel en ben toch ontzettend arm by Marjan12
November 01, 2020, 11:34:16 AM