advies

Started by Zora, Oct 16, 2015, 11:56 AM

Previous topic - Next topic

Zora

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Wij hebben een behoorlijke schuldenlast door stom te handelen een paar jaar geleden. We hadden naast leningen ook behoorlijke betalingsachterstanden bij verschillende instanties. Gelukkig hebben we dat allemaal kunnen afbetalen en zijn we bij met onze vaste lasten.

Echter er staat nog veel open aan leningen.

Krediet: 40.200 euro (maandlast 435)
Vader: 8000 (100 per maand)
Tante: 1500 (50 per maand)

Op zich kunnen we het betalen per maand, maar ik maak me heel erg druk om het grote bedrag dat we maandelijks aflossen. Samen is dat bijna 600 euro!. Ons krediet is geblokkeerd voor opname omdat we daar ook een betalingsachterstand hadden. Inmiddels hebben we bijna 3500 euro afgelost. Nu zit ik er aan te denken om in januari (dan hebben we 4000 euro afgelost) te vragen of de bank ons wil deblokkeren zodat we van die 4000 euro in ieder geval tante kunnen aflossen zodat dat 50 euro per maand scheelt. Misschien vader ook een deel, ook al zegt hij dat het geen haast heeft. Andere kant kunnen we ook de bank vragen het maandtermijn te verlagen naar 400 euro als we geen deblokkering aanvragen.
Tante en vader rekenen geen rente, en de bank 6,7%. Het zou verstandiger zijn om de lening af te lossen ivm de rente maar de lasten gaan sneller naar beden als we familie afbetalen.

Hebben jullie een idee wat het beste is om te doen?

Alvast bedankt voor de adviezen!

Meelezertje

Gelukkig dat je zover gekomen bent en je balans hebt tussen de inkomsten en uitgaven. Geen achterstanden meer. Dat is mooi. 
Ik zou het dan gewoon laten lopen. Tenminste als tante en vader het zo goed vinden. Ik begrijp dat je het allemaal net kunt opbrengen?  Het is dan een uitdaging, maar zo ben je er dan toch nog het snelste overal van af. Extra lenen bij de bank om tante en oma af te lossen betekent dat  je  bij de bank ook iig rente erover gaat betalen en het moet ook een keer afgelost worden. Die lening van ruim 40.000 met een maandlast van 435 betekent ook maar minimale aflossing en loopt, schat ik dan nog 10/12 jaar.  Over 2,5 jaar is je tante afbetaald (en over 6,5 jaar je vader). Het vrijkomend maandbedrag zou je dan in de grote lening kunnen stoppen, zodat de looptijd  verkort wordt.
Heb je een goede begroting? Weet je precies hoeveel je overhoudt om te besteden iedere maand of week? Dan kan je hier en elders op het www goede tips vinden om  te leren hoe je rondkomt met een beperkt budget.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Zora

Meelezertje, bedankt voor je advies.

We kunnen het inderdaad wel opbrengen op dit moment. Tante en vader vinden het inderdaad prima zo. Misschien dat we volgend jaar van vakantiegeld extra kunnen aflossen.

Ik heb nu het overzicht van inkomsten en uitgaven. Op dit moment proberen we wel wat leuke dingen te doen maar ook om te sparen en aflossen. WE proberen daarin wat balans te vinden zodat het niet teveel ons leven gaat leiden.

Ik lees veel mee op dit forum, dat maakt dat ik de spirit vind om toch maar weer door te gaan!

Dankje!

Meelezertje

QuoteIk heb nu het overzicht van inkomsten en uitgaven. Op dit moment proberen we wel wat leuke dingen te doen maar ook om te sparen en aflossen. We proberen daarin wat balans te vinden zodat het niet teveel ons leven gaat leiden.

Het leven met schulden is loodzwaar en zeker als het zo lang gaat lopen is die balans belangrijk. En een spaarbuffertje is ook van groot belang.  Dan kun je wat opvangen, mochten er zich tegenvallers voordoen.
Jullie komen er vast. Goede instelling.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

gewoon

Ha zora

Ben het met Meelezertje eens niet opeens bij te gaan lenen om de familie terug te betalen en het is toch er verstandig die lening omlaag te krijgen e dus de rente kosten die dit geeft.

Het ziet er naar uit dat dit je 10 tot 12 jaar gaat duren en dat klinkt er lang en is het misschien beter naar doelstellingen te kijken, eentje kan zijn omdat het inkomen gedaald is welk bedrag je wel zou kunnen oversluiten naar een goedkopere lening met een rente van 4,7 % moet mogelijk zijn, als dat nu bij het huidige inkomen op BV 35.000,-- dat moet je even uit rekenen maar is een mooie doelstelling om daar te komen niet alleen is dan de kop van de lening weg dat is al 25 % rente verschil tov die 44.000,--
En is het ook merkbaar dat je dingen als vakantie geld inzet hier voor, om daar snel te komen.

En wat sparen voor een buffer is ook belangrijk