Help!!:(

Started by Charlotte2309, Oct 08, 2015, 01:33 PM

Previous topic - Next topic

Charlotte2309

goedemiddag,

Allereerst wat fijn dat er een forum bestaat voor dit soort problemen. Dit is een onderwerp die je niet snel bespreekbaar maakt omdat dit gevoelig ligt en je schaamt er ervoor. Gelukkig heb ik 2 hele goede vriendinnen waar ik 2 maand geleden mijn schuld bij op heb gebiecht. Ik woon nu een jaar ruim op mezelf, ik heb een fulltime baan waar ik ongeveer 1600,- mee per maand verdien. Prima bedrag om hier zelfstandig van rond te komen zou je denken, maar helaas. Toen ik thuis woonde en al werkte had ik geld genoeg, wat ik helaas niet gedaan heb is om mijn levenstijl aan te passen toen ik op mezelf ging wonen. Heel stom!!!! Daar ben ik nu zeker achter gekomen. Je woont op jezelf, dus dat betekende voor mij : lekker lunchen met vrienden, terrasje hier, uiteten daar. Heerlijk!! Omdat ik mijzelf wat meer financiele ruimte wilde geven heb ik het 'rood staan' bij ING aangezet. Stomste fout ooit!!. Nu sta ik een jaar later 2000 euro in het rood en heb ik rekeningen openstaan (rond 500 euro). Omdat ik bij ING een kwartaal limiet had, had ik eind september in de plus moeten staan, dit is mij niet gelukt. Dus heeft een vriendin 2000 euro overgemaakt om ervoor te zorgen dat ik niet BKR geregisteerd wwerd. Nu heeft de ING dus mijn kwartaallimitiet stopgezet, omdat ik niet tijdig uit het rood was en betekent dit dat ik nu een schuld van 2000 bij die vriendin heb. Daarbij heeft zij mij tijdens het opbiechten van mijn schuld ook nog eens 600 euro geleend om de schade wat te bespreken!! Samen met haar heb ik mijn financiele situatie op een rijtje gezet en weet ik dat ik het afgelopen jaar gewoon teveel geld heb uitgegeven. Dit houdt ik nu bij in een excel bestand.

Hoe ik nu aan 2000 euro kom, zorgt voor grote stress.  Bij Ing kan ik mijn kwartaallimiet per 1 januari weer aanvragen en zolang kan ik mijn vriendin niet laten wachten.

Mijn financiele situatie op een rijtje

1600 salaris
-
200 leaseauto
100 autoverzekering
560 huur
50 telefoonrekening
120 menzisverzekering

Nu wil ik een creditcard aanvragen om mijn schulden af te lossen en vervolgens heb ik alleen dan daar één schuld die ik dan maandelijks wil aflossen. Ik weet dat dit heel stom is, maar op dit moment kan ik even niets anders bedenken.
Iemand hier ervaring mee? nogmaals ik weet dat dit niet de oplossing is maar wel mijn enige oplossing.

Hoop dat iemand mij kan helpen:( ben ten einde raad.

Sander

Je hebt er van geleerd in ieder geval dus daar ga je aan werken  ;)
De schuld bij je vriendin is minder erg dan bij een kredietverstrekker ..
Snap dat je dit zo snel mogelijk opgelost wil hebben .
Maar spreek met haar iets af dat je haar per maand kan aflossen .
Neem sowieso geen krediet  ;)
Neem maar van mij aan dat die 2000 die je nou hebt straks bij krediet
veel meer wordt aangezien er flinke rentes tegenover staan .
Wij hadden er ook 1 en daar betaalde we 130,- per maand aan en maar 10,- was daadwerkelijk een aflossing  :(
De rest rente ...
Dus behoedt je hiervoor .
Als ze echt je vriendin is zal ze hier niet moeilijk over doen mits zij dit niet echt kan missen  ;)

chapter

Creditcard zit je zo aan meer als dubbele aan schuld. Is leaseauto echt nodig voor werk anders eruit. 100 verzekering lijkt mij best veel.
Als ik alles optel hou je 500 over. 50 per week eten kun je 300 aflossen per maand aan je vriendin. Mogelijk december nog winstuitkering. Probeer met haar in gesprek te gaan en ga vanaf nu kijken waar je kan bezuinigen. Mis bv andere verzekeringen water electra of is inclusief. Mobiel internet etc

Meelezertje

Allereerst welkom op het forum.

Ik denk dat je iets heel herkenbaars aangeeft,waar jonge mensen die op zichzelf gaan staan, te maken krijgen. Het is goed dat je ziet dat het roer om moet en er balans moet komen tussen in- en uitgaven. Want ieder jaar 2000/2600 euro teveel uitgeven, gaat natuurlijk een keer goed mis. Ik zie je lijstje en ik mis daar ook het een en ander. Ook de lasten die niet maandelijks terugkomen. Je woont ruim een jaar op jezelf. Je kunt dus aan de hand van digitale of papieren afschriften precies zien welke lasten er in de maand afgeschreven gaan worden. Ook de incidentele lasten die er nu aankomen van oktober  en verder zijn van belang. Probeer zo dingen ,die je op kunt zeggen te schrappen. En kijk zo aan de hand van je begroting wat je de komende maanden aan je vriendin zou kunnen terugbetalen. Het lijkt dat een ingepland leefgeld van 50euro per week voor 1 persoon voldoende moet zijn.

QuoteHoe ik nu aan 2000 euro kom, zorgt voor grote stress.  Bij Ing kan ik mijn kwartaallimiet per 1 januari weer aanvragen en zolang kan ik mijn vriendin niet laten wachten.

Ik begrijp hieruit dat je vriendin nog niet weet dat je het nu niet meteen kunt terugbetalen, of dat ze zelf het geld niet zo lang kan/wil missen. Een paar dingen zijn voor jou van belang, zou ik zeggen. Als de wiedewap je vriendin op de hoogte brengen van de situatie, zoals chapter ook al aangeeft.  En geen creditcard schuld nemen, zoals Sander al zegt. Die je dan later weerwil gaan aflossen met je aan te vragen roodstaan. Zo ben je al volop bezig het ene gat met het andere te dichten. Het mooiste zou zijn als je je vriendin in haalbare termijnen mag betalen. Rood staan is ook duur.  Vraag deze nooit meer aan. Als het echt, echt, echt niet anders kan zou ik bij de bank ( of kijk eens op internet) een kleine persoonlijke lening aanvragen bij een normale instelling. Niet hoger dan ter hoogte van de schuld die nog rest. En los daar maandelijks zoveel mogelijk op af. Daarna opheffen.Dat moet ook, want bij een persoonlijke lening kun je gelukkig niet blijven opnemen, als er weer een beetje afgelost is. Dit in tegenstelling tot een creditkaart of doorlopend krediet. AANPASSING door mij. Ik heb even gekeken,maar ook hier betaal je een rente van minimaal 10 %. Misschien toch je ouders?

Kijk anders eens bij de NIBUD (internet) hoe je een begroting moet maken.

Let wel: lenen van je vrienden kan een wissel trekken op vriendschap. Van belang is dat je open en eerlijk bent over je situatie. Ik leen ook weleens aan vrienden wat uit, maar ik vind dat daar tegenover mag staan dat ik inzicht heb in hun begroting. Het zal naar je vriendin goed doen als ze ziet hoe je een begroting gemaakt hebt en hoe je haar dan kunt terugbetalen.

Sterkte ermee

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Charlotte2309

Bedankt voor jullie reacties!!! Mijn vriendin is op de hoogte van de situatie zoals het nu is. Maar zij heeft het geld op kort termijn ook weer nodig ivm verbouwing. Het was de bedoeling dat ze die 2000 euro overmaakte voor kort termijn, zodat ik uit het rood kwam en mijn rekening niet bevroor ( niet wetend dat mijn kredietlimiet beeinigd zou worden). 

Mijn huur is inclusief.

Samen met mijn vriendin hebben wij mijn financiele situatie onder de loep genomen. Abbonementen zoals netflix, sportschool (waar ik nooit naar toe ga) heb ik afgesloten.

Zit nu meer met de 2000 euro in mijn maag die ik nu niet kan ophoesten. Op het moment heb ik 2 werkgevers de 20ste krijg ik +/- 250 loon en 24 1600 euro loon. 

Eigenlijk kan ik wel rondkomen, alleen heb ik er het afgelopen jaar er een zooitje van gemaakt. :'( :'( :'(

Meelezertje

QuoteEigenlijk kan ik wel rondkomen, alleen heb ik er het afgelopen jaar er een zooitje van gemaakt

Duidelijk. Maar of je kunt rondkomen nu je op jezelf staat moet je nog bewijzen. Thuis wonen en rondkomen is geen kunst.
Ik heb er even overheen gelezen,maar je hebt ook nog 500euro aan onbetaalde rekeningen liggen?Ook hier moet je onmiddelijk actie ondernemen. Ga ze bellen om wat te regelen, zodat je niet te maken krijgt met dure aanmaningen of erger. Op dit forum is hier genoeg over te vinden.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

sacredfour

Je zou een doorlopend krediet kunnen aanvragen. Nationale Nederlanden heeft op het ogenblik heel lage rentes. Het vereiste is dan wel dat je alleen opneemt wat je nodig hebt om je vriendin af te betalen. Het kan zijn dat je minstens 10.000 moet lenen om een lage rente te krijgen. Het restbedrag kan je al na een maand aflossen en de 2000 euro zo spoedig mogelijk daarna. Je moet dan het doorlopend krediet opzeggen. Dit vereist wel enige discipline. Doe je dit niet dan blijf je in de schulden zitten. Geen creditcard!!!!!! En het doorlopend krediet gelijk opzeggen!!!!!!!!!!!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Misschien moet ik het een en ander nog even beter toelichten. Een doorlopend krediet is verreweg de goedkoopste lening als roodstand niet meer mogelijk is. De banken zijn niet gewend dat mensen direct na het openen van een doorlopend krediet deze na een korte tijd ook weer aflossen. Het verdien model van een doorlopend krediet is n.l. dat de klant steeds weer geld opneemt en zo zijn hele leven er aan vast blijft zitten. Maar niemand stopt je om direct af te betalen. De bank zal geschokt zijn , maar het is gewoon toegestaan.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Meelezertje

Hee, slim!  Nou ja,in de gegeven omstandigheden dan. Alleen je moet wel kredietwaardig zijn om een hoog bedrag te mogen lenen. En met de kanttekening dat je sterk in je schoenen moet staan. Want anders ben je nog verder van huis. Gedragsverandering is heel moeilijk, als Charlotte misschien thuis heel lang gewend was aan een bepaalde manier van leven,die ze voortgezet heeft , toen ze op zichzelf kwam te staan.
Je beweegt je in een bepaalde kring, die het misschien wel kunnen volhouden om regelmatig te stappen en rondjes te geven.

sacredfour

Meelezertje, hier heb je helemaal gelijk in. je moet sterk in je schoenen staan! Anders niet aan beginnen!

Chrissie

Mijn advies zou zijn zet je zo strak mogelijk dan is de terugval kleiner vooral in het begin is dat heel belangrijk omdat je eerst het vertrouwen moet krijgen. Zo heb ik het zelf gedaan en dat is me prima bevallen. Later kan je het wel doen zoals Sacredfour zegt dan lukt het je prima.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gewoon

Ha Charlotte

Er worden weer goede tips gegeven, en het klopt dat je zo snel mogelijk je uitgaven op orde moet krijgen.

Maar ook je relatie met je vriendin en het zal rust geven open te zijn dat er iets erg fout is met de belofte snel te kunnen terug betalen,  van het hele bedrag en een afspraak maken waar je,  je wel aan kunt houden zal je een goed gevoel geven en is iets waar je iedere maand naar toe kan leven dat het je weer gelukt is voor haar en jou.

Even belangrijk is dat je beseft dat die rood stand die je aan geboden was door de ING een lokkertje was,  om in die positie te komen dat je  gedwongen bent, een ander duur product te zoeken en je op het verkeerde been gezet bent.

En zien je graag als crediteur voor jaren en jaren die, maar blijft betalen.

Maar dat jij er een beetje klaar mee bent !!

Een beetje als dat je vriendin een arm geeft bij het stappen en je leest op een terrasje, nu gratis soep van de dag, leen hier snel je lepel voor E......

En elkaar aan kijkt en zegt ga je mee, hier gaan we echt niet meer.. of mee..zitten.

Ja, slechte keuken

Chrissie

Misschien een tip:

Stel je hebt 1000 euro nodig dan maak je er bijvoorbeeld 1200 euro van, krijg je dan een tegenslag dan kan je die nog opvangen, maar maak er alsjeblieft geen 2000 euro van houdt het zo strak mogelijk.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Knibbel

Hallo Charlotte, als ik zo jouw verhaal lees is jouw schuld gelukkig nog niet al te hoog opgelopen. En gelukkig dat je nu al beseft dat er iets moet veranderen aan jouw uitgaven. Bovendien is het ook fijn te lezen dat je je in ieder geval schuldig voelt dat je jouw vriendin niet kunt terugbetalen (niet kwetsend bedoelt maar sommige mensen maken zich er niet druk om dat iemand anders nog geld van hun krijgt en misschien zelf hierdoor in de problemen komt, jij trekt je dat gelukkig wel aan) en dat je er daadwerkelijk aan wil werken om dit op te lossen.

Als je  dan echt geld wilt of moet lenen, persoonlijk zou ik niet voor een doorlopend krediet kiezen of een credit card. Ik wil niet belerend overkomen maar uit eigen ervaring weet ik dat je eraan begint met de opzet hier eenmalig gebruik van te maken en zo gauw de schuld afbetaald is deze meteen te stoppen. Maar een mens is een mens en erg gevoelig voor verleidingen. Je moet wel van heel sterke huize komen wil je je niet laten verleiden door allerlei luxe die je kunt kopen en al die leuke uitstapjes en etentjes e.d. met vrienden.... En voordat je het weet zijn alle goede bedoelingen overboord en zit je weer in de problemen.

Zelf heb ik een persoonlijke lening waar ik bijna vanaf ben en het voordeel vond ik hiervan dat ik niets meer kon afhalen. De schuld wordt zo alleen maar minder en minder....

Veel succes en sterkte....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Be

Hoi, een opnameverbod op het DK. Hebben wij ook gedaan vanaf het begin op ons DK, al zouden we het willen, opnemen kan niet. Met een DK betaal je toch minder rente dan bij een PL? Dan zou ik wel voor een DK gaan.
Sterkte ermee. Vervelende situatie zo