Is de bank almachtig?

Started by joostvw, Sep 24, 2015, 10:16 AM

Previous topic - Next topic

joostvw

Ik hoop dat ik mijn topic hier op de juiste plek post, moet nog een beetje in de opzet van het forum komen.

Ik heb een huis dat al en tijd leegstaat en nu tijdelijk wordt verhuurd (overbruggingsverhuur).
Voor die verhuur had de bank een forse lijst van eisen waaraan ik moest voldoen voor ik toestemming kreeg tot tijdelijke verhuur.
De verklaringen die ze wilden hebben gingen vooral over mijn inkomen en hoe de restschuld later zou moeten worden afbetaald (na verkoop).
Het zag er voor mij naar uit alsof ze alvast hun toekomstige verlies wilden minimaliseren.
Ik kon niet aannemelijk maken dat ik de te verwachten restschuld terug kon betalen en kreeg toeg ook geen toestemming tot tijdelijke verhuur.
Nadat ik de te verwachten restschuld had opgelost (door het verhogen van de vraagprijs van mijn woning (zinloos natuurlijk naar het werkte wel)) kreeg ik toestemming want er was geen tekort meer.
Dit betekend dus dat ik mijn huis niet mag aanbieden tegen een passende prijs.
Bij gesprekken met de bank gaat het steeds alleen maar over hun belangen.

Ik wil het huis wel graag kwijt maar op deze manier lukt het dus niet.
Op dit moment verlies ik iedere maand iets maar zodra ik niet meer verhuur ben in 3 maanden doorheen.

Ik heb de bank er al op gewezen dat zij feitelijk mijn huis beheren en ik daar dus niet mee kan doen wat economisch het meest voor de hand liggend is. De bank reageert daar totaal niet op.

sacredfour

Met overbruggingsverhuur bedoel je daarmee dat het huis verkocht is met nog een aantal maanden te gaan? Of bedoel je hiermee dat de mogelijke koper ook zit te wachten op de verkoop van zijn huis? In dat geval zou ik hier niet op wachten en de makelaar opdracht geven voor nieuwe bezichtigingen.

Banken hebben liever dat onderverhuur gebeurt tegen een rente die boven de huursubsidie grens ligt. De rede hiervoor lijkt mij duidelijk. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

joostvw

Op dit moment is mijn vraagprijs zo hoog dat ik geen bezichtigingen kan verwachten.
Het huis is de komende maanden verhuurd maar voor daarna is het nog helemaal onduidelijk.

De vraagprijs laten dalen wil ik wel maar de bank niet. Ik moet dan eerst aangeven hoe ik het tekort na de verkoop wil gaan betalen en dat kan ik dus niet. Anders willen ze geen toestemming geven voor verdere verhuur.

De waarde van mijn huis is ongeveer gehalveerd dus wel hebben het dus wel over behoorlijke tekorten en ik begrijp wel dat de bank haar geld terug wil zien maar ik kan dan nooit meer betalen.

Tot nu toe ben ik nog net bij met mijn betalingen, daarom vind de bank het mogelijk ook wel goed zo

burningspirit

Misschien een rare vraag, maar waarom verhuur je je huis eigenlijk? Voor wie heeft dit een meerwaarde?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

joostvw

Hoi burningspirit, bedankt voor je melding,

Omdat ik geemigreerd ben (de redenen (relatie) zijn voor dit forum niet zo boeiend maar zijn in elk geval niet financieel) staat het huis in Nederland leeg.

Ik zit nu met enorme lasten en om mijn leven een beetje op de rails te houden moet ik wel verhuren. Dat lukt tot nu toe nog net.
Ik kan de gevolgen totaal niet overzien als ik het gewoon stuk laat lopen.
Maar het is duidelijk of ik nu wel of niet verhuur het gaat fout. Ik hoop nog een beetje (tegen beter weten in) op verkoop of anders in elk geval minimaliseren van de verliezen.

Ik probeer de financiele kant een beetje te gaan begrijpen maar die ziet er niet zo mooi uit denk ik.

burningspirit

Ik vroeg me dat af omdat ik het idee krijg dat je in een soort spagaat zit. Zie ik dat goed?

Mijn redenering was als volgt: de bank wilde niet dat je het huis verhuurt, omdat je niet aannemelijk kon maken dat je de restschuld kunt gaan betalen. Dat zou voor de bank een strop zijn.
Dus: een foefje met de vraagprijs gedaan. Nu mag je wel verhuren, maar kun je het huis nauwelijks verkopen. Intussen doe jij wel alles om bij te blijven met betalen. Hoe langer je dit volhoudt, hoe meer de bank van het geld terug ziet.
Als je geen huurder meer hebt ga je achterstand krijgen. Dan gaat de bank opnieuw aan de gang. Heb je minder erover te zeggen, wil de bank misschien zelf je huis gaan verkopen.
Jij een restschuld, maar je hebt dan wel een tijdje betaald, dus minder verlies voor de bank. Het lijkt zo oneerlijk, want het risico van niet verhuren is helemaal voor jou. Denk dan gelijk aan restschuld-eerlijk-delen?

Klopt het zoals ik het zie? Als het klopt vraag ik me nogmaals af waarom je je huis verhuurt. Mij lijkt het alleen uitstel van executie. Met intussen alleen de bank die er wijzer van wordt. Maar goed, ik ben niet deskundig. Dus stel ik alleen maar vragen. Sorry.
Ik begrijp wel dat als je je huis voor de huidige vraagprijs kunt verkopen, dat er dan straks geen of weinig problemen zijn. Maar zit je dan niet eindeloos te wachten op iets dat misschien nooit gaat gebeuren?

Er zijn mensen die beweren dat de woningmarkt weer aantrekt. Maar ik vraag me af of dit snel genoeg zal gaan? Zoals ik het zie is dát jouw enige kans, Joost, om er nog een beetje fatsoenlijk uit te komen. Ligt er ook wel aan wat jij wil. En hoe lang je adem zal zijn.

joostvw

Klopt burningspirit, ik zit in een spagaat.

Tijdelijk verhuren helpt de bank (die op die manier zoveel mogelijk binnen krijgt) maar verkopen is niet haalbaar tegen de huidige vraagprijs. Voor verlagen van de vraagprijs krijg ik geen toestemming zonder 'terugbetalings plan' van de restschuld.

Als ik wel zou verkopen tegen een prijs die ik mag verwachten (als dat al lukt) blijf ik zitten met een enorme restschuld.
Het geld wat ik zelf in het huis heb geinvesteerd moet ik ook al als als verloren zien.

Omdat ik in het buitenland woon kom ik niet in aanmerking voor Nederlandse schuldhulpverlening. En omdat het een Nederlandse schuld ik krijg ik ook geen hulpverlening in mijn huidige woonland.
Van die restschuld kom ik dus in elk geval nooit meer af.
Daarom probeer ik het maar zo lang mogelijk uit te zingen.

Ik hoop in de toekomst op een toestemming voor onbeperkte verhuur. Zonder al de beperkingen van overbruggings verhuur is het pand wel goed (en winstgevend) te verhuren (in 2 delen).
Daar wil de bank geen toestemming voor geven zoals je begrijpt, maar ik blijf hopen, ook al  omdat er zoveel mensen in de problemen zijn moeten ze toch wel eens wat gaan doen denk ik. Of is dat wat te optimistisch?

Maar tot nu toe is het uitstel van executie, dat is zeker want de bank komt mij geen millimeter tegemoet.
Zolang ik hier werk gaat het nog maar als dat wat terugloopt is het snel over. Geen iedee wat me dan te wachten staat.

burningspirit

Hmmm
als jij betalingsachterstand gaat oplopen, denk ik dat ik me er wel iets bij kan voorstellen wat de bank dan gaat doen....
Lijkt mij dat jij dat ook wel weet
sterkte met alles

joostvw

Die gaan vast executeren en dan de rest bij mij ophalen. Daar kunnen ze in mijn geval bijna onbeperkt mee doorgaan.

Een verkoop gaat vast niet veel opbrengen, het huis is al bijna 3 jaar te koop en ik heb 0 geinteresserden gehad..

De restschuld wordt vast indrukwekkend.

burningspirit