Is er een toekomst?

Started by Katniss, Sep 23, 2015, 09:40 AM

Previous topic - Next topic

Schuldregeling

Quote from: Katniss on Oct 24, 2016, 09:36 AM

Natuurlijk hoop ik nog steeds op een bedrag voor de woning in Duitsland, waardoor ik de schulden waar ik rente voor betaal in ieder geval in 1 keer kan aflossen.

Als de woning in Duitsland verkocht is kom je ook weer in aanmerking voor een schuldregeling toch? Dan zou de woning ook wel met verlies verkocht morgen worden. Dan kun je in elk geval weer verder want de aflossing die je nu moet betalen is wel erg hoog. (ik ken je inkomen natuurlijk niet).

Katniss

Klopt dat ik weer de schuldhulpverlening aan kan vragen als de woning is verkocht, of van mijn naam is. Helaas kan dat nog wel 2 jaar duren. Tot die tijd zal ik het zelf moeten rooien. Het Nederlandse recht is immers krom.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Schuldregeling

Quote from: Katniss on Oct 24, 2016, 01:37 PM
Klopt dat ik weer de schuldhulpverlening aan kan vragen als de woning is verkocht, of van mijn naam is. Helaas kan dat nog wel 2 jaar duren. Tot die tijd zal ik het zelf moeten rooien. Het Nederlandse recht is immers krom.

Klopt recht hebben en recht krijgen zijn echt twee verschillende dingen in Nederland helaas :(

Katniss

Maar weer eens een update van mijn kant. Doordat ik in 2015 twee woningen samen met mijn ex had en in geen van beide woonde, mag ik alle toeslagen van 2015 terugbetalen. Kortom, weer een schuldeiser erbij.

Restschuld SNS-Bank â,¬ 56.752,50  maandelijks â,¬ 402,50
Doorlopend Krediet    â,¬ 22.380,51  maandelijks â,¬  125,-   (de rest betaald mijn ex)
Boekhoudster            â,¬   7.075,61  maandelijks â,¬   25,-   (verhoog ik weer zodra het kan)
Advocaat                  â,¬   2.080,00  maandelijks â,¬  200,-
Belastingdienst         â,¬   4.644,00  maandelijks â,¬  198,-   (terugbetalen toeslagen)
Belastingdienst         â,¬      246,00  eenmalig voor 3-12
Belastingdienst         â,¬      240,00  eenmalig voor 2-01

Per maand betaal ik dus vanaf januari â,¬ 950,-

Er is nog wel een lopende zaak bij KIFID over de SNS-Bank. Ik verwacht er niets van.

Daarnaast loopt nog de rechtszaak voor de verdeling van de boedel. Pas als die is geweest kan ik weer naar de schuldhulpverlening. Tot die tijd moet ik het zien te rooien. Gelukkig zijn de kosten voor mijn advocaat over 10 maanden betaald. Eerder als ik mijn vakantiegeld zou gebruiken. Dat laatste moet ik nog even over nadenken. Dankzij alle tegenslagen is mijn buffer ook echt laag. Natuurlijk ben ik weer bezig om hem op te bouwen, maar dat gaat natuurlijk niet erg snel. Ik hoop dat 2017 mijn jaar wordt en dat ik volgend jaar rond deze tijd veel minder ellende heb. 
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Eline05

Ik vroeg in mijn eigen verhaal hoe het met jou was maar heb nu hier alles al gelezen.
heb echt RESPECT voor de manier hoe je je staande weet te houden!

ook vind ik super knap dat je 950 in de maand aflost alleen aan schulden vind ik echt een mega groot bedrag
als je dat weet vol te houden ben je er al over 8 jaar uit, kan ik alleen maar respect voor hebben!
zet hem op!

liefs eline

Katniss

Bedankt Eline.

Ik hoopte al dat je mijn verhaal gewoon hier zou oppakken, ik wil jou draadje niet vervuilen met mijn verhaal.

8 jaar klinkt voor mij trouwens als een enorme lange tijd. Elke keer als ik denk een stap in de goede richting te maken, komt er weer wat uit iemands zijn toverhoed wat ik weer mag betalen.

Katniss

Een nieuw jaar, met nieuwe kansen. Het terugbetalen van mijn toeslagen is nog niet begonnen, dus dat scheelt weer even. Hierdoor kon ik de andere twee bedragen aan de belastingdienst betalen.
De man van de KIFID had gebeld in eerste instantie met slecht nieuws omdat ik akkoord ben gegaan met de afkoopsom. Hij ging toch nog overleggen met zijn meerdere, daar ik aangaf dat ik geen keuze had en eigenlijk gedwongen werd. Hij gaat toch met de bank bellen. Ik verwacht er nog steeds niets van.

Op dit moment mijn lijst:
Restschuld SNS-bank            â,¬ 56.350,-            Maandelijks      â,¬ 402.50
Boekhoudster                       â,¬   7.068,30         Maandelijks      â,¬    25,-
Advocaat                             â,¬    1.760,-           Maandelijks      â,¬  200,-
Belastingdienst                    â,¬    4.644,-            Maandelijks     â,¬  198,- (verwacht ik)
Doorlopend Krediet              â,¬  22.008,-            Maandelijks      â,¬  125,- (de rest betaald mijn ex)

De twee terugbetalingen van de belasting van â,¬ 246,- en â,¬ 240,- zijn voldaan. Geeft toch altijd weer een fijn gevoel als het lijstje kleiner wordt. Bij mijn advocaatkosten had ik voordeeltje. Er kwam een rectificatie van de rechtbank dat voor de griffierechten â,¬ 200,- minder hoefde te betalen. Voor het terugbetalen van de toeslagen wacht ik nog op bericht van de belastingdienst. Doordat ik bezwaar had ingediend kreeg ik automatisch 4 maanden uitstel. Dus waarschijnlijk komt dat dan in februari. Dit kwam mooi uit, zodat ik de andere rekeningen kon betalen.

Dan nog verder nieuws van de rechtbank. Er werd gevraagd om verhinderdata voor de eerste 3 maanden. Dat geeft hoop dat er ergens in de eerste 3 maanden van het jaar een zitting komt. De rechtszaak die komt is een comparitie. Ik heb begrepen dat een rechter dan zeer waarschijnlijk heel erg gaat pushen naar een schikking. Voor mezelf heb ik daarom op een rijtje gezet wat ik als minimum accepteer als schikking. Als mijn minimum niet wordt gehaald dan wacht ik gewoon op uitspraak van de rechter. Ik houd het nu al zo lang uit (ik leef nu bijna 5 jaar op een minimum), dan kan die paar maanden er ook nog wel bij. Op die manier hoef ik niet bang te zijn dat ik, indien het nog nodig is, niet meer wordt toegelaten door de schuldhulpverlening. Ik wil niet het risico lopen dat er wordt gezegd dat het door mijn eigen stomme beslissing komt en ik daarom nog maar een paar jaar moet wachten.

Katniss

En zo is het alweer Maart. Mijn schuldenlijst op dit moment:

SNS-Bank:       â,¬ 55.545,-        Maandelijks: â,¬ 402.50
Boekhoudster:  â,¬   7.053,62     Maandelijks: â,¬   50,-
Advocaat:         â,¬   1.258,63     Maandelijks: â,¬ 200,-
Belastingdienst: â,¬  4.560,-        Maandelijks: â,¬ 229,-
Interbank:         â,¬ 21.997,89     Wordt betaald door mijn ex

Op dit moment heb ik besloten dat ik even niet aan Interbank betaal. De â,¬ 851,50 zorgen al dat ik allemaal net red, vooral omdat ik ook tegen kosten aanliep zoals een bril voor mijn dochter. Zelf heb ik ook echt een nieuwe bril nodig en daar ben ik dan nu voor aan het sparen. Net als kosten voor de tandarts die er aan gaan komen.
Zodra ik mijn advocate heb afbetaald ga ik dat geld gebruiken voor de Interbank, of als de rechter beslist dat ik moet betalen aan de Interbank. Daar mijn ex nog steeds betaald aan de Interbank zie ik ook niet zo snel extra kosten komen op dat gebied.

Net een rechtszaak gehad over de verdeling, waarin natuurlijk de woning in Duitsland wederom ter sprake is gekomen. Wat ik wel prettig vond is dat de rechter zei: "Daar hebt u wel een punt" toen mijn advocate aangaf dat mijn Ex alleen maar met lijstjes komt van een boekhoudster die ik niet vertrouw, maar de onderliggende stukken steeds niet toont. Als hij werkelijk zoveel heeft betaald aan de schulden, dan is het een kleine moeite om die met bankafschriften aan te tonen en daarbij de overzichten van de schuldeiser. Dit zeg ik al jaren tegen hem, maar hij blijft alleen maar met lijstjes van de boekhoudster komen.

Al met al heb ik weer een beetje hoop. Deze rechter leek mij heel redelijk en rechtvaardig. Als hij dan ook werkelijk kijkt naar de onweerlegbare bewijzen en niet gelooft in lijstjes die zijn opgesteld door boekhoudster die niet eens in staat is om een netto inkomen van een ondernemer uit te rekenen, dan maak ik een kans om er redelijk uit te springen. Ik zal niet zonder schulden eruit komen, maar ik ben allang blij als het schulden zijn die te overzien zijn. Voor mij is het op dit moment het belangrijkste dat alle lijken uit de kast zijn gekomen en dat ik niet nog eens wordt verrast met nog meer schulden.

Katniss

En zo is het alweer bijna April. Mijn schuldenlijst op dit moment:

SNS-Bank:        â,¬ 55.142,50     Maandelijks: â,¬ 402.50
Boekhoudster:  â,¬   7.046,26     Maandelijks: â,¬   50,-
Advocaat:         â,¬   1.058,63     Maandelijks: â,¬ 200,-
Belastingdienst: â,¬  4.331,-        Maandelijks: â,¬ 229,-
Interbank:         â,¬ 21.964,37     Wordt betaald door mijn ex

Halverwege de maand staat de uitspraak van de zitting van Maart op de rol. Ik kijk er met gemende gevoelens naar uit. Aan de ene kant ben ik bang en aan de andere kant heb ik ook nog een beetje hoop. Wat er ook gebeurt: zodra de woning in Duitsland niet meer op mijn naam staat, kan ik mij weer melden bij de schuldhulpverlening.

Katniss

Het is al weer even geleden dat ik een update in mijn draadje heb gezet.

Mijn schuldenlast op dit moment:
SNS-Bank:           â,¬ 52.727,50   Maandelijks: â,¬ 402,5
Boekhoudster:           â,¬   6.984,15   Maandelijks: â,¬   50,-
Belastingdienst:   â,¬   2.957,-   Maandelijks: â,¬ 229,-
Interbank:           â,¬ 21.268,15   Wordt door mijn ex betaald

Vanaf deze maand is mijn advocate volledig betaald (zolang als dat duurt).  Zolang er geen uitspraak is van de rechter over de verdeling, heb ik besloten om het geld dat ik anders aan haar zou moeten betalen als afbetaling te sparen om een eventuele nieuwe rekening in ieder geval deels te kunnen betalen. Ik hou namelijk rekening met een hoger beroep van mijn ex, ongeacht de uitspraak van de rechter.

Er is nog steeds geen uitspraak op het moment dat ik dit schrijf. Wel is nog een vraag geweest van de rechtbank voor extra informatie. Eindelijk kwam mijn ex met bankafschriften. Hierin is duidelijk te zien dat wat hij verkondigt niet klopt. Hij geeft bijvoorbeeld aan dat er nog steeds een schuld is bij zijn ouders. Deze is volgens mijn berekeningen allang afgelost. Nu blijkt uit de bankafschriften dat mijn stelling klopt. De schuld is allang afbetaald, tenminste als ik alle betalingen bij elkaar optel. Dat blijkt niet zo te zijn, want de rente staat vermeld op de overeenkomst die wij hebben ondertekend.

Wel aan de andere kant een lichtpuntje. Per 1 januari is er een nieuwe codering bij de BKR bijgekomen. Een RH voor een restschuld hypotheek. Dat betekent voor mij dat mijn 2 achterstandsmeldingen beide een einddatum hebben in 2015. Dit houdt in dat als ik hopelijk binnenkort met een SHV traject kan beginnen ik aan het einde van het traject niet alleen schuldvrij, maar ook vrij van negatieve BKR noteringen ben.  Het vooruitzicht is heerlijk. Niet dat ik weer schulden weer wil gaan maken, maar juist om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen om helemaal geen dossier meer te hebben bij de BKR.

Frederike

Neem voor het sparen een prepay card van GWK  want die kent geen BKR controle en is niet vatbaar* voor beslag. Het is helemaal aan jou om je toekomstige bewindvoerder hierover te informeren.

*Wel vatbaar, maar je weet wel  :)

Uiteraard heb ik hem ook. Op naam van Maria van Empel.

De smurfers die ik ken hebben hun zakken gevuld met cards van de GWK want binnen twintig minuten * af te halen bij elke vestiging in de buurt. Ik moest bj afhalen â,¬ 19,95 betalen waaronder â,¬ 5 tegoed. De smurfers storten allemaal cash â,¬ 14.999 per card. Heb ik helaas (nog) niet.

Ik moet altijd hard lachen als ik op Brabant TV zie en lees hoeveel tonnen cash in beslag zijn genomen.

*Ik moest nog 5 minuten extra wachten in een rij met allemaal Turken  https://buy.gwktravelex.nl/nl/Basket

Frederike

guest3318

Quote from: Frederike on Sep 27, 2017, 04:49 PM
Neem voor het sparen een prepay card van GWK  want die kent geen BKR controle en is niet vatbaar* voor beslag. Het is helemaal aan jou om je toekomstige bewindvoerder hierover te informeren.

*Wel vatbaar, maar je weet wel  :)

Uiteraard heb ik hem ook. Op naam van Maria van Empel.

De smurfers die ik ken hebben hun zakken gevuld met cards van de GWK want binnen twintig minuten * af te halen bij elke vestiging in de buurt. Ik moest bj afhalen â,¬ 19,95 betalen waaronder â,¬ 5 tegoed. De smurfers storten allemaal cash â,¬ 14.999 per card. Heb ik helaas (nog) niet.

Ik moet altijd hard lachen als ik op Brabant TV zie en lees hoeveel tonnen cash in beslag zijn genomen.

*Ik moest nog 5 minuten extra wachten in rij met allemaal Turken  https://buy.gwktravelex.nl/nl/Basket

Frederike

N26 en Revolut zijn betere alternatieven lijkt mij.
Krijg je een buitenlands IBAN en een Mastercard dus kun je ook nog eens sommige vaste lasten daarnaar toe omleiden als je helemaal niet meer bij je rekening komt.

Frederike

N26 brengt een hoop gedoe met zich mee. En :

This information is required by the tax authorities and will be required within the first 90 days of account creation.

Revolt :  weer zo'n gedoe en je moet een apps dawn lowden. Ik  heb gelukkig een Nokia 10 mobiel met een abbo van â,¬ 8 p/m en op mijn laptop wil ik hun plaatje niet zien. Snappez vous ?

Frederike

guest3318

Quote from: Frederike on Sep 27, 2017, 06:35 PM
N26 brengt een hoop gedoe met zich mee. En :

This information is required by the tax authorities and will be required within the first 90 days of account creation.

Revolt :  weer zo'n gedoe en je moet een apps dawn lowden. Ik  heb gelukkig een Nokia 10 mobiel met een abbo van â,¬ 8 p/m en op mijn laptop wil ik hun plaatje niet zien. Snappez vous ?

Frederike

Klopt maar dat word pas per 1-1 gedaan :D

Dus mocht je nu in de knoop zitten met ze dan is dat zeker een mogelijkheid.

Katniss

Ik heb even wat teruggelezen van begin dit jaar. De KIFID heeft de bank gelijk gegeven, kortom een instituut waar je niets aan hebt. Kost heel veel energie en natuurlijk zijn ze niet onpartijdig. Dit durf ik zo hard te zeggen doordat 2 rechters!!! hebben aangegeven het erg vreemd te vinden hoe de zaken er voor staan met de SNS-bank. Een van de 2 vroeg zelfs of ik een periode heb gehad waarbij ik meer inkomen had dan mijn ex-partner... Kortom, wat de SNS-bank doet is machtsmisbruik. Als ik het geld ervoor had gehad had ik ze daarvoor aangeklaagd.

Ondanks dat het nu al bijna 10 maanden geleden is dat mijn ex en ik bij de rechter zijn geweest voor een comparitie zitting, is er nog steeds geen uitspraak. Laatst is de beschikking weer 'aangehouden' en nu tot 10 januari. Nu verwacht ik 10 januari ook nog niets. Ondertussen leef ik al wel meer dan 5 jaar met een minimum inkomen, ondanks dat het 'recht' aan mijn kant staat. Recht hebben en recht krijgen zijn twee dingen die zover uiteen liggen dat ik op dit moment echt heel hard begin te lachen als iemand beweerd dat wij in een rechtstaat leven.  Vaak krijg je dan een vreemde blik, waarop mijn vraag dan standaard is: Hoe vaak heb jij te maken gehad met ons juridisch systeem?

Gelukkig wordt mijn schuld elke maand minder. Ik heb geen betalingen meer lopen voor de belastingdienst waardoor mijn aantal schuldeisers is geslonken tot 3.

Mijn schuldmeter op dit moment:
SNS-bank        : â,¬ 51.922.50
Interbank        : â,¬ 21.067.58 (deze is nog gezamenlijk met mijn ex)
Boekhoudster  : â,¬  6.886.29

Als ik doorga met het aflossen zoals ik dat nu doe dan zou ik in 2025 klaar zijn met het aflossen van al mijn schulden. Mocht ik dus niets krijgen van mijn ex-partner om deze tijd aanzienlijk te verkorten zal ik mij melden tot de schuldhulpverlening. Ik hoop dat ik dat in april kan doen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het pas juni zal worden. Na de uitspraak is er namelijk nog een termijn waarin mijn ex-partner in Hoger beroep kan gaan.  Het heeft geen zin om dan al naar schuldhulpverlening te stappen, want zodra hij in hoger beroep gaat moet ik daar toch weer op wachten.

Toch blijf ik nog steeds een beetje hoop houden op rechtvaardigheid. Op een eerlijke overwaarde van de woning in Duitsland en een bedrag aan gebruiksvergoeding. Als dat gebeurt kan ik over 3 tot 4 jaar uit de schulden zijn.