Is er een toekomst?

Started by Katniss, Sep 23, 2015, 09:40 AM

Previous topic - Next topic

Katniss

Ik ben jong getrouwd met wat ik dacht de man waarmee ik de rest van mijn leven wilde doorbrengen. In het begin ging het best goed, ook financieel. Het ging bergafwaarts op het moment dat mijn ex voor zichzelf begon. Het geld kwam er met bakken in, maar met scheepsladingen uit. Vandaar op een gegeven moment de hulp ingeroepen van een boekhoudster. Zij hield de hand op de knip en we gingen de goede richting op.
Mijn man was ongelukkig en vond liefde bij een ander. Ik had op dat moment geen werk, was druk bezig met een zware studie. We hadden een koopwoning met een veel te hoge hypotheek. Ik wilde dit in eerste instantie niet, maar ik heb mij laten ompraten. Achteraf natuurlijk stom van mij, maar gedane zaken nemen geen keer. Ik heb mij wel vaker laten intimideren door hem. Hij kon erg agressief reageren en daarom gaf ik hem vaak zijn zin.
Nu zijn we een aantal jaren verder. Nog steeds is de scheiding niet volledig rond. De uitkomst tot nu toe: meneer woont met zijn nieuwe liefde in een dure huurwoning, ik woon bij mijn ouders op een kamer. We hebben enorme schulden, waarvan er eentje een enorme restschuld is. Naast een aantal grote schulden, waren er ook een aantal iets kleinere schulden. Deze kleinere schulden zijn nu allemaal weggewerkt. De grootste schuld is nog niet helemaal duidelijk, daar de woning nog niet verkocht officieel verkocht is.
Ik val op dit moment tussen de wal en het schip. Er zijn namelijk nog geen afspraken gemaakt tussen mij en mijn ex over de schulden. Ik wordt er soms echt wanhopig van. Op dit moment ben ik al drie jaar op zoek naar woonruimte en ik heb nog steeds niets. Zoals het er nu uitziet zal deze situatie nog wel 20 jaar kunnen duren.
Elke maand betaal ik wat ik kan aan de schulden. Helaas is het op dit moment zo, dat de schuld sneller oploopt dan ik aflos. Dat komt omdat mijn ex op dit moment niets betaald aan de hypotheek. De bank is hiermee bezig.  Daarnaast is mijn advocaat aan het proberen om toch afspraken te maken over de schuldenlast met mijn ex.  Vanwege de onduidelijkheid kan ik geen aflosplan maken voor mezelf.

Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

ollie bollie

Wanneer je werk hebt, lijkt het me wel een goed plan om je aan te melden voor schuldhulpverlening bij de gemeente. Het is dan 3-5 jaar op een houtje bijten, maar dan ben je er wel van af.
Carpe diem!

chapter

Dat kan pas vaak als huis verkocht is aangezien ze restschuld mee wil nemen in traject. Afspraken over schulden is vaak vrij simpel als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd zijn jullie beide hoofdelijk aansprakelijk. Normaal zeggen ze 50% en 50% maar in praktijk is het beide betalen tot alles is afgelost of een regeling. Als het bv tot wsnp komt ben jij na 3 jaar schuldenvrij en verhalen ze restant op je ex en andersom geld dat natuurlijk ook

sacredfour

De huizenmarkt trekt weer een beetje aan,  om verdere kosten te voorkomen moet het huis dus zo spoedig mogelijk verkocht worden. Ik zou mij niet al te veel zorgen maken over de restschuld als je ex nog steeds bakken met geld verdient.  De bank zal eerst bij hem aankloppen. Zorg er in ieder geval voor dat je heel goed nadenkt voordat je een regeling treft met de bank voor de restschuld. Teken in geen geval een akte bij de notaris die volledige bevoegdheid geeft aan de bank om zaken verder af te handelen i.v.m. de verkoop. In veel gevallen heeft de bank geen executoriale titel om de restschuld te verhalen. Dit betekend dat ze geen beslag mogen leggen en hun enigste middel om jouw te dwingen te betalen is een rechtszaak. Dit doen de banken ook liever niet en ze zijn meestal wel bereid te schikken.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

joostvw

Hoi Katnniss,
Ik ben ook net op dit forum en ik zit ook met zo'n  huis probleem.
Ik twijfel nu en dan echt wel of er nog wel een toekomst zonder schulden is.
Hopelijk wel.

Sacredfour:
Sorry dat ik waarschijnlijk en onnozele vraag stel.

Bij mij eiste de bank dat ik bij tijdelijke verhuur inzage gaf in mijn financiele positie en ik moest tekenen dat de bank bevoegd was om alle gegevens te controleren. Ik mocht ook niet zelf verhuren een ook de prijs was niet vrij enz enz.
Deed ik dat niet dan kreeg ik geen toestemming voor verhuur.

Bij eventuele verkoop zal de bank dezelfde volmacht om alles af te wikkelen eisen anders gaan ze toch gewoon niet accoord? Daar is voor mij toch niets tegen te doen? Of zie ik iets over het hoofd?

sacredfour

De bank kan eisen wat ze willen, dit betekent niet dat jij daar toestemming voor moet geven.
Als jij zelf kan verkopen voor een redelijke prijs, dan kan de bank jouw niet tegenhouden. Zouden ze dit wel doen met het resultaat dat de woning voor minder geld verkocht moet worden, dan kan je een schadeclaim indienen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Katniss

Ik heb geen volmacht getekend bij de notaris voor de bank. Dit wilden ze wel, maar daar ik op dat moment ook nog geen zicht had op andere woonruimte heb ik dat geweigerd. Wel heeft mijn ex een rechtszaak aangespannen om mij de woning uit te krijgen, zodat hij het kon verhuren. De rechter heeft hem gelijk gegeven. Voor mij onbegrijpelijk, daar er helemaal niet gekeken is naar het feit of mijn ex de hypotheek wel kon betalen of niet.

De bank had mijn ex toestemming gegeven voor verhuur. Er heeft een paar maanden een huurder in gezeten, maar de huur was niet hoog genoeg om de hypotheek te dekken.  Ik ben daarnaast gedwongen door de rechter om mee te werken aan verkoop. Mijn ex heeft trouwens wel getekend voor de volmacht.

Ik kan niet aankloppen bij de gemeente voor schuldhulpverlening. Er zijn bij ons twee loketten, eentje voor zelfstandige ondernemers en eentje voor mensen in loondienst. Bij het eerste loket kan niet terecht omdat ik een baan heb en geen inkomen genereer uit mijn eenmanszaak. Bij het tweede loket kan ik niet terecht vanwege het feit dat ik nog een eenmanszaak op mijn naam heb staan.

Mijn ex heeft een aantal bedrijven op zijn naam en verdient nog steeds bakken met geld. Helaas kan de bank daar niet makkelijk aankomen.

Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

sacredfour

QuoteMijn ex heeft trouwens wel getekend voor de volmacht.
Het lijkt mij dat er twee handtekeningen nodig zijn voor een volmacht. De bank heeft dus niks aan deze volmacht.
QuoteIk kan niet aankloppen bij de gemeente voor schuldhulpverlening Bij het tweede loket kan ik niet terecht vanwege het feit dat ik nog een eenmanszaak op mijn naam heb staan.
Het is dus zaak om je zo snel mogelijk uit te laten schrijven bij de KvK.

Katniss

Helaas gaat dat staken van mijn bedrijf niet makkelijk. Dankzij mijn ex is er namelijk een FOR opgebouwd, maar er staat geen geld tegenover. Het gevolg is dat als ik mijn bedrijf nu staak ik er een belastingschuld bij zou krijgen. Dat is dus de reden dat ik tussen de wal en het schip val.

Wat heeft de bank dat wel voor mogelijkheden om hun geld te krijgen?

gewoon

Ha Katniss

Op het moment dat je bedrijf stopt word de FOR bij de winst opgeteld maar er kunnen ook nog extra afschrijvingen zijn,  bovendien vertel je met de zaak niets te verdienen dus heb je nog de zelfstandige afrek, zou er even induiken hoeveel belasting het uit eindelijk zal zijn.

En het uitschrijven kvk heeft zijn voordeel om hulp te krijgen, het loket voor zelfstandige gaat immers niet werken omdat er geen levensvatbaarheid is, lees ik.

Vraag is een beetje wanneer is het juiste moment en het gaat om de FOR die jij hebt opgebouwd en niet wat in het bedrijf van je ex is opgebouwd

sacredfour

Wat heeft de bank dat wel voor mogelijkheden om hun geld te krijgen?
De bank zal naar de rechter moeten stappen.

Katniss

Toch maar eens goed kijken wat het gevolg is van het staken van mijn bedrijf. Ik had het al een keer uitgerekend en kwam toen op een bedrag 8000,- dat ik daarvoor moest betalen.

Het huis is waarschijnlijk verkocht. De restschuld die dan overblijft zal rond de 135.000,- zijn.

Meelezertje

Van deze situatie heb ik nul verstand. Maar voor jou komt ook vast een betere tijd. Je werkt er aan! :-*
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Katniss

Ik heb de beslissing genomen om mijn bedrijf te staken. Vanwege mijn relatief lage inkomen dit jaar, zal het te betalen bedrag waarschijnlijk meevallen. Het voordeel is dat ik volgend jaar dan wel in aanmerking kom voor financiele hulp.

In december is de overdracht van de woning en daarna krijg ik een aanbod van de bank over de restschuld.
Het geld dat ik heb voor aflossingen verdeel ik over de schulden. Daarnaast is het gelukkig zo dat mijn ex aan een van de schulden wel meebetaald. Ik hoop dat de bank ook voor elkaar krijgt dat hij gaat meebetalen aan de restschuld.

Het grootste probleem dat ik heb is het feit dat de schuld nu maandelijks alleen maar oploopt. Ik hoop dat het stopt op het moment dat de bank afspraken heeft gemaakt over de restschuld. Zolang de schuld elke maand iets minder wordt, ben ik al tevreden. Als ik dat een keer wat meer ruimte heb, dat ik dan ook extra kan aflossen om sneller klaar te zijn, zou nog prettiger zijn.

joostvw

Naar dat stoppen met oplopen van de schuld kijk ik ook uit kan ik wel zeggen!
Hopelijk kan je ook voorkomen dat jij alleen voor die woning schuld opdraaid.
Succes!