+-

Author Topic: Terug van weggeweest :-/  (Read 2201 times)

Offline Zandra

• + Lid
  • **
Terug van weggeweest :-/
« on: September 07, 2015, 11:15:01 PM »
Hallo,
lang geleden (in 2011) heb ik me aangemeld voor dit forum en zo te zien heb ik maar 1 introductiebericht gepost (waarvan kennelijk de helft na moderatie is overgebleven  ;D ).

Destijds had ik net te horen gekregen dat al mijn schuldeisers akkoord waren met een minnelijke regeling. dat is helemaal goed gegaan, tot een maand of vier voor het einde. Mijn eerst introbericht eindigt bij mijn 12 ambachten, 13 ongelukken cv. Ik was werkloos, had een bijstanduitkering.

In 2012 kon ik werk krijgen in een ander deel van het land en moest verhuizen. Dat was vooral een vlucht voor het re-integratiebedrijf waar ik toen zat. Ik zat toen nog in die schuldregeling. Op zichzelf is de verhuizing prima gegaan, ware het niet dat het doorgeven van mijn adreswijziging (via de post) aan KPN niet goed is verlopen. Voor mijn mobiele telefoon is dat goed gegaan, maar niet voor mijn vaste internetaansluiting. Het zou een paar weken duren eer die aansluiting geregeld was, maar ik moest voor mijn werk wel vanuit huis inloggen. Omdat ik hier niks en niemand kende, heb ik mijn mobiel als modem gebruikt en dat heeft twee forse telefoonrekeningen opgeleverd die ik op dat moment niet kon betalen. Uiteindelijk heb ik er andere rekeningen voor laten liggen, en u raadt het al: Schuldregeling uitgeknikkerd, vier maanden voor het einde. Mijn schuldhulpverlener heeft zitten praten als brugman met die ene schuldeiser, maar die was onwrikbaar. Begrijpelijk, maar toch...

In dat jaar (2013 inmiddels) heb ik er werk bij gekregen, op basis van een nulurencontract, dus met wisselende inkomsten, maar voldoende om van te kunnen leven en om afspraken te kunnen maken met de schuldeisers, die zich stuk voor stuk via incassobureaus en deurwaarders bij me meldden. Vanwege die wisselende inkomsten heb ik die afspraken zo laag mogelijk gehouden, zodat ik ook in magere maanden aan mijn verplichtingen kon voldoen en wanneer ik meer inkomsten had, kon ik extra aflossen. Dat vraagt een lange adem, maar het werkt.

Dat is heel lang goed gegaan. Op zeker moment splitste het bedrijf en nu werk ik voor twee werkgevers. Bij de een is net mijn derde flexcontract afgelopen (ze hebben het nog zo kunnen regelen dat ik er met het oog op die nieuwe flexwet geen zes, maar drie maanden tussenuit hoef) en dat deel wordt aangevuld door ww.

Bij de andere werkgever gaat het de laatste maanden heel wispelturig. Ook daar heb ik een nulurencontract. De ene maand verdien ik er 200 euro, de andere maand verdien ik het minimumloon. Dat geeft nu problemen. Wanneer ik weer voor die andere werkgever aan de slag kan, normaliseren de inkomsten zich wel weer en kan ik ook weer aan die betalingsverplichtingen voldoen. Vandaar dat ik me nu niet bij de schuldhulpverlening meld, ik kan het immers ophoesten van wat ik normaliter maandelijks verdien.

Ik houd in een excelbestand nauwkeurig bij wat ik maandelijks aan vaste lasten en schulden moet betalen en heb een uitstekend overzicht over mijn financiën. Maar vandaag heb ik echt even zitten staren naar de bedragen in dat overzicht. Een paar kleinere schulden zijn bijna afbetaald, vrienden zijn me goddank ter wille met een lening, maar ik voel precies dezelfde stress van een aantal jaar geleden, fysiek vooral. Alle spieren gespannen, mijn lijf in de alertstand, en ik merk dat ik in mijn hoofd wat daas ben, ik ben er niet helemaal bij en dat kan ik nou net niet gebruiken in mijn werk :( Wanneer ik slecht presteer, krijg ik minder werk, gaat het weer beter, komt er meer werk.

Die fysieke stress ontstond toen ik de inkomsten zag waarmee ik het deze maand moet doen. Gelukkig heb ik de volgende maand weer een normaal maandsalaris, maar ik merk dat ik even tijd nodig heb om te herstellen van die financiële klap. Het put uit, die stress. Mijn vraag is eigenlijk hoe jullie daarmee omgaan. Hoe hou je je hoofd erbij in je werk? Sinds ik dit werk doe (en dat is ruim 2,5 jaar inmiddels) leef ik van maand tot maand en loop ik elke maand toch rond met de gedachte dat ik niet weet hoeveel ik ga verdienen, net of ik een soort van financiële burnout heb.

Is dit herkenbaar? Hoe ga je hiermee om?

Offline An0niempje

• Top Poster
Re: Terug van weggeweest :-/
« Reply #1 on: September 07, 2015, 11:53:08 PM »
Welkom terug, het zou voor jou alleen leuker geweest zijn als je terug was gekomen om te melden, dat je helemaal schuldenvrij was :( Wat ontzettend zuur zeg, zo vlak voor het einde... Wat zal je gebaald hebben (zeer zwak uitgedrukt waarschijnlijk..... :( )
En die stress, ja, ik heb ook veel last van stress. Ben blij, dat ik op het gospelkoor kon blijven met behulp van het ikdoemee-fonds, dat is wel een uitlaadklep voor mij.
Voor de rest vind ik het ook ontzettend moeilijk om mee om te gaan, getuige ook mijn depressie en de vele huilbuien vooral 's nachts, dus vrees, dat ik je niet meer tips kan geven, dan het afgezaagde: probeer afleiding te zoeken...
Ik wil je iig veel sterkte wensen...

Schulden Forum

Re: Terug van weggeweest :-/
« Reply #1 on: September 07, 2015, 11:53:08 PM »

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 1152
Latest: Richie