Diep in de put

Started by Bakkerkd, Sep 05, 2015, 12:37 PM

Previous topic - Next topic

Bakkerkd

Hallo ik ben 20 jaar en heb schulden. Het is allemaal begonnen sinds mijn vader afgelopen jaar in april zelfmoord heeft gepleegd en ik in een enorme dip gekomen ben en er PTSS aan overgehouden heb. Het begon in het begin toen ik weer wat beter was al bij bijna 2000 euro schuld wat nu inmiddels nog ongeveer 800 euro is maar om het allemaal nog erger te maken heb ik een brief van de deurwaarder gehad met een zitting van een bedrag van 350 euro alleen ben ik werkloos geraakt omdat ik werkte via een uitzendbureau en heb geen inkomen meer. UWV vraagt nog een bedrag van mij omdat ik een uitkering heb gehad maar met heel veel gedoe moet ik dat ineens terugbetalen dus weet ik niet of hun mij er nog uit kunnen helpen. Ik heb nog 3 week om het bedrag over te maken zonder dat ik inkomen heb of ook maar iets van waarde. Ik zie het niet meer zitten en weet niet wat ik moet doen kan iemand mij please zo snel mogelijk helpen want ik ben echt ten einde raad  :'( :'(

An0niempje

Allereerst: heel, heel veel sterkte. Je vader op zo'n manier verliezen is echt vreselijk....

Wat betreft de schulden:
Het is belangrijk dat je overzicht hebt, dus als je dat nog niet gedaan hebt: schrijf alle schulden op (of maak een overzicht in de computer) met de naam van de schuldeiser en het bedrag en tel dit bij elkaar op, zodat je ook weet wat het totaal aan schulden is.
Misschien is dit erg confronterend, maar je moet daar toch doorheen om tot een oplossing te komen.

Verder is het heel belangrijk, dat je in contact blijft met de schuldeisers, lukt je dit zelf niet, zoek daar dan hulp voor. Kijk bv of er in jouw woonplaats een schuldmaatjesproject is, of Humanitas.

Reken ook je beslagvrije voet uit, zodat je weet wat je maximale afloscapaciteit is. Alles onder de beslagvrije voet, mogen ze niet aankomen. Deze bvv kan je dus gebruiken in je communicatie met de schuldeisers en bij het doet van betalingsvoorstellen. Bied ze iig een betalingsvoorstel aan, al is het maar 10 euro per maand en toon dan aan met je bvv dat je echt niet meer kan betalen en wees ook eerlijk, dat je nog meer schulden hebt die nog betaald moeten worden.

Wat ook belangrijk is: kijk voor welke schulden je de meeste rente betaald en probeer deze als eerste af te betalen. (lukt niet altijd als er andere schulden zijn, die misschien een nog grotere prioriteit hebben.)

Hoop, dat je hier wat mee kan en ik hoop ook, dat je hulp hebt (gehad) in het verwerken van het traumatische verlies van je vader. Zoiets moet je niet alleen verwerken.....

Bakkerkd

Heel erg bedankt, ik heb veel alleen moeten doen wat nu ook nog het geval is wat ik niet echt op kan maken is kan ik ergens een lening krijgen dat voor dat ik betalen moet binnen is en ik op lange termijn kan aflossen?

An0niempje

Ik raad het je af om een lening aan te gaan. Die rekenen ook weer rente ed. Bij een bank zul je niet in aanmerking komen voor een lening, wat betekent, dat je dan 1 of ander vaag bedrijf in de hand moet gaan nemen, waarbij je een groot risico loopt om nog verder in de problemen te raken.
Nee, het is echt het best om te proberen om er met de huidige schuldeisers uit te komen. Is je schuld echt problematisch, dan zou je naar de gemeente kunnen gaan voor schuldhulpverlening.
Hoe hoog is je schuldenbedrag nu?

sacredfour

Je schrijft:
Quoteheb ik een brief van de deurwaarder gehad met een zitting van een bedrag van 350 euro`
Bedoel je hiermee dat er een rechtszaak is geweest met extra kosten van 350 euro? Of dreigen ze met een rechtszaak?
Je zal de deurwaarder moeten vragen voor toestemming om een betalingsregeling te treffen. Laat de deurwaarder weten dat je dit bedrag niet in een keer kan betalen. Verklaar je huidige financiële situatie.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

tuthola

Gecondoleerd met het verlies van je vader.
Heel begrijpelijk dat dit er vreselijk inhakt en je door verdriet je geldzaken niet op orde zijn.
Het afsluiten van een lening is denk ik ook niet haalbaar daar je geen inkomen hebt ik denk niet dat banken of instanties jou hier mee helpen.
Ik weet niets van jou woonsituatie dus kan je vaste lasten dan ook niet inschatten, zoals anoniem aangeeft in contact blijven met de schuldeisers ook al heb je ze nu niets te bieden, als het op beslag leggen aankomt kunnen ze van jou ook niets innemen.  Als het enigszins mogelijk is een baan gaan zoeken.
Woon je nu bij je moeder of woon je al zelfstandig ?

Heel triest om te lezen dat je tussen wal en schip dreigt te raken daar er voor 20 jarige niet veel opties zijn dan werken of studeren met een studiefinanciering.
Mocht je nog plannen hebben om naar school te gaan kan je tot je 21ste een weduwe/wezen uitkering aanvragen, hier zitten haken en ogen aan dus goed uitzoeken.

Is er niemand in je omgeving die je helpen kan ?

An0niempje

Ik vergat vanmiddag nog om de link te plaatsen. Op deze pagina kan je de beslagvrije voet uitrekenen:

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php?bCalc=0&printIt=0

Ik weet alleen niet hoe het met een beslagvrije voet zit, als je nog thuis woont..... (daar had ik vanmiddag even niet bij doorgedacht, dat je mogelijk nog thuis woont...)

tuthola

Anoniem er is geen inkomen had ik begrepen dus aan een beslagvrije voet heb je nu niet zoveel denk ik hoe lief ook bedoeld...

An0niempje

Als er helemaal geen inkomen is, misschien niet nee.
Maar ik ging er (misschien ten onrechte) vanuit, dat er nog wel iets van een uitkering was en ja, ik heb gelezen dat ze geen baan heeft en aan het UWV terug moet betalen....
Of woon je nog thuis Bakerkd?

burningspirit

Tjonge Bakkerkd,
dit is wel heftig zeg!

Welkom hier en sterkte met de naweeën van zo een traumatische gebeurtenis in je jonge leven!

Twee dingen zijn nu belangrijk: overzicht over je financiën/schulden en het verwerven van inkomen.
Begrijp ik goed dat je je schuld al hebt kunnen terugdringen van 2000 naar 800 euro? Dat is wel een goede prestatie! Het is nu belangrijk dat je probeert een beetje praktisch te denken.
Zoals al gezegd: maak een overzicht. Wat komt er in en wat gaat er uit. Hoeveel zou je kunnen betalen? Leg je financiële situatie uit aan de deurwaarder en probeer een betalingsregeling te krijgen, aflossing per maand, wat je kunt nakomen. Als je nu niets kan betalen kun je zeggen dat je op zoek bent naar werk en dat je het direct zult melden als je wel iets kunt gaan betalen. Blijf communiceren!

Communiceren met deurwaarder, maar ook met UWV en met hulpverlening in jouw woonplaats. Woon je nog thuis of ben je op kamers of misschien zelfs zelfstandig wonend? Heb je misschien recht op een uitkering, toeslag of studiefinanciering? Probeer dat uit te zoeken. Sociale raadslieden/maatschappelijk werk kan je daarbij helpen. Ga niet in het wilde weg geld lenen, want dan kom je verder in problemen.
Zet em op Bakkerkd! Sterkte met alles en liefs van mij.

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje

Ik hoop, dat jij gelijk hebt, Burningspirit, maar ik las het (helaas) als: de schuld was van 2000 naar 800 euro gezakt, maar daar is nu weer bovenop gekomen de brief van 350 euro en de terugbetaling uitkering.
Dus 1150 euro + ??? Maar goed, ik hoop dus, dat ik dat verkeerd begrepen had....

An0niempje

Lastig, dat topicstarter zelf niet meer reageert... Dan heeft verdere tips geven ook niet zoveel zin... Dus hopelijk komt er nog een reactie van topicstarter...