Gezinsboodschappen

Started by happinez, Sep 04, 2015, 01:24 PM

Previous topic - Next topic

happinez

Al heel lang geef ik veel te veel uit aan boodschappen. We eten gezond en goed dat vind ik ook belangrijk in het leven maar wil wel een grens trekken. Wij zijn een samengesteld gezin met 2 kinderen en om het weekend zijn wij het 6 personen.
Er wordt binnen ons gezin gezond gegeten dus snacken doen wij bij uitzondering. In de zomer/lente heb ik de mazzel dat ik een groentestalletje in de buurt heb. Ook aardappelen koop ik aan de deur (veel lekkerder dan uit de supermarkt). Momenteel volg ik voor mijn gezondheid een glutenvrij dieet en voel me er super bij alleen dat heeft ook een prijskaartje.
Wij hebben geen problematisch schulden maar willen wel graag de schuldenlast om laag brengen en dat moet je bezuinigen hoe dan ook.
Meestal doe ik 1x in de week boodschappen bij de LIDL en voor de overige boodschappen kom ik overal en nergens dat is misschien ook wel het probleem. Ik ga ook graag naar de markt daar haal ik altijd 1x in de week al het brood/krentenbollen e.d.
Ook ga ik graag naar de poelier op de markt omdat het gewoon lekkerder is.
Hierbij maak ik vaak gebruik van aanbiedingen.
Vanmorgen heb ik een lijstje op de koelkast gehangen met alles wat we nog in huis hebben.
Ons startbudget is E 125,00 maar dat wil ik wel nog omlaag proberen te brengen. Naast 2/4 kinderen hebben we ook nog een kat die ongemerkt ook een hoop geld kost.

Vanmorgen heb ik bij de LIDL de volgende boodschappen gehaald:

Kipfilet voor op brood E 1,54
rode paprika 0,60
bananen 0,93
2 pakjes portobello 2,98
sperziebonen 0,99
verse munt 0,99
lente ui 0,59
1 zak verse spinazie 0,99
kruidenmix verse 0,99
spinazie al la creme 0,55
Chickenwings grote zak XL 2,99
5 pakken halfvolle melk 2,75
1x dubbelvla 0,69
1x seizoensvla 1,19
spekreepjes 1,35
verse roomkaas 0,55
geitenkaasschijfjes 2,19
1 x ham 0,79
5 flesjes ontbijtdrink 2,45
1x kaas 1,59
rucola/veldsla 0,87
slamelange 0,95
slamix 0,69
pakjes yoki 1,39
1 pk koffie 3,69
chocoladepasta 1,45
halvarine 0,59
koffiemelk 0,59
honeyrings ontbijtringetjes 1,45
smeltkaas 0,72
cola light 3 x 2,34
sinaasappelsap 0,89
koekrepen voor naar school XL 2 x 1,19
roombotercakejes XL 1,59
suikerbrood 1,29
fruitbiscuits voor naar school 1,29
snoepjes 0,99
kattenvoerkuipjes 3,89
vaatwastabletten XL 2,79
extra mager gehakt 1 kg 3,99
steak tartaar 4x 4,98

Totaal E 69,00

Over E 56,00 tot 11 september

De rest van de week probeer ik zo min mogelijk boodschappen te gaan doen en alle voorraden opeten.

Meelezertje

Omdat er niet de directe noodzaak tot bezuinigen op de boodschappen bestaat, zou je je budget per week 5 euro kunnen verlagen. Als dat lukt, ga je er weer 5 euro afdoen. Tot het echt niet meer te doen is. Omdat er geen directe noodzaak is, moet je wel heel erg gemotiveerd zijn  om echt elke week niet boven je budget te gaan. Houden aan je budget is dus van groot belang. En hoe erg vind je het om nog schulden te hebben. Of hoe graag zou je aan iets anders willen uitgeven.
Wat je koopt is heel persoonlijk.  Er staan dingen bij die bij mij geen prioriteit zouden hebben. Ontbijtkoek  Andersom zal dat ook zijn als iemand mijn lijstje ziet. Aldi is bijv 0,69 voor meer dan 25 plakjes ontbijtkoek; kan ook mee naar school.
Ik denk dat het goed te doen is met 2 volwassenen en2 kinderen  met E80 per week. En met 2 kinderen extra E90/95
Meerdere winkels-markten ed te bezoeken kan je helpen om overal het voordeligste te vinden,maar de valkuil is dat je meer in de verleiding komt.
Maak je lijstjes a d h v weekmenu/reclame/wat je nog in huis hebt.  Bewaar de bonnetjes om meer zicht op de prijzen te krijgen.
Succes.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Wat ik gedaan heb: ik heb 2 aparte rekening. Op 1 rekening komt iedere week mijn boodschappengeld te staan. Dat is het geld wat ik heb voor boodschappen en niet meer. De verleiding om meer uit te geven is dan minder groot, omdat je dan speciaal extra geld over moet gaan maken en dat maakt toch de drempel weer hoger...

Voor de rest sluit ik mij bij Meelezertje aan...

Smile

:) Hallo,
ik  kook meestal  wat  er  vandaag in de  aanbieding is  dus ik plan niet  echt wat ik ga koken, dat scheelt ook. Tevens  kook ik ook wel   vaker  voor  2 dagen, bijv.  dikke  soep, stampot,  spaghetti , macaroni.
Aardappelen koop ik daar waar ze  het goedkoopst zijn  , scheelt  wel  1-1,5 â,¬  op  vijf kilo.Ook  staan op internet  vaak   budget  recepten   die  echt goed smaken  maar  lekker  goedkoop.
Alle beetjes  zijn meegenomen   :-)) Groetjes   Smile

An0niempje

Ook in het gratis blad, dat je onder andere bij de Hoogvliet kan krijgen (Boodschappen? Of is dat nu die van de AH? Even geen zin om hier zo'n blad op te zoeken) staan vaak budgetrecepten....