Wat doet een bewindvoerder ?

Started by Sander, Aug 30, 2015, 04:40 PM

Previous topic - Next topic

chapter

Ik vond huisbezoek echt meevallen. Had gevraagd netjes in map dat liep ze na. Bekeek auto verder niets in huis. Vond uitleg heel fijn. Ook over sollicitatie plicht wat geld wel wat niet. Ik deed bv geregeld open sollicitaties telde niet mee. Omdat ik na 3 maanden 2 banen had op 0 uur heeft ze ontheffing gevraagd ook omdat ik gemiddeld 30 uur haalde. Had ik samen maar 10 uur dan ander verhaal geweest en vorig jaar akkoord opleiding wat mijn kansen in toekomst vergroot

Sander

Quote from: burningspirit on Nov 02, 2015, 12:22 PM
Ik heb dit draadje nog eens helemaal door zitten lezen, omdat de bwv WSNP over twee dagen bij ons op huisbezoek komt. Ik kan je zeggen dat me de zenuwen door de keel gieren nu. Zie beren en spoken en nog veel meer op mijn weg. Ik hoop heel erg dat het meevalt.
Ga vandaag nog maar eens nalopen met mijn echtgenoot samen of we alles wel voorhanden hebben. Pffffff
Als iemand nog een goede tip heeft hou ik me aanbevolen.

Ik snap je gevoel  ;)
Maar dit zou vast wel goed komen .
Kijk maar naar chapter .
Hoop voor je dat de persoon die bij je komt net zo relaxt is als die van chapter  ;)

Dat is zeker wel fijn .
Kan me voorstellen dat dit serieus zenuwslopend is net zoals wat bs nu ervaart ...
Voorlopig is het bij ons nog steeds niet zo ver  :-[
Zitten nou op een week of 6 geleden toen de aanvraag weg is gegaan .
Als het goed is ... Loop toch al een tijdje met die spanning in nek lijf .
Merk dat ik vaak hoofdpijn heb en erg chagrijnig ben .
Duurt te lang allemaal en dan kan me vrouw ook al niet lopen
door haar jicht  :-[
Zij ligt al 3 weken zowat in bed .
Dus doe nou alles in huis ...
Ook komt de zorg voor onze dochter erbij .
Zij heeft een verstandelijke beperking , en er lopen onderzoeken naar .
Plus dat mijn vrouw deze maand weer tot 3 a 4 keer naar Nieuwegein moet voor controle en bloed prikken . Daarbij komt dat zij in December ook voor haar tumor weer op controle moet komen in Amsterdam  :( ook een keer of 2 .
Dus ... Hoop dat t snel voorbij is en dat we dan eindelijk in de wnsp zitten ...
Als meneer de rechter mee werkt  ;)

burningspirit

Haha Sander. Onze rechter was een vrouw en de bwv die op huisbezoek komt woensdag ook.  ;D
Waar ik het meest over inzit is de huur van ons huis, waar een correctie voor gemaakt moet worden. Het zou kunnen dat bwv wil dat we naar een andere goedkopere woning uit kijken. Maar ik hoop van ganser harte dat dat niet hoeft.   :(
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Sander

bs hier een man ... Misschien deze keer ook een vrouw ...
kan ik me charmes in de strijd gooien  :P

Maar dat verhuizen ...
Is toch niet mogelijk ?
Wij hebben een huurwoning en betalen nou 620,-
Goedkoper is er wel maar je heb ook nog een wachttijd ...
Hier zitten wij aan de 3 a 4 jaar dus dan heeft dat geen nut .
In sommige steden zit je zelfs op de 19 jaar .
Hoe wil de bwv je dit verplichten als er zo een lange wachttijd is .

burningspirit

Haha Sander, nou, die vrouwelijke rechter van ons die viel echt niet te charmeren hoor!

Maar alle gekheid op een stokje. Wij hebben een huurhuis van totaal 774 euro per maand. Dat is inclusief garage. Dat konden we splitsen omdat de garage niet aan ons huis is vastgebouwd en zo krijgen we toch huurtoeslag. Maar als we een huis vinden dat goedkoper is, en dat is niet ondenkbaar, aangezien we in de afgelopen jaren zijn gekrompen als gezin: 3 van de 5 kids zijn het huis uit gegaan, dus we hebben nu niet meer zo'n groot huis nodig strikt genomen, dan scheelt dat al gauw per saldo 100 euro in de maand.
Wij hebben nu hier een meettijd van bijna 5 jaar opgebouwd dus ja, als de bwv het eist, dan moeten we dat wel proberen te doen, verhuizen. Het kan zijn dat bwv er gewoon een correctie voor aanbrengt, maar het kan ook zijn dat ze zegt dat we die garage dan maar uit VTLB moeten betalen.

Maar ik wacht het nu gewoon even af. Morgen komt ze al vroeg. Brrrrr.

chapter

Spannend bs maar zit zij ook niet vast aan max correctie tot huurtoeslaggrens. Dan kan ik me voorstellen dat ze zeggen verhuizen of deel wat tekort komt zekf dragen. Maar ook voor toekomst wel iets om over na te denken. Huur wordt steeds hoger. Je behoud toeslag maar dan betaal je garage ook los

Sander

Maar voor verhuizen zal er ook een budget gemaakt moeten worden .
Qua transport en inrichtingskosten .
Ben wel benieuwd of zij hier meer in kunnen betekenen .
Wij willen HEEL graag verhuizen en staan ook al 2 jaar ingeschreven  ;)

Veel ... ja , wat eigenlijk ... sterkte ? huh succes morgen  ;)

chapter

hoi sander
ben bang dat je daar geen budget voor krijgt of in ieder geval niet alles nieuw. Als je zoals bs weinig afdraagt kun je ook niet oneindig uit boedel halen. Wat er niet is is er niet en kun je niet maken door in wsnp te zitten. Wel via bijzondere bijstand misschien wat mogelijk maar die betalen tegenwoordig ook geen volledige inrichting meer en is vaak een lening en een lening mag weer niet in wsnp.

chapter

http://old.wsnp.rvr.org/bewindinfo/rv_3_sa/index.cfm?action=form_checklist misschien heb je er wat aan checklist huisbezoek

http://old.wsnp.rvr.org/bewindinfo/rv_3_sa/index.cfm   aanvangsverslag en vervolgverslag

chapter

sander ik denk dat verhuizen bij jullie na beëindiging wsnp pas in zicht komt aangezien jullie kosten redelijk zijn en onder de huurtoeslaggrens zitten. In die zin geen noodzaak tot verhuizen. Dan zullen kosten voor verhuizen van vtlb moeten als je toestemming krijgt en die ruimte is er vaak niet. Ik zit nu goedkoop 580 maar verwacht binnenkort ook aanslag omdat ik nu meer verdien als 35000 en dus scheefhuurder ben. Achterbuurvrouw is daardoor verhuisd naar koopwoning en gaf aan op 1000 te komen dat lijkt mij wel absurder verhoging

burningspirit

Als ik het goed begrijp zal de bwv waarschijnlijk zeggen dat we de garage uit vtlb moeten betalen. Correctie maken voor een garage zal dan ws niet worden gedaan?
Dan loont het de moeite voor onszelf om naar een goedkopere woning zonder garage uit te zien. Verhuisvergoeding van de gemeente ....? Ik heb geen idee hoe dat hier bij ons is. Zal het eens nagaan. Ná morgen. Wil eerst weten wat de consequenties zijn voor ons leefgeld van dit allemaal.

chapter

hoi bs
dat weet je niet van tevoren heb wel gekkere zaken gezien ook bij mezelf. Eigen bijdrage wmo bv die gecorrigeerd wordt aanvullende van 124 euro
Bwv kan het in ieder aanvragen bij rc al wordt het gecorrigeerd dan heb je nog een probleem dat best wat gecorrigeerd kan worden maar als je vtlb bv 2000 wordt en je inkomen is 1200 heb je een tekort van 800.
Heb zelf dat probleem nu ook dat mijn vtlb hoger is als inkomen
Boven je vtlb mag je de toeslagen behouden

zou wel adviseren een proef vtlb te maken en deze te vergelijken met je bwv. Het heeft mij al 2 keer voordeel gegeven dat ze een fout had gemaakt en mijn invoer overnam

Sander

Quote from: chapter on Nov 03, 2015, 12:34 PM
hoi sander
ben bang dat je daar geen budget voor krijgt of in ieder geval niet alles nieuw. Als je zoals bs weinig afdraagt kun je ook niet oneindig uit boedel halen. Wat er niet is is er niet en kun je niet maken door in wsnp te zitten. Wel via bijzondere bijstand misschien wat mogelijk maar die betalen tegenwoordig ook geen volledige inrichting meer en is vaak een lening en een lening mag weer niet in wsnp.

Nee , dat zou best is kunnen .
Maar de inschrijving laten we mooi staan  ;)
Maken we misschien wel een kansje over een jaar of 3 op een duurdere huurwoning ...
Je weet t maar nooit .
Bij de bijzondere bijstand zal het inderdaad lening zijn .
Dat staat hier ook duidelijk aangegeven  ;)
En dat is juist iets wat we niet meer willen ... lenen  ;)

Verhuisvergoeding kan wel maar dan moeten er wel bepaalde dingen mee spelen .
Zoals dit allemaal :

De verhuizing is sociaal of medisch noodzakelijk;
    De kosten worden zo laag mogelijk gehouden;
    U hebt een laag inkomen;
    Wanneer uw inkomen netto hoger dan 120% van de voor u geldende bijstandsnorm wordt rekening gehouden met uw draagkracht;
    Uw draagkracht is 35% van uw inkomen boven 120% van de voor u geldende bijstandsnorm. De draagkracht wordt in mindering gebracht op het totaal bedrag van de bijzondere bijstand;
    Is uw draagkracht hoger dan het totaal bedrag dan is er geen recht;
    Uw eigen vermogen wordt ook meegerekend.

Maar t verhuizen komt ooit nog wel  ;)
Eerst de schulden maar is oplossen en dan de rest  ;)

chapter , hoe maakt je zo'n proef vtlb ?

chapter

hoi sander
wow dat is hele rits aan eisen idd
Vind ook wel krom las van weekend artikel dat ze nog meer categorieën willen. 1 persoon laag inkomen max 570 etc dat lost probleem niet op. sta ook nog ingeschreven maar zou het zonde vinden te verhuizen. Zit nu redelijke prijs in een nieuwbouw wijk leuke straat met pleintje voor kids. Ik zou bijna ook niet durven nu ik zag wat verzekering betaald heeft voor waterschade aan vloeren. Dat zou ik zelf nooit kunnen betalen

via deze link vind je de uitleg vtlb maar ook vtlb calculator
http://www.bureauwsnp.nl/vrij-te-laten-bedrag/de-berekening-van-het-vrij-te-laten-bedrag.html is vtlb rapport erg belangrijk om te weten en de caculator die ook bwv gebruikt

Sander

Als t kan dan lekker blijven zitten  ;)
Maar hoe kan je dan berekenen of je dan aan je huurgrens zit ?
Ik zou niet weten of t bij ons dan teveel is .

De vtlb heb ik berekent en klopt zo goed als met onze inkomen .
Ik neem aan dat dit dus voor je vaste lasten is en je leefgeld .
Heb t niet helemaal exact ingevuld maar zou t vanavond wel even doen  ;)
Samen met t vrouwtje ...