@Sander
Je mag hier natuurlijk zeggen wat je wilt en wat mij betreft heb je ook helemaal gelijk, hoor.
Natuurlijk zijn we niet voor de lol in schulden gekomen en de blamage/schaamte is groot.
Wat ik wel even wil aanhalen is dat het toekennen van WSNP aan schuldenaren met een onoplosbare, problematische schuld een gunst is. In andere landen is dit bijna nooit mogelijk en blijf je eeuwig een echte schuldenaar, als je het zelf niet kunt oplossen.
De schone lei, die je na drie jaar goed gedrag behaalt, is een groots gebaar. Wat ik zelf probeer te doen, is, als ik bezig ben met WSNP, dit in gedachten te houden. Straks ook met de bv, die we dan krijgen.
Zoals Buster placht te zeggen: stroop werkt beter dan azijn. Dat is iets dat ik de afgelopen tijd echt heb ervaren. Soms ben ik van binnen zó nijdig maar laat er niks van merken en dan komt alles gewoon goed. Als ik mijn kwaadheid eruit laat floepen op het verkeerde moment, dan kom ik verder in problemen. Het valt niet mee, ik heb goed moeten oefenen, maar nu kan ik het aan en uit zetten als een knopje. En heb tegelijkertijd een goede manier gevonden om mijn boosheid 'veilig' af te reageren.
Ik wens je sterkte Sander, in de komende tijd.
Liefs van mij