Author Topic: 'Hulp bij schuld wordt te vaak afgewezen'  (Read 4694 times)

Offline Dick

• Dick Moderator
  • Administrator
  • Top Poster
  • Doe maar gewoon
    • Schulden-vrij
'Hulp bij schuld wordt te vaak afgewezen'
« on: August 28, 2015, 12:49:04 PM »
Mensen met schulden krijgen vaak ten onrechte geen hulp van de gemeente. Aanvragen worden vaak op basis van algemene regels afgewezen, hoewel ze individueel beoordeeld zouden moeten worden. 

https://www.nu.nl/werk-en-prive/4110964/hulp-bij-schuld-wordt-vaak-afgewezen.html
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Offline An0niempje

• Top Poster
Re: 'Hulp bij schuld wordt te vaak afgewezen'
« Reply #1 on: August 28, 2015, 12:54:04 PM »
Dien maar bezwaar in....
Zij heeft makkelijk praten...
Maar bezwaar indienen kost alleen maar weer onnodig veel extra tijd, terwijl schuldeisers vaak gewoon door blijven jagen op hun geld..... :(
Als je eerst bezwaar in moet dienen om hulp te krijgen, dan heb je kans, dat in die extra tijd dat je weer moet wachten, je problemen alleen maar groter worden :(

Schulden Forum

« Reply #1 on: August 28, 2015, 12:54:04 PM »

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
« Reply #2 on: August 28, 2015, 02:25:22 PM »
Buiten dat.... mensen met schulden liggen vaak figuurlijk gesproken totaal apathisch op de spreekwoordelijke bodem van hun leven. Het is altijd minstens kwart óver twaalf in plaats van 1 minuut vóór twaalf. Dan kun je niet normaal een klacht of bezwaar formuleren.
Dat wordt al snel één grote jammerklacht en met een beetje pech snapt niemand er ook maar een hout van dan. En inderdaad, je krijgt er niet onmiddellijk hulp mee van de grond.

Overigens heb ik het ooit (jaren geleden)eens gedaan: een klacht ingediend tegen het BAC. Met het kleine beetje energie dat ik toendertijd eventjes had. In de veronderstelling dat dit ook tegen Rijnstad was gericht, maar dat bleek niet het geval. Vervolgens kreeg ik een uitnodiging voor een gesprek op het Gemeentehuis. Er werd ons excuses aangeboden. Natuurlijk heb ik dat geaccepteerd, maar hoorde ook, dat een klacht tegen Rijnstad apart had moeten worden ingediend, want twee verschillende afdelingen en hadden niets met elkaar te maken..... pffff. Terug te draaien valt er niets, de tijd en de energie die je erin hebt gestopt is voorgoed in de bodemloze puit verdwenen. Ik heb wel de brieven bewaard, maar eigenlijk geen idee wat ik er nog mee moet. En een klacht tegen Rijnstad heb ik maar even laten zitten verder.

Dus ja..... staatssecretaris heeft inderdaad gemakkelijk praten. Misschien moet ze eens onderzoeken hoeveel vragen om hulp er zijn geweest en hoeveel daarvan binnen korte tijd worden gehonoreerd en uitgevoerd. Hoeveel van die aanvragen gevolgd werden door een herhaalde aanvraag. Of hoeveel mensen per gemeente langdurig in financiële problemen verkeren. Behalve alleen maar constateren dat er per jaar een heleboel hulpvragen bij komen. Check eens hoeveel nieuw zijn en hoeveel een herhaling zijn? Check eens bij de meest schrijnende gevallen hoe lang de toestand al duurt. Probeer eens te achterhalen hoeveel mensen er in een gemeente zijn, die zich nog niet bekend hebben gemaakt met hun problemen, hoeveel stille armoede er is en wat de problemen van deze groep burgers zijn. Was dat niet wat het voorstel inhield om verhuurders, energie/waterbedrijven, zorgverzekeraars en hypotheekverstrekkers eerder alarm te laten slaan? Of stel ik nu iets voor dat onuitvoerbaar is? Het kan maar zo, want al loop ik lang in schuldenland rond en heb ik al heel wat meegemaakt op dat gebied, ik weet nog steeds amper de weg in dat oerwoud....  :-[

Participatiemaatschappij toch? Of mogen wij als burgers alleen maar participeren terwijl de overheden gewoon doorgaan met hun eigen vertrouwde gedrag? Oeps nu wordt ik wel erg sarcastisch, dus ik zal maar stoppen even. Heb mijn punt hier wel gemaakt denk.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline jan

• Global Moderator
  • Top Poster
    • Schulden-vrij
« Reply #3 on: August 28, 2015, 03:57:01 PM »
Ze vergeten een belangrijk ding, als je in de schulden zit, ben je al jaren lang aan het overleven. Je kan geen kant op en je hebt geen energie meer. Hoe moet je bezwaar maken bij een rechter, als je geen geld meer hebt. En moet je bezwaar maken als je van kastje naar de muur wordt gestuurd.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Offline Chrissie

• Vip Members
  • Top Poster
  • waar een wil is, is een weg
« Reply #4 on: August 28, 2015, 04:08:06 PM »
Je wordt ook bang , je zit niet elke keer op de verschrikkelijke muur te wachten dan zakt de moed je nog meer in de schoenen. Vind het in en in triest dat dit gebeurt een ieder verdiend een tweede kans.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Schulden Forum

« Reply #4 on: August 28, 2015, 04:08:06 PM »

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #5 on: August 28, 2015, 04:22:47 PM »
Ik had het van Jette Klijnsma niet meteen verwacht. Ik verwachtte van haar meer inlevingsvermogen in situaties waarin mensen zo verschrikkelijk in de klem zitten.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline tonnie64

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #6 on: August 28, 2015, 05:24:36 PM »
ik weet niet of ik het hier bij mag zetten

Maar er zijn ook goede schuldhulp verleners, ik ben er bij 1 in 2013 terecht gekomen en dat was en i er 1 met een gouden Hart. ze heeft me niet alleen begeleid naar de toen nog krediet bank, en toen daar van alles fout bleek te gaan meteen in de foon gesprongen is, ze is mee naar de rechtszitting geweest van de Wnsp vorig jaar en was net zo blij als ik. En nu nog steeds belt ze af en toe op hoe het gaat en eindigt altijd met...Als ik iets voor je kan doen hoor ik het graag.

Echt zo moesten ze allemaal zijn, ben haar ook nog steeds erg dankbaar

Tonnie 64

Offline jan

• Global Moderator
  • Top Poster
    • Schulden-vrij
« Reply #7 on: August 28, 2015, 05:25:56 PM »
Tuurlijk mag dat ;)
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Offline Chrissie

• Vip Members
  • Top Poster
  • waar een wil is, is een weg
« Reply #8 on: August 28, 2015, 08:33:50 PM »
Tonnie goede berichten zijn ook fijn om te lezen. ;)

Heb zelf alleen maar een cursus gevolgd bij ons in de gemeente bij de kredietbank en daarna advies moeten inwinnen maar als ik dat niet gedaan had dan was het helemaal mis gegaan dan had ik nog aan mezelf getwijfeld. Ben de degene die toen de cursus gaf en waar ik later dus (dezelfde persoon) voor een gesprek ben geweest ook nog steeds dankbaar en dan is het voor mij al jaren geleden.
Op een gegeven moment ben je van het strijden zo moe dan zie je het zelf niet meer, dan is het goed dat er mensen zijn die je weer wakker schudden je met de neus op de feiten drukken, zodat je het weer ziet. Dat heeft mij de kracht gegeven om door te zetten en regelrecht tegen iedereen in te gaan.

Waar ik ook blij mee ben is dit forum(s) met hun fantastische fijne mensen ;) daar kunnen mensen gelukkig ook veel weghalen in de wirwar van wetten en regels.

Maar net zo hoop ik heel erg dat er heel veel mensen die de WSNP nodig hebben toch snel een tweede kans mogen krijgen in hun leven! Het is gewoon ontzettend zwaar om met schulden te leven!

« Last Edit: August 28, 2015, 08:37:08 PM by Chrissie »
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Schulden Forum

« Reply #8 on: August 28, 2015, 08:33:50 PM »