LAVG namens Zorginstituut Nederland

Started by burningspirit, Aug 26, 2015, 10:36 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

In aanloop naar WSNP verzoek, na mislukken minnelijk traject worden we weer bestookt door deurwaarders.

Vandaag een briefje gekregen van LAVG: of we de hoofdsom met daarbij opgeteld circa 640 euro aan kosten binnen vijf dagen maar even willen betalen.....  :o

Twee weken geleden kregen we een dwangbevel en adviseerde de man aan de deur om te bellen, waarbij hij het telefoonnummer omcirkelde.
Dit heb ik gedaan. De meneer aan telefoon gaf me nauwelijks antwoord op mijn vragen. Hij sprak amper. Kon niks vinden en verwees me naar Zorginstituut Nederland en CJIB.
Deze laatste twee heb ik ook gebeld. En meteen ook maar Menzis gebeld. Heb een hele ochtend aan telefoon gezeten weer.

Repeterend (vier keer) uitgelegd hoe we ervoor staan nu: minnelijk traject mislukt, leven op bijstandsniveau en keihard bezig om een oplossing voor onze schulden te vinden/krijgen door om WSNP te vragen.
Handig wel om alvast nu helemaal precies in beeld te hebben wat er bij de verschillende partijen aan vorderingen staat en hoe ze daarmee zijn omgegaan. Partijen zijn dan: Zorginstituut Nederland en Menzis. Zelfs de wirwar van maatregelen ontrafeld, voor zover mogelijk. Erachter gekomen dat Zorginstituut Nederland twee eindafrekeningen heeft voor ons. De ene is naar LAVG gestuurd ter incassering. De andere ligt terug bij de schuldeiser ZIN. Niemand kon me vertellen waarom dit zo is. CJIB meldde me dat alles is teruggegaan naar ZIN. Menzis heeft een kleine vordering (200 euro) in eigen beheer en de rest (5 dossiers) naar GGN gestuurd. Lekker makkelijk allemaal. Maar goed.

Maar nu stuurt de LAVG dus een dwangbevel, even later gevolgd door een sommering om te betalen, vergezeld van de dreiging dat er beslag zal worden gelegd: "op roerende zaken dan wel het leggen van een ander beslag" en "dan bent u aanzienlijk meer verschuldigd"en "uitstel wordt niet meer verleend"
Wat moet ik hier nu weer mee?

Zit ik nu verkeerd te denken als ik zeg: dit is toch de waanzin ten top? Ik leg ze uit hoe we ervoor staan en ze dreigen gewoon meer kosten te maken. Terwijl we al geen cent te makken hebben en voorlopig zal dat ook niet zo zijn. Beslaglegging is toch een drukmiddel om te betalen? Ze hoeven dat toch niet te doen? Onze schuld groter maken door allerlei nutteloze maatregelen te nemen.... zie ik dat goed?

Ik wil ze morgen weer gaan bellen. Kan iemand van jullie me zeggen wat ik wel en niet kan zeggen in dat gesprek? Ik heb er nu al weer buikpijn van trouwens. Ben niet meer zo in paniek als voorheen, maar leuk is anders. Ik wil graag rustig en diplomatiek te werk gaan. Hebben jullie tips?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje

Balen BS, daar zit je idd echt niet op te wachten....
Ik denk, dat ze hun kan nu proberen te grijpen, nu het minnelijk traject mislukt is en ze waarschijnlijk weten, dat de kans klein is, dat ze in het WSNP-traject het hele bedrag terugkrijgen...
Misschien hopen ze dat de WSNP niet doorgaat en ze dus op het hele bedrag mogen blijven jagen?
Of het reëel is? Denk het niet, als je het zonder WSNP terug had kunnen betalen, dan had je dat wel gedaan, of was je nu bezig met afbetalen....
Maar goed, daar ben jij nu niet mee geholpen, jij wilt rust en niet weer vogelvrij zijn....
Echt een goed antwoord op wat je nu kan doen weet ik helaas niet voor je, ik kan wel bidden voor je, dat hier een oplossing voor komt...
Neem aan, dat je zelf al weer de berekening van je beslagvrije voet opgestuurd hebt? Anders is dat misschien een optie? En dan misschien toch proberen om een betalingsafspraak te maken tot de WSNP begint, om de schuldeisers een beetje rustig te houden?
Wens je wijsheid toen, om dit op de juiste manier af te handelen....

burningspirit

Dank je Anoniempje, bidden helpt echt! Ik weet het uit ervaring.
En een betalingsafspraak maken zou ik best willen doen maar ik heb niks te bieden helaas. Ben al blij dat ik rond kom. En kwam er ook deze week nog achter dat als manlief zijn werk onverhoopt mocht verliezen, we dan meteen met een achterstand zitten. Hij wordt namelijk op tijd betaald maar de bijstand kort een maand achteraf. Dan zou er dus misschien een maand zijn dat hij geen salaris krijg maar toch gekort wordt.... Maar goed dat is van later zorg.

An0niempje

Dat je nu echt niets kan betalen, blijkt dat dan niet ook uit je beslagvrije voet? Die zullen ze toch moeten respecteren lijkt mij....

Chrissie

Mijn enige advies is, maar misschien doe je het al dan gooi je mijn advies maar in de prullenbak, schrijf op een papier wat je graag wilt zeggen zodat je ook alles gezegd hebt en niet na die tijd denkt van oeps ik ben dat vergeten  of dat had ik graag zo willen uitleggen ipv van anders. Je hebt dan even een steuntje.

Verder kan ik je helaas niet helpen.

Veel sterkte en succes vandaag.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Meelezertje

BS, ik weet hier ook weinig van. Maar ze zullen toch de beslagvrije voet moeten respecteren,zoals An0niempje al aangaf? En je kunt ook niet meer doen dan wat Chrissie zegt.
Ik ga zo mijn handen vouwen voor je. Ook dat die wsnp eens op zal schieten
Laat je niet intimideren.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

burningspirit

Met een rood oor. Belronde LAVG, ZIN, CJIB.... gewapend met briefje waarop ik mijn vragen had gezet.

Voor de volledigheid: wij hebben twee eindafrekeningen van ZIN gekregen, zijn in beide gevallen afgemeld als wanbetaler, afmelding geregistreerd met dezelfde reden (niet meer verzekerd...???). Het verschil is alleen dat ik eerder ben afgemeld dan mijn man, omdat ik op een gegeven moment plots een eigen polis kon krijgen. Inmiddels staat voor de verandering mijn man bij mij op de polis, in plaats van ik bij hem, zoals het voorheen altijd was.

Zoals ik het nu begrijp ligt de ene eindafrekening (die van mij, maar met BSN nummer van mijn man (omdat die destijds hoofdverzekerde was) alweer bij ZIN, rustig te wachten op een melding WSNP toelating. Dan wordt die kwijtgescholden....? Ik hoop dat ik dat goed begrepen heb. Waarom deze bij ZIN is teruggekeerd, is iedereen die ik sprak vanmorgen, een raadsel. Heeft waarschijnlijk te maken met de verwerking van de betalingen destijds. Al onze betalingen aan CJIB afgeboekt via één boetezaaknummer wellicht, waardoor er bij één traject geen achterstand was. Andere reden kan zijn dat we destijds toevallig net een stabilisatieovereenkomst hadden. Ik denk in de periode dat het BAC ons zonder informatie-overdracht weer terugstuurde naar Rijnstad. Zie dan hoe dicht we er steeds bij zijn geweest.....! Ik weet nog dat ik toen na twee maanden radiostilte weer met de moed der wanhoop in de telefoon ben geklommen. Om na eerst een heleboel ellende over me uitgestort te krijgen, rustig en geduldig deze keer het maar heb laten gaan en toen eindelijk konden beginnen aan het traject waarin we nu zitten.... tjonge jonge jonge jonge .... wat een tempo zeg.... ::)

De andere eindafrekening was al door CJIB naar LAVG gestuurd, waardoor het 'proces' (van kosten maken voor niks dus) niet meer kan worden gestopt. Deurwaarder LAVG kan dus niet anders blijkbaar dan maatregelen, ook al zorgen die alleen maar voor meer schuld, doorgang te laten vinden. Nu maar hopen dat duidelijk wordt dat beslag leggen geen zin heeft..... Hoe lang ze over dit zg 'onderzoek' gaan doen en wanneer ik wat kan verwachten konden ze me niet vertellen.
Goed.
Ik weet nu in elk geval precies hoe de vork aan de steel zit en kan het onze eventuele (hopelijk krijgen we die gewoon) bewindvoerder straks wel uitleggen. Heb alle nummers, professionele administratie uitdrukkingen en namen genoteerd.

Er was er eentje die aan telefoon zei dat het enige dat ik kon doen was: zo snel mogelijk in de WSNP komen..... eerlijk heh.... ik wist even niet of ik moest lachen of huilen....
Gelukkig herpakte ik me weer en heb heel rustig gezegd dat we daar al vijf jaar mee bezig zijn en dat ik ook geen idee heb wanneer de rechtbank tijd heeft voor ons verzoek. Dat dit niet in mijn handen ligt en dat ik vurig hoop dat het er nu eindelijk van zal gaan komen.

Pfoeh, ik heb weer eens knallende koppijn nu. Tijd om even naar buiten te gaan denk ik.
by the way .... dankzij jullie op-afstand-ondersteuning (in wat voor vorm dan ook) kon ik me relatief rustig houden vanmorgen, dank jullie wel daarvoor! :)

Chrissie

Kan me heel goed voorstellen dat je knallende koppijn hebt maar je hebt het heel goed gedaan!
Het sloopt je allemaal kost je tonnen energie.
En dan ook nog te horen krijgen 'zo snel mogelijk in de WSNP komen' dat geeft je nog een zwaarder gevoel, ze bedoelen het goed maar ze hebben jou strijd niet. Kan het me super goed voorstellen dat je even niet meer wist of je moest huilen of lachen.

Weet niet wat je buiten gaat doen, hoop dat er dikke wind voor je komt en dan nog een rits in je hoofd die je even open kan doen zodat alles er uitvliegt.
Hoop zo dat je  heel snel rust krijgt dat heb je verdiend!

dikke knuffel van mij voor jou BS
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

An0niempje

Ik sluit me an bij de woorden van Chrissie....
Sterkte met je hoofdpijn...

Jij hebt je belronde er nu opzitten, ik moet nu mijn eigen belronde gaan starten.... Politie bellen....
Stel ik al iedere keer uit, maar moet er nu toch echt van komen...

Jij hebt iig het goede voorbeeld gegeven ;)

An0niempje

Ik ben trouwens begonnen om de telefoonaantekeningen niet meer op papier te maken, maar op de computer....

Meelezertje

Goed gedaan/ gegaan vandaag. Dankbaar.En toch weer een stap in de goede richting. Nu lekker eventjes wat anders, zou ik zeggen. 

Ik hoop zo dat er nu eens spijkers met koppen worden geslagen en er meer rust mag komen. Liefs
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

tuthola

Sorry voor mijn late reaktie.....er blijft jullie ook letterlijk niks bespaard, ik vind het heel erg dat dit nu gebeurd. Eigenlijk moet er een wet komen die de mensen beschermd als het minnelijk mislukt en er een aanvraag WSNP  aankomt. Ik heb het zelf ook gehad tussen minnelijk en WSNP dat er ff doodleuk beslag werd gelegd, die hoofdpijn van jou kan ik weer zo voor me halen VRESELIJK want je moet wel blijven zorgen dat de vaste lasten betaald moeten worden.
Ik snap het verhaal niet zo goed (geeft ook niet als jij het maar snapt) maar begrijp ik nu goed dat het beslag word uitgesteld en er een onderzoek naar komt ??

burningspirit

Euh.... ik heb deurwaarder gevraagd oftie nou persé beslag moest leggen alsie al weet dat dit volstrekt nutteloos is. Zijn antwoord: Of het nutteloos is zal eerst moeten blijken, we moeten dat onderzoeken, mevrouw.... Ik weer: Maar als ik u nu open en uitgebreid vertel hoe we ervoor staan, dan weet u in feite toch al genoeg? Antwoord: Nee, mevrouw, we moeten in opdracht van onze opdrachtgever het hele proces volgen. Het valt niet terug te draaien of stop te zetten. Opdracht gever zegt tegen ons: Ga bekijken of er beslag gelegd kan worden en dus dat gaan we doen.

Hoop dat het zo iets duidelijker is. Feit is wel dat alles, maar dan ook alles wat een deurwaarder doet, geld kost. Nu al is de vordering 650 euro hoger vanwege dwangbevel, incassokosten e.d. Straks wordt er beslag gelegd, hoppa weer een paar honderd erbij. In het slechtste geval een dagvaarding en een rechtszitting..... ik wil niet eens weten wat dat kost...pff.

Maar goed, ik heb het geparkeerd en probeer weer over te gaan naar de orde van de dag. Ik heb nu gedaan wat ik kon, meer kan ik niet doen. Neig wel om te denken: ze zoeken het maar uit.

tuthola

Te hopen dat ze zich aan de beslagvrije voet houden, enige advies dat ik kan geven is dat je je vaste lasten blijft betalen voor zo ver mogelijk. Uit je verhaal heb ik ook begrepen dat de aanvraag nog niet bij de rechter ligt ik vind dit onbegrijpelijk.

burningspirit

In het kort even hier: onze aanvraag ligt nog niet bij de rechter omdat het (bleek concept) verzoek dat het BAC voor ons heeft opgesteld aan alle kanten rammelt en er twee echt belangrijke fouten/onwaarheden in staan. De meneer van het BAC zei dat als ik het niet wilde ondertekenen.... nou, dan deed ik dat toch gewoon niet....??? Pas toen ik zei dat ik dit niet zou kunnen uitleggen aan de rechter was meneer bereid om de weg naar een juiste versie van het verzoek te openen. Maar daarvoor moeten we eerst de verkeerde versie met de hand/ met pen verbeteren, allerlei stukken al bijleveren en dan maar hopen dat we onder een goed en degelijk exemplaar onze handtekening kunnen/mogen zetten..... daarom duurt het dus allemaal zo lang.
Ik kan niet nu gaan sputteren want BAC doet al veel meer dan het verplicht is. Voor hetzelfde sturen ze me meteen weer het bos in als ik teveel kritiek heb op hun zogeheten 'hulp'. En dat kan ik nu echt niet hebben want ze moeten nog een verklaring over het minnelijk traject meeleveren. Ik doe er alles aan om een 'meewerkende' indruk te vestigen daar.
Ik probeer het allemaal zo veel mogelijk dicht te timmeren, zodat de kans vergroot wordt dat WSNP aan ons wordt toegewezen..... eindelijk. Een oefening in geduld, Tuthola, dát is het!