Author Topic: verkoop uit een hobby...  (Read 3404 times)

Offline An0niempje

• Top Poster
verkoop uit een hobby...
« on: August 25, 2015, 04:39:34 PM »
Als hobby vind ik het leuk om te schilderen en te tekenen.
Nu zou ik het leuk vinden, als ik op een gegeven moment ook eens wat kan verkopen.
Stel dat lukt, dan moet ik dat in ieder geval doorgeven aan het UWV, omdat ik daar een wajong-uitkering heb (logisch, dat je dan inkomsten door moet geven).
Belastingdienst is afhankelijk van het bedrag wat je voor een schilderij krijgt, met aftrek van de materiaalkosten. Zijn je materiaalkosten hoger dan de opbrengst voor een schilderij, dan zien ze het als hobby en hoef je het niet op te geven.
Maar weet iemand hoe het zit met de materiaalkosten?
Stel ik verkoop een schilderij voor 50 euro en ik heb 20 euro materiaalkosten. Moet ik dan aan het UWV alleen die 50 euro doorgeven, of ook die 20 euro?

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
Re: verkoop uit een hobby...
« Reply #1 on: August 25, 2015, 05:49:58 PM »
Wooww Lieve Anoniempje,
Goed van je dat je eerlijk wilt zijn!
Als ik jou was dan zou ik alleen contant geld accepteren van mijn klanten en aan UWV doorgeven wat je daadwerkelijk hebt verdiend: 50-20=30 euro.
Je hoeft niet onmiddellijk je hele hebben en houden op tafel te leggen daar.
En volgens mij is het niet verplicht om een bewijs van ontvangst te overleggen......
Het kan wel zijn dat UWV mogelijkheden heeft om te controleren. Doet Werk&Inkomen ook bij bijstandsuitkering. Controleren doordat iemand een melding heeft gedaan of doordat men niet geloofd wat je zegt. Maar goed, dat moet geen probleem zijn als je te goeder trouw bent.
Zelf ben ik altijd eerlijk geweest over inkomsten door vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Tot nu toe nooit gekort daardoor. Maar wel moeten bewijzen dat het een onkostenvergoeding is en geen salaris. Een slimme penningmeester van de vereniging ontmoet die een keurig briefje heeft gemaakt waarmee ik sindsdien de aard van onze afspraak kan bewijzen.
Succes Anoniempje! Hartstikke goed bezig!  :-*

PS ik las laatst een verhaal van iemand die in bijstand zit en af en toe massages doet bij andere mensen. ze had zich daarvoor laten scholen en studiemateriaal aangeschaft. alles zelf betaald maar de uitkerende instantie was toch min of meer boos over de uitgaven. nu werd ze gedwongen om binnen een jaar een substantieel lagere uitkering te accepteren, want immers : ze verdiende zelf geld
ik wil alleen zeggen: denk goed na voor je aan wie dan ook welk verhaal gaat doen
misschien mag ik het niet zo zeggen maar: wat niet weet wat niet deert
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Schulden Forum

« Reply #1 on: August 25, 2015, 05:49:58 PM »

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #2 on: August 25, 2015, 06:10:41 PM »
misschien mag ik het niet zo zeggen maar: wat niet weet wat niet deert

Ik ben ook voor eerlijkheid; maar kijk eerst eens aan hoe het allemaal loopt. Gaat het om bijv 1000 euro per jaar, of om netto 200 euro. In dat laatste geval zou ik niks melden. Je krijgt dan soms veel gedoe waar je niet op zit te wachten. Hoeveel mensen zetten niet een stalletje aan de straat met walnoten of appels of zelfgemaakte jam? Niet dat wat anderen doen voor mij bepalend is. Maar je kunt ook te zwart wit zijn. Jezus zegt dat de godsdienstige leiders van zijn tijd 'de mug uitziften en de kameel verzwelgden'. Dat heeft mij die ruimte geven om een keer gekregen spulletjes te verkopen op ma.rkt p. Degene die mijn belastingformulier invulde zei dat ik het echt niet moest opgegeven om heel veel gedoe te voorkomen. ik heb het toen in onze bijbelkring besproken en heb daar echt rust van.

Overigens hoop ik dat het zo goed gaat lopen;dat je een grote belastingbetaler gaat worden ;) ;D
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
« Reply #3 on: August 25, 2015, 10:53:59 PM »
wat mooi Meelezertje! geeft mij ook een beter gevoel over sommige twijfelachtige dingen hier
dankjewel

wat mij nog te binnen schiet: je moet oppassen dat je niet in de 'omgekeerde bewijslast' toestand terecht komt..... ik bedoel: stel je hebt het een paar keer netjes opgegeven en vervolgens gaan ze er van uit dat je dit structureel gaat 'verdienen'.... wordt je misschien structureel gekort en je kunt niet bewijzen dat je het niet verdient hebt..... zoiets

toen ik vorig jaar één maand had gewerkt, hebben ze me twee maanden erna bestookt met vragen over de loonstrook van de werkgever waar ik niet meer werkte, terwijl ik toch echt had doorgegeven dat die baan al weer verloren was.... gelukkig kon ik dit wel bewijzen
en ik heb ook een tijdje kranten bezorgd voor Axender
ik stopte ermee terwijl mijn dochter nog even doorging
zaagden ze me eindeloos door over het feit dat er nog steeds geld van Axender binnenkwam
of ik zeker wist dat dat voor mijn dochter was....?
gelukkig kon ik ook dat bewijzen

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #4 on: August 25, 2015, 11:32:43 PM »
Ja, dat is het nadeel met het UWV, ze kunnen daar niet zo communiceren.
Ik heb het dus weer anders gehad.
Na 1,5 jaar al een bijbaan te hebben en deze ook al vaak genoeg opgegeven te hebben, moest ik mijn vrijwilligerswerk doorgeven. Doorgegeven, niet aangekomen. Ik gebeld, of het ook via een andere manier kon, dan via de post. Uitgelegd, dat ik het een beetje zat was, dat het niet aankwam en dat ik het maar had opgegeven om mijn bijbaan nog door te geven.
Dat ik zei, dat ik het had opgegeven, bleek de toverzin te zijn, want toen gingen ze de boel wel ineens controleren en moest ik 1,5 jaar toeslag terugbetalen (gelukkig maar iets van 150 euro).
Ik was toen heel bang voor een boete, maar die heb ik gelukkig niet gekregen.
Maar daardoor wil ik nu dus niet in de problemen geraken als ik hobbymatig dingen kan verkopen....
Kijk als het een keer een paar euro of maximaal 50 euro contant is, dan zullen ze daar vast niet zo snel achterkomen, maar als het vaker voorkomt, dan moet je op gaan passen.
Ik kan dan nog zo voorzichtig zijn, door het bv niet op fb te zetten, dat ik iets verkocht heb (moet ik trouwens ook oppassen met zelfgemaakte spullen verkopen via fb), er kan altijd iemand zijn die je toch verlinkt of dat toevallig wel een keer ergens iets voorbij zien komen, via wat voor site dan ook.
Je hebt het internet toch nodig om naamsbekendheid te krijgen...
Dus ik denk dat je maar beter eerlijk kan zijn, als je echt voor grotere bedragen dingen verkoopt...
Kijk, ik heb ook wel eens iemand geholpen met iets en daar handje contantje wat voor gekregen. Ook zonder dat geld zou ik diegene geholpen hebben, maar die persoon wist van mijn financiële situatie en wilde er dus wat voor geven. Geloof dat verder alleen mijn moeder dat weet en daar zal dus geen haan naar kraaien....
Dat valt voor mij gewoon onder het helpen van je medemens en niet als zwartwerken...

Schulden Forum

« Reply #4 on: August 25, 2015, 11:32:43 PM »

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #5 on: August 25, 2015, 11:44:04 PM »
Behalve gedoe zien te voorkomen met het UWV, wil ik natuurlijk ook gewoon mijzelf recht in de spiegel aan kunnen blijven kijken. Ook al vind ik het UWV een ballenorganisatie, en met mij vinden velen dat, ik vind niet dat je het principe uitkering niet moet misbruiken. Het is mooi, dat er een uitkering is, voor als je ziek bent, maar dan is het ook wel zo eerlijk, dat als je zelf weer deels kan verdienen, dat dit ook verrekend wordt met de uitkering.
Alleen lijken ze bij het UWV het principe kunnen werken nog niet zo goed te begrijpen, want altijd als ik het UWV om advies bel om een parttime baan te vinden, vinden ze dat ik niet kan werken... :-X
Solliciteren heeft tot nu toe niets opgeleverd behalve een onderbetaald flutbaantje bij de post die me steeds meer tegen gaat staan en dus daarom probeer ik andere wegen te zoeken, waaronder de optie om te proberen om met mijn hobby's geld te gaan verdienen.....

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #6 on: August 26, 2015, 10:39:05 AM »
Het UWV ken ik ook. Vanwege WIA van man. En ook dat opgestuurde dingen niet aangekomen zouden zijn. En dreigende boetes, vanwege een hogere verdienste van een paar cent dan opgegeven.  En telkens dezelfde vragen. Wat ik nu doorgeef via het digitale wijzigings formulier dat sla ik ook meteen op op de pc. En alles wat ik opstuur,scan ik vooraf in en stuur het ook digitaal per mail nog een keer. Ik weet niet of het hierdoor komt,of  toch door iets menselijker beleid,maar de laatste tijd gaat het goed.

Als je van je hobby je werk wil gaan maken, en het professioneel wilt aanpakken... dan zou je gewoon kunnen vragen hoe je dat administratief moet verwerken. En wat er gebeurt als je een periode niks verkoopt.

Ter aanvulling op mijn verhaal. Mijn verdiensten van de verkoop van gekregen spulletjes staan los van UWV,want ik heb geen uitkering; alleen man. Maar op de gezamenlijke privé rekening is natuurlijk niet te zien, voor wie die bedragen zijn. Voor man of voor mij. 
Wij passen samen altijd 1 dag per week op de kleinkinderen. Gratis. Met veel plezier.Het UWV weet dit niet; ze zullen het ook niet van mij horen; maar misschien vinden zij dit ook wel werk, waar een verdienste tegenover zou moeten staan. Zo zijn er meer schemer gebieden. Dochter heeft een vrouw uit haar straat, die in de wsnp zit, en die poetst bij haar om de 2 weken 2 uurtjes.  Eigenlijk kan ze het zelf wel ( wel lekker natuurlijk), maar ze vindt dat ze zo iets kan doen voor haar op basis van gelijkwaardigheid. Persoonlijk vind ik dit juist goed. Het past voor mij in mijn christen zijn.  De overheid gehoorzamen, JA! Maar niet ten koste van alles. De wet van de liefde van Christus komt eerst. In verband met vluchtelingen kun je ook geen scherpslijper zijn, naar mijn idee.

een onderbetaald flutbaantje bij de post
Ja , man werkt bij de post, maar hij hoeft nog maar even tot zijn pensioen. Jij bent te jong om dit altijd te moeten doen. Jouw capaciteiten zullen vast eens tot bloei komen. Daar geloof ik in.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45