+-

Author Topic: aanlooptijd tot je in de WSNP zit  (Read 8201 times)

Offline op de fiets

• ++++ Lid
Re: aanlooptijd tot je in de WSNP zit
« Reply #15 on: August 23, 2015, 12:21:58 PM »
Bij mij heeft het van eerste contact met de gemeente tot uitspraak 17 maanden geduurd. Daar zat wel een verkoop van huis en verhuizing tussen. Maar ook een stabiel inkomen/ uigaven patroon.

Ik begrijp uit je stuk dat je de wsnp niet in wil maar vergeet niet dat schuldhulpverlening bij de gemeente ook een deel hulpverlening is waardoor ze je evt wel kunnen begeleiden.

Succes met alles!

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • Fecbook groep voor advies bij schulden
« Reply #16 on: August 23, 2015, 03:29:29 PM »
fijn noot meer dan jij het iets duidelijker kan uitleggen de definitie problematische schulden
hier doen ze wel aan voornsignalering sinds jaar of 2 als je elektra achterstanden hebt of huurachterstand wordt dit bij gemeente gemeld

Schulden Forum

« Reply #16 on: August 23, 2015, 03:29:29 PM »

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
« Reply #17 on: August 23, 2015, 11:11:53 PM »
Hoi hoi allemaal, ik heb de laatste weken erg weinig tijd om op het forum te komen. Lees dit nu net allemaal en zie dat mijn naam een paar keer wordt genoemd. Tja en dan wil ik toch ook even van me laten horen.

Anoniempje, ik begrijp dat je gewoon wilt weten waar je op moet rekenen kwa aanlooptijd als je toch besluit WSNP aan te vragen? Het is al gezegd, dit is moeilijk in te schatten. Een hoofd-voorwaarde voor WSNP toekenning is inderdaad dat de schulden problematisch moeten zijn, wil je ervoor in aanmerking komen. Dit lijkt duidelijk, maar is het eigenlijk niet echt. Verschillende gemeenten en verschillende (schuld)hulpverleners gaan er verschillend mee om.

Als je de pech hebt, zoals wij, dat je hulpverleners de ware aard van het probleem niet zien, wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Of hulpverleners die weinig ervaring hebben, of de focus op iets anders leggen en daar veel tijd mee verliezen, of hulpverleners die niet goed overdragen, waardoor je dossier een tijdje 'kwijt' is en jij precies dán in problemen komt, waar je dan later weer zélf voor verantwoordelijk wordt gesteld, terwijl je precies deed wat je was opgedragen door de hulpverlening..... maar ja je had jezelf nét even te weinig verdiept in de materie....

WSNP is een uiterste redmiddel, waar logischerwijs voorwaarden aan worden gesteld. In jouw geval is ook het beste advies (wat ik in dit draadje al las) je melden bij de schuldhulpverlening. Deze mensen gaan dan met jou uitzoeken of je schuld problematisch of misschien zal worden. Het lijkt mij dat jij zelf al een heleboel informatie hebt, die je met deze hulpverleners zult kunnen delen. WSNP vraag je zélf aan, je kunt hooguit geholpen worden daarbij. De voorwaarden zijn steeds hardere eisen geworden, zoals hier al is gezegd.
Ons werd gevraagd of wij van deze regeling gebruik wilden maken? Ik heb mijn woorden wijselijk ingeslikt en heb gewoon ferm 'ja' geantwoord. I.p.v ... wtf  ::)  is dit voor vraag, wat zou ik anders willen na vijf jaar gedoe??? Ik ben erg netjes geworden en diplomatiek ook.
Wij hadden dus ook 'nee bedankt' kunnen zeggen. Ik wil maar zeggen: als jij WSNP nu nog niet ziet zitten, is dat prima. Het is ook juist de bedoeling dat je eerst naar andere oplossingen gaat zoeken. Als het goed is mag je daarbij hulp verwachten van de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Wat ik ook even wil zeggen is dat deze molens langzaam malen. En helemaal anno 2015, waarin de gemeenten zo veel taken erbij hebben gekregen, dat ze het amper (en soms gewoon niet) kunnen bijbenen. Dus ik zou zeggen: maak je niet te veel zorgen en heb een beetje geduld. Het beste werkt het als je de techniek van de kapotte grammofoonplaat gebruikt  ;D ;D ;D Net zo lang heel rustig je vragen herhalen tot je weet hoe het zit en hoe je verder moet. Zo ben ik ook gekomen waar ik nu ben.

Wij staan nu op het punt een WSNP verzoek in te dienen. Daarbij moet ik ervoor waken de hulpverlener van het BAC niet op het laatste moment spreekwoordelijk tegen de schenen te schoppen, want hij moet me nog een verklaring meegeven over het minnelijk traject. In het concept-verzoek (wat hij eerst liet voorkomen als een definitief verzoek alhoewel onze handtekeningen er nog niet op stonden) staan twee grote fouten. Pas toen ik vroeg hoe ik dit nou bij de rechtbank moest gaan verklaren, vertelde hij me dat ik het met de pen moest veranderen, waarna er een exemplaar zou worden toegestuurd, waaronder ik dan wellicht wél een handtekening zou willen plaatsen. Verder moet ik er mijn eigen verhaal, voorzien van jaartallen, bij meesturen. De hulpverlener van het BAC (nog eventjes aan ons ter beschikking gesteld om te helpen bij het verzoek) vermoedt, dat het na indienen nog 6 a 8 weken duurt voor de zitting is. Dit is ook weer afhankelijk van de drukte bij de rechtbank.

Zet em op Anoniempje, je kan het best!  8) :-*
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #18 on: August 24, 2015, 12:15:14 AM »
Dat het niet zo 1,2,3 te zeggen is hoe lang het duurt en dat het voor ieder persoon en iedere gemeente weer anders is, dat snap ik. Ik had ook geen antwoord verwacht van precies zoveel dagen hoor, maar was meer een beetje opzoek naar wat grofweg het gemiddelde was.....
Ik ben op het moment sowieso nog eerst aan het wachten op verklaringen van mensen ivm aanvraag kwijtschelding. Als dat lukt, is er niet eens meer de noodzaak om aan te vragen....

Tja, goede signalering, dat zou mooi zijn, maar dan moet het niet zo zijn als hier in de gemeente. Bemoeizorg komt langs en adviseert vervolgens om vooral niet naar de door de gemeente aangestelde schuldhulpverlening te gaan, maar in plaats daarvan te gaan naar een stelletje überberoerde bewindvoerders die er een nog grotere puinhoop van maken...
En vervolgens wijzen ze alle verantwoordelijkheid af....
Eerlijke uitleg over wat de mogelijkheden zijn en wat het verschil is tussen beschermingsbewind en sociaal.nl werd er bij mij niet gegeven. Nee, daar is inderdaad nog een hele hoop in te verbeteren.
De hulp van bijvoorbeeld Humanitas werd helemaal niet genoemd....

Chapter, die info over DUO kende ik idd, maar ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen, dat ik mij kon herinneren, dat ik daar ook wel eens uitzonderingen over gelezen had. Maar goed, zoals gezegd, over mijn DUO schuld maak ik mij eigenlijk niet zo druk. De regeling die daarover loopt is prima en het bedrag zakt maandelijks... Nu een bedrag van 3.428,61 euro, dus dat is te overzien... Denk dat menig persoon een veel grotere studieschuld heeft... En daar heb ik volgens mij nog iets van 87 maanden voor, dus 7,25 jaar. (ik probeer natuurlijk sneller ;) )
In totaal zeggen ze 15 jaar, en wat niet lukt in de 15 jaar (betalingsachterstanden niet meegerekend), wordt kwijtgescholden en in die 15 jaar is het dan terugbetalen naar draagkracht. Dus eigenlijk is dat al een veel soepelere regeling dan wanneer je ergens anders een lening/schuld hebt lopen, dus ik begrijpt ergens ook wel, waarom ze niet ook nog eens daarop de schone lei verlenen na WSNP.
Ik hoop alleen wel, dat nieuwe studenten, die nu dus alles moeten lenen voor hun studie, niet in allerlei schuldenproblemen geraken.... (waar goed, dat is wel erg off-topic...)

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #19 on: August 24, 2015, 12:21:17 AM »
ps: die 15 maanden is de oude situatie, waar ik dus nog onder val.
Voor nieuwe studenten wordt de periode langer, ik dacht 20 jaar... Dus die moeten binnen 20 jaar hun studieschuld aflossen... voor mij is de rente 1,50% en nu op het moment staat de rente op 0,12% geloof ik. Maar goed, dan nog kunnen de bedragen flink oplopen. Ja ja, off-topic ;)

Schulden Forum

« Reply #19 on: August 24, 2015, 12:21:17 AM »

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #20 on: September 01, 2015, 08:36:34 PM »
Nee, ik ben nog niet van gedachten veranderd. Ik zie WSNP echt alleen als laatste redmiddel en zoals jullie in het andere topic terug kunnen lezen, hoop ik deze week de papieren voor kwijtscheldingsaanvraag op te sturen naar mijn advocaat, dus eerst nog even hoop houden, dat ik op die manier van de schuld af kan komen....

Maar goed, omdat ik me nog steeds wel afvroeg hoe het zat, heb ik toch een mail gestuurd naar Sociaal.nl en hier uitgebreid antwoord op terug gehad. Ik ga niet de hele mail hier neerzetten, maar wel een stukje eruit wat gaat over de fraude. Het is eigenlijk een bevestiging van wat ik zelf eigenlijk al aangaf, dat er een kans bestaat, dat dit serieus problemen gaat geven bij aanvraag/toewijzing WSNP....

Even voor de duidelijkheid, ik had ik mijn mail naar hun natuurlijk aangegeven, dat ik niet degene ben die gefraudeerd heeft, maar dat mijn hulpverlener gefraudeerd heeft...

Ik citeer uit de mail:
Fraudevordering

Een vordering die is ontstaan als gevolg van niet te goeder trouw handelen (fraude) kan inderdaad een belemmering vormen om toegelaten te worden tot de Wsnp. De rechtbank zal daarin een afweging moeten maken waarbij persoonlijke omstandigheden wel een rol kunnen spelen. Daarnaast is de ontstaansdatum erg belangrijk. De stelregel omtrent fraudevorderingen luid als volgt; Een vordering die niet te goeder trouw is ontstaan in de 10 jaar voorafgaand aan het verzoek tot toelating Wsnp zijn een grond om verzoeker niet toe te laten tot de Wsnp. Alle zaken eromheen (aangifte e.d.) zijn factoren die aan de rechtbank voorgelegd moeten worden. Wij sluiten niet uit dat een rechtbank verzachtende omstandigheden erkent en op grond daarvan voorbij wil gaan aan de ontstaansgronden van de schulden maar dat is absoluut niet met zekerheid te stellen.

En dan nog een ander interessant stukje in reactie wat Chapter zei, over maar 1 schuldeiser (wederom geciteerd uit de mail):

Problematisch schuld

Een problematische schuld is niet afhankelijk van een x aantal schuldeisers of een bepaald schuldbedrag. Het hangt af van de financiële mogelijkheden die een cliënt heeft in relatie tot de schuld. Zolang de gevraagde aflossingen op te brengen zijn, is er in principe geen problematische schuldsituatie. Daarbij dient wel aangetekend te worden dat een cliënt ook binnen een afzienbare termijn zijn of haar gehele schuld moet kunnen aflossen. Ondanks het gegeven dat u slechts twee schuldeisers hebt, is de schuldpositie dusdanig dat het niet waarschijnlijk is dat u dit binnen een redelijke termijn volledig kunt aflossen.

(nog even voor de volledigheid, die 2de schuld is in mijn geval dus DUO..)

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 1152
Latest: Richie
New This Month: 0
New This Week: 0
New Today: 0
Stats