aanlooptijd tot je in de WSNP zit

Started by An0niempje, Aug 22, 2015, 12:19 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Gemiddelde tijd tussen het allereerste begin van een traject, dus de eerste stap naar de gemeente om voor WSNP in aanmerking te komen tot de het moment dat de rechter zegt, dan en dan gaat je traject in. Iemand hier die, daar een (ruwe) schatting van kan maken?

Ik vraag dit, omdat ik vaak te horen krijg, van waarom ga je niet in de WSNP en ik keer op keer weer uitleg, dat ik dat geen optie vind, tenzij er echt echt, geen andere uitweg meer is.

Van de week kreeg ik ook weer die vraag, toen ik een goede kennis/vriendin vertelde, dat mijn aangifte geseponeerd was. Zij zei toen ook weer: na 3 jaar ben je overal vanaf.

Dus ik tegen haar: ja 3 jaar, nadat de WSNP in is gegaan, daarvoor heb je eerst nog een de aanvraag, die bij sommige mensen ook jaren duurt en je moet eerst het minnelijk traject proberen. Ik merk, dat veel mensen dat niet weten en denken: aanvragen en 3 jaar later schulden vrij...

Vooralsnog zie ik het dus voor mijzelf niet als optie, maar was dus wel benieuwd, hoelang die aanlooptrajecten, voor je er werkelijk in zit, gemiddeld duren.

Ik denk ook, dat stel, ik zou nu toch voor WSNP kiezen, dat het dan ook nog de aanlooptijd + 3 jaar traject (minnelijk/WSNP) zou duren, voor ik een studie op kan pakken, om mijn kans op werk te vergroten, want ik denk niet dat het geaccepteerd wordt als ik tijdens zo een traject een studie of cursus ga doen, terwijl ik dat zelf wel heel belangrijk vind om mijn kansen op een baan te vergroten...

Maar goed, voor mijzelf ga ik nu eerst proberen om kwijtschelding aan te vragen, grote nog lopende onderzoek naar hulpverlener afwachten en anders bij elkaar sparen om te proberen te boel af te kunnen kopen voor een bepaald percentage....

Meelezertje

Het lijkt me het allermoeilijkste dat je geen zekerheid hebt. In de WSNP weet je vooraf dat je normaal gesproken na 3 jaar klaar bent na de opstart. Misschien is de voorbereiding ook niet zo lang, omdat je al vrij stabiel bent, toch?. Maar anderen hebben daar waarschijnlijk meer zicht op.
In deze wereld zijn gelijk hebben of je recht krijgen 2 verschillende dingen.  Geeft het je naast de mogelijkheid van eerder een studie te kunnen doen, meer voordelen als je het zelf oplost?  Hoe groot is de kans dat je het kunt oplossen als je toch geen kwijtschelding gaat krijgen? Kun je inschatten hoe lang het gaat duren wanneer je wat hoort over wel/ geen kwijtschelding? En hoelang heb je dan nog met het aflossen van schulden tot je helemaal klaar bent?

Sterkte met je afweging.  :-*
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Die afweging heb ik voor mezelf al gemaakt. Zolang er nog andere mogelijkheden zijn, ga ik geen wsnp aanvragen. Voordelen op het moment zijn, dat ik momenteel alleen de studieschuld af moet lossen. De pgbschuld is aangehouden, zoals dat heet en dus hoef ik die op het moment niet terug te betalen. Voor de rest moet ik als ik wsnp aanvraag waarschijnlijk weer opnieuw gaan knokken om mijn auto te kunnen behouden. Auto is voor mij belangrijk, omdat ivm paniekaanvallen en vermoeidheid het openbaar vervoer voor mij geen optie is en mijn familie niet in de buurt woont. Mijn moeder woont een uur rijden bij mij vandaan bijvoorbeeld. Ook is algemeen bekend dat het om een fraudeschuld gaat. Zouden ze mij daar dan niet op gaan aankijken? En ook hebben de bewindvoerders er voor gezorgd dat ik een slechte naam heb bij de rechtbank... Dus verwacht in dit opzicht niet dat het een makkelijke aanvraag zou worden.... Maar goed nogmaals, daar ging het mij niet om in dit topic.
Ivm vragen die ik vaak krijg was ik nieuwsgierig naar hoe lang een aanvraag vaak duurt. Dus het gaat mij in dit topic er NIET om of ik wel of niet wsnp aan moet vragen....

Meelezertje

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Ik snapte jouw reactie ook wel hoor, vandaar dat ik het er nog een keer duidelijk bij gezet heb ;)

Meelezertje

Ah ja ik begrijp je helemaal. Het is goed je argumenten weer eens op een rijtje te zien.  Want er zijn misschien meer mensen die denken waarom geen  wsnp, zodat je er na 3 jaar af bent.   

chapter

dat is moeilijk te zeggen
Ten eerste moet voor wsnp eerst een minnelijk traject komen dat is laatste jaren harde eis.
Dat kan al 3-12 maanden duren soms langer.
In jouw geval zal dat redelijk snel zijn aangezien het maar om 1 schuldeiser gaat.
Dat maakt het ook een stuk moeilijker wsnp. Wsnp is niet bedoeld om in 3 jaar tijd schuldvrij te zijn maar primair omdat mensen gestopt zijn met betalen of dat snel zouden doen omdat schuld problematisch is.
Dat aantonen is vrij lastig met 1 schuldeiser. Het is niet gekoppeld aan een bedrag. Als jij bv 100 per maand maandelijks kan aflossen is het geen problematische schuld vaak. Wat betreft fraudestemspel dan gaat 5 jaar in was het dus 2009 mag je 2014 wsnp aanvragen en telt stempel minder zwaar.
duo gaat niet mee in wsnp maar blijft bestaan.

pall66

Dus je komt niet in aanmerking voor WSNP als je slechts 100 euro per maand kunt aflossen? En als je in de bijstand zit dan? Dan kun je misschien een tientje aflossen. Dat schiet toch niet op? En failliet kunnen ze je niet verklaren want dan moeten er meer dan 1 schuldeiser zijn had ik gehoord. Dus wat moet iemand dan in vredesnaam? Tot z'n 80e heel weinig per maand afbetalen? Met oplopende rente kom je daar toch nooit meer vanaf?

Weggehaald wat hier stond, maar ik meende het wel. Emoticon was om het niet te serieus te laten lijken.

An0niempje

Dat DUO niet meetelt, heb ik inderdaad wel eens vaker gelezen hier op het forum, al heb ik ook wel eens gelezen heb, dat daar ook wel eens uitzonderingen in gemaakt zijn... Vraag me dan alleen wel af, hoe je het dan met je aflossingen van DUO moet doen tijdens die 3 jaar, alhoewel, misschien dat je dan je afloscapaciteit op 0 kan laten zetten. Voorgaande jaren hoefde ik ook niets af te lossen bij DUO, omdat mijn inkomen te laag was.
3 maanden wachttijd voor minnelijk lijkt mij op zich nog wel te doen, maar helaas weet ik ook van bijvoorbeeld Burningspirit dat dit veel en veel langer kan duren :(

@ Pall66, ik zou het fijn vinden als je dergelijke opmerking (zie je laatste zin) achterwege laat. Dit kan heel rot overkomen, of zelfs kwetsend, voor mensen die daar werkelijk mee worstelen. En de kans is groot dat er op dit forum mensen zijn, die zich werkelijk afvragen of ze nog wel willen leven.... en daar past zeker geen knipogende emoticon bij....

tonnie64

aflossing capaciteit heeft er iets mee te maken,ik betaal niets in de boedel , omdat ik te weinig inkomen heb , was voor de rechter geen reden om me af te wijzen.

bij mij gig het om meerdere schuldeisers heeft 20 maanden geduurd van aanvraag tot wnsp

groetjes Tonnie

An0niempje

chapter

dat zeg ik ook niet dat aflossingscapaciteit meetelt er zijn er meer die niets aflos maar het begin is 'ís de schud problematisch' Niet of je binnen 3 jaar kunt betalen en als dat niet kan het problematisch is.
op ander forum is daar heel topic over geweest waarin Maickel ook aangaf dat 10 jaar aflossen niet altijd als problematisch wordt gezien. Dat kan het wel worden het blijft maatwerk. wel is minnelijk makkelijker met maar 1 eiser ipv meerdere

Wanneer kom ik voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) in aanmerking?
U komt alleen in aanmerking voor de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp), als u eerst via schuldhulpverlening heeft geprobeerd uw schulden op te lossen. Via een juridische procedure kunt u de rechter verzoeken u toe te laten tot Wsnp. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.

De voorwaarden om toegelaten te kunnen worden tot Wsnp zijn:

U kunt uw schulden niet meer zelf regelen (problematische schulden);
U bent in de voorgaande vijf jaar ‘te goeder trouw’ geweest en heeft niet bewust schulden gemaakt. Hierbij moet u denken aan fraude, een misdrijf of onverantwoordelijk gedrag;
U heeft geprobeerd uw schulden te regelen via een schuldhulpverleningstraject en hiervoor wordt een verklaring afgegeven dat dit traject mislukt is;
U zit niet in de Wsnp en heeft hier de afgelopen 10 jaar niet in gezeten;
U zult de verplichtingen nakomen van de Wsnp en uw best doen zo veel mogelijk te verdienen.
Als u niet voldoet aan de toelatingseisen, kan de rechtbank het verzoek tot toelating Wsnp toch toewijzen, als blijkt dat u de oorzaken van de problemen onder controle heeft gekregen.

Quote from: tonnie64 on Aug 22, 2015, 11:01 PM
aflossing capaciteit heeft er iets mee te maken,ik betaal niets in de boedel , omdat ik te weinig inkomen heb , was voor de rechter geen reden om me af te wijzen.

bij mij gig het om meerdere schuldeisers heeft 20 maanden geduurd van aanvraag tot wnsp

groetjes Tonnie

chapter

Quote from: An0niempje on Aug 22, 2015, 09:08 PM
Dat DUO niet meetelt, heb ik inderdaad wel eens vaker gelezen hier op het forum, al heb ik ook wel eens gelezen heb, dat daar ook wel eens uitzonderingen in gemaakt zijn... Vraag me dan alleen wel af, hoe je
zover ik heb gehoord wordt duo niet meer meegenomen maar bevroren voor die 3 jaar. Na schone lei of voortijdige beëindiging begin je dan weer met aflossen.

Welke schulden vallen onder de Wsnp?

Alle schulden die ontstaan zijn voor de datum dat u bent toegelaten tot de schuldsanering vallen onder de werking van de Wsnp. Artikel 299 van de Faillissementswet geeft u hier meer informatie over.
De enige uitzondering hierop is de langlopende studieschulden bij de Informatie Beheer Groep (artikel 299a van de Faillissementswet). De schulden betreffende strafrechtelijk boetes, wederrechtelijk verkregen voordeel en schadevergoedingen voor slachtoffers van misdrijven (art. 358 lid 4 van de Faillissementswet) worden wel meegenomen in de toepassing van de Wsnp, maar vallen niet onder de werking van de schone lei. Het onbetaald gebleven gedeelte van deze schulden dient u daarom na afloop van de Wsnp nog te betalen.

Artikel 299a

1. De schuldsaneringsregeling werkt niet ten aanzien van vorderingen uit hoofde van studieschulden waarop hoofdstuk 6 van de Wet studiefinanciering 2000 van toepassing is, behoudens voorzover die vorderingen betrekking hebben op de in artikel 6.8 van die wet bedoelde achterstallige schulden die bestaan ten tijde van de uitspraak tot de toepassing van de schuldsaneringsregeling.
2. Zolang de schuldsaneringsregeling van toepassing is, wordt de aflosfase bedoeld in artikel 6.7 van de Wet studiefinanciering 2000 opgeschort. Gedurende deze periode is over de studieschuld geen rente verschuldigd.

het dan met je aflossingen van DUO moet doen tijdens die 3 jaar, alhoewel, misschien dat je dan je afloscapaciteit op 0 kan laten zetten. Voorgaande jaren hoefde ik ook niets af te lossen bij DUO, omdat mijn inkomen te laag was.
3 maanden wachttijd voor minnelijk lijkt mij op zich nog wel te doen, maar helaas weet ik ook van bijvoorbeeld Burningspirit dat dit veel en veel langer kan duren :(

@ Pall66, ik zou het fijn vinden als je dergelijke opmerking (zie je laatste zin) achterwege laat. Dit kan heel rot overkomen, of zelfs kwetsend, voor mensen die daar werkelijk mee worstelen. En de kans is groot dat er op dit forum mensen zijn, die zich werkelijk afvragen of ze nog wel willen leven.... en daar past zeker geen knipogende emoticon bij....

chapter

Dat staat er niet de basis toelating wsnp is dat schulden problematisch zijn.
Voor de 1 is 700 pas problematisch voor ander 100 maar ze kijken wel degelijk naar welke mogelijkheden je hebt om het zelf op te lossen. Wsnp is uiterste redmiddel met ook zware eisen. Denk aan verplichte 36 urige baan zoeken of behouden. Mits dat niet kan medisch gezien maar volgt vaak een herkeuring waarbij gekeken wordt wat je wel kunt ipv wat je niet kunt.
13 maanden postblokkade, maandelijks je rekeningafschriften sturen en je inlichtingenplicht is voor veel mensen ook een zware belasting

1. Inleiding
Een belangrijk uitgangspunt van kabinetsbeleid is het voorkomen en wegnemen van drempels die de participatie
van burgers in gevaar brengen of zelfs belemmeren. De regering vindt het uit sociaal oogpunt niet aanvaardbaar
en economisch niet verantwoord wanneer mensen buiten de samenleving staan. Om deze redenen investeert de
regering in maatregelen om de participatie van burgers te vergroten. Arbeidsparticipatie staat daarbij voorop. Een
problematische schuld is een belangrijke belemmerende factor voor (volwaardige) participatie. De regering heeft
zich een forse ambitie gesteld op de terreinen van armoedebestrijding en schuldenproblematiek. Problematische
schulden moeten zoveel mogelijk voorkomen, dan wel opgelost worden. De maatschappelijke kosten van schulden
zijn immers hoog: armoede, sociale uitsluiting, huisuitzetting, onverzekerbaarheid, afsluitingen van gas en licht.
Van een problematische schuldsituatie is naar het oordeel van de regering sprake indien van een natuurlijke
persoon redelijkerwijs is te voorzien dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden, of waarin
hij heeft opgehouden te betalen.

Quote from: pall66 on Aug 22, 2015, 08:39 PM
Dus je komt niet in aanmerking voor WSNP als je slechts 100 euro per maand kunt aflossen? En als je in de bijstand zit dan? Dan kun je misschien een tientje aflossen. Dat schiet toch niet op? En failliet kunnen ze je niet verklaren want dan moeten er meer dan 1 schuldeiser zijn had ik gehoord. Dus wat moet iemand dan in vredesnaam? Tot z'n 80e heel weinig per maand afbetalen? Met oplopende rente kom je daar toch nooit meer vanaf?

Weggehaald wat hier stond, maar ik meende het wel. Emoticon was om het niet te serieus te laten lijken.

nooitmeer

Iedere situatie is anders.
Maar in het beginsel is de WSNP voor mensen met een problematische schuld waarvan aangenomen mag worden dat deze niet op een normale manier op te lossen zijn.

Daar moeten dan wel alle procedures al voor uitgemolken zijn, denk aan een minnelijk traject of afkoop som.

Maar zoals ik jouw verhaal lees staat de grootste schuld "on hold" lopende een aantal procedures. Ik denk dat je pas in aanmerking komt voor WSNP wanneer deze procedures volledig zijn afgerond.
Wat je al wel zou kunnen doen is het benaderen van de schuldhulpverlening van de gemeente, je al bekend maken zodat er iets van een dossier wordt opgebouwd. Wanneer dit gedaan is komen ze daar al heel snel tot de conclusie dat je het eigenlijk prima doet op het moment en dat er van een problematische shuld geen spake is.
Pas wanneer de procedures die lopen negatief voor jou uitpakken zou je het traject kunnen starten.

Je gaf het voorbeeld van Burningspirit, dat het bij haar wel erg lang duurde, maar dit kan en mag je niet zomaar vergelijken. BS heeft schulden uit een ondernemersverleden, en daar wordt altijd kritisch naar gekeken. Of dit eerlijk of goed is daar kan ik geen oordeel over geven.

Overigens vind ik dat de WSNP geen keus zou moeten zijn maar een verplichting. Als een huishouden problematische schulden heeft dan kan en moet dit veel eerder gesignaleerd worden. Wachten totdat het mis gaat en dan de procedures starten kost onnodig veel energie en tijd.
Er zou bijvoorbeeld een signalering moeten komen op de Verzekeringen, NUTS voorzieningen, huur/hypotheek en roodstand/krediet verplichtingen. Als er een combinatie van deze bestaat dan zal er al direct een seintje naar een hulpverlener moeten gaan die polshoogte komt nemen om de situatie in te schatten.
Er zijn wat mij betreft net iets te veel incassoburo's en deurwaarders die er een veel te goede boterham aan verdienen. Bij eerdere signalering, en dan ook hulpverlening, kan er veel leed voorkomen worden.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!