Graag op vakantie; zo goedkoop mogelijk, maar toch goed...hoe doen we dat?

Started by Meelezertje, Aug 22, 2015, 12:36 AM

Previous topic - Next topic

ollie bollie

De plaatsen voor de Barcelonatrip waren binnen 2 dagen uitverkocht, dat ging echt supersnel. Dit jaar gaan we naar Italië. Daar blijven we dit jaar bij vrienden slapen, maar het had ook via couchsurfing gekund. Ik kan het iedereen aanbevelen. Wij hadden echt leuke medereizigers, maar daar kan je ook op selecteren.
Carpe diem!

gewoon

Ha dit zijn echt geweldig leuke tips,  maar voor mensen die 3 jaar geen nieuwe kosten mogen maken,  maar wel het geluk hebben dat zij hun auto mogen rijden, voor bijvoorbeeld je werk.

Wil toch zeggen, zoek dit niet op.

Het kan goed fout gaat met oude auto,s,  omdat dit een aanslag is op de conditie van je auto,  en voor je het weet gaat er wat stuk,  en ook nog eens veel schades, aan de auto tijdens de vakantie.

Kies dan voor het mee rijden,  omdat je de kosten in de hand hebt,  vooruit en of je dit kunt missen.

het begint al met remvloeistof vernieuwen in Nederland nauwelijks een controle punt,  voor de APK mag maar liever niet ouder zijn dan twee jaar, als je door de bergen gaat rijden,  fijne vakantie als je dat met je oude bes gaat doen van 16 jaar,  of wel met alleen met een goede auto waar kosten nog moeite zijn gespaart dit te kunnen. 

Voor je het weet is immers, is goedkoop duurkoop achteraf.

burningspirit

Tja, wij kunnen niet naar het buitenland de eerstkomende drie jaar. Maar gelukkig willen we dat ook niet.
We hebben dit jaar weer ingeschreven op Vobula kamp Simpelveld. Worden we vanavond per mail benaderd door de secretaris van de club, of we erover willen nadenken begeleiding te zijn bij dat kamp!  ;D ;D ;D Mooi is dat. 8) Wie weet wat er uit rolt!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

ollie bollie

Ik heb het gedaan met een opel corsa uit 2000. Klein, beetje duur in de belasting, maar met het aantal kilometers dat ik per jaar rij is het goedkoper dan benzine. En anwb met vervangend vervoer natuurlijk. Het autootje heb ik tweedehands gekocht voor 600 euro en ik heb er al 30000 km mee gereden. Toen had ik nog wel een buffertje achter de hand, anders lijkt het me inderdaad niet rustgevend om op vakantie te gaan.
Carpe diem!

gewoon

Sorry ben een beetje ondeugend nu,  2000 is 14 jaar.( min 2 jaar  )

Nieuwe remvloeistof mag pas gaan koken bij zeer hoge temp. 500 Graden kan zomaar gebeuren bij extreem remmen,  dit kook punt loopt sterk terug bij ouder worden van de vloeistof.

Oude auto's  hebben vaak te dunnen schijven,  en worden nog sneller heet en dan is de Nederlandse  APK ( belachelijk ) of de blokken of schijven nog een jaartje mee kunnen.

Gevaarlijk dus, ( kosten E 50,--)  heb het dan nog niet eens over, of je er ook nog een caravan tegen werpt als nadeel,  2 jaar en niet ouder !!!

Een fles whisky van E 30,-- of remvloeistof E 50,-- Tja...

Remmen met mate ?

Sorry nogmaals, (  Ollie Bollie je zal het goed geregeld hebben met je auto, en je had ook een reserve voor problemen),  maar het is nodig dat ik wijs, op het avontuur waar je,  of andere voorstaan.

ollie bollie

Wanneer je een auto hebt, ga ik er van uit dat die sowieso goed onderhouden is met betrekking tot veiligheid. Ik ben gelukkig in staat om zelf het onderhoud van mijn auto te doen en remvloeistof vervangen is ook zo gebeurd. Doe ik om de 2 jaar overigens en kost iets van een tientje voor remvloeistof.

En ook ik raad het af om zo'n reis te maken zonder anwb met europadekking en vervangend vervoer. Maar wanneer je wel de mogelijkheid hebt, zijn dit natuurlijk leuke en goedkope tripjes, zeker als je het vergelijkt met de reguliere vakanties.

Autorijden hoeft niet veel te kosten, als je maar weet waar je op moet letten. Maar dat is misschien een idee voor een ander topic.
Carpe diem!

Meelezertje

Wij rijden de auto alleen voor de vakantie. (schaam,schaam). De auto is nu geschorst. Na 11 maanden heffen we de schorsing op, gaan lekker een week of 3 naar het buitenland En daarna wordt de auto weer geschorst.  Wij hebben geen anwb, maar alleen de buitenlandmodule van route mobiel voor 31 euro per jaar. Bij de anwb is deze alleen af te sluiten icm het gewone binnenland lidmaatschap. Maar in Nederland zullen we die hulp niet/ nauwelijks nodig hebben.

Overigens geven we op jaarbasis, inclusief alles (brandstof, huur appartement en andere vakantie uitgaven) maar 900 euro uit aan vakantie. Wij hebben een gezinsinkomen onder  bijstandsniveau. Dus laten we heel veel om op vakantie te kunnen. Dat heeft te maken met prioriteiten stellen. Die zijn voor iedereen persoonlijk. Wij genieten enorm van de vrijheid om saampjes met de auto Europa door te kruisen in de mooie,goedkope, rustige -maar nog niet te rustige- septembermaand.

Ik voel me rijk, omdat er nog ruimte is om prioriteiten te stellen. Soms zal zelfs dat niet mogelijk zijn, en is het gewoon overleven. Door elke week 10 euro minder leefgeld (60 ipv 70) en kleding alleen van marktplaats of kringloop/rommelmarkt komen we aan die geplande 900euro.
Ook kan ik me voorstellen,dat mensen wel graag op vakantie zouden willen gaan, maar bang zijn dat het toch financieel uit de hand kan gaan lopen.  Dat blijft toch een risico.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

gewoon

Ha Ollie Bollie wat leuk, ik doe ook het onderhoud zelf.

En je bent mij voorbij,  als het gaat over afschrijving je hebt al 30.000 gereden met een auto van E 600,--

Heb dit jaar mijn oude trouwe auto weg gedaan,  kosten 1 cent per kilometer afschrijving, de zelfde terug gekocht, en veel dingen over gezet die oud kunnen worden, en mijn plan was om nu bij deze nieuwe, op een halve cent uit te komen.

Laat het later wel eens weten of het gelukt is,  moet nog een paar keer klokje rond.

ollie bollie

Ja leuk he! Het geeft altijd zo'n voldoening als ik zelf wat aan het onderhoud van mijn auto heb gedaan. Ik kijk ook altijd even op internet, wat die handeling me in de garage gekost zou hebben. Dan word ik helemaal blij!

Ik hoef, denk ik, op deze auto helemaal niks af te schrijven, want waarschijnlijk verkoop ik hem voor hetzelfde bedrag. Tot nu toe, heb ik de afgelopen 3 jaar bijna niks bij hoeven te leggen op de aanschaf van een auto.

En ik begon met een golf 3 voor 100 euro. Hij was van iemand die hem naar de sloop wilde brengen, omdat hij niet meer door de apk zou komen en hij een andere had gekocht. Er zat echter nog 3 maanden keuring op en ik had gewoon snel een auto nodig voor mijn werk. Ik had bijna geen geld, dus dit kwam goed uit. 3 maanden in rondgereden, wat gespaard voor een andere auto en deze verkocht voor 150 euro.

Daarna een seat inca gekocht voor 500 euro. Een draak van een auto, matgroen gespoten, echt superlelijk. Maar dat mocht de pret niet drukken, want er zat wel een nieuwe distributieriem op, een nieuwe kering en hij was goed onderhouden. Daar heb ik een dik jaar in rond gereden en weer verkocht voor 400 euro.

Daarna een daihatsu cuore op benzine voor 400 euro. Dat was echter een miskoop. Niet zozeer vanwege gebreken, maar hij was gewoon te klein. Ik ben namelijk 1,96 m en dat ging dus echt niet bij lange stukken rijden. Verkocht voor 450 euro binnen een week.

Toen een volvo 460 op benzine met heel weinig kilometers op de teller. Gekocht voor 500 euro en ook een nieuwe apk. Hiervan heb ik alleen de uitlaat moeten vervangen, kostte me 90 euro en zelf erop gezet. Daar bijna een jaar in rondgereden en weer verkocht voor 400.

En dan was het tijd voor de passat stationwagon..... Gekocht voor 750 euro en was een supermooie auto. Full options en automaatbak. Die zorgde er echter wel voor, dat hij een verbruik had van 1 op 8. En een benzineauto, dus na een week en 3 x tanken had ik het wel gehad. Snel verkocht voor 1050 euro.

Daarna kwam mijn trouwe corsaatje. Gekocht voor 600 euro en daar rijd ik nu nog in.

Als ik het even uitreken, heb ik dus over 3 jaar verspreid, 400 euro uitgegeven aan de aanschaf van auto's. En deze is nog zeker 600 euro waard! :)

Carpe diem!