Graag op vakantie; zo goedkoop mogelijk, maar toch goed...hoe doen we dat?

Started by Meelezertje, Aug 22, 2015, 12:36 AM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

De roompot midweek (â,¬59) of weekend (â,¬79) die Kruidvat tot vrijdag aanbiedt, heeft nog wel â,¬7 reserveringskosten, maar beddengoed mag je zelf meenemen en schoonmaak is ook niet verplicht. (aangegeven tijdens het boekingsproces). Je moet wel eerst een waarborg betalen van â,¬65; die je dan wel binnen 2 weken teruggestort krijgt, mits het netjes schoongemaakt is en niks kapot is. Ter plekke ook nog de toeristenbelasting betalen. Het is dan toch bij elkaar een heel bedrag dat je vooruit moet betalen

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Vergeet er bij sommige aanbiedingen niet op te letten, hoe het met eten zit. Vaak ben je verplicht om te eten in het restaurant van het pension/hotel van de aanbieding. Iig bij vakantieveiling is dat vaak het geval en dan tikt het eten ook nog behoorlijk aan...

An0niempje

Ik denk, dat wanneer je echt goedkoop op vakantie wilt, dat je dan toch het beste kan kijken richten woningruil of als je niemand in je eigen huis wilt: er zijn ook site waar mensen aangeven dat ze iemand zoeken die tijdens hun vakantie op hun huis en huisdieren past. Ik ken iemand die al heel lang in de bijstand zit en op deze manier meerdere keren per jaar op vakantie gaat. Dan heb je alleen je kosten om er te komen (tenzij je geluk hebt, dat de mensen waar je oppast deze voor je willen betalen... ) die site waar die vrouw opzit moet je geloof ik alleen wel een klein bedrag betalen om lid te worden van die site. Je kan kiezen tussen lokaties in Nederland maar ook in het buit n land. Ik heb ook wel eens overwogen om ergens op een huis + bijbehorende huisdieren te passen. Maar nog niet het lef gehad om het ook echt te gaan doen in mijn eentje...

Smile

:) Hallo,  vakantie  is  wel leuk  maar heeft  tijdens de  wsnp geen prioriteit.Ik vind  dit geen gek idee voor mensen die persee weg willen maar ik zou geen vreemden in mijn huis willen.Ieder zijn keus natuurlijk.In de vakantie periode  is het ook heerlijk om van de  kleine dingen te  genieten of gewoon heerlijk te  relaxen  of n dagje  erop uit. Vakantie kost meestal meer geld  dan normaal...en dat is er even niet...misschien na  die  3 jaar weer , wie weet   :D

An0niempje

Vreemden in mijn huis zou ik ook niet willen, maar als je zelf op een huis gaat passen, dan hoeft er niet iemand in jouw huis ;) Want die mensen gaan dan al ergens anders op vakantie ;)

flits

als ik al ga ga ik met groepsreizen met optioneel dan kan ik zelf kiezen waar ik aan mee ga ik probeer wel zoveel mogelijk bij de groep te blijven en het liefst maar 3 of 4 dagen
ik ga veel fietsen en lopen in het weekend met het goede weer
ik heb niet veel geld om elk jaar op vakantie te gaan en het hoeft ook niet voor mij ik ga net zo lief een dagje weg met zelf brood smeren en zelf drinken mee nemen
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

burningspirit

Doe ik toch ook even een duit in het vakantie zakje  ;D

Misschien hebben jullie al gelezen in andere topics hoe wij dat doen. Even in de herhaling:
Als sinds bijna 20 jaar doen wij mee aan zg 'landgoedkampen'.
De eerste keer (in 1996 dus) was dit ingegeven door de beleving, dat als wij op vakantie waren geweest, we afgebrand thuiskwamen. Hadden we bijvoorbeeld in een huisje gezeten waar alles stond wat we thuis ook hadden, maar het werkte anders of niet goed. Magnetron stuk of pannen beschadigd. Een koelkast die een beetje stuk was maar nog wel (een beetje) koelde of een tv aansluiting met kanalen waar we helemaal niks aan vonden. Een kaal zwembad dat veel te klein was of speeltoestellen waar iets aan mankeerde. Kilometers ver gereden, om tot de ontdekking te komen dat we nergens terecht konden of in een hotel beland waar alles kriebelde als je in je bed lag.... Enzo voorts. Kortom: wij hadden wat dat betreft ook altijd pech en misten de ontspanning in onze vakanties.

Tot mijn schoonouders ons uitnodigden voor een weekendje primitief kamperen. Het heeft vier dagen pijpenstelen geregend, we moesten onze kinderen midden in de nacht van de ene geleende (lekkende) tent naar de andere zeulen, we moesten een heel eind lopen naar het primitieve toiletgebouwtje en al wat er was was een prachtig terreintje met daarom heen bos. Mijn schoonouders zagen het allemaal aan en waren benauwd dat we nooit meer zouden kamperen. Maar..... we hadden zó genoten, dat de vier dagen wel een week leken en we bij thuiskomst niets liever wilden dan terug naar dat kampeerterreintje..... hahahaha, je had hun gezichten eens moeten zien toen we intekenden voor ons eerste landgoedkamp (toen nog van ANWB).

Dezelfde zomer dus met dezelfde geleende tent naar Terschelling getogen, alwaar de kampeervoorzieningen nóg primitiever waren: een openluchtdouche en latrine tentjes met een zelfgegraven gat eronder (dat mocht toen nog). Elke dag een andere familie corvee (koffie voor de ochtendpauze, gaten graven voor de 'weeceetjes' en hout verzamelen en indien nodig kloven voor het vuur 's avonds. Die zomer leerde mijn jongste (derde kind) lopen (ze was toen één jaar, nu 21 ;D) en ik leerde kamperen. We waren we definitief om: in de herfst van 1996 hebben we een gezinstent besteld en sindsdien hebben we, een enkele uitzondering daargelaten, alleen nog maar op deze manier vakantie gevierd. We hebben na de oudste drie nog twee baby's er bij gekregen, die gingen ook gewoon altijd mee. Inmiddels zijn de baby's van toen 14 en 17 en dit jaar ook weer allebei mee geweest.

Zo waren we in Drenthe, in Geijsteren, op Terschelling, Burgh Haamstede, Nederweert, op de Veluwezoom en in Dalfsen.  We kampeerden op landgoederen (kasteeltuinen) en op terreinen van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Landgoedkamp werd Vrijbuitens en toen de ANWB er een paar jaar geleden mee ophield, werden verschillende kampen door Vobula voortgezet. Vobula was al sinds 30 jaar een afsplitsing van Landgoedkamp geweest en is nu nog de enige organisatie die dit soort kampen organiseert. De openluchtdouches bestaan nog, maar zijn vaak voorzien van een geiser, in plaats van de vuurgestookte waterton. Latrinetenten veelal vervangen door Dixies. Ook is er nu altijd een grote tent (slecht weer onderkomen) waarin vaak een koelkast met vriesvak staat en een mogelijkheid om allerlei apparaten op te laden, zoals mobieltjes en tablets.

Dit jaar kostte een tweeweeks  kamp voor een volwassene â,¬ 56,50, voor kinderen tussen 5 en 12 jaar â,¬39,50. Jongere kinderen zijn gratis. Één weeks kampen zijn er ook: â,¬31.50 en â,¬ 24,50. Leuk om uit te proberen of dit iets voor je is.
Van maandag t/m vrijdag helpt je van 8 tot  13 uur mee aan de klussen die door de landgoedeigenaar of medewerker van de organisatie worden aangeboden. Klussen die, zonder de vrijwilligers in de zomer, zouden blijven liggen. We hebben in bossen, in tuinen, op de heide en langs de spoorbaan gewerkt. Bomen en takken gezaagd, onkruid gewied, hagen gesnoeid, bruggetjes hersteld, banken gemaakt, dieren verzorgd en nog veel meer. Bijvoorbeeld in Orvelte ooit een aardappelkelder gegraven en bedekt met plaggen, zoals dat voeger ook werd gedaan. Een eendenkooi hersteld en dan als kers op de taart het oude naambord opgeknapt. Als beloning vaak excursies en rondleidingen (reddingsboot, kasteel, molen, werkplaats, brouwerij, wijngaard, imkerij) of lekkernijen van de streek (bijv. vlaai, schapenworst, gerechten met vlier en gagel , honing, bier of wijn).

Tijdens zo'n actieve vakantie werkt ieder, die kan, mee, naar vermogen. Per equipe is het toegestaan dat één persoon 'thuis' blijft. Alles gebeurd in overleg met de begeleiding van het kamp, meestal twee echtparen. Je ontmoet mensen uit alle lagen van de bevolking, met zeer veel verschillende leefstijlen en beroepen en uit alle windstreken. Je bent buiten en voor kinderen is er altijd iets te doen. Binnen één dag ben je één grote familie voor twee weken. Al na een paar dagen mixen vooral de kinderen zich door alles heen, zitten ze niet meer bij hun ouders, maar bij een andere familie. Op elk kamp zijn ook altijd enkele éénlingen en stellen. Eenling krijgt dan vaak koffie of ontbijt van het naast hem of haar staande gezin. Stellen trekken er vaak op uit met kinderen en jongeren of blijven 's middags op het kampterrein om spelletjes te doen. Afhankelijk van wat de deelnemers bedenken worden er vaak dingen georganiseerd, zoals dropping, pannenkoeken wedstrijd, bbq, gezamenlijke maaltijden, uitstapjes, liedjes bij het kampvuur, begeleid door mensen die een gitaar of harmonica bij zich hebben en soms ook de laatste vrijdag bonte avond. Dit jaar geen zevensprong met de verjaardagen, maar wél een slingerrooster voor boven het vuur en een gigantisch speeltoestel gemaakt uit materiaal van de plek zelf. 

Nu we met schulden zitten, zijn we erg blij dat we dit al deden op deze manier. En dat we, toen we het nog konden betalen een goede uitrusting hebben aangeschaft. Maar als we die niet hadden gehad, hadden we er ook iets op gevonden! In december komt de nieuwe Vobula folder uit, met de kampen van de volgende zomer. Met de kinderbijslag van januari betaal ik het kampgeld en het hele jaar leven we daar naar toe. Als we op het kamp zijn genieten we van buiten zijn en als we weer thuis zijn van de ongelooflijke luxe die ons huis toch biedt. Zo waarderen we wat we hebben en hebben minder pijn van wat we niet hebben of kunnen. We hebben vooral veel lol en leren elk jaar nieuwe dingen.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

tuthola

Ziet er heel gezellig uit BS.

Google is op "gratis vakantie arme mensen"hier staan gratis vakanties voor mensen met weinig geld.
Ik heb zelf dat ik in de WSNP zat een vakantie kunnen maken via een van die sites...sorry mijn geheugen laat me even in de steek met welke organisatie dit was. Ik mocht toen 1 week in een huisje op een camping wat heel leuk was.

Toen mijn jongens nog klein waren heb ik ook een vakantie kunnen maken via de EVA krant was ook 1 week in een stacaravan.
2 Jaar achter elkaar ben ik via een stichting die helaas nu niet meer bestaat met mijn jongens naar Frankrijk geweest wat mij toen 280 euro koste voor een hele week, dit wat inclusief de busreis, eten en drinken.
Het was net als bij BS heel primitief op de camping in Frankrijk maar wat hebben mijn jongens een plezier gehad daar. Ik dacht er weer aan dat ik de foto van BS zag dus dankje BS door jou kwamen meteen die fijne herinneringen naar boven. Er was elke dag wat te doen voor de jongens van kano varen tot berg beklimmen, dingen die je met weinig geld niet kunt doen werd daar geregeld.

Ik zou zeggen kijk op google en wie weet is er nog een stichting die dit soort dingen voor de minder bedeelde organiseerd.

Meelezertje

Ziet er heel erg gezellig uit. En het plezier spat af van je verhaal. Wij hebben ook vele jaren met veel plezier gekampeerd. Die rechtse tent leek erg op die van ons.  Maar we zoeken nu meer de rust met minder mensen om ons heen. En ik ben ietwat lui aangelegd.  ;) En graag minstens hetzelfde comfort als thuis.
Volgend jaar is ons budget lager en woningruil is dan misschien een  optie.Zeker naar een duurder land,want je hebt iig altijd wel de brandstofkosten. Na even zoeken zijn er vele woningruilsites te vinden. Op zich hebben wij geen moeite ermee, dat iemand anders ons huis gebruikt. We hebben al vaker ons huis uitgeleend aan anderen. Alle privé spullen op een slaapkamer, die je op slot kunt doen. En duidelijke afspraken maken.
QuoteMagnetron stuk of pannen beschadigd. Een koelkast die een beetje stuk was maar nog wel (een beetje) koelde of een tv aansluiting met kanalen waar we helemaal niks aan vonden. Een kaal zwembad dat veel te klein was of speeltoestellen waar iets aan mankeerde. Kilometers ver gereden, om tot de ontdekking te komen dat we nergens terecht konden of in een hotel beland waar alles kriebelde als je in je bed lag.... Enzo voorts. Kortom: wij hadden wat dat betreft ook altijd pech en misten de ontspanning in onze vakanties.
Dit is zeker herkenbaar. Een jaar of 6/7 geleden de tent verkocht en via vakantieveilingen een stacaravan gehuurd voor een week. Voor heel weinig. Kwamen we daar aan. Moesten we duur beddengoed huren, schoonmaken betalen, waarborgsom, toeristenbelasting.... waren we nog duur uit. En hadden we eerst maar de stacaravan bekeken voor we die bijkomende  kosten afrekenden! Het douchewater liep bijna niet weg en dus met laarzen aan naar de wc in dezelfde doucheruimte. De p.oep zat tegen de wand. De gordijntjes  sloten nergens. Kapotte raampjes. Het kacheltje niet aan te krijgen. Ongedierte. Zwembad buiten gebruik. Daar hebben we wel van geleerd om vooraf de  reviews te bekijken en die nuchter te beoordelen.  Het is onze enige slechte ervaring geweest. Maar ook hier geldt: bij  de geringste twijfel niet boeken. Als er bijvoorbeeld staat: Een appartement in een rustieke oude boerderij; dan weet ik al genoeg.
Er zijn bij even koekelen ook organisaties te vinden, die soms een gratis vakantie regelen voor mensen op of onder bijstandsniveau. De vraag is altijd wel groter dan het aanbod.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

ollie bollie

Ik heb hier 2 sites voor mensen die goedkoop op vakantie willen gaan en ook nog eens interessante mensen willen leren kennen.

Couchsurfing (banksurfen) is een site, waar mensen hun bank/bed gratis beschikbaar stellen aan vreemden. Je kan het zelf ook doen als je leuke mensen wilt ontmoeten. Echt bijna overal wonen wel mensen die er aan mee doen. https://www.couchsurfing.com/

Heb je geen auto om er te komen of zijn de reiskosten te duur? Dan is er blablacar! Rare naam, maar voor een paar tientjes zit je zo in Parijs bijvoorbeeld. Eten meenemen van thuis en je hebt een bijna gratis vakantie. Je kan natuurlijk ook je vrije stoelen aanbieden, zodat andere mensen mee delen in de kosten (wanneer je een auto bezit). https://www.blablacar.nl/
Carpe diem!

burningspirit

Haha Olliebollie..... vergeet je niet de brandstof mee te rekenen?

ollie bollie

Vorig jaar maart zijn mijn vriendin en ik naar Barcelona gereden. We hadden 2 zitplaatsen vrij, waarvoor we 95 euro per persoon kregen, enkele reis. Terugweg hetzelfde. Aan diesel was ik 150 euro kwijt, op en neer en aan tol ongeveer 200. Daar bij een gezellige gastheer verbleven in zijn logeerkamer en van de 30 euro die ik overhield heb ik een mooie fles whiskey gekocht voor onze gastheer. Was echt een topvakantie!
Carpe diem!

ollie bollie

Als je op benzine rijdt, moet je dus maar een paar tientjes bij leggen. Gewoon eten in de supermarkt gehaald, zoals ik thuis ook zou doen en onze gastheer heeft alle leuke (en betaalbare) plekjes laten zien in Barcelona. Dit werkt natuurlijk alleen als je plaatsen vrij hebt in de auto... ;)
Carpe diem!

burningspirit

... en die plaatsen opvult met mensen die het kunnen betalen. Maar klinkt goed hoor Ollie Bollie, het is een heel goede tip. Ga je het de volgende keer ook weer zo doen? Als ik nog wat jonger was en/of alleen met mijn man, dan zou ik het ook zo doen.  ;D