Hoogte leefgeld

Started by pall66, Aug 15, 2015, 04:05 PM

Previous topic - Next topic

pall66

Niet meer van toepassing.

jan

Eén persoon kan van 30 euro leven per week. Heel simpel je moet je prioriteiten stellen, luxe dingen kopen bij hoge uitzondering. Een gezin van 4 personen kan het redden met 50 euro. Je moet letten op de aanbiedingen en misschien wel stoppen met roken en minder alcohol.

Maar het kan ! Het leren moet jezelf doen, per week 30 euro pinnen en het daarmee doen. En vooral een begroting maken, voordat je inkopen gaat doen en alleen kopen wat je nodig hebt.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

pall66

Wat een horror, diep respect voor mensen die dat trekken, ik zou het niet kunnen. Ik rook niet, ik drink niet, heb geen auto en ga niet duur uit. Ik zou daar echt in het begin training voor willen hebben, iemand die me aan het handje meeneemt de eerste weken. Laten we hopen dat dit altijd heel ver van mij wegblijft.

Meelezertje

Des te meer een aansporing om het niet uit de hand te laten lopen. Fijn dat je niet rookt en drinkt; dat scheelt een slok op een borrel ;)
Als het moet kun je met weinig toe, maar leuk is anders.
Wij hebben 60 euro voor boodschappen per week voor 3 volwassenen. Ik denk dat dat de komende jaren niet meer zal worden. Maar je krijgt routine en handigheid. Minder zou kunnen, zoals Jan aangeeft, maar dat hoeft gelukkig niet.
Als je niet al te dringend het mes erin hoeft te zetten, zou je kunnen kiezen voor 50 euro per week voor jou alleen. Dat is niet al te moeilijk. De maand erop 45 euro per week en als ja dat onder de knie hebt, weer 5 euro minder per week. Dan heb je even de gelegenheid over te schakelen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Chrissie

Welkom Pall

Je kan het prima zelf leren heb ik ook met ons gezin gedaan, eerst een op poos op dagbudget als je dat goed onder knie hebt dan over gaan op een weekbudget.
Een lijstje maken van boodschappen en goed bijhouden wat je in een week gebruikt dan lukt het je prima.
Niet de duurdere merken pakken maar het allergoedkoopste je moet er soms even voor op de knieën gaan.
Er is meer mogelijk dan je denkt ;)

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

burningspirit

Helemaal mee eens! Je kunt het prima zelf onder de knie krijgen. En zoals met veel dingen: als het moet dan gaat het ook. Je wordt creatiever, slimmer, vindingrijker. En je kunt je op het laatst niet meer voorstellen dat je het nog anders zult gaan doen. Ik zal, denk ik, nooit meer kant en klaar voedsel inkopen. Want behalve goedkoper is het vaak ook een stuk lekkerder en gezonder om een afgepaste hoeveelheid van een voedingsmiddel te kopen en dat zelf klaar te maken. Kan je er ook nog je liefde in stoppen! En geloof me: dat proef je hoor!  ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Chrissie

Pall, In tijden van schulden ( denk ook met andere dingen) moet je altijd proberen te denken in mogelijkheden. Ga je denken dat lukt me niet dan lukt het je ook zeker niet. ;)
En alles gaat met vallen en opstaan, maar het lopen toen je klein was heb je ook niet van stel op sprong geleerd.

En wat er ook bij komt kijken is dat mensen  soms tegen je zeggen ; dat redt je niet.
Dat je daar in gaat geloven maar dat je het ook kunt omdraaien en zeggen; waar een wil is, is een weg, kletsen jullie maar een eind weg!

In ieder geval je leert er heel veel van het is een goede leerschool!

flits

je moet gewoon tactisch leren inkopen en niet te veel luxe producten kopen en de reclames van de supermarkt goed in de gaten houden ik heb nu 50 euro per week en de maanden voordat ik erin ging zat ik in budget beheer die liet mijn schulden oplopen en leefgeld werd regelmatig niet uit betaald ik moest het regelmatig met 50 euro 2 weken doen
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Knibbel

Quote from: flits on Aug 16, 2015, 08:37 AM
.... ik moest het regelmatig met 50 euro 2 weken doen....
Zo Flits, dat is weinig.... Knap van je dat je het voor mekaar hebt gekregen om met zo weinig uit te komen.

Pall, al mijn voorgangers hebben het al geschreven, het is te doen met dat bedrag, in het begin is het wat uitkijken en puzzelen, maar je went er aan.

Wens je veel succes!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

An0niempje

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan....
Enne een keer pannekoeken ipv van een gewone warme maaltijd is ook helemaal niet erg ;)

flits

Quote from: Knibbel on Aug 16, 2015, 12:57 PM
Quote from: flits on Aug 16, 2015, 08:37 AM
.... ik moest het regelmatig met 50 euro 2 weken doen....
Zo Flits, dat is weinig.... Knap van je dat je het voor mekaar hebt gekregen om met zo weinig uit te komen.

Pall, al mijn voorgangers hebben het al geschreven, het is te doen met dat bedrag, in het begin is het wat uitkijken en puzzelen, maar je went er aan.

Wens je veel succes!!
het as maar een half jaar dat ik zo heb moeten leven maar toch het was dat ze bij de belastingdienst niks voor elkaar kregen van budgetbeheer dus dat kreeg ik ook nog 1 keer in de maand anders had ik het helemaal niet voor elkaar ze vinden het bij ges advies nog raar dat kwakkenbos het wel voor elkaar krijg elke week leergeld de belastingdienst die mee werkt en de schulden gaan omlaag in plaats van omhoog ik kan wel niet meer zo vaak naar de snackbar maar dat maakt niet uit 1 keer per week of per 2 weken is genoeg
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

pall66

Hoi Flits, is budgetbeheer niet verplicht dan? Ik kan heel goed budgetteren namelijk, alleen hou ik me er nooit aan ;) En 50 euro per week klinkt al heel wat vriendelijker dan 30 euro per week! Dus budgetbeheer is niet verplicht begrijp ik? Maar ik begrijp dus dat het zo werkt dat je zelf al je rekeningen moet betalen en dan iets voor jezelf overhoudt?

Meelezertje

QuoteIk kan heel goed budgetteren namelijk, alleen hou ik me er nooit aan

Je hebt inderdaad wel de juiste mindset nodig. Je weet wel wat nodig is, maar zo lang het geen hele harde noodzaak is, ben je geneigd je kop in het zand te steken. Daarom raad ik aan om (zolang je die vrijheid nog hebt) met een weekbedrag of dagbudget te starten waarvan je denkt dat je dat net kunt gaan redden en waar je dan wel echt achter staat. Een beginnende hardloper kan ook de eerste trainingsdag niet de marathon halen. Kom gewoon  uit je comfort zone.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Chrissie

Sluit me bij meelezertje aan, of denk je ach het loopt allemaal niet zo'n vaart het komt wel goed!
Je zal niet de eerste zijn die dit heeft ( mijn man dacht ook zo voor jaren terug, nu weet hij beter en heeft er spijt van als haren op zijn hoofd) maar je kunt nu beter ingrijpen ipv van later want dan krijg je er spijt van. Je kunt het nu misschien gemakkelijk omkeren als je het laat geworden dan wordt het nog erger dat wil je liever niet meemaken. Die afgrond is zo ontzettend eng en het voorblijven zo ontzettende strijd!!
Ik hoop het nooit weer mee te maken ben toen heel bang geweest. Zag ons al op straat wonen met ons gezin heb alles net voor kunnen blijven het was kunst en vliegwerk met slapeloze nachten.
En nog heb ik steeds mijn angsten en soms slapeloze nachten!!

flits

budgetbeheer is niet verplicht de gene die je budget beheert betaalt ook je rekeningen bewind voering is ook niet altijd verplicht ik heb zelf bewind voering aangevraagd en dus heb ik bescherming bewind en bij bewindvoerder gaat het altijd via de rechter
het is altijd beter om je wel aan je budget houden anders kom je nog verder in de problemen en ik neem aan dat je dat niet wil