Author Topic: Oud brood  (Read 3340 times)

Offline An0niempje

• Top Poster
Oud brood
« on: August 14, 2015, 04:52:49 PM »
Wat doen jullie met het brood, als het niet meer zo lekker is om zo te eten?
Ik probeer zo veel mogelijk brood vers in te vriezen en dan porties eruit halen, maar soms zit ik toch met brood, want niet meer lekker is om zo te eten.
Een favoriet bij mij is: wentelteefjes bakken.
Voor wie dit niet kennen: melk met ei mixen, brood erin dopen en bakken in de koekenpan....

Een keer wat anders proberen kan echter nooit kwaad...
Dus kom maar op met jullie tips...

Alleen croutons gebruik ik eigenlijk zelden, dus die zal ik er niet zo snel van maken....

Offline flits

• Top Poster
Re: Oud brood
« Reply #1 on: August 14, 2015, 05:25:01 PM »
van oud brood kun je ook tosties maken in de koekenpan alle kanten insmeren met boter een beetje boter in de koekenpan en bakken maar

kapjes breng ik ook weleens naar de eenden
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Schulden Forum

« Reply #1 on: August 14, 2015, 05:25:01 PM »

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #2 on: August 14, 2015, 06:02:17 PM »
Toasties/geroosterd brood was ik idd nog vergeten te noemen. Ik heb een toastie-ijzer en een broodrooster, dus hier hoeft het niet in de koekenpan....
« Last Edit: August 14, 2015, 06:03:58 PM by An0niempje »

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #3 on: August 14, 2015, 06:21:54 PM »
Ik neem ook dagelijks de afgepaste hoeveelheid brood uit de vriezer. Maar wentelteefjes zijn lekker en maak ik weleens.

Andere mogelijkheden voor (oud) brood

Door het gehakt kneden, als je net te weinig gehakt hebt.

Soort van pizza van maken in de koekenpan. Brood insmeren met dun laagje boter. peper, zout , dun laagje tomatenpuree, pizza kruiden, restje kaas erop en ui en wat maar voorradig is.

Van oud stokbrood toastjes maken. En dan mini pizza's van maken.

Je kunt er ook broodpudding van maken; heb ik nooit gedaan; wel eens in Engeland op. Is daar gewoon te koop bij de bakker.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #4 on: August 14, 2015, 06:31:27 PM »
Dat pizza-ideetje lijkt me ook wel lekker, wat voor kruiden zou je daarvoor kunnen gebruiken als je geen pizzakruiden hebt? Mediterraanse kruiden?

Broodpudding heb ik volgens mij nog nooit op, zou ik dus uit moeten proberen of ik dat lekker vind ;)

Schulden Forum

« Reply #4 on: August 14, 2015, 06:31:27 PM »

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #5 on: August 14, 2015, 06:40:42 PM »
Ah, joh, lijkt mij wel. De naam zal wisselen, maar bijna alles is lekker. Bij tomaat kan basilicum goed. Tijm kan ook altijd. Als er iets van ui opzit dan is bieslook lekker. Knoflookpoeder als je ervan houdt. Kurkuma of kerrie als er iets van kip op zit. Kaneel als er iets zoets of fruit of zit.

Mini appeltaartjes van oud stokbrood: Dan appelschijfjes in een klein beetje boter en suiker laten caramelliseren op laag vuur, en dat erop doen met snufje kaneel.

In mijn pizza kruiden zitten marjolein, basilicum, oregano, tijm, kruizemunt, dragon, salie, peper, knoflookpoeder.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #6 on: August 15, 2015, 05:21:10 PM »
An0niempje, bij wentelteefjes is het lekker om door het ei/ melk mengsel ook een lepel custard te roeren. Dan krijg je een lekkere vanille smaak. Of handje rozijntjes
« Last Edit: August 15, 2015, 05:25:24 PM by Meelezertje »

Offline An0niempje

• Top Poster
« Reply #7 on: August 15, 2015, 07:17:12 PM »
ok, zal het eens uitproberen, heb iig nog custard in huis en misschien ook nog wel rozijnen...

Offline Knibbel

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #8 on: August 15, 2015, 08:31:19 PM »
Ik maak van oud brood ook toasties belegd met:
- ham en kaas
- pesto en mozarella en tomaat
- salami en oude kaas en tomaat

Broodpudding maak ik ook wel eens, heel eenvoudig zonder teveel extra's en het smaakt best lekker:
- oud brood zonder korst even weken in heet water tot zacht, daarna uitknijpen tot bijna droog is
- krenten en/of rozijnen weken in heet water
- 2 of 3  eieren (aantal ligt aan hoeveelheid brood) samen kloppen met melk, suiker, zout en vanillesuiker
- brood en de krenten/rozijnen erbij doen en goed door elkaar mengen
- in ovenschotel doen en ca. 30 minuten in een goed voorverwamde oven op 190 graden bakken
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Schulden Forum

« Reply #8 on: August 15, 2015, 08:31:19 PM »