beslagvrije voet

Started by marie, Aug 13, 2015, 01:17 PM

Previous topic - Next topic

marie

Goedemiddag
bij mij is loonbeslag gelegd en heb daar een paar vragen over hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.
Er is dus loonbeslag gelegd. De deurwaarder heeft mij niet gevraagd wat mijn in en uitgaven zijn.
heb gebeld en moest de benodigde informatie verzenden.  Gefaxt op 29-07. Op 04-08 maar eens gebeld hadden
ze niks ontvangen. Opnieuw Gefaxt en weer gebeld ja papieren zijn gekoppeld aan dossier. Weer gebeld duurt te lang ja mevrouw zet er spoed bij. Ondertussen is mijn tv en telefoon afgesloten heraansluiten kost extra. Mijn energie contract is ontbonden aansluiting kost weer extra. Vandaag weer gebeld nog steeds niet herberekend.  Maar mevrouw u hoeft nog maar55 euro te betalen dan is het allemaal voldaan.  Ik zei ik moet huur nog betalen gas en licht water telefoon. 
Hoe lang mogen ze over een herberekening doen? Ik kan niet eens 1/2 brood meer halen. De sociale raadslieden hier zitten alleen op maandag.ik weet het niet meer hoor...

nooitmeer

Hoi Marie,

Erg vervelend dit. Hoe lang loopt het loonbeslag al?
Mocht dit al een tijdje zijn, dan is het toch raadzaam om hulp in te roepen van schuldhulpverlening van de gemeente.
De gemeente kan op zeer korte termijn niets doen, maar zoals ik het begrijp zijn er extra schulden bij gekomen in de vorm van energie contracten en tv/internet en waarschijnlijk nog wel een paar dingen.

Ik wil niet een slecht nieuws brenger zijn, maar als de deurwaarder het formulier heeft beoordeeld en met terugwerkende kracht gaat terug betalen dan duurt het loonbeslag nog langer en de deurwaarder neemt nog wat tijd voordat deze de gelden teruggestort worden, dit kan weken duren.

Ik hoop voor je dat je iets kan regelen bij vrienden/famillie.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

burningspirit

Oef wat een ellende, Marie.
Ik herken het helaas. Wij werden ooit bijna ons huurhuis uitgezet, omdat we drie maanden achter elkaar geen salaris kregen. Bleek ten onrechte, maar de ravage was al een voldongen feit. Terug krijgen van geld kost voor ons een boel tijd. Je gelijk halen kan een doel zijn, maar het helpt je zelden direct uit de problemen.
Wij zijn destijds 'gered' door mijn schoonouders, die ons het geld leenden om de huur alsnog te betalen.
Zoiets zou jij ook moeten proberen bij iemand voor elkaar te krijgen. En natuurlijk, zoals Nooitmeer zegt, tegelijkertijd schuldhulpverlening vragen bij de Gemeente. Om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.
Sterkte, meid!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Meelezertje

Ik kan hier niks over zeggen- ik weet hier te weinig van-  maar ik wil je heel veel sterkte toewensen. Ik hoop dat je familie of goede vrienden hebt, waar je naar toe durft te stappen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

marie

Ik heb al een dossier bij hun waar ik iedere maand 200 betaal ze weten dus mijn inkomen. Gemeente kan alleen buget beheer aanbieden wegens een niet goed verlopen wsnp met mijn toenmalige vriend . Helaas kan ik bij niemand aankloppen :(

Meelezertje

Het belangrijkst op de korte termijn is nu dat je kunt blijven eten. Is er een voedselbank waar je eens kunt informeren? Of een kerk?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

chapter

hoi marie
wat je zou kunnen doen is ook zelf al je bvv berekenen en deze berekening erbij doen.
Als het je niet lukt wil ik je wel helpen met de berekening. hier wordt alleen huur en zorg meegenomen niet gas water en licht etc
wat bij mij hielp was mail dat ik naam van deurwaarder wilde hebben die zaak in behandeling had om klcht in te dienen toen was het in 2 dagen geregeld. Gld wat teveel is ingehouden gaat terug via je werkgever of uitkerings instantie
hoe lang is het geleden dat wsnp is mislukt? dan mag je eerste 10 jaar geen aanspraak maken maar er zal toch iets moeten gebeuren. Budgetbeheer heeft mij in die tijd wel veel rust gegegevn en deurwarders taaide ook af

sacredfour

Dreig met aangifte bij de kamer van gerechtsdeurwaarders als ze de berekening van de beslagvrije voet niet binnen 3 dagen in orde hebben!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

chapter

idd sf daar refereerde ik ook naar met klacht was zo geregel toen

marie

Goedemiddag
heb advies gevraagd aan juridische hulp online. Die meneer wilde die deurwaarder wel ff bellen.
ze waren nog steeds bezig en konden niet zeggen hoelang het gaat duren.  Misschien wel 15 dagen :-\
wel vertelde hij dat er nog maar 44 euro openstaat en dat dan de vordering voldaan is. Ja dat weet ik zei ik maar hoe ga ik dan de vaste lasten en eten  van deze maand betalen?  Ik heb al huurachterstand dat loopt bij hetzelfde kantoor. Dus als ik die 200 niet betaal deze maand voor dat dossier weet ik zeker dat ze een brief gaan sturen dat de vordering direct helemaal betaald moet worden. Heb nu al van alles geprobeerd maar niemand  schijnt te kunnen helpen.
Ben langs mijn werk geweest  waarom hun niet even gewaarschuwd hebben ze zei beslagvrije voet staat op 600  en ze zei dat ik bericht heb gehad  vwn die deurwaarder Nou niet hun hun laatste post is van 24 maart. Zat niet eens formulier bij voor inkomsten/uitgaven. Anders vul ik dat toch in weet wel wat voor ellende je er mee kan krijgen. Hun hebben geen tijd zei ze om iedereen persoonlijk te benaderen.  Nou daar sta je dan  ben boos verdrietig dat dit allemaal maar kan in een land als nl. Weet ook dat ik altijd nog zelf verantwoordelijk ben voor me eigen  problemen.  Maar een beetje hulp en medewerking had ik wel willemn/kunnen krijgen.  Maar goed het weekend komt eraan eerst maar eens kijken hoe we die door gaan komen. ....

Meelezertje

Als je bij mij in de buurt woont, dan wil ik gerust wat eten brengen.
En anders... ik weet dat je dan een grens over moet, maar gewoon vragen aan je buren. Of vragen aan de filiaalhouder van de supermarkt of ze soms dingen wegdoen, die aan de datum zijn.

Heel veel sterkte.

Chrissie

Heb je misschien ook nog statiegeld flessen van cola,sinsas o.i.d  thuis liggen dat je die in kan leveren zodat je toch nog iets kan kopen. Kan je misschien wat verkopen zoals een magnetron, brommer noem maar even wat op voor het gemak zodat je toch eten kan kopen.
Of toch die moeilijke grens over en net zoals Meelezertje met Nooitmeer al schreven naar familie of vrienden toegaan. ( heb ik ook nooit gedaan eerlijk gezegd heb dat nooit gekund het waren mijn problemen niet die van hun) weet niet of dat bij jou ook speelt.

Sterkte
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Meelezertje

Denk nu ook ineens ergens aan. Toen ik in de problemen zat heb ik mijn gouden armband verkocht voor de goudprijs.  Die was toen , en ms nu ook nog wel, erg hoog. En iid zet alle overbodige dingen meteen op marktplaats.  Wel alleen ophalen doen. Je hebt de beschikking over internet. Het moet toch lukken om i i g iets kwijt te raken, zodat je kunt eten. En misschien zelfs (een deel van) de vaste lasten kunt betalen.

En bedenk dat het voor jou moeilijker is om ergens om te vragen dan voor die ander om het te geven. Als iemand zijn hart op de goede plaats heeft, zal hij je niet beschamen en blij zijn dat hij iets kan doen. Ik kan Chrissie ook begrijpen. Ik vroeg ooit aan mijn schoonmoeder om een paar euro om met mijn gezin de week door te komen en kreeg ze niet. Maar dat zegt meer over haar dan over mij.

An0niempje

Het is idd een hoge drempel, die ik ook niet graag nam/neem, maar toen ik op een gegeven moment ook echt geen geld meer in huis had om eten te kopen, mijn moeder geld over laten maken geen zin had (stond te ver rood) en het ook niet lukte om dingen zo snel verkocht te krijgen op MP (de ene keer gaat dat heel snel en dan verkoop je weer wekenlang niets...) ben ik ook met knikkende knieën, me vreselijk bezwaard voelend naar de buurman gestapt om wat geld te vragen en ik heb dat toen ook gekregen. 2 of 3 keer moeten doen.
De ene buurman wilde het absoluut niet terug hebben en de andere heb ik het zo snel mogelijk weer netjes terugbetaald....

nooitmeer

Quote from: marie on Aug 14, 2015, 02:24 PM
Ben langs mijn werk geweest  waarom hun niet even gewaarschuwd hebben ze zei beslagvrije voet staat op 600  en ze zei dat ik bericht heb gehad  vwn die deurwaarder Nou niet hun hun laatste post is van 24 maart.

600 is erg, erg laag. Mits je een partner hebt die ook nog verdiend (ik vermoed van niet) dan klopt dit van geen kant. Of krijg je wellicht per 4 weken uitbetaald?
De beslag vrije voet voor een alleenstaand persoon is â,¬ 866,37

Normaal gesproken krijgt een werkgever eerst een aanvraag tot opgaaf van inkomsten van de werknemer. Op dit formulier kunnen ze aangeven of er al een beslag op ligt of dat je een looncessie hebt lopen of dat je wellicht wel schuld hebt bij de werkgever zelf.
Aan de hand van deze gegevens moet de deurwaarder een melding maken aan de schuldenaar en dat hij voornemens is om beslag te leggen (mits betaald binnen 2 dagen) op het inkomen met een bepaalde beslagvrije voet, en meestal is dat het maximale. Bij deze melding zal dan ook altijd een formulier voor inkomsten en uitgaven zitten waarbij de schuldenaar aan kan geven wat de vaste lasten zijn of dat er wellicht meer shuld verplichtingen zijn. Pas dan, als de deurwaarder dit formulier beoordeeld heeft, wordt een definitieve beslagvrije voet berekend.

Maar nu. Stel de werkgever heeft verzuimd het formulier terug te sturen? Stel dat je wel post hebt gehad maar hier totaal niet opgereageerd hebt (of verkeerd adres)? Dan mag de deurwaarder een lagere beslagvrije voet hanteren. En dat lijkt hier het geval.

Iets klopt er in iedergeval niet.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!