Dit zijn wij

Started by Sander, Aug 01, 2015, 07:56 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Ha Sander

Lees bij andere dat de bwv snel van zich laat horen, en word morgen bellen denk ik.

En had je nog niet gefeliciteerd met je wsnp van harte nog.

Er zijn veel forum leden in de afgelopen tijd in wsnp gekomen en dit is iedere keer erg fijn om te lezen.

Sander

Quote from: gewoon on Dec 01, 2015, 09:29 PM
Ha Sander

Lees bij andere dat de bwv snel van zich laat horen, en word morgen bellen denk ik.

En had je nog niet gefeliciteerd met je wsnp van harte nog.

Er zijn veel forum leden in de afgelopen tijd in wsnp gekomen en dit is iedere keer erg fijn om te lezen.

Dank je wel  ;)

Zou niet weten waar ik naar moet bellen  :-[
Bel morgen sowieso naar de hulpinstantie ...
Want we weten nog niet veel  :(

Sander

Vandaag de hulpinstantie gebeld en zij wisten mij gelukkig te vertellen wie ik nodig had .
Gelijk weer gebeld naar de bewindvoerder en kreeg hele aardige en begripvolle mensen aan de lijn .
Zij zeiden ook dat dit heel vervelend was en dat ze wel wilde dat wij aan ons leefgeld konden komen .
Toch wel weer positief als je deze mensen aan de lijn krijgt  ;D
Gelijk gevraagd naar een afspraak met de bewindvoerder maar die is volgende week donderdag .
Dus nog even geduld hebben  ;) ;)

burningspirit

Oh bah Sander, wat een slecht begin voor jullie. Dit kan gebeuren inderdaad. De bwv neemt binnen een bepaalde tijd contact op met jullie, bij ons was dat nog dezelfde dag. Zij zorgde er toen ook onmiddellijk voor dat de rekeningen weer werden gedeblokkeerd.

Is dit bij jullie nu ook gebeurd? Kun je bij je leefgeld nu?

Ik heb nog eens zitten nadenken over jouw antwoord over "de status van een persoon". Persoonlijk heb ik ook mensen met een behoorlijke status ontmoet, die je wel normaal en respectvol behandelen. Wel had ik ook het gevoel vaak dat je 'minder' bent dan een ander omdat jij schuld hebt en een ander niet. Je wordt gemakkelijk over één kam geschoren als je schuld hebt. Dat is niet eerlijk en doet ook pijn.

Ik maak het ook regelmatig mee dat ik kort en bondig vertel hoe de vlag er bij ons voor staat. En dat dan die ander zegt: Ssssjjjjttt...!!! Of dat die ander schichtig om zich heen kijkt of er mensen meeluisteren en dan kwasie vertrouwelijk tegen me zegt: Dit hoeft toch niet iedereen te weten? Of ze zeggen (nog erger) : Ja, goed, aan MIJ kan je dit wel kwijt, maar ánderen zullen het niet begrijpen....(en dan heel sneaky)... vertel eens hoe kom je dan aan die schuld? Met een neus die zo lang wordt als die van pinokkio  ;D ;D ;D want ze liegen dat ze barsten gewoon, hebben helemaal geen meegevoel of begrip, laat staan dat ze je zullen helpen.
Maar ik ben begonnen me daar niks van aan te trekken en zet dit ook door. Als mensen bijvoorbeeld vragen: Waarom mag jij dat werk niet gaan doen? Dan leg ik ze haarfijn uit, tenminste als ze dat willen, dat ik geen zelfstandig beroep mag uitoefenen omdat ik in de WSNP zit. En daarna kan het twee kanten op. Ze vragen : Wat is WSNP? En als ik het voluit zeg vragen ze ook soms nog wel wat dát is (tenzij ze geschrokken zijn van het woord schuldsanering) en waardoor het komt. Sommigen vragen helemaal niks, zeggen alleen maar "Oh". Nou ja  ;D ;D ;D dan ben ik natuurlijk klaar en hoef ik niks meer te zeggen.
Echt hoor Sander, ik lach me tegenwoordig dood om die mensen..... hun gedrag zegt alles over henzelf en bitter weinig over mij! Ik laat me nergens meer wegtrekken of -sturen en op het moment dat ik weerstand of verkeerd medelijden voel in mijn omgeving, dan strek ik mijn rug een beetje en mijn kin gaat een beetje omhoog. En dan geef ik glimlachend commentaar als het nodig is. En als ik dat beter vind zeg ik gewoon even niks.

Ik gun dat iedereen hier. Een rechte rug, de neus omhoog, respect voor zichzelf en anderen, in wat voor positie mensen ook verkeren. Elk mens heeft recht op een respectvolle behandeling. En zo niet (kom je bij de vraag: verdient iemand die respectloos is dan wel respect?) dan is het nog niet aan mij om anderen te straffen, op wat voor manier dan ook.
Dus mensen: doorbikkelen maar! We hebben allemaal onze eigen struggle en we moeten het zelf oplossen op de beste manier die er voorhanden is. Sterkte allemaal.

Liefs van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Sander

De rechter zei wel dat we vandaag of morgen gebeld zouden worden door de bwv .
Dat was vorige week woensdag  ???
Toen hadden wij alles er al afgehaald omdat we wisten dat dit zou gebeuren .
Alleen niet dat t deze week ook zo zou zijn .
Denk ook als ik zelf niet gebeld zou hebben dat we volgende week
ook nog niks hadden gehad .
Nee , inderdaad geen leefgeld gister .
Staat op de bank , dat kunnen we zien  ;)
Alleen aankomen niet .
Net alsof je voor de raam van de bakker staat  >:( ;)

Helaas zal de status van een persoon altijd blijven .
Ik zelf doe wat jij ook doet .
Boeit me voor de rest weinig , alleen t valt wel op hoe een ander je dan ziet .
Voor de rest zal het me me ree. roesten  ;)
Ik ben wie ik ben en dat verander ik voor niemand .
Voor de rest heb ik hier familie en vrienden die t weten .
Daar ben ik heel simpel in . T is zo en niet anders .
Mijn vrouwtje is wat dat betreft ook makkelijk hierin .
Heeft een ander er wel problemen mee dan is daar t gat van de deur en tot nooit meer ziens  ;)
Zoals jij zegt : We hebben allemaal onze eigen struggle en we moeten het zelf oplossen op de beste manier die er voorhanden is.

Smile

Hallo Sander ,  Gefeliciteerd  met  jullie  toelating  tot de  WSNP !  Dat  gaat  straks  zorgen voor  rust , dat is  wel zo  fijn en heel  belangrijk. Wat  anderen denken of  vinden ...  niet van belang  , sterker nog  ik heb t aan niemand  verteld ,  punt 1  uit schaamte  punt 2  omdat dit de  situatie  toch niet veranderd.Als puntje bij paaltje  komt  moet je  het zelf allemaal doen  en  is  er niemand  die je  helpt dus  vandaar mijn keuze...
Wij  hebben nu  bijna  het  1 ste jaar  erop zitten  dat geeft al n fijn  gevoel  en de moed om door te  gaan op de manier zoals  het nu gaat. Wij redden ons  met  het  budget  dat we  krijgen , hebben eten op tafel  en dat is het voornaamste .Wij gaan nu  positief het 2 de jaar in  en hopen dat  ook dit  2de jaar goed verloopt en dan.....    :-))    wordt het aftellen , het laatste   en mooiste jaar  eindelijk licht aan het eind  van de tunnel , dit gun ik jullie ook, dus  zet hem op  en ga ervoor, succes !!!  Groetjes  Smile  :)

burningspirit

Dat is wat ik bedoel! Iedereen gaat zijn eigen weg en we kunnen elkaar hier (anoniem) steunen. Goede moed!

chapter

gebeurd idd vaker
vraag me wel iets af blijf je in bwv of zeg je deze op?
vraag ook als bwv komt of je er correctie voor krijgt anders moet je bedrag van je vtlb voldoen wat je maandelijks kwijt bent.
Ik ben er zelf direct mee gestopt ook omdat ze wel eens fouten maakte en ik liever zelf me wsnp om zeep help als ander. Wel iets om mee te nemen

Sander

Quote from: Smile on Dec 02, 2015, 12:55 PM
Hallo Sander ,  Gefeliciteerd  met  jullie  toelating  tot de  WSNP !  Dat  gaat  straks  zorgen voor  rust , dat is  wel zo  fijn en heel  belangrijk. Wat  anderen denken of  vinden ...  niet van belang  , sterker nog  ik heb t aan niemand  verteld ,  punt 1  uit schaamte  punt 2  omdat dit de  situatie  toch niet veranderd.Als puntje bij paaltje  komt  moet je  het zelf allemaal doen  en  is  er niemand  die je  helpt dus  vandaar mijn keuze...
Wij  hebben nu  bijna  het  1 ste jaar  erop zitten  dat geeft al n fijn  gevoel  en de moed om door te  gaan op de manier zoals  het nu gaat. Wij redden ons  met  het  budget  dat we  krijgen , hebben eten op tafel  en dat is het voornaamste .Wij gaan nu  positief het 2 de jaar in  en hopen dat  ook dit  2de jaar goed verloopt en dan.....    :-))    wordt het aftellen , het laatste   en mooiste jaar  eindelijk licht aan het eind  van de tunnel , dit gun ik jullie ook, dus  zet hem op  en ga ervoor, succes !!!  Groetjes  Smile  :)

Wij hebben besloten om dit gewoon te vertellen .
Anders is t steeds smoesjes verzinnen waarom je niet mee kan ergens naar toe of geen cadeaus kan kopen voor iemand zijn verjaardag .
Onze familie en vrienden wonen door t hele land nou ze weten van onze situatie word er ook minder verwacht  ;)
Wel fijn dat je zo goeds het 2e jaar in gaat .Lijkt me heerlijk  ;D
Maar dat komt nog voor ons  :D
Dank voor de steun en ook jullie komen er wel  ;)
Quote from: burningspirit on Dec 02, 2015, 01:06 PM
Dat is wat ik bedoel! Iedereen gaat zijn eigen weg en we kunnen elkaar hier (anoniem) steunen. Goede moed!
En steun is wel erg fijn in deze donkere dagen met alle ellende in de wereld .
Dan heb je toch nog een lichtpuntje  ;D
Quote from: chapter on Dec 03, 2015, 01:09 AM
gebeurd idd vaker
vraag me wel iets af blijf je in bwv of zeg je deze op?
vraag ook als bwv komt of je er correctie voor krijgt anders moet je bedrag van je vtlb voldoen wat je maandelijks kwijt bent.
Ik ben er zelf direct mee gestopt ook omdat ze wel eens fouten maakte en ik liever zelf me wsnp om zeep help als ander. Wel iets om mee te nemen
Kan dat dan opzeggen ?
De rechter heeft deze toegewezen ben je dan niet verplicht om hier mee verder te gaan ?
De bwv moet toch elke jaar ( geloof ik ) controle uitvoeren of je wel alles goed doorloopt ?
Heb een naam en en t bedrijf gevonden van hun en kan nergens slechte ervaringen over hun vinden .
Wel een x aantal andere die hier zitten maar die hebben wij gelukkig niet  ;)
Weet niet wat dan beter is  :-\
De VTLB heb ik zelf uitgerekend maar snap er de ballen van  :o
Er staat wel iets in het vonnis wat ik ook niet helemaal snap .
Misschien weet jij dit in gewoon mensen taal uit te leggen  ;D

verhoogt,  vooralsnog, het bedrag bedoeld in artikel 295 lid 2 van de Faillissementswet in die zin, dat buiten de boedel wordt gelaten een bedrag gelijk aan de beslagvrije voet bedoeld in artikel 475d van het Wetsboek van Burgerlijke Rechtsvordering, met dien verstande dat  waar in dat artikel staat : "negentig" of "90", wordt gelezen: "95" , of indien de schuldenaar inkomen uit arbeid verkrijgt, gedurende de periode(s) waarin hij dat inkomen verkrijgt : "100".

Betekent dit nou gewoon dat wij dan 90,- a 95,- euro per week aan leefgeld krijgen en als ik immers werk heb dan 100,- per week ?

burningspirit

Een bwv in het kader van WSNP is heel iets anders dan een bwv vrijwillig of bwv bescherming.
Als WSNP Vonnis is uitgesproken volgt automatisch toewijzing bwv. Deze persoon krijgt een van te voren bekende vergoeding voor het werk en die wordt meegerekend in het totaalplaatje.Een WSNP bewindvoerder werkt (voor de goede orde en ten overvloede) voor de schuldeisers en moet op jou letten. Inderdaad verantwoording afleggen aan de rechter. En als jij niet tevreden bent over die wsnp-bwv kun je aan de rechter-commissaris vragen om een andere. Maar dan zul je met goede argumenten moeten komen en alleen zeggen dat je geen klik hebt, zal vast niet voldoende zijn voor een switch, ben ik bang.
Afhankelijk van de situatie van de 'saniet' wordt de rest opgebouwd. Uiteindelijk is je VTLB het bedrag waarvan je je vaste lasten en levensonderhoud moet betalen. Dus eerst: woning, water, electriciteit en premie zorgverzekering. En van wat over blijft je boodschappen, kleding, genotsmiddelen en de hele verdere santekraam.
Als je al op weekgeld leefde, dan kun je aan dat systeem volgens mij wel iets veranderen, heb je een bwv in dat kader dan kun je dat afzeggen denk ik. Maar als je het niet alleen kon van te voren en daardoor deze bewindvoering of budget-coaching al had, dan moet je goed nadenken voor dat je dat gaat afzeggen. Als je onder beschermingsbewind staat zal dat ook niet 1-2-3 te stoppen zijn denk ik. Maar daar heb ik weer weinig verstand van.

Onze situatie is als volgt. Wij hebben sinds jaar en dag onze administratie zelf gedaan en waren ook al geruime tijd 'stabiel', wat wil zeggen dat de primaire vaste lasten op tijd werden betaald. Tijdens het minnelijk traject heeft men geen inhoudingen gedaan, er werd dus niks opgebouwd. Nu we in de WSNP zitten is de enige bijdrage aan de boedelrekening de teruggaaf van energie geweest, die na de datum WSNP werd gedaan. Dit ging over vóór de WSNP, dus moest het in de boedel. Als we volgend jaar teruggaaf krijgen mogen we dit houden omdat we de energie nu van ons VTLB betalen.
Omdat onze inkomsten nog steeds beneden het VTLB niveau liggen, hebben we geen afloscapaciteit en mogen we dus alles houden wat we binnenkrijgen. We moeten overigens wel precies aangeven hoeveel er binnenkomt elke maand. Als mijn man straks een fulltime baan heeft en ik meer uren kan werken, blijft er geld over en moeten we dat op de boedelrekening storten.
We blijven alles dus zelf doen. Het geeft in die zin rust, dat we duidelijkheid hebben nu. En de postblokkade geeft me eerlijk gezegd ook rust. Een keer per week valt er nu een envelop op de mat, waar een gele sticker op zit met de tekst : bewindvoerder zendt aan: en dan de krabbel van onze bwv, die de enveloppen gebruikt van de bank waar ze werkt in een andere stad. Ik heb er totaal geen problemen mee eigenlijk. Bovendien hebben we tot nu toe wel nog steeds post gekregen van alles dat niet via Post.nl gaat. En dat is in onze streek nog heel wat hoor.

Tenslotte: wij hebben het getroffen met onze bwv. Een alleszins redelijke mevrouw, die positief op ons reageert. Sinds haar ene huisbezoek communiceren we per email, telefoon en post en dat gaat heel erg goed. Blokkades waren er zo vanaf en verder krijg ik altijd binnen een dag antwoord van haar op vragen.
Zo kan het ook. Ik begin er nu poas een beetje blij mee te worden.  ;D

gewoon

Ha BS

Wat fijn om te lezen dat het goed gaat met jou BWV en het contact hier mee.

chapter

ik denk dat ze bedoelen norm is 90  wwb, daar komt 5 % bij voor onvoorzien zeg maar. dus in jouw geval 95% van de wwbnorm, Daar boven komen correcties als bv auto als je die hebt en mag behouden, zorgverzekering, woonkosten etc, ander 5 % krijg je alleen als 18 uur of meer werkt.
Ik denk dat jullie beide een eigen vtlb gaan krijgen dat is vaak wel voor een stel.
Het is dus niet dat je 100 euro weekgeld krijgt.
Bv vtlb is 1000 vaste lasten 700 blijft er 300 over waarvan stukje gereserveerd wordt denk ik bv 20 euro dan houd je 280 over wat je moet verdelen over 4 weken dan zou je 70 hebben per week.
Is lastig te zeggen ik kan bv aan weekgeld met benzine 150 gebruiken per week maar ken ook mensen die amper 50 per week overhouden na betalen vaste lasten.
http://www.bureauwsnp.nl/vrij-te-laten-bedrag/de-berekening-van-het-vrij-te-laten-bedrag.html wel even openen met internet explorer want na berekenen opent berekening in internet explorer
Bwv kun je met wsnp bwv over hebben ik moest uit vtlb dan voldoen dus opgezegd. in wsnp krijg je er moeilijk correctie voor maar mogelijk krijg je correctie al van bijzondere bijstand. ik gebruikte die 100 euro liever zelf

4.1 Reserveringstoeslag: 5% van de Participatienorm
De toeslag van 5% is bedoeld voor reserveringen voor grotere uitgaven, bijvoorbeeld een
wasmachine, niet-verzekerde tandartskosten en dergelijke.
Deze toeslag wordt berekend over het bedrag dat over blijft na inkomensaftrek van de
partner (artikel 475 d lid 3 Rv).
Bij alleenstaanden en alleenstaande ouders gaat het dus om 5% van de Participatienorm
voor alleenstaanden.
Heeft de schuldenaar een partner en bestaat er een gemeenschap van goederen, dan
wordt één berekening gemaakt en is de aftrek niet aan de orde.
Heeft de schuldenaar een partner en bestaat er geen gemeenschap van goederen, dan
wordt de toeslag verdeeld over beide partners (als zij beiden in de regeling zitten) of
slechts gedeeltelijk aan de schuldenaar toegekend (als hij alleen in de regeling zit).
Verdeling of toedeling van de toeslag kan er toe leiden dat de toeslag voor de
schuldenaar geheel of gedeeltelijk verloren gaat in die zin dat niet wordt bereikt dat de
partners samen beschikken over 95% van de Participatienorm. In deze situatie wordt het
deel van de toeslag zo nodig “overgeheveld” naar de andere partner tot een verhoging
van maximaal 5% van de Participatienorm. Zo beschikken de partners alsnog samen
over 95% van de Participatienorm.
Voorbeeld
Op de man is de regeling van toepassing. Hij is buiten gemeenschap van goederen
gehuwd. Ook op zijn echtgenote is de regeling van toepassing. De man heeft een
inkomen van â,¬ 1.500 (exclusief vakantiegeld) per maand. Stel dat de Participatienorm
voor een echtpaar â,¬ 1.250 (fictief bedrag) bedraagt. De vrouw ontvangt maandelijks van
de fiscus â,¬ 130. Dit laatste bedrag ligt ruimschoots onder de voor de vrouw geldende
beslagvrije voet.
Verdeling van de toeslag leidt nu tot een verhoging van het vtlb van de man met â,¬ 49,75
(90% * â,¬ 1.250 minus â,¬ 130 (= â,¬ 995), over het resultaat 5%) en dat van de vrouw met
â,¬ 28,13 (90% * â,¬ 1.250 / 2 (= â,¬ 562,50), over het resultaat 5%).
Het vrij besteedbare inkomen (beslagvrije voet + nominaal bedrag) van de man komt
daarmee op â,¬ 1.044,75 (=995+49,75). Gezamenlijk hebben zij een vrij besteedbaar
inkomen van â,¬ 1.174,75. Dit is â,¬ 12,75 minder dan 95% van de Participatienorm (circa
â,¬ 1.187,50). De verhoging van de vrouw wordt nu opgeteld bij de man tot een verhoging
van maximaal 5% van de Participatienorm (5% van â,¬ 1.250, dus â,¬ 62,50). Zijn vtlb
bedraagt dan â,¬ 1.057,50, dat van de vrouw â,¬ 130, in totaal â,¬ 1.187,50.
Volgnummer: 2015:2; bijgewerkt tot 1 juli 2015 22
De calculator voert deze berekening automatisch uit.
Is de schuldenaar opgenomen in een inrichting, dan bedraagt de verhoging 1/6 van de
voor hem geldende Participatienorm (artikel 23 Participatiewet).
4.2 Arbeidstoeslag: 5% van de Participatienorm
Schuldenaren met een inkomen uit arbeid krijgen een toeslag van nog eens 5% van de
toepasselijke participatienorm extra. Zij krijgen dus de beslagvrije voet plus 5%
reserveringstoeslag plus 5% arbeidstoeslag is in totaal 100% van de Participatienorm.
Deze toeslag is bedoeld als forfaitaire vergoeding voor beroepskosten. Criterium voor de
toeslag is dat men minimaal 18 uur per week moet werken. Hieronder vallen inkomsten
uit dienstbetrekking, overige netto-inkomsten of overige inkomsten uit arbeid. De toeslag
wordt maar één keer toegekend, ook al werken beide partners. In het geval dat beide
partners werken en een substantieel deel van het inkomen afstaan aan de boedel, kan de
rechter-commissaris bepalen dat beide partners een toeslag van 5% ontvangen.
Bij kortdurend ziekteverzuim (korter dan 6 maanden) blijft de toeslag gehandhaafd.
Bij partners waar tussen geen gemeenschap van goederen bestaat wordt de toeslag
toegekend aan de werkende partner. Werken beide partners, dan wordt de toeslag over
beiden verdeeld. Ook hier vindt indien nodig een overheveling plaats als de toeslag
verloren dreigt te gaan.
Bestaat er een gemeenschap van goederen tussen partners, maar zit maar één van hen
in de regeling, dan wordt de volle 5% toegekend aan de (werkende wsnp)partner, zonder
rekening te houden met een eventuele vermindering van de beslagvrije voet als in artikel
475 d lid 3 Rv.

Sander

Vandaag dan eindelijk de bwv op bezoek gehad .
Alles goed uitgelegd vooral wat onze verplichtingen waren .
En wat wij van hun mogen verwachten .
Zij gaat proberen voor ons dat we de auto mogen behouden .
Dit vonden wij toch wel prettig aangezien dat wij deze toch wel nodig hebben .
Dit brengt weer iets meer rust in ons leventje .
Nou alleen nog wachten op de rechter i.v.m de auto .
Wij moeten nog een x aantal papieren na sturen i.v.m.
de ziektes van mijn vrouw en de verklaring van de arts en ook nog de dossier van mijn dochtertje
waaruit blijkt dat zij een beperking heeft .
Maar dat gaat goed komen  :)

Sander

Zo ... we zijn nou 2 maanden verder ...
Wat een rust brengt dit met zich mee  ;D
Lekker alle post gesorteerd en wat weg kon weg gegooid en wat niet weg kon naar zolder .
Op zich is t wel goed te doen ...
Vakantiegeld mogen we ook gewoon houden dus ook wel heel fijn .
De auto was nog even spannend want dat duurde maar en duurde maar  :(
Vandaag kwam het verlossende woord ... huh brief en die mag blijven  :)
Volgende maand weet ik ook of ik weer op gesprek mag voor werk  :D
Er was veel interesse in mijn cv dus ben benieuwd ....
Zoek natuurlijk wel verder , wie t eerst komt  ;)

Smile

Hallo Sander  :)   ja  het  brengt idd  rust  en dat  is  toch ook  erg  belangrijk. Fijn dat  jullie  je  vakantiegeld  mogen behouden , n fijne  extra  . De  auto  ja  verschilt  bij iedereen , de een mag  m wel houden  de ander niet, maar daar zijn natuurlijk redenen voor  en het  belang of  je die ook echt wel  nodig  hebt  bijv ivm  werk . Fijn  dat  dit  al  duidelijk is  , ik wens je  veel  succes  met het  vinden van n nieuwe  job.  Komt  goed  , groet, Smile    :)