Het idiote verhaal van ons

Started by ranjameteenrietje, Jul 21, 2015, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

ranjameteenrietje

Wij, gezin van 3 (ik 32 hij 30 en dochter van 4,5) hebben op dit moment een totaal aan schulden van
ik schat (nee, ik weet het dus niet exact op dit moment) â,¬17500,- (Ja, daar staat 17 en een half DUIZEND euro)...

Het idiote is dat ik / wij eigenlijk geen flauw idee hebben hoe we aan deze schuld gekomen zijn. Het is ook overal verdeeld, beetje hier, beetje daar, beetje daar...we hebben gewoon niets betaald en dat komt ons nu allemaal inhalen en in de billen bijten! We kunnen 't namelijk prima betalen!

Ik heb salaris uit loon (Werk full-time) en man is afgekeurd voor 100% en huisvader met een inkomen van het UWV (Wajong uitkering). (met de intentie om in de toekomst, indien mogelijk wel weer te gaan werken!)

Ik heb een overzicht gemaakt van onze inkomsten alleen hebben we alleen een "globaal" idee van de schulden.
Ik heb op dit moment voor een bedrag van â,¬6200,- beslag op mijn loon lopen, dit is bij 5 verschillende eisers..dat gaat natuurlijk een eeuwigheid duren zo. Daarnaast hebben we volgens mij zo'n â,¬8000,- schuld bij de belastingdienst (dit heb ik opgevraagd en zal ik één deze dagen in de post als overzicht ontvangen), een doorlopend krediet op mijn rekening van â,¬2500,-  ...tja..tikt lekker aan zo!
Mijn werkgever is het op het moment ook flink zat...loonbeslag na loonbeslag, 't levert natuurlijk een hoop extra werk op voor hun.

Mijn plan van aanpak:

Optie A: Lening bij de Kredietbank Nederland. Ik weet dat we per maand zo'n 750,- kunnen afbetalen (met het loonbeslag al meegerekend, dus op basis van het netto uitgekeerde bedrag van dit moment)
Ik heb bedacht dat we de lening dat in hooguit 3 jaar terug betalen en op die manier niet bij weet ik 't hoeveel verschillende eisers openstaande bedragen hebben

Optie B: de Sneeuwbal methode gebruiken, het loonbeslag gewoon door laten lopen, dan alle kleine bedragen eerst aflossen, en dan flinke extra bedragen tegen de lopende zaken aangooien. Dit is het meest wenselijk natuurlijk, omdat we het dan helemaal zelf in de hand houden, maar, voor een chaoot (ik dus!) wel minder handig.

Echtgenoot vindt trouwens dat ik het allemaal wel goed doe en laat het budgetverhaal aan mij, (hier ben ik blij mee!) zolang we kunnen eten vindt hij het allemaal prima hoeveel bij moet bezuinigen. Hij heeft zich nooit met de financiën bemoeit en ik wil het nu eerlijk gezegd ook zelf doen.

Dus....alle tips, adviezen, vituele schoppen onder de billen....'t mag allemaal! Vanaf komende vrijdag (betaaldag) gaan we ervoor!  ;D

Ik heb er zelfs zin in!!

ollie bollie

Hi Ranjameteenrietje,

Als ik zo zie wat je aan afloscapaciteit hebt, zou ik gewoon gaan voor nog een andere optie!

Een lening bij de kredietbank kost je ongeveer 10% rente per jaar, dus dat zou ik niet doen. Loonbeslagen kosten ook geld voor de deurwaarders, dat is allemaal weggegooid geld.

Als je met de belastingdienst gaat praten en een betalingsvoorstel doet om die 8000 in 2 jaar terug te betalen, dan gaan ze vast akkoord. Dan zit je op iets van 350 euro per maand.

Wanneer je die andere 6200 (ik neem aan verdeeld over verschillende schuldeisers) ook in 2 jaar af betaalt, kom je op 260 per maand.

Dan blijft er nog 140 euro aflossingscapaciteit over om in te lopen op je persoonlijk krediet.

Al met al kan je dus al in 2 jaar van je schulden af zijn!

Hoofdzaak is nu om je schuldeisers overzichtelijk te krijgen en aan hun een betalingsvoorstel te doen. Wanneer je dat aan hun laat weten middels een betalingsvoorstel, waarin je al je schuldeisers hebt opgenomen, lijkt het mij dat ze allemaal wel akkoord zullen gaan.

Wanneer ze akkoord gaan, ben je ook direct  van die loonbeslagen af. Je baas blij, jullie in 2 jaar schuldenvrij en je schuldeisers in 2 jaar afbetaald.

Succes!

Carpe diem!

ranjameteenrietje

Hai Ollie Bollie,

Bedankt voor je heldere uitleg maar zeg jij nu dat, wanneer ik wederom contact opneem met de schuldeisers en ze een beter voorstel doe dan wat ze nu uit het loonbeslag krijgen dat dat dan stopt?  (mits we de andere regelingen netjes nakomen natuurlijk?) Ik was me er niet van bewust dat dat mogelijk was.

In 2 jaar er van af zijn!? Dat klinkt toch bijzonder prettig! Én, met inzet van de eindejaarsbonus en het vakantiegeld van 2016 kan dat misschien nog wel sneller!

Kunnen we eindelijk gaan sparen en echt leven ivm altijd maar achter de feiten aanlopen!

ollie bollie

Ik denk dat, wanneer je met een helder verhaal op al je schuldeisers af stapt, er zeker mogelijkheden zijn tot het treffen van een betalingsregeling. Met jullie aflossingscapaciteit gaat het zelfs nog sneller dan menig ander in de schuldsanering.

Ikzelf zit met een nog wat grotere restschuld, waarvoor ook loonbeslag gelegd zou kunnen worden. De vraag is of die schuld wel legitiem is, maar tot dat vast staat, heb ik een betalingsregeling lopen en dus loonbeslag weten te voorkomen.

Als ik het goed heb, kost het leggen van loonbeslag ook geld voor de deurwaarder. Die kosten kan je beter gebruiken voor afbetalen. Wanneer je dat je schuldeisers voor houdt, dat bij het opheffen van loonbeslag de schuld nog sneller afbetaald zal zijn, lijkt het me dat ze daar wel mee in kunnen stemmen.

Hoofdzaak is nu om de verschillende schuldeisers en schulden in kaart te brengen. Wanneer je daar een lijst van op stelt, heb je overzicht. Nu dat overzicht naar de verschillende schuldeisers sturen en bijbehorend betalingsplan.

Wanneer schuldeisers zien, dat je een reëel afbetalingsplan hebt, zullen ze eerder geneigd zijn akkoord te gaan. Dan gewoon automatisch elke maand de afbetalingen over laten maken, dan kan je ook niks meer vergeten. Dan zijn de schuldeisers verzekerd van tijdige maandelijkse betalingen en dat ze hun volledige geld terugkrijgen.

In mijn geval heb ik dat ook gedaan, zonder tussenkomst van schuldhulpverlening en dat werkte prima. Ik heb een aantal ordners bij de action gehaald en al mijn papieren gecategoriseerd. Schulden die ik niet in 1 keer kon betalen heb ik afbetalingsregelingen voor getroffen, die ik automatisch af laat boeken.

Wat betreft je eindejaarsbonus en vakantiegeld. Die zou ik apart zetten als buffer voor onvoorziene kosten, zodat je betalingsregelingen niet in het gedrang komen, wanneer bijvoorbeeld je auto of wasmachine kapot gaat. Zo kan je altijd je betalingsverplichtingen nakomen en ben je binnen 2 jaar van je schulden af.

750 euro per maand is 18000 in 2 jaar tijd, dus het lijkt me, dat je die eindejaarsbonus en het vakantiegeld gewoon kan gebruiken als buffer.

Oftewel: don't worry! Je schulden zijn niet onoverkomelijk en binnen 2 jaar kan je al schuldenvrij zijn en zelfs al een leuke buffer hebben.
Carpe diem!

Be

Hoi, goed dat je het aanpakt!! De wil om het te gaan oplossen is al een grote stap in de goede richting. Zorg dat je eerst alle schulden helemaal inzichtelijk hebt. Bij ieder aflosplan dat je maakt: zorg dat je vaste lasten zeker kunnen en SPAAR ook iets - al is het maar een heel klein beetje. Mijn idee zou zijn: hoogste rente eerst aanpakken.
Ik weet niet of men er wel zo happig op zal zijn om "zomaar" een loonbeslag er weer af te halen, het is natuurlijk niet voor niets tot een loonbelag gekomen. Maar het is zeker te proberen. Kijk ook eens goed naar je boodschappengeld, telefoonabonnement, televisie, andere abonnementen etc. Ieder tientje dat je daarin kunt besparen is een tientje meer aflossen, toch alweer 120,- per jaar. Succes!!

ranjameteenrietje

@Be en @Ollie Bollie

De wil is er zeker! We hebben geen extra uitgaven
Geen mobiele abbo's, geen sportschool, budget boodschappen is â,¬85,- p.w., ik heb een auto van de zaak, geen nagels die gedaan moeten worden, geen kappers (dat doe ik allemaal zelf bij mijzelf / dochter en man) dus we besparen echt op alles wat mogelijk is. Vandaar ook dat er zoveel overblijft (nu!) om af te kunnen lossen.

We gaan alles op een rijtje zetten en dan eerst aflossen wat niet in het loonbeslag zit, de eisers in het loonbelag krijgen hun minimale bedrag namelijk per maand gewoon. Als alle korte eindjes afbetaald zijn, ga ik de kleinste schuldeiser betalen uit het loonbeslag, en wat daar dan weer door vrijkomt als dat afbetaald is ga ik de één na kleinste af betalen en zo verder....

Spaar ook iets....tja...dat is wel een dingetje waar daar heb ik nu geen ruimte voor gemaakt in het budget....ik zal daar mijn "extra" inkomsten wellicht voor kunnen gebruiken zoals Ollie Bollie ook al aangaf, de bonus en het vakantiegeld bijvoorbeeld.

chapter

in principe is regeling treffen als ze nu loonbeslag hebben erg lastig. Nu hebben ze zekerheid en dat hebben ze niet als je het zelf doet, in verleden deed je dat ook niet dus waarom nu wel denken ze dan vaak.
Wat je wel kan doen is proberen rente stop te laten zetten en doorgaan met loonbeslag. Met restant na maken van budgetplan zeker als je geen overzicht hebt zou ik daarmee beginnen wat komt erin en wat moet eruit zodat je vaste lasten betaald blijven en geen nieuwe achterstanden ontstaan. dan zi je ook wat er over blijft. Hou ook rekening met eigen risico gemeentebelastingen etc. Vraag op wat de precieze schuld momenteel is moeilijk komen er meer lijken uit kast zeker als er loonbeslag is zijn koten soms als meer als 100% van originele schuld

ollie bollie

Degenen die nu al loonbeslag hebben gelegd, krijgen al geld. Wanneer er meerdere schuldeisers loonbeslag hebben laten leggen, wordt dat geld verdeeld onder hen. Daardoor kan het gebeuren, dat andere schulden niet betaald worden en dat er nog meer schuldeisers over gaan tot loonbeslag. Uiteindelijk zullen die dan ook bij de andere loonbeslagen gevoegd worden en moet hetzelfde bedrag over nog meer schuldeisers verdeeld worden. Alleen komen daar nog meer kosten van de nieuwe loonbeslagen bij, wat weer gaat drukken op de aflossingscapaciteit.

Vandaar dat ik denk, dat met een reëel aflossingsplan voor alle schuldeisers zonder loonbeslagen, het schuldenprobleem eerder is opgelost en een goede kans van slagen heeft. Je kan het natuurlijk altijd proberen en wanneer ze niet akkoord gaan, kan je altijd nog doorgaan met de loonbeslagen.

Misschien kan je, wanneer je alle schuldeisers en schulden op een rijtje hebt, iedereen een brief sturen waarin je openheid van zaken geeft en een voorstel doet. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Voorbeeld:

Geachte (schuldeiser),

Momenteel ben ik bezig om mijn financiële situatie onder controle te krijgen. Samen met anderen bent u daar ook onderdeel van.

Het gaat om de volgende schulden:

Schuldeiser A      -     xxx bedrag     loonbeslag
Schuldeiser B      -     xxx bedrag     loonbeslag
Schuldeiser C      -     xxx bedrag     loonbeslag
Schuldeiser D      -     xxx bedrag    nog geen loonbeslag
Schuldeiser E      -     xxx bedrag    nog geen loonbeslag
Schuldeiser F       -     xxx bedrag   nog geen loonbeslag
Schuldeiser G       -     xxx bedrag   nog geen loonbeslag

Totaal:  18000 euro

Mijn doel is om binnen 2 jaar iedereen betaald te hebben. Mijn aflossingscapaciteit is 750 euro per maand en zal evenredig verdeeld worden over alle schuldeisers.

Dat gebeurt nu ook al, alleen drukken de kosten van de loonbeslagen en de incassokosten van degenen die nog geen loonbeslag hebben gelegd op de aflossingscapaciteit. Dat heeft als resultaat, dat het voor iedereen langer duurt voor ze hun geld terug hebben.

Het is daarom dat ik u wil verzoeken het loonbeslag op te heffen en akkoord te gaan met mijn betalingsplan. Ik zal alle bedragen automatisch elke maand overmaken naar iedereen, zodat iedereen binnen 2 jaar is afbetaald. Bij het niet nakomen van mijn betalingsplan, kunt u immers alsnog overgaan tot loonbeslag. Al zal ik er alles aan doen, om de betalingsregeling na te komen.

Hopende op een positieve reactie verblijf ik,

(naam)

Misschien gaat niet iedereen akkoord, maar kan je de weigeraars betalen van je eindejaarsbonus of vakantiegeld. Wanneer het wel lukt, heb je een hoop bespaard op kosten voor loonbeslag en incassokosten. Hoofdzaak is echter om ALLE schuldeisers en schulden op een rijtje te hebben, zodat je niet voor onvoorziene nieuwe schulden komt te staan, die je plan in de war brengen.

Succes!
Carpe diem!

ranjameteenrietje

Ah Thanks @Ollie Bollie! Dat helpt echt!

Ondertussen wordt het stukje bij beetje steeds duidelijker welke schulden er zijn en waar die liggen.
Het budget is gemaakt en zal ook worden nageleefd!

Ik zal jullie op de hoogte houden!

An0niempje

Hoi,
Ik lees hier van pogingen om het lonbeslag er vanaf te proberen te krijgen. Altijd fijn als dat lukt natuurlijk, alleen de extra kosten voor het loonbeslag, die zijn toch al berekend? En ik vraag me af of je die terug krijgt. Denk het eigenlijk niet. Die kosten zijn al gemaakt door het incassobureau. Maar goed, ik kan het mis hebben...
Ben eigenlijk wel even benieuwd, hoe dat zit.
Ik heb wel een keer loonbeslag gehad, maar die papieren zijn naar bewindvoerder gegaan en heb ik nooit teruggehad....

ollie bollie

Ik bedoel ook de toekomstige loonbeslagen van rekeningen waarvoor nog geen loonbeslag is gelegd. Wanneer het lukt om het huidige loonbeslag er af te krijgen, kan je het geld waar nu beslag op ligt, verdelen over alle schuldeisers. Daardoor ontloop je nieuwe loonbeslagen, die dus nog wel geld gaan kosten.
Carpe diem!

An0niempje

Ik snap hem.... ;)
Mijn hersentjes zijn blijkbaar nog een beetje traag ;)