Wsnp kan mislukken, help!

Started by cp2014, Jul 16, 2015, 11:40 AM

Previous topic - Next topic

cp2014

Kreeg net van onze contactpersoon te horen dat de belastingdienst niet akkoord zal gaan met het minnelijke. Ze zijn ook een grote schuldeiser. Wij zijn dupe geworden van fraude door een gastouderbureau. En natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk, maar 7 jaar geleden hebben we ze vertrouwd, met als gevolg dat achteraf bleek dat we geen recht hadden op toeslagen(inmiddels was gastouder dus al betaald.). Lange weg begaan met advocaat etc. Heeft niets geholpen. Bd heeft ook een bedrag gestort op rek.nr. van het g.o.b. terwijl ze 2 mnd terug de deuren al hadden gesloten. Waar is dat geld gebleven? Joost mag het weten. Ik heb niet kunnen rechttrekken.
Vanwege dit, omdat de belastingdienst ons ziet als fraudeur en niet als gedupeerde, kan dus wsnp mislukken.
Maar wat moeten we dan, als het mislukt? Ik trek het echt niet meer als we dan weer bij begin afaan staan. Ik kan gewoon niet meer, ben helemaal op.
Bij wie is het ook mislukt? En wat heb je toen gedaan?

Meelezertje

Als ik iets verkeerds zeg, moeten anderen het maar corrigeren

Kan mislukken, maar hoeft niet. Zoals ik begrijp is minnelijk dan niet mogelijk. In de WSNP wordt iemand ook niet toegelaten als hij niet ter goede trouw is, maar daar wordt maar vijf jaar teruggekeken. Wanneer speelde deze kwestie?

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

burningspirit

Je bedoelt waarschijnlijk dat, door deze kwestie, misschien de WSNP niet wordt toegekend.
Wij zitten in dezelfde fase: verzoek WSNP in voorbereiding. Ook wij hebben een flinke schuld bij de BD. Anders samengesteld, dan die bij jullie natuurlijk.

Zoals ik het begrijp:  kinderopvangtoeslag hebben jullie (deels?) ten onrechte gekregen. Gastouderbureau heeft ten onrechte achteraf nog geld gekregen. Dit kon je niet terughalen. Maar je hebt waarschijnlijk wel een hele papierwinkel nog van deze geschiedenis?
Zoals het mij is uitgelegd nu kijkt een rechter bij verzoek WSNP met name naar oorzaak en datum van ontstaan van de schuld. Vervolgens is ook heel belangrijk om te laten zien wat je hebt gedaan om de problemen op te lossen. Je zult dan een goed en sluitend verhaal moeten hebben naar de rechter toe. Als je kunt aantonen dat je te goeder trouw hebt gehandeld en er alles aan hebt gedaan de boel recht te trekken, is er een redelijke kans dat de rechter WSNP toch toekent.

Probeer in elk geval moed te vatten om je verhaal voor jezelf op papier te zetten. Probeer tevoren met de contactpersoon e.e.a. door te spreken. Of spreek met iemand die je een paar stappen achteruit laat zetten en je probleem wat nuchterder laat bekijken. Ik herken het paniekerige gevoel dat je hebt, maar vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als dattie wordt opgediend. Adem in, adem uit.

De BD is dus nu niet akkoord gegaan met het minnelijk aanbod. Dat betekent niet dat de rechter geen WSNP kan opleggen. Vraagje: is de reden van weigering van minnelijk door de BD bekend bij jou? Als je de reden kent, kun je daarop je 'verdediging' tijdens de zitting baseren.
Als de WSNP onverhoopt niet wordt toegekend, heb je daarna 8 dagen om bezwaar te maken. Dus ik wil eigenlijk zeggen: het schip is nog niet gezonken. Probeer je te herpakken en de WSNP zitting zo goed als mogelijk voor te bereiden. Bij niet toekennen WSNP maak je nog een kans in de bezwaarprocedure. Cp2014, blijf kalm en hou vol! Sterkte en liefs van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje

Ik begrijp precies hoe je je voelt cp, ook ik ben slachtoffer geworden van fraude. Maar dan PGB-fraude. Hier loopt (gelukkig) nog een onderzoek door inspectie SZW en ik wacht nog op uitsluitsel van officier van justitie, of ze verder gaan met mijn aangifte.
Maar kortom, er bestaan nog kansen dat ik uiteindelijk (waarschijnlijk gaat daar nog een lange tijd overheen), dat ik in het gelijkgesteld wordt.
Zolang dit onderzoek duurt is de zaak opgegeschort, echter ik zou me geen raad weten, als ik uiteindelijk toch toch de schuld zelf moet betalen.
Net als bij jou, is ook bij mij bij de schuldeiser er van op de hoogte, dat het om fraude gaat.
Inderdaad hoe gaan ze daar mee om bij aanvraag WSNP, erkennen ze dat jij en ik niets met de fraude te maken hebben, of zien ze ons dan als ter kwade trouw?
Dat is dus 1 van de redenen, dat ik WSNP wil voorkomen...

Ik neem aan, dat je aangifte hebt gedaan bij de politie? Zo niet, doe dat dan alsnog. Na aangifte kan je ook contact opnemen met slachtofferhulp nederland. Zij kunnen je mogelijk ondersteunen. Ik heb nu ook een contactpersoon bij slachtofferhulp. Toch wel een fijn gevoel, ook kunnen ze juridisch pas wat doen als het juridisch gaat lopen, ik heb wel al wat advies kunnen vragen en je kunt je verhaal kwijt.

Heeft je advocaat ook een zaak aangespannen? Zo niet, misschien kun je kijken, of dit alsnog mogelijk is? Ik neem aan, dat je een advocaat op toevoeging had via juridisch loket.

Het zou toch niet eerlijk zijn, dan jij moet betalen, voor de fraude van iemand anders!
Kop op, vecht door, tot je weer schuldenvrij bent. Hoe zwaar het soms ook is...

An0niempje

Zie derde link: is al van een paar jaar geleden, maar misschien heb je er nog wat aan...

https://www.google.nl/#q=slachtoffer+toeslagfraude

burningspirit

Denk dat dit een heel ander verhaal is!
CP2014 is al met advocaat in de weer geweest. Kinderopvang is afgenomen en betaald. Alleen de toeslag bleek onterecht te zijn uitgekeerd. Dit had CP2014 destijds zelf moeten onderzoeken maar heeft vertrouwd op anderen, die vertelden dat toeslag zou worden toegekend. Dus CP2014 heeft nu gewoon te dealen met de gevolgen van terugvordering kinderopvangtoeslag.
Klopt dit CP 2014?

cp2014

Quote from: Meelezertje on Jul 16, 2015, 12:01 PM
Als ik iets verkeerds zeg, moeten anderen het maar corrigeren

Kan mislukken, maar hoeft niet. Zoals ik begrijp is minnelijk dan niet mogelijk. In de WSNP wordt iemand ook niet toegelaten als hij niet ter goede trouw is, maar daar wordt maar vijf jaar teruggekeken. Wanneer speelde deze kwestie?

2008.

cp2014

Quote from: burningspirit on Jul 16, 2015, 01:15 PM
Je bedoelt waarschijnlijk dat, door deze kwestie, misschien de WSNP niet wordt toegekend.
Wij zitten in dezelfde fase: verzoek WSNP in voorbereiding. Ook wij hebben een flinke schuld bij de BD. Anders samengesteld, dan die bij jullie natuurlijk.

Zoals ik het begrijp:  kinderopvangtoeslag hebben jullie (deels?) ten onrechte gekregen. Gastouderbureau heeft ten onrechte achteraf nog geld gekregen. Dit kon je niet terughalen. Maar je hebt waarschijnlijk wel een hele papierwinkel nog van deze geschiedenis?
Zoals het mij is uitgelegd nu kijkt een rechter bij verzoek WSNP met name naar oorzaak en datum van ontstaan van de schuld. Vervolgens is ook heel belangrijk om te laten zien wat je hebt gedaan om de problemen op te lossen. Je zult dan een goed en sluitend verhaal moeten hebben naar de rechter toe. Als je kunt aantonen dat je te goeder trouw hebt gehandeld en er alles aan hebt gedaan de boel recht te trekken, is er een redelijke kans dat de rechter WSNP toch toekent.

Probeer in elk geval moed te vatten om je verhaal voor jezelf op papier te zetten. Probeer tevoren met de contactpersoon e.e.a. door te spreken. Of spreek met iemand die je een paar stappen achteruit laat zetten en je probleem wat nuchterder laat bekijken. Ik herken het paniekerige gevoel dat je hebt, maar vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als dattie wordt opgediend. Adem in, adem uit.

De BD is dus nu niet akkoord gegaan met het minnelijk aanbod. Dat betekent niet dat de rechter geen WSNP kan opleggen. Vraagje: is de reden van weigering van minnelijk door de BD bekend bij jou? Als je de reden kent, kun je daarop je 'verdediging' tijdens de zitting baseren.
Als de WSNP onverhoopt niet wordt toegekend, heb je daarna 8 dagen om bezwaar te maken. Dus ik wil eigenlijk zeggen: het schip is nog niet gezonken. Probeer je te herpakken en de WSNP zitting zo goed als mogelijk voor te bereiden. Bij niet toekennen WSNP maak je nog een kans in de bezwaarprocedure. Cp2014, blijf kalm en hou vol! Sterkte en liefs van mij.

Nou dit lucht wel op. De Bd vindt dat wij hadden moeten weten dat he tgob niet deugde. In ieder geval we hebben het onterecht ontvangen. Dat hadden ze aan de contactpersoon doorgegeven. Ik heb een heel dik dossier over de toeslagen. Talloze brieven, waar vaak geen reactie op is gekomen.

cp2014

Quote from: An0niempje on Jul 16, 2015, 01:16 PM
Ik begrijp precies hoe je je voelt cp, ook ik ben slachtoffer geworden van fraude. Maar dan PGB-fraude. Hier loopt (gelukkig) nog een onderzoek door inspectie SZW en ik wacht nog op uitsluitsel van officier van justitie, of ze verder gaan met mijn aangifte.
Maar kortom, er bestaan nog kansen dat ik uiteindelijk (waarschijnlijk gaat daar nog een lange tijd overheen), dat ik in het gelijkgesteld wordt.
Zolang dit onderzoek duurt is de zaak opgegeschort, echter ik zou me geen raad weten, als ik uiteindelijk toch toch de schuld zelf moet betalen.
Net als bij jou, is ook bij mij bij de schuldeiser er van op de hoogte, dat het om fraude gaat.
Inderdaad hoe gaan ze daar mee om bij aanvraag WSNP, erkennen ze dat jij en ik niets met de fraude te maken hebben, of zien ze ons dan als ter kwade trouw?
Dat is dus 1 van de redenen, dat ik WSNP wil voorkomen...

Ik neem aan, dat je aangifte hebt gedaan bij de politie? Zo niet, doe dat dan alsnog. Na aangifte kan je ook contact opnemen met slachtofferhulp nederland. Zij kunnen je mogelijk ondersteunen. Ik heb nu ook een contactpersoon bij slachtofferhulp. Toch wel een fijn gevoel, ook kunnen ze juridisch pas wat doen als het juridisch gaat lopen, ik heb wel al wat advies kunnen vragen en je kunt je verhaal kwijt.

Heeft je advocaat ook een zaak aangespannen? Zo niet, misschien kun je kijken, of dit alsnog mogelijk is? Ik neem aan, dat je een advocaat op toevoeging had via juridisch loket.

Het zou toch niet eerlijk zijn, dan jij moet betalen, voor de fraude van iemand anders!
Kop op, vecht door, tot je weer schuldenvrij bent. Hoe zwaar het soms ook is...

Die eigenaar is inmiddels al veroordeeld voor fraude(misschien al weer vrij). Advocaat heeft toen geen aangifte gedaan of geadviseerd. Zaak is dood gelopen 3 jaar terug.

Meelezertje

Die eigenaar is inmiddels al veroordeeld voor fraude
[/quote]

Het lijkt dat dat zeker in je voordeel spreekt ten aanzien van wsnp. En zeker als je kunt aantonen dat je altijd het gbo betaald hebt.

Ook dat het dateert van 2008 lijkt me in je voordeel te zijn.

Sterkte en hou je hoofd erbij. Je moet nu even veel ballen in de lucht houden.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Quote from: burningspirit on Jul 16, 2015, 02:38 PM
Denk dat dit een heel ander verhaal is!
CP2014 is al met advocaat in de weer geweest. Kinderopvang is afgenomen en betaald. Alleen de toeslag bleek onterecht te zijn uitgekeerd. Dit had CP2014 destijds zelf moeten onderzoeken maar heeft vertrouwd op anderen, die vertelden dat toeslag zou worden toegekend. Dus CP2014 heeft nu gewoon te dealen met de gevolgen van terugvordering kinderopvangtoeslag.
Klopt dit CP 2014?

Ieder verhaal is een eigen verhaal, maar ik denk dat er zeker wel parallellen zijn.  In ieder geval het nare gevoel dat hoort bij fraudeslachtoffer zijn...

Apart dat je advocaat toen niet heeft aangeraden om aangifte te doen.  Maar goed, als er echt niet meer aan te doen is, zul je inderdaad met de gevolgen moeten dealen... Al las ik wel in de link, die je stuurde dat het vanuit de politiek de bedoeling was, dat gedupeerde niet voor de kosten op zouden moeten draaien. Dus dat klopt dan weer niet met jouw verhaal.  Ja, sorry,  ik zit voor mezelf nog steeds in de vechtmodus om niet zelf de PGB-schuld te hoeven terug betalen, dus als ik dan een ander verhaal lees over fraude, dan draaien de raderen gelijk, om te bekijken of er niet ook in het andere verhaal nog mogelijkheden zijn op kwijtschelding aan te vragen. (of ze kwijtschelden is dan natuurlijk nog we afwachten).
Maar goed, ik begrijp dus, dat je alles al geprobeerd hebt. Jammer...

burningspirit

Wat ik vermoed is dat er met toeslagschuld een beetje anders wordt omgegaan dan met PGB schuld. Ook dat in de zorg/zorgverzekering en PGB sfeer anders wordt gekeken dan puur door de BD bij belasting en toeslagen. Maar ik heb er geen ervaring mee. Heb alleen een beetje ervaring met minnelijk traject, belastingdienst, toeslagen en met ordinaire oplichting. Niet met PGB en ook niet met fraude in die zin. Dus ja, met ons allen weten we meer dan eentje alleen niet waar?

In elk geval CP2014, houdt het hoofd koel. Probeer een beetje afstand te nemen voor de zo noodzakelijke helikopterview. En probeer je in te leven in de rechter die jullie gaat beoordelen. Dat kan alleen door informeren. Maar blijft moeilijk. Honderd procent voorspelbaar is het nooit. Maar als je je verhaal goed kunt verwoorden en verduidelijken/verdedigen, heb je al heel wat gewonnen kwa kans op wsnp.

Zet em op!

cp2014

Wie weet of je huis verkocht gaat worden? Over een paar weken is het dan zover, we komen voor de rechter. Echter er is op aanvraag van de hypotheek verstrekker al een makelaar geweest. Ze willen het huis verkopen. Ik heb echt lage maandlasten, maar wel in het verleden een betalingsachterstand opgedaan. Moet mijn huis nu verkocht worden, en moeten we nu gaan huren voor een hoger bedrag?
Wie heeft hier antwoord op?

burningspirit

Jeetje cp2014...... het lijkt me wel duidelijk dat het huis verkocht gaat worden en dat jij dan eventueel met de gevolgen wordt opgezadeld bijvoorbeeld een restschuld. En ja, dan moet je iets huren.
Of zie ik dat nou helemaal verkeerd? Ik hoop dat wel, gezien je lage maandlasten, maar ik weet het niet.
Wie hier weet dit wel?

Ga je naar de rechter wegens WSNP verzoek?

chapter

vaak wordt jhuis dan wel verkocht zeker als je al tegen veilen aanzit. Zou natuurlijk beetje raar zijn de achterstand in wsnp, in wsnp wel aflossen en erna met huis zitten met mogeijk overwaarde.
Bwv zou bij toelating dat eerst gaan uitzoeken, is er overwaarde, taxatie laten doen en bij eventueel behouden moet ook rc toestemming geven maar de apotheker gaat waarschijnlijk daar niet mee akkoord. Je zult ook moeten kunnen aantonen waarom je de lasten die zo laag zijn niet kan betalen en nu in wsnp wel. het is ook niet zo dat als je erin blijft wonen je erna gratis woont omdat hele hypotheek meegenomen wordt. Kan ook wel eens voorkomen dat je er wel mag blijven wonen maar dat zal alleen zo zijn als je huis niet onder water staat. Zou ook voor jezelf afvragen of verstandig is schade aan dak bv zul je van je vtlb moeten voldoen. Een eventuele restschuld gaat wel mee in wsnp.