Een tijd geleden heb ik wat gepost onder een andere naam, ik kon mij de inloggegevens niet meer herinneren, vandaar nu onder een andere naam (helaas anoniem, uit angst voor herkenning en de daarbij behorende schaamte).
Nu nog samenwonend, maar druk op zoek naar een huisje voor mijzelf (helaas). Enige positieve aan het verhaal is dat ik door weer zelfstandig te moeten gaan wonen, ik eindelijk recht heb op schuldhulp als zelfstandig ondernemer, omdat ik dan op bijstandsniveau terecht kom.
1,5 jaar geleden afspraken gemaakt met alle schuldeisers. Grootste schuldeiser een afkoopsom gekregen die ik middels 1 groot bedrag en 12 termijn bedragen mocht voldoen. Daarmee bijna klaar nu, echter is er aan hun zijde een fout in geslopen en blijkt een aanslagjaar niet te zijn meegenomen, gevolg....sorry mevrouw u zult opnieuw een afkoopsom krijgen van ons. Moet u wel nu even 2014 aangeven (helaas heb ik daar het geld niet voor qua accountantskosten, aangezien ik die op het budgetjaar 2016 had staan...). Gevolg....alles ligt weer op zijn gat.
Als ik door moet betalen, krijg ik eind dit jaar de overige schuldeisers weer over mij heen omdat ik had beloofd vanaf dan weer aandacht aan hun openstaande bedragen te kunnen gaan geven.
Kortom, alles komt weer samen en ik ben het goed zat! Komende maanden op zoek naar een woning, toeslagen aanvragen waar ik dan weer recht op heb, die waarschijnlijk dan meteen als aflossing ingehouden zullen worden.
Na dit verhaal, mijn eerste vraag, ik ben alles in mijn hoofd aan het inventariseren en alle beren op de weg een hand aan het geven....
Als ik de huur moet gaan betalen zonder toeslagen, dan gaat de helft van mijn omzet rechtstreeks op aan vaste lasten. Betekent dat ik de overige afspraken qua aflossen schulden, niet meer kan voldoen. Hierdoor zullen incassobureaus ingeschakeld worden, deurwaarders wakker geschud (zijn er nog niet hoor, maar ik ga van het ergste uit). Aangezien ik zelfstandig ondernemer ben, kunnen ze geen loonbeslag leggen, wel bankbeslag.
Hoe werkt dit met een VTLB, houdt men daar automatisch rekening mee? Ik krijg wekelijks mijn pinbetalingen uitbetaald, wordt dit dan meteen weer overgestort naar de schuldeisers? Wellicht is het dan verstandiger om alle klanten contact te laten betalen en de huur en overige vaste lasten middels het GWK te betalen om zo mijn woonplek veilig te stellen? en dan de rest van de omzet te storen op de bankrekening....?
Dit is een eerste vraag in een lijst van velen, maar als iemand hier vast antwoord op weet, ben ik daar heel blij mee. Super dat er hier zoveel mensen zijn die kennis van zaken en bereidwillig te helpen, dank jullie wel alvast!
Gr.
Anoniem99