Vrije sector versus Sociale huurwoning tijdens minnelijk traject / WSNP

Started by Anoniem99, Jul 14, 2015, 10:05 PM

Previous topic - Next topic

Anoniem99

Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte (lees: beschikbare) woning om ook klanten aan huis te kunnen ontvangen, vraag ik mij af: als je in de schuldhulpverlening of WSNP terecht komt, moet je dan verplicht verhuizen?

Anoniem99

Ter verduidelijking misschien handig....ik bedoel natuurlijk: als je vrije sector huurt, word je dan verplicht om te verhuizen om goedkoper te wonen?

burningspirit

Wat ik er van weet is dat men je kan dwingen om te verhuizen als het werkelijk iets oplevert. In ons geval werd ons aangeraden te blijven waar we zijn omdat de verhouding tussen kosten van een verhuizing en wat het ons oplevert aan besparing, nogal mank ging. Ze zullen daar altijd naar kijken: of het iets oplevert aan besparing.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Anoniem99

Dank je wel burningspirit, voor je antwoord. Dan is het gewoon niet verstandig om vrije sector te huren, denk dat het altijd wel wat oplevert als je huurtoeslag krijgt natuurlijk.

burningspirit

Huurtoeslag is grof gezegd afhankelijk van twee dingen: de hoogte van de huur en de hoogte van je inkomen. Als je een inkomen hebt waardoor je toch geen huurtoeslag krijgt maakt het veel minder uit. Maar als je in een schuldtraject zit is/wordt je inkomen meestal beneden de toeslaggrens en zul je inderdaad voordeel hebben als je in een sociale huurwoning woont.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

in veel gevallen kijken ze ook naar voorloop traject als je dan 1 maand ervoor verhuisd van sociaal naar vrije sector is dat dubieus te noemen en kijk ook na je traject. Ik zit bv nu op 565 als ik verhuis wordt et vrije sector en zit ik minimaal op zo n 720.
Klanten kun je ook ontvangen op bv een slaapkamer o woonkamer. Ligt ook beetje aan wat voor werk zzp wordt in wsnp vaak erg moeilijk over gedaan zelfstandige ook