Vraagje budgetbeheer of budgetbegeleiding

Started by Appelsientje, Jul 12, 2015, 07:08 PM

Previous topic - Next topic

Appelsientje

Hallo iedereen,
Ik ga hieronder kort mijn verhaal doen dan zal je mijn vraag beter begrijpen.
Ik ben in de schulden gekomen door mijn ex en natuurlijk ook door mijzelf ik had beter moeten opletten. Toen we samenwoonden werkte mijn ex amper en was dus veel thuis hij verborg de binnenkomende facturen waardoor er plots deurwaarders voor de deur stonden en dagvaardingen kwamen. Ik heb dan een punt gezet achter de relatie en ben in budgetbeheer gegaan. Ik ben gestart met 9000 schulden ongeveer. Nu bijna een jaar later zit ik nog met 2280 euro schulden en eind deze maand ga ik onder de 2000 gaan. Ik voel mij klaar om zelf terug mijn financiën terug in handen te nemen daar ik toch telkens alles moet opschrijven wat de budgetbeheerster die maand moet betalen. Ik zit echter wel nog met 2 schuldeisers waar nog geen afbetalingsplan voor is. Ik vroeg mij af of iemand mij kan uitleggen wat er voor mij verandert als ik van budgetbeheer naar budgetbegeleiding overga. blijven de bestaande afbetalingsplannen doorlopen of kunnen de schuldeisers nu terug eisen om het gehele bedrag in een keer te betalen? Ik wil wel in budgetbegeleiding blijven tot alle schulden zijn afbetaald en ik een spaarpotje heb maar hoe groot zou dit spaarpotje moeten zijn denken jullie?
Zoals je ziet zit ik met veel vragen

Meelezertje

Ik weet niet of aflossingsplannen gewoon doorlopen als je verandert naar budgetbegeleiding.  Op zich denk ik dat het voor de eisers toch niet uitmaakt wie het overmaakt, jijzelf of de beheerster. In eigen beheer zul je zelf alle dingen goed moeten plannen en bijhouden. Wat er verder verandert weet ik niet zo.

Maar ik wil even zeggen dat het geweldig is dat je in een jaar van 9000 naar 2000 bent gegaan.
En goed dat je een spaarpot wil aanleggen. Wij hebben een spaarrekening, maar daarnaast ook een rekening waar elke maand groter of kleiner bedrag heen gaat voor reserveringsuitgaven, zo noem ik het maar even. Je kunt met behulp van programma van het Nibud een jaarbegroting in excel maken. Bij elke maand vul je de vaste lasten in die je in die maand hebt ( Ik laat de maand lopen vanaf het moment dat het grootste bedrag gestort is aan inkomen - 24e )Vaste lasten zijn bijv huur, energie, zorgverzekering, tv, internet, bellen, andere verzekeringen, gemeentelijke heffingen , auto belasting, eigen risico zorgverzekering) Dan vul ik  mijn huishoudgeld in (boodschappen, - voor 4 of 5 keer die maand en benzinegeld) Dan zie je dat het per maand wisselend is wat het totaalbedrag aan uitgaven is.
Dan heb je de 'reserveringsuitgaven' zoals kleding, huis/ tuin, vakantie/ recreatie/ uitgaan, soms onderhoud auto, onderhoud fiets, en cadeautjes. Deze posten vul ik ook op de begroting in. Ik bedenk daarbij wel van te voren hoeveel per jaar ik hier voor nodig heb, maar de ene maand vul ik meer in dan de andere maand. Want ik wil per maand in totaal nooit uitkomen boven wat er binnenkomt. Het bedrag van de reserveringsuitgaven tel ik per maand bij elkaar en stort ik op een aparte betaalrekening. En zo grijp ik dan niet mis als er een bruiloft voorbijkomt. Of de matras vervangen moet worden. Of je echt kleding nodig hebt. Of  de auto zijn jaarlijks onderhoud nodig heeft. Of als de vakantie aankomt. Uitgaven wel telkens noteren natuurlijk.
Het duurt een poosje voor alles loopt en de aanvullingen gelijke pas houden met de uitgaven van deze rekening.
Daarnaast zou ik aanraden een bedrag in te plannen als vast spaarbedrag op de rekening waar je niet aankomt dan ik geval van echte nood. Het nibud heeft daar ook richtlijnen voor, maar die zijn vrij hoog, vind ik.
Als je vrij bent met wel of niet begeleiding te nemen; dan zou je begeleiding kunnen houden tot het allemaal loopt en je voor jezelf het vertrouwen hebt dat je het in de hand hebt. Dat moment zal voor iedereen anders liggen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Appelsientje

Vandaag naar mijn begeleidster geweest der is afgesproken dat ik begin september over ga van budgetbeheer overga naar budgetbegeleiding. Een grote stap die nu al zorgt voor stress een van de schuldeisers die ik nog niet was beginnen afbetalen en waarbij ik uitstel had gekregen tot september wil nu plots niet meer wachten dus ja dit wordt puzzelen dus weg euforie dat ik eindelijk zelf mijn betalingen in handen ging krijgen.

Verder wil ik meelezertje bedanken voor de steun Nibud is handig ik wist niet dat dit bestond. Bedankt

Meelezertje

Ha Appelsientje
En toch heb ik er alle vertrouwen in dat je het gaat redden;  je bent nu al zover gekomen. Je had ook kunnen  denken van: ik kan er niks aan doen van die schulden, dus laat  de boel maar gaan. Nee je hebt voorbeeldig de verantwoordelijk gedragen. Je had dan ook nog wel niet zelf de betalingen in handen, maar je maakte wel een lijstje wat je inleverde bij de budgetbeheerster. Niet de moed verliezen en er vol voor gaan. Trouwens profiteer nu nog even van de expertise van je budgetbeheerster. En hou contact met je eisers. Leg gewoon zakelijk uit dat je graag wilt betalen, maar dat je nu niet zoveel kunt missen. Misschien gaat hij akkoord als je met een kleiner bedrag alvast begint en dan in september wat meer bijvoorbeeld.  Ga gewoon heel krap leven en alles wat niet strikt noodzakelijk is: niet doen.  En rekenen, rekenen. Los veel schulden af, maar zorg ook voor een klein buffertje, al is het maar 10 euro per week. De ideale situatie die het Nibud voor staat komt wel  weer als je uit de schulden bent. Sterkte meid en een schouderklop. :-*
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45