Bankbeslag

Started by Anoniem99, Jul 08, 2015, 08:42 AM

Previous topic - Next topic

Anoniem99

Een tijd geleden heb ik wat gepost onder een andere naam, ik kon mij de inloggegevens niet meer herinneren, vandaar nu onder een andere naam (helaas anoniem, uit angst voor herkenning en de daarbij behorende schaamte).

Nu nog samenwonend, maar druk op zoek naar een huisje voor mijzelf (helaas). Enige positieve aan het verhaal is dat ik door weer zelfstandig te moeten gaan wonen, ik eindelijk recht heb op schuldhulp als zelfstandig ondernemer, omdat ik dan op bijstandsniveau terecht kom.

1,5 jaar geleden afspraken gemaakt met alle schuldeisers. Grootste schuldeiser een afkoopsom gekregen die ik middels 1 groot bedrag en 12 termijn bedragen mocht voldoen. Daarmee bijna klaar nu, echter is er aan hun zijde een fout in geslopen en blijkt een aanslagjaar niet te zijn meegenomen, gevolg....sorry mevrouw u zult opnieuw een afkoopsom krijgen van ons. Moet u wel nu even 2014 aangeven (helaas heb ik daar het geld niet voor qua accountantskosten, aangezien ik die op het budgetjaar 2016 had staan...). Gevolg....alles ligt weer op zijn gat.
Als ik door moet betalen, krijg ik eind dit jaar de overige schuldeisers weer over mij heen omdat ik had beloofd vanaf dan weer aandacht aan hun openstaande bedragen te kunnen gaan geven.

Kortom, alles komt weer samen en ik ben het goed zat! Komende maanden op zoek naar een woning, toeslagen aanvragen waar ik dan weer recht op heb, die waarschijnlijk dan meteen als aflossing ingehouden zullen worden.

Na dit verhaal, mijn eerste vraag, ik ben alles in mijn hoofd aan het inventariseren en alle beren op de weg een hand aan het geven....

Als ik de huur moet gaan betalen zonder toeslagen, dan gaat de helft van mijn omzet rechtstreeks op aan vaste lasten. Betekent dat ik de overige afspraken qua aflossen schulden, niet meer kan voldoen. Hierdoor zullen incassobureaus ingeschakeld worden, deurwaarders wakker geschud (zijn er nog niet hoor, maar ik ga van het ergste uit). Aangezien ik zelfstandig ondernemer ben, kunnen ze geen loonbeslag leggen, wel bankbeslag.

Hoe werkt dit met een VTLB, houdt men daar automatisch rekening mee? Ik krijg wekelijks mijn pinbetalingen uitbetaald, wordt dit dan meteen weer overgestort naar de schuldeisers? Wellicht is het dan verstandiger om alle klanten contact te laten betalen en de huur en overige vaste lasten middels het GWK te betalen om zo mijn woonplek veilig te stellen? en dan de rest van de omzet te storen op de bankrekening....?

Dit is een eerste vraag in een lijst van velen, maar als iemand hier vast antwoord op weet, ben ik daar heel blij mee. Super dat er hier zoveel mensen zijn die kennis van zaken en bereidwillig te helpen, dank jullie wel alvast!

Gr.

Anoniem99

sacredfour

Anoniem99 schreef:
Quotenu, echter is er aan hun zijde een fout in geslopen en blijkt een aanslagjaar niet te zijn meegenomen, gevolg....sorry mevrouw u zult opnieuw een afkoopsom krijgen van ons.

Misschien is hiervoor wel een oplossing te vinden. Alles hangt af van de afspraken die zijn gemaakt.
Gaat het bv over de “nog openstaande schulden”dan kunnen ze hier niet meer op terug komen.  Zijn de schulden gespecificeerd dan wordt het moeilijker. Misschien is er ook wel sprake van verjaring.

Beslag op je bankrekening valt niet te voorkomen. Laat je klanten zoveel mogelijk contant betalen.
De bankrekening die bij de beslaglegger bekent zal zijn is meestal de zakenrekening. Open bij een andere bank ook nog een andere rekening. Het is onwaarschijnlijk dat ze hier achter komen. Je moet deze natuurlijk niet aan je klanten geven.
Probeer wel bankbeslag te voorkomen, omdat dit ook weer extra geld kost. Laat je schuldeisers weten hoeveel inkomen je hebt boven de beslagvrije voet en dat beslag op je bankrekening je onder de beslagvrije voet doet vallen. Ze moeten hier rekening mee houden!!

Het is heel goed mogelijk om nieuwe afspraken met de andere schuldeisers te maken. Is er minder geld beschikbaar dan zullen deze ook met minder moeten doen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

Ha anoniem

Lees uit je bericht dat het je eerder weldegelijk gelukt is een regeling te treffen met de belastingdienst en daar word ik blij van.
Je moest glimlachen om mijn actie eens even de BD aan te spreken op hun deel in de KOP

Wellicht maakt dat toch je houding sterker naar je schulden toe, ook nu je beren op de weg zelfs handjes wil geven :).. blijf voorzichtig !

Maar goed ik denk dat je gewoon je toeslagen krijgt, en de BD gaat dat niet gelijk verreken met de lopende regeling wel is het slim toch die jaar stukken bij hen te krijgen.
Zorg toeslag kan wel ingehouden worden als je achterstanden hebt met je verzekering.

En beslag op je bank rekening dat zal er niet snel van komen je schrijft dat de overige schuldeisers nog geen gerechtsdeurwaarders zijn en al helemaal niets over dat die met een uitspraak van een rechter hiervoor hebben, mocht dit allemaal wel zo zijn dan is een bank beslag mogelijk voor een paar dagen, en word het op dat moment kleine te goed er af gehaald.

Je bent dus een heel eind gekomen, en nog even door zetten met de belastingdienst, je schulden zijn bijna alle ter goeder trouw geworden,  je gaat zelfstandig wonen komt daarmee ook dichter bij een schuld regeling voor de overige,  waar je mee in overleg blijft.   

Anoniem99

Sacredfour,
Dank je wel voor je reactie. Nadat de afkoopsom, telefonisch genoemd is, heb ik alleen een overzicht ontvangen met specificaties qua aanslagnummers, waarop ik de afgesproken bedragen kon betalen. Er is geen enke officieel document aangemaakt door de belastingdienst waarin wordt bevestigd wat de gemaakte afspraken inhielden.
Wel heb ik in een diverse (e-mail)correspondentie, bedragen genoemd en in 1 van de reply's vanuit de contactpersoon bij de belastingdienst, is het totaalbedrag aan afkoopsom genoemd. Nooit zijn mijn mails tegengesproken of weerlegt...mijn verstand zegt mij dat dit juridisch redelijk oke is...? Mijn oorspronkelijke voorstel met mijn eigen betalingsregeling als voorstel, betrof wel degelijk ALLE aanslagjaren, daar wijs ik de belastingdienst nu ook op.

Ja, mijn voornemen is zeker om, zodra ik een woning toegewezen krijg, de klanten te verzoeken, contant te betalen.

Tevens zal ik zeker proberen in gesprek te blijven met de schuldeisers, los van het te starten traject met de gemeente.

Gewoon,
Ik moet nu wederom om je glimlachen, scherp geheugen!
De toeslagen ga ik zeker aanvragen, duimen dat ze (zeker in het begin) uitbetaald worden. Geen achterstanden met verzekeringen (niet meer althans). Ik blijf natuurlijk zoveel mogelijk werken, maar of ik het vol houdt om de huidige 45 tot 60 uur vol te houden, zal alleen de tijd mij kunnen vertellen. De omzet stijgt gelukkig weer iets en hopelijk zou ik zelfs een gedeelte van alle huidige betalingsafspraken kunnen nakomen, ondanks de nieuwe "vaste lasten" als huur, gas, water licht en overige standaard kosten die bij een eigen huurwoning horen.

Zoals genoemd, de beren op de weg, the worst case scenario's...moet ik kunnen dromen, alvorens enigszins te kunnen genieten van weer een eigen plek en rustpunt.

Wellicht weten jullie dat, als je reageert op een sociale huurwoning en de woning word je toegewezen, is een IB60 verklaring van 2013 dan afdoende? Of moet ik als de donder de boekhouder opdracht geven kosten te maken en 2014 (waar nu uiteraard uitstel voor is afgegeven) af te rekenen?

Wederom bedankt voor het lezen en meedenken en uiteraard super blij met jullie reacties an sich.

Anoniem99

Tijdens mijn overpeinzingen vraag ik mij af....

Als ik mijn huidige werkplek behoud en alleen privé verhuis, dus een ander woonadres krijg...hebben deurwaarders dan nog / toch het recht om op mijn vorig adres, dan nog alleen zakelijk, mijn werkplek qua goederen, in beslag te nemen, puur omdat dat het enige nog van waarde is? Mijn nieuwe adres / woning zal ik in moeten inrichten met meubelen en zaken van kringloop... Dus daar zal geen waarde te halen zijn...

sacredfour

Als je de belastingdienst laat weten dat je geen bezittingen hebt, heeft het voor hun ook weinig zin om beslag te leggen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Anoniem99

Ook als blijkt dat mijn inboedel en inventaris (alleen qua werkplek), wel waarde heeft?

sacredfour

Het probleem met de belastingdienst is dat ze als schuldeiser “grondbeslag “kunnen leggen. Normaal zijn er genoeg manieren om onder boedelbeslag uit te komen, maar met de belastingdienst is dit iets moeilijker. Ook denk ik dat je juridisch weinig kans hebt om het nieuwe bedrag aan te vechten.  Het is beter open kaart te spelen met de belastingdienst. Laat ze weten dat de weinig bezittingen die je hebt nodig zijn om je bedrijf te voeren en dat beslag hierop einde verhaal zou zijn met als gevolg dat dit de overheid alleen maar meer geld kost. Ook dient de belastingdienst rekening te houden met de beslagvrije voet. Toeslagen mogen niet ingehouden worden als dit tot gevolg heeft dat je inkomen onder dit minimum gaat vallen. Ik heb ook een schuld van een paar duizend euro bij de belastingdienst. Omdat mijn inkomen het minimum beslagvrije inkomen is kunnen ze mij niet korten op de toeslagen. Je kan dan kwijtschelding aan vragen.  Je kunt dit ook communiceren naar andere schuldeisers. Bank of inboedelbeslag is dan oneigenlijk gebruik van het middel, zie: http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47834.0.html

Anoniem99

Dank je wel Sacredfour, hier kan ik wat mee.