Vragen over werkwijze deurwaarder mbt inbeslagname auto (waar als beslag op lag)

Started by zzp-er-gouda, Jun 25, 2015, 04:33 PM

Previous topic - Next topic

zzp-er-gouda

Hallo,

ik heb een aantal vragen over de werkwijze van een deurwaarder, misschien kunnen jullie me helpen!

• Mag een deurwaarder een auto in beslag en afslepen nemen zonder dat hij de stukken op het moment van inbeslagname bij zich heeft (ik kreeg ze later)

• Ik heb geen vrijwaringsbewijs gekregen na de executie-verkoop van de auto, klopt dit?

• Op deze auto was op een eerdere datum beslag gelegd door de belastingdienst, maar ik mocht deze blijven gebruiken, dit is voor de executieverkoop gemeld bij de deurwaarder. De deurwaarder handelde in opdracht van een andere opdrachtgever (niet de Belastingdienst). Nu blijkt dat deze deurwaarder de auto verkocht heeft en de opbrengst (min kosten) aan de belastingdienst heeft betaald. Let wel: Deze deurwaarder werkte niet voor de Belastingdienst. Mag dit?

• De deurwaarder weigert mij een uitgebreide specificatie te geven van de gemaakte kosten, de betalingen en met name wat er met het geld van mijn auto is gebeurd. Letterlijk: "In antwoord op uw onderstaande email deel ik u mede dat wij u pas een uitgebreide specificatie zullen doen toekomen, wanneer het totaal nog openstaande bedrag door u is voldaan. ". Mag dit? Heb ik recht om mijn dossier in te zien?

Veel vragen, ik weet het, maar deze deurwaarder staat er bekend om dat hij regelmatig opereert op (en soms over) het randje van de wet.

Bij voorbaat enorm bedankt voor jullie input!

ZZP-er-Gouda
(ik heb er een hekel aan, maar om begrijpelijke redenen gebruik ik hier een alias)

An0niempje

hoi, ik weet niet op al je vragen antwoord, maar ik weet in ieder geval niet beter, dan dat je altijd recht hebt op inzage in je dossier. Wordt er geen inzage verleend, dan heb ik zelf al vaak van die onderbuikgevoelens van: wat heb jij te verbergen... Als hij niets te verbergen heeft, dan is inzage toch ook geen probleem? Maar goed, dat is mijn mening.
Wat betreft die auto: ik vind het een vaag verhaal (niet als verwijt naar jou toe bedoeld hoor) en ik denk dat er hier wel anderen zijn, die meer verstand hebben van inbeslagnames...
Verder zou ik proberen, of je deze deurwaarder nog wat verder na kan trekken: wat zijn zijn bevoegdheden etc en hem (als hij buiten zijn boekje gaat) daarmee confronteren.
Ook deurwaarders hebben zich gewoon aan de wet te houden, al denken ze zelf vaak van niet...

jan

Beste ZZP-er-Gouda ik weet het niet. Ik heb nog nooit met deurwaarders te maken gehad.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

gewoon

Ha zzp  er

Volgens mij kan dit allemaal, normaal weet een deurwaarder niet welke auto van jou is tenzij je hem zelf aan wijst bij een beslag op je inboedel.
Meestal met een gezellig praatje van wij mogen geen beslag leggen op dingen die u nodig heeft voor u werk, zoals een auto... o gelukkig maar,  ik heb de mijne echt nodig... ja precies is die van, u hij ziet er nog netjes uit zeg.

( staat dan een paar dagen weldegelijk boven aan de lijst van het beslag )

Maar vermoed dat het bij jou om een auto gaat waar je nog geen vol eigendom over hebt misschien zoals lease of een 50/50 deal of drie jaar gratis rente er word van alles verzonnen auto,s te verkopen zonder een lening bij een bank, lenen bij een bank heeft het enorme voordeel dat het kenteken op jou naam staat, en niet het risico hebt als je een paar maanden geen opdrachten hebt en een kleine achterstand, de auto opgehaald word en met mega een afschrijving naar de handel verdwijnt.

Dit is ook waarom je dan geen vrijwaring krijgt,  en kan mij goed voorstellen dat een deurwaarder onmiddellijk ingrijpt, na een opmerking dat er beslag op de ( hun ) auto is gemaakt, door de belastingdienst.

Hoop dat ik het zo goed zie,  anders is die DW wel heel ijverig.

En hou je taai nu de economie weer een beetje aantrekt zijn de ZZPers de eerste die weer aan de slag zijn.

zzp-er-gouda

Hoi, dank voor de reactie.

De auto was 100% eigendom, 100% betaald en stond op mijn naam. Wel was er een paar maanden eerder door de belastingdienst beslag op gelegd, maar mocht ik er in blijven rijden)

Kennelijk hebben deurwaarders een manier om na te trekken of je een auto op je naam hebt staan.

Hij bede gewoon aan bij mijn werk (ik had toen een baan) en de auto werd gewoon weggesleept (zonder dat ik papieren overhandigd kreeg)

sacredfour

Ja, meerdere schuldeisers kunnen beslag leggen op het zelfde goed. De belastingdienst als preferente schuldeiser zal dan het merendeel van de opbrengst opeisen.
Je kan zo,n situatie in de toekomst voorkomen door je auto te verpanden of het koopcontract op een andere naam te zetten. Alhoewel de auto dan op jouw naam staat geregistreerd, is het niet jouw eigendom en kan er dus geen beslag op worden gelegd. Je kan dit ook doen met al je bezittingen. Ik heb al mijn bezittingen verpand aan een familielid waar ik nog schulden bij heb. Je laat dan de pandakte registreren bij de belastingdienst . Deze pandakte is het bewijs. Nu kan niemand nog aan je bezittingen komen. Dit tot grote frustratie van de deurwaarder!
De deurwaarder is verplicht om de opbrengst van de executieverkoop aan jouw te melden, het is immers een “openbare verkoop”. Is de deurwaarder niet bereid om de totale kosten-baten afrekening aan jouw te geven dan moet je de deurwaarder een brief sturen waarin je aangeeft dan je er nu vanuit gaat dat de opbrengst van de openbare verkoop je schuld heeft afgelost tenzij ze met een tegenbericht komen waaruit duidelijk  blijkt wat de opbrengsten van de openbare verkoop min kosten zijn.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

Ook is het nu echt nodig dat je staat op het verkrijgen van een vrijwaringsbewijs met een aangetekend schrijven bij voorkeur.

Je kunt anders nog boetes krijgen ook voor verlopen apk en erger,  als de auto verkocht is dat moet er een vrijwaring zijn, die is voor jou.

Incasso_deskundige

De deurwaarder kan geen vrijwaringsbewijs afgeven. Hij heeft de auto executoriaal verkocht en de nieuwe eigenaar dient de auto tenaam te stellen. Het proces-verbaal van executieverkoop kan door jou wel gelden als bewijs dat je vanaf die datum geen eigenaar meer bent en wellicht zou je eens bij de RDW moeten informeren of ze aan de hand van dat stuk wellicht jou als "tenaamgestelde" kunnen schrappen...
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

gewoon

Onlangs bij de rijdende rechter vertelde de gedupeerde,  na aanhouden wel een vrijwaringsbewijs te hebben gekregen maar zijn auto was vernietigd.

Maar ook de handel zal toch een vrijwaring geven,  die krijgen een boete van E 1000,-- heb ik begrepen als ze de auto niet op hun voorraad lijst zetten, en er mee op straat komen. 

( waar deze vandaan gekomen is werd verder niet verteld )