Uitdaging verlaging boodschappengeld

Started by Meelezertje, Jun 23, 2015, 02:36 PM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

Ik heb geen eigen moestuin, dus mijn vriezer gebeuren is beperkt.  Doe het alleen als iets super voordelig is en dan hoef ik de andere weken niet duur te kopen. En ik krijg weleens wat, wat ik niet gelijk allemaal kan opeten. En ik kook vaak dubbel; dat is handig dan heb je altijd wat je zo kunt opwarmen en hoef je geen gemaksvoeding te kopen.

Worteltjes invriezen, en daarna gewoon eten: dat is iid niet lekker. Maar worteltjes blijven in een koele ruimte erg lang goed. Als ik ze echt nog niet kan gebruiken en dat ze slap beginnen te worden, leg ik ze een poosje in het water en snij ze in kleine stukjes en doe ze in de vriezer; voor de soep nog wel geschikt. In de winter maak ik altijd een grote pan wortel/ ui stamp ( hutspot) met spekreepjes erdoor. De helft vries ik dan in en is goed van smaak bij het opwarmen. Restjes bloemkool worden ook ingevroren voor de soep. Is als groente bij aardappeltjes  niet lekker meer.

Prei rauw invriezen gaat goed. Voor preistamp de prei in een beetje vooraf kokend water doen en dan koken gaat prima. Rauw door de roerbak gooien gaat ook goed. Niet laten ontdooien vooraf.

Paprika  vries ik ook in als ik er voordelig aan kan komen. Schoongemaakt . Fijngesneden en rauw de vriezer in. Dan ook bevroren in de roerbak doen. Ook kan het dan nog wel in een salade, maar zo opeten wordt een beetje sponzig.

Rode bietjes kook ik gaar voor ze de vriezer ingaan. Eerst alleen gewoon goed afwassen en een stukje blad en de wortel eraan laten zitten (anders gaan ze 'bloeden'). Gaar koken. Af laten koelen. Daarna kun je de buitenste laag eraf pellen/ eraf schuiven met de duim. Dan raspen of schaven en in porties in de vriezer.  Ik kan het dan gewoon opwarmen. En kiezen of met een fijngesneden uitje/ peper/ zout óf zoetzure bietjes: Dan een kopje natuurazijn in de pan, een klein kopje suiker erbij en een kopje water en peper/ zout aan de kook brengen. Bietjes erbij, paar minuten laten doorkoken en smullen maar. Lekker met een aardappeltje en gehaktbal oid.

Als soms de broccoli dreigt  te lang te blijven liggen, doe ik deze ook schoon in roosjes in de vriezer om een later moment te gebruiken. Dan eerst een klein laagje kokend water in de pan en ze daar in doen en gewoon koken tot ze bijtgaar zijn.
Sperzieboontjes  en snijbonen blancheer ik voor ze de vriezer ingaan. Pan met kokend water. De boontjes een paar minuten laten koken, eruit scheppen met de schuimspaan, snel afkoelen met koud water. In porties in de vriezer. En in vooraf kokend water en wat zout afkoken bij gebruik. Niet vooraf ontdooien. Dat kan alleen bij complete ingevroren gekookte maaltijden. Die zet ik de avond ervoor al in de koelkast.

Vriezer koken doe ik met nassi, hutspot, boerenkool, en zuurkool kan wel , maar vind ik minder. Een restje doe ik weleens.  Pastasaus vries ik ook in, maar de pasta zelf weeg ik precies af, want opgewarmde pasta vind ik niet lekker.  Meestal maak ik pastasaus op basis van goedkope blikjes puree, maar soms ook met verse tomaten, als ik daar voordelig aan kan komen.  Gehaktballen braad ik soms ook wel met veel tegelijk. En vries in dan in. Om later snel klaar te zijn. En erwtensoep kook ik in een 10 liter pan. In porties voor 3 personen in de vriezer.

Goede tip , flits. Voor ons niet zo, want wij gebruiken maar heel weinig frisdrank. Maar er zal vast iemand zijn voordeel mee kunnen doen. Vind je bekend merk frisdrank lekkerder dan merkloos of eigen merk? Man neemt flesjes koud kraanwater mee naar zijn werk bij de post. Dat vind ik ook erg lekker, maar ik doe dan half  bubbeltjes water en half kraan. Dus licht prikkelend.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Meelezertje

Ik zag trouwens bij het kruidvat een hele goede aanbieding voor iemand die veel cup a soup gebruikt.  Ik dacht 10 pakjes voor 1,99. Dat is dus 5 pakjes voor 1 euro. Ik heb 3 pakjes gekocht voor 1 euro. Maar 3 pakjes is genoeg voor ons en 10 pakjes veel te veel. We nemen het alleen in vakanties.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Volgens mij is het gewoon een kwestie van snijden, afspoelen (uit de winkel is het met ijswater afgespoeld), goed uit laten lekken en dan de vriezer en de zit de crux erin, dat je het niet eerst moet laten ontdooien, maar bevroren in de pan moet gooien... Maar ik kan het mishebben hoor ;)

An0niempje

hahaha, had niet gezien dat er alweer een nieuwe pagina was...
Ga ik nu ff lezen hoe Meelezertje het doet :P

chapter

Super bedankt meelezertje. Uitgeprint en geplastificeerd in keuken gehangen. Super fijn dank je wel

Knibbel

Heel goed die lijstjes Meelezertje, ik schrijf ook alles van boodschappen in mijn 'huishoudboekje'. Het houdt je gefocust op uitgaven....

Ik koop ook extra aanbiedingen van groenten op markt of bij een klein Turks winkeltje hier in ons dorp. Deze heeft een groot assortiment aan groenten. Deze maak ik ook schoon en portioneer ze en dan gaat het de vriezer in. Als ik ze wil gebruiken, doe ik ze bevroren in een rijststomer beetgaar stomen. De groenten behouden zo hun volle smaak, zien mooi fris uit (het oog wil ook wat) en worden niet zo gauw zacht gekookt.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

flits

ik kook de groente altijd eerst en maak er daarna 1 persoons maaltijden van en vries het daarna in als het afgekoeld is

ik weet niet wie er hier allemaal 3 laags wc papier gebruikt maar bij de kruidvat gaat  volgende week de 3 laags wc papier in de reclame 3 pakken 8 rollen voor â,¬5,00 en de Always gaat ook in de reclame 2 +1 gratis â,¬4,80
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Chrissie

Misschien een tip;

Wat ik altijd doe af en toe wil ik het gezin iets bijzonders geven is uit de folders die we thuis krijgen zoals domino's pizza,  of ander afhaal zaken dat ik bij menu's ga spieken wat er allemaal in zit wat we niet lekker vinden laten ik eruit en voor de duurdere varianten kies ik goedkopere producten en zo hebben wij weer eens iets anders op tafel, lekker maar goedkoop en dan zijn we toch een beetje uit eten.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Meelezertje

Ga ik ook eens proberen. Ik zag vandaag bij de emte oké 3 satestokjes voor â,¬0,37. Ik hoop dat ze smaken om frietje saté van te maken.

Een tip:
Leuke site, als je Engels kunt lezen:  http://www.frugal-living-tips.com/frugal-recipes.html  De grote lazy wife cake is goedkoop te maken zonder boter die het vaak duur maakt, maar met een beetje (zonnebloem)olie.
Sommige dingen zijn echt Amerikaans en niet zo passend bij onze gewoontes, maar er staan toch veel leuke ideeën bij.

Meelezertje

WEEK 8

Voor de 8e keer heb ik â,¬10  opzij  gelegd. En het budget is ook deze week â,¬60  ipv â,¬ 70. Deze week is zoon niet thuis, dus de lijst is maar voor 2 personen. In de  restpot zit â,¬27,40. Tot nu toe vind ik het vervelendste van de verlaging van het boodschappengeld, dat ik vaak door de week niks/ weinig meer kan besteden.  Maar er is altijd voldoende in huis; dus ook niet echt nodig en het zou  ook meest voor de lekkere trek zijn.

In de vriezer ligt nog aan vleesproducten/ maaltijden
Voor de bbq binnenkort: 4 peper braadworsten,  9x opgerold spek fakkels,  1 groot spare ribs
1,5 pond riblap
1 moot zalm
3 saucijzen
1 pond gehakt
2 x 2 ons gehakt
3 gebraden gehaktballen
2 x nassi voor 3 personen
1 spaghetti saus bolognese, samen met een blikje tom puree en kruiden voldoende voor ons samen
kroketten
En er is nog de helft van het duopak spekreepjes

Donderdagaanbiedingen Emte

8 hamburgers vers groot    4,00 (voorraad)
1 krop sla                               0,50
4 markant cashewnoten     4,00 (voorraad)
Totaal                                  â,¬ 8,50

Markt
3 x 500 gram aardbeien   â,¬3,00
20 kleine mandarijnen    â,¬ 2,00
16 grote opal pruimen    â,¬ 1,40
1 bakje champignons      â,¬ 0,50
Totaal                                 â,¬ 6,90

Kruidvat
Zak briketten voor bbq    â,¬0,99 afgeprijsd

Vrijdagboodschappen

Aldi
1 sinas + 1 cola        1,18
2 pilsjes a 0,29         0,58
Statiegeld                 0,70

2 tijger brood           1,90
Beschuit  volkoren  0,49
Ontbijtkoek              0,69  550 gram, voorgesneden
Halvarine                   0,69 pondskuip
Roomboter               0,95  250 gr
Jonge kaas  400 gr   2,59 gesneden
10 scharrelei             1,25

Andijvie gesn.           0,65
Rucola                        0,89
Mini friet                   0,89 kilo
Bosuitjes                    0,59

Bloem  patent           0,35  kilo
Frietsaus                    1,19   1 liter
Tomatenketchup      0,79
Roomkaas                   0,55
Suiker                          0,65 kilo

Tandpasta                  0,55 ( voor zoon om mee te nemen)
Afwasmiddel              0,75
Retour statiegeld      2,00
Totaal                      â,¬ 16,87   

Emte
Cakemeel  markant   0,69 ( voor 5 x muffins bakken: 100 gr boter, 100 gr suiker, 2 ei, 100gr cakemeel)
1x 2 liter melk             1,09
7 Karnemelk                3,99
1 Magere yoghurt       0,97 campina
10 blik tom.puree       1,10 (voorraad)
1x snijworst oké         0,69  150 gram
2x oké kipsaté             0,75 (diepvries)
Totaal                        â,¬9,30

Totaal uitgegeven â,¬44,60.  Restant deze week is â,¬15,40. Ik ben vergeten een komkommer te kopen; die komt nog.

Menu
•   Fijngesneden andijvie stamp met aardappels en 2 ons gehakt
•   Salade met koude pasta, kropsla, rucola, restje olijven, ui, pizza kruiden, stukjes tomaat, uitgebakken spekjes, gekookt ei, iets olie
•   2 x Lunch: Brood met tonijnspread: Tonijn, deel v. roomkaas/mosterd/ frietsaus, bosui, peper
Avond: Bloemkoolsoep ( bouillonblok, halve bloemkool vriezer, aardappels, ui, bloem,  klontje boter, 2 plakken extra belegen kaas , over van vorige week, selderij)
•   Pannenkoek naturel en met 2 ons gehakt en gebakken champignons, ui, snijbiet,  en restje rucola
•   Rode bietjes , aardappels met gehaktbal
•   Spaghetti met bolognese saus  uit vriezer(overrijpe tomaten gepureerd, courgette, ui, gehakt, basilicum uit tuin gedroogd en andere kruiderij)
•    Friet, kroket / kipsaté en komkommersla.

Ik heb alleen maar een klein bakoventje. Bijna ieder weekend bak ik wat lekkers bij de koffie.
Meestal geen grote dingen, maar net genoeg voor de leuk en lekker. Ik wil per week voor bakken en braden in totaal niet meer kwijt zijn dan 1 pakje roomboter. Vinden wij lekkerder dan margarine, maar willen dan wel het verbruik beperkt houden. 
Favoriet zijn de cakejes/muffins. Die ik op 110/120 graden een 15 max 20 minuten bak. Dan zijn ze lekker klef van binnen. Eén laag vol is 12 stuks. Net genoeg.  Soms kleine boterkoek  en heel voordelig zijn schuimkoekjes ( meringue) van eiwit en suiker en een lepeltje koffie/ bietensap/ spinazie vocht voor de kleur.

De bramenoogst loopt op zijn eind.  Er komt dagelijks nog een handjevol af. Nog wekelijks snij ik selderij voor de diepvries van de 3 plantjes van 10 cent die ik in het voorjaar kocht. Zo heb ik het hele jaar genoeg voor de soep.  Basilicum stekje was ook 10 cent. Nadat die volgroeid was heb ik de blaadjes gedroogd, in een leeg jampotje gedaan, en nu gebruik ik telkens een paar blaadjes. De snijbiet is ook op z’n retour. Niet goed bijgehouden. De peren en appels groeien mooi. Ik heb een frambozenstruik voor volgend jaar op mijn ‘zoeklijst’ gezet.

Volgende week moet echt het frituurvet vervangen worden. Het is nu al 3 maanden  geleden.  Ik gebruik altijd ossewit; ik heb het idee dat ik daar langer mee kan bakken, zonder dat het viezig wordt. Maar is wel heel prijzig.
Wie heeft een  tip voor goed en goedkoop frituurvet? Van Aldi olie krijg ik zo’n vieze kleverige ‘plastic’ laag aan de pan.

Meelezertje

WEEK 9

Na de boodschappen vorige week had ik nog â,¬15,40 
Verder nog uitgegeven:
â,¬6,80 schoenmaker
â,¬0,95 emte: komkommer en 2 tomaten
En nog iets, weet niet wat
In de ‘restpot’ zit nu  â,¬33,-

Huishoudgeld tot volgende week â,¬60 . In totaal 9 x10 = â,¬90  (uit)gespaard

Donderdag aanbiedingen emte
1 pond waspeen                            0,50
Bos radijs                                         0,50
Totaal                                          â,¬ 1,00

Aldi
3 Brood  bus tarwe a 0,79             2,37
1 tijger volkoren brood                  0,95
Beschuit  volkoren                          0,49
Afbak Petit pains  10 stuks            0,99

Halvarine  dieetella                        0,69
1 roomboter                                    0,95
Bolletje Saksische smeerworst        0,21
Hagelslag 600 gr                              1,69
1 extra belegen kaas                       1,99 gesneden, er is nog een beetje jonge kaas over.
Appelstroop                                      0,65
200 gram brie                                   0,99

1 liter vanille vla                               0,65

IJsbergsla                                           0,39
Nectarines                                         1,49 (8 stuks)

Kalkoenfilet a la minute                  2,59 (400 gr- 6 lapjes oosters gemarineerd)
Duopak spekjes                                1,35
10 eieren                                           1,25

1 ,5 liter cassis                                 0,69
1,5 liter sinas                                   0,59
2 pilsjes a 29 cent                           0,58
1,5 liter ‘spa rood’                          0,29
Statiegeld                                         0,95
Totaal                                             â,¬ 20,81

Emte

Oke boterhamworst      0,59  150 gr
Oké gebraden gehakt    0,59   150 gr
2 zoute haring met ui    2,00
3 biefstukjes                    3,93 (per stuk verpakt; dus 3 van bescheiden, gelijke maat)
Ruim 2 ons gehakt         1,97 ( geen reclame)

4 x ossenwit 4 x 2,57    10,28 ( voor 4 liter pan)

Witte druiven                 2,12 (iets meer dan kilo) 9 porties

2 x 2 liter hv melk          2,18
7 karnemelk                   3,99
1 magere yoghurt          0,97

Borrelnootjes                  1,19
Totaal                            â,¬ 29,81

Totaal uitgegeven deze week tot nu toe â,¬51,62. Blijft over â,¬8,40. Waarvan ik nog een doos frikadellen bij de aldi moet gaan halen (vergeten). Met nieuw frietvet bak ik voorlopig geen kroketten, omdat die het vet erg vervuilen.  De kroketten worden alleen de laatste maand weer gebakken voor er nieuw vet komt.

Beperkt fruit gekocht, want de eerste peren kunnen worden geplukt (conference) Dit soort is niet zo lang houdbaar.  Eind augustus/ eerste dagen van september  gaat alles van de boom en wordt rijkelijk uitgedeeld en van gegeten.

Menu
*Saucijzen met worteltjes en diepvrieserwtjes, aardappels gekookt
*Biefstuk met gebakken aardappeltjes. De gisteren extra gekookte aardappels in cubes snijden en bakken in boter, serveren met appelmoes (verdwaald halvarine kuipje met appelmoes gevonden in vriezer) en restje erwtjes en worteltjes , waarschijnlijk over van gisteren
*Nasi uit vriezer, gebakken ei (met prei en paprika uit vriezer)
*Friet/ frikadel , fijngesneden ijsbergsla,aangemaakt met olie, iets honing , mosterd en kruiden, handje cashewnoten (voorraad)
*Hamburgers , diepvriesspinazie, gekookte aardappels.
*Kalkoenfilet met?
*Half pondje gehakt voor macaroni saus met 2 blikjes tomaten puree, ui, courgette(gekregen), kruiden en specerijen
*Lunch met nieuwe haring  en uitje op brood
*2 x lunch voor 3 personen: petit pain met brie/ ijsbergsla/ drupje honing/ cashewnoten . Zou nog lekkerder zijn met rucola, maar die ga ik nu niet kopen;  ijsbergsla heb ik toch in huis.

(schoon)zussendag van mijn kant van de familie
Ik denk dat ik voldoende programma onderdelen heb verzonnen om het 2 helft september op een dag met goed weer te houden.
Met technische hulp van de kinderen zijn inmiddels de vele oude 3-minuten filmpjes gedigitaliseerd en op DVD gebrand. Nog een paar keer kopiëren en het kan aan een ieder meegegeven worden  na de zussendag.  Het is super leuk geworden met ook beelden van het huwelijk van een zus en een broer. en de oudste neefjes en nichtjes. En veel van ons  vader en moeder en ouderlijk huis en de verkeringstijd van broers en zusters. Ik weet niet of men nog op de hoogte is van het bestaan van deze filmpjes.
Programma bestaat uit koffie/ thee drinken hier thuis met wat zelfgemaakt lekkers. Verder  rondje  fietsen dijken, pontjes en polder en langs ouderlijk huis , school, kerk en huizen van sommige tantes en omes, met picknickmand  broodjes/ fruit en drinken en (gratis) bezichtiging molen,naoorlogse noodwoning  en oorlogsbunker. Iedereen komt hier met de auto, dus ik heb de fietsen van onze kinderen geregeld, dat die tegen die tijd hier komen te staan. De route heb ik uitgezet. En de plek voor de picknick waar een picknicktafel staat.
Thuis weer koffie/ thee en DVD kijken
Afsluiting met samen gourmetten. En ieder een DVD mee naar huis.

Ik verwacht met de inhoud van de restpot een heel eind te komen.

Meelezertje

Een tip voor degenen die dicht bij een Emte wonen en (financieel en in de vriezer) ruimte hebben om voorraad in te slaan.Ik zelf ga niet boven mijn weekbudget, maar ik probeer dan wel zo weinig mogelijk uit te geven aan de andere normale boodschappen,die week. En bouw het lijstje rond de dingen die ik nog wel heb. Mijn ervaring is dat als ik deze week al een deel uitgeef van het geld voor de nieuwe week; dat het dan die week erop niet leuk is en het moeilijk lukt.

Deze week bij de Emte zijn alle Bonduelle Diepvriesgroente voor de halve prijs. Ik hoop veel in te slaan, zodat we  komende winter goedkoop voorzien zijn van groente. Elders heb ik al wel gezien van de 2e halve prijs,maar dat is per saldo maar 25% korting. Nu lekker 50%.

Ik verwacht binnenkort ook de diepvriesgroente van andere merken in de aanbieding. En de jam was vorig jaar net voor de nieuwe oogst ook 2 halen ,1 betalen.

tuthola

Wat een leuk programma heb je gemaakt voor je zussen dag, ik denk dat je goed scoort met de dvd :-)

Meelezertje

WEEK 10

Inmiddels is het een aardige routine geworden. De geleerden zeggen- en het is ook mijn ervaring- dat je 3 maanden nodig hebt om een nieuwe gewoonte eigen te maken.  Dan wordt het een ingesleten gewoonte.  Dit is de laatste week dat ik alles precies opschrijf. Dat was voor mij een mooie stok achter de deur, om met minder boodschappengeld toe te komen. Ik blijf voor mezelf wel het totaalbedrag van elk bonnetje noteren. Maar dat deed ik daarvoor ook al. 

Deze week budget weer â,¬60 ( en dus weer â,¬10 gespaard; nu totaal â,¬ 100 gespaard en hopelijk over een jaar  â,¬500) Restpot   nu â,¬ 36,40. (  dus nog â,¬5 besteed tussendoor)

Gisteren met kinderen en aanhang de BBQ gedaan.  Het was mooi weer. Iedereen kon en was tevens bedoeld als afscheid voor onze vakantie, die aankomende vrijdag begint.  Ze hebben ook allemaal nog wat meegebracht.

Donderdagaanbiedingen EMTE

Markant afwasmiddel   0,50 (mee te nemen op vakantie; de andere blijft  voor de thuisblijver)
4 blik ananas a 0,45       1,80 (voorraad)
Totaal                               2,30

AH donderdag
2 x 3 rundervinken                 3,00 ( bonus 2egratis)
2 x 3 plakjes  zeeuws spek  1,84 ( 35% afgeprijsd, zijn al gaar- lekker op  bbq)
Totaal                                   â,¬ 4,84

Markt
1 savooije kool                        1,00
500 gr aardbeien                    1,30
Totaal                                      â,¬ 2,30

Kruidvat
2 Douche 2in1 eigen merk     â,¬ 1.50 (1 voor mee voor de vakantie)

Aldi vrijdag
3  x 1,5 liter cassis en lemon   2,07
1 x 1,5 liter sinas                       0,59
6 halve liter ‘spa rood’             0,72
Statiegeld                                   1,00
Chocolademelk                         0,79

Halvarine                                    0,69
Roomboter                                0,95
Volkoren beschuit                    0,49
Suiker kilo                                  0,65
400 gr jonge kaas gesneden  2,59
Vanille vla                                  0,65
4 x broodbakmix  a 65             2,60 (vakantie)
Tomatenketchup                      0,79
Kilo franse frietjes                    0,89
2 x baquette kruidenboter     0,78
Smeerkaas     20+                     0,45

1xgemarineerde spareribs      3,11 ( weekend aanbieding , nog extra voor bbq)

Kilo nectarines                          0,79 (weekend aanbieding)
Pruimen                                     0,79 (weekend aanbiding)
Totaal                                     â,¬ 21,14

Emte vrijdag
1 krat bavaria                 3,33voor BBQ (de andere2 kratten overgenomen door 2 kinderen; 3voor 9.99)
Statiegeld                        1,95
1 stokbrood  gesn          0,99 (bbq)
Pleisters                           0,99
2 pizza markant a 0,94  1,88 ( voor zoon  volgende week, hij zal ook bij broer en zussen eten)
7 karnemelk                    3,99
1magere yoghurt           0,97
2 x 2 liter melk                2,18
Vruchtenhagel                0,89
Totaal                             â,¬ 17,17

Ik heb Bonduelle   diepvries groente uit de aanbieding ,en voor de voorraad,  vanmorgen vroeg  nog gehaald voor ongeveer â,¬10,- ; (Ik had inmiddels het geld voor de kratjes bier en statiegeld terug) .Ik weet het bedrag niet exact, want ik heb het bonnetje helaas niet meegekregen/ vergeten te vragen. Er zit nog alleen ietsje kleingeld in de huishoud portemonnee. Ik ben ook nog helemaal vergeten brood te kopen bij de aldi. Maar er ligt nog wel wat in de vriezer en anders bak ik van witte bloem en droge gist nog wel brood in de Broodbakmachine, die ook meegaat op vakantie.  Makkelijk,lekker volkorenmix en minder duur dan elke keer naar de winkel.

Chrissie

Hoop dat je het niet erg vindt dat ik het bij jou topic neerzet meelezertje, maar eigenlijk hoort het hier precies bij.

Waarschuwing

Ik heb hooikoorts gebruik een tablet hiervoor maar ook een neusspray van Prevalin anders functioneer ik gewoon niet, nu ben ik bij twee verschillende etos winkels geweest alletwee handteren een andere prijs.
De etos in Groningen verkoopt de neusspray voor â,¬ 13.19 en de andere etos in onze eigen gemeente voor â,¬12.95 net zoals onze apotheek daar betaal ik er ook â,¬ 12.95 voor. Ik heb het toen van nood gekocht omdat ik een afspraak had en met knalrode opgezwollen ogen is niet zo geweldig.
Dus mensen kijk goed in het rond daar valt zelfs nog in te bezuinigen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.