Uitdaging verlaging boodschappengeld

Started by Meelezertje, Jun 23, 2015, 02:36 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Gevulde pannenkoek zoals door bs beschreven, heb ik nooit gemaakt, maar voor gewone pannenkoeken gebruik ik het liefst bloem (vind ik veel lekkerder dan pannenkoekenmix en is ook nog eens veel goedkoper ;) )
Mijn ervaring is, dat de eerste pannenkoek vaak mislukt omdat de pan nog niet heet genoeg is, als de pan wel heet genoeg is, dat lukt bij mij ook direct pannenkoek nummer 1.

Ik heb nog niet het hele topic gelezen, dus misschien is het al ergens genoemd, maar ik doe vaak boodschappen bij de hoogvliet, mijn ervaring is, dat als je bij de hoogvliet durft te bukken voor goedkopere merken, dat je dan soms zelf nog voordeliger uit bent dan bij aldi/liddl. Op een gegeven moment weet je natuurlijk ook wat je in welke winkel moet halen ;)
Maar goed, achterop de hoogvlietbonnen staan zegels, op het moment radler 0%, wat ik niet lust, en dus ook niets mee kan, maar vaak ook wasverzachter/wasmiddel. 12 zegels en je krijgt het product gratis ;) Zo kom ik dus vaak aan mijn wasmiddel :)

Meelezertje

Heeft man toch vlak voor sluitingstijd van de winkel nog 1 flesje bier erbij gehaald, zodat er 2 pilsjes in huis waren......wordt er gevraagd om light limonade, omdat ie aan de lijn is ::) Light is er genoeg: heerlijk koud leidingwater.
Zonder gekheid; man is niet bereid om een biertje voor bezoek te laten schieten.  Zij brachten trouwens een heerlijke taart (vriezer) mee en een grote doos luxe chocola. Alvast voor de zussendag, denk ik.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

flits

bij de albert heijn moet je goed op de 35% korting producten letten die zijn bij diepvries produkten en vleeswaren gauw over de datum maar net als gehakt is dat niet echt een probleem als je het eerst braad en dan invriest
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

An0niempje

Bij de hoogvliet doen ze 50% ;)
Waar ik heb nu onder andere gezien heb is bij gebak, salades, zakjes sla, magere melk, roerbakgroenten (als ik het bij roerbakgroenten zie, dan sla ik altijd wat in en dan direct de vriezer in thuis), vleeswaren. Erg handig. Moet je alleen wel 's avonds naar de winkel gaan. 1 of 2 uur voor sluitingstijd beginnen ze er mee en hoe dichter bij sluitingstijd, hoe meer producten ze afgeprijst hebben in het kader van: samen tegen verspilling. Ik weet niet of ze het bij alle hoogvliet filialen doen, maar bij ons maak ik er in ieder geval dankbaar gebruik van :)

Ik maak ook vaak een grote pan eten, vooral bij rijst en macaroni ed en dan inderdaad in porties in de vriezer. Zo kan je als alleenstaander goedkoper koken, dan wanneer je steeds een alleenstaande maaltijd klaar moet maken.

An0niempje

Ik heb eigenlijk nooit bezoek waar ik bier voor nodig heb ;)
Eigenlijk alleen met verjaardag, en wat ik daar van over houd, dat blijft in de koelkast liggen, ik lust zelf absoluut geen bier, meestal moet ik dus juist creatief omgaan met bier wat over de datum dreigt te geraken ;)

Meestal biedt ik mensen thee of koffie aan, koekjes aanbieden voel ik mij niet altijd toe verplicht.
Ligt er ook aan wie er komen, maar bv hulpverleners die thuis komen, voel ik mij niet verplicht om koek aan te bieden.
Sowieso is mijn wereldje erg klein geworden wat betreft gezelligheidsbezoekjes bij mij thuis.
Maar als ik wel echt gezelligheidsbezoek zou krijgen, dan zorg ik dat ik thee/koffie in huis heb en een koekje. Voor de rest geef ik aan, dat ik zelf ook niet zo veel koek eet, en dat is de waarheid ook. Zoveel koek eet ik niet, op zich kan het er vaak nog wel van af qua budget, maar ik wil mijzelf een beetje inhouden qua koek eten. Als een pak koek hier eenmaal open is, dan heb ik echt de neiging om dat pak achter elkaar op te eten en wat je niet in huis hebt, kan je ook niet opeten ;) Dat heeft niet eens direct met beschikbaar budget te maken... Dus gewoon af een toe als extra traktatie koek in huis... ;)

Als mijn moeder op bezoek komt, dan heb ik wel vaak wat in huis, en dan heeft mijn moeder ook vaak wat mee...

Te veel ranja wordt ik erg wee?ig van, heb dan liever roosvisee  (of een goedkoper merk diksap), van ik lekkerder qua smaak, dus toch ook wel pakken. Prik houd ik niet van, dus dat scheelt.
Zappie (soort taxi maar dan van de hoogvliet) vind ik wel lekker, en dat valt ook mee qua prijs, ca 60 cent voor 1,5 liter. En dat is ook een beetje mijn richtlijn voor sap: max ca 60 cent per liter... 

Op vrijwilligerswerk kunnen we voor tijdens het werk een flesje drinken pakken, het lege flesje vul ik met water voor als ik van huis ben. Dus drink vrij veel water en daarnaast thuis ook melk en thee. Koffie lust ik niet. Alcohol drink ik ook weinig. Ben vooral een gezelligheidsdrinker, en ik heb nu ook medicijnen waarmee ik uit moet kijken met alcohol.

En groot voordeel, ook qua kosten: ik rook niet :)

Daarnaast heb ik lang haar, ga ongeveer 1 keer per half jaar/2 keer per 1,5 jaar naar de kapper...

An0niempje

Ik wok trouwens ook graag: gewoon lekker van alles door elkaar, dus ook ideaal voor het verwerken van restjes :)

Meelezertje

Klinkt goed, burningspirit. Ik ga morgen mijn boodschappenlijstje maken en ik ben op zoek om de aankoop van dure nieuwe aardappels nog een week uit te stellen. Dan is een gevulde pannenkoek een welkome aanvulling op pasta, en rijst maaltijden.
Ook zag ik op marktplaats kapsters in opleiding die een model zochten. Dat ik daar nog niet eerder aan gedacht heb. Het is wel een uurtje fietsen naar de grote stad.

Beste Flits ik kan een lijstje echt niet missen. En omdat ik altijd de bonnetjes bewaar, kan ik van te voren bijna al het totaalbedrag berekenen.

Boodschappen doen vlak voor sluitingstijd moet ik me ook eens in verdiepen, anOniempje. Ik kom eigenlijk zaterdagmiddag tegen sluitingstijd nooit in de winkel; zou ik toch eens moeten doen. Moet ik wel mijn ritme omgooien. Hoogvliet ken ik eigenlijk helemaal niet.

Mijn plan is eigenlijk voor volgende week zo weinig mogelijk boodschappen te doen.  Ik heb bepaalde dingen in huis die nodig gebruikt moeten worden, anders kan ik ze weggooien.
Daarom probeer een weekmenu te maken met wat nog aanwezig is:

• weinig aardappels
    6 zacht geworden grote uien
    grote stronk broccoli
    hele witte kool, ligt al lang
    2 verrimpelde wortels
    1 komkommer, vers gekregen
    krop  verse andijvie, vandaag gekregen
    snijbiet uit de tuin
    rijst
    macaroni
    zak bloem
    eieren
    spekreepjes
    gehakt
    Sausijsjes
    gebraden hele kip (vriezer

Verder zit er nog paprika, prei, spinazie in de vriezer.  Aan nieuwe potten conserven wil ik nog niet aankomen. Eerst de bijna verlepte dingen opeten.

Iemand zin en tijd om een menu du chef samen te stellen met deze ingrediënten? Zonder al te veel erbij te moeten kopen?

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

An0niempje

Hoef ik niet lang over na te denken, als ik groenten (oa ui, wortels, kool kun je prima wokken) heb die op moeten, dan wordt het hier bijna standaard wokken. Verschillende groenten snijden, beginnend met de groenten die als eerste op moeten en dan in een wok, hapjespan of wat je in huis hebt in die richting...
Woksausje erover hebben, 7-species vind ik zelf erg lekker, maar die is helaas wel duurder, dus die komt er hier niet zo vaak in. Als je woksaus te duur vind, kan je ook nog denken aan chilisaus of op internet zelf op zoek gaan naar een recept voor woksaus. Ik doe altijd maar wat, dus heb geen recept voor je.
Daarbij kun je aardappels opbakken, of rijst koken, of aardappelpuree. Maar de aardappels zijn niet meer zo lang houdbaar, dus ik zou zeggen, schillen, kort voorkoken en lekker opbakken. Eigenlijk alle 3 de soorten vlees kun je door je gewokte groenten doen.

Een andere optie is: maaltijdsoep maken, daar kan dan een deel van de groente doorheen, en ook de aardappels en dan bv met het gehakt.

Je kan ook omelet maken, met bv ei, ui, paprika, spekreepjes en.... Kijken welke groente je zelf daar nog lekker bij vind.

Op melk na, heb je ook alle ingrediënten voor pannekoeken: bloem, ei, melk als basis.

Bieten, gekookte aardappelen en sausijsjes lijkt me ook een prima combi...

Nog meer inspiratie nodig?

An0niempje

Komkommer in plakjes gesneden met bv een beetje dressing, of met een beetje azijn is al snel ergens lekker bij, lekker fris bij de warme maaltijd...

Knibbel

Meelezertje, van de ingrediënten die je hebt zou ik een gerecht maken van de rijst, gehakt, uien (2 stuks), zout en peper, witte kool en 1 ei (als het grote portie wordt zelfs 2 eieren).

- Rijst koken
- Uien snijden, witte kool snijden in reepjes (als je knoflook hebt ook 2 of 3 teentjes fijn snijden)
- Gehakt braden, uien erin, evt. knoflook, zout en peper (als je vleesmaggiblok hebt dan liever dit gebruiken in plaats van zout).
- Daarna de pan goed verhitten en  de ei (of twee eieren) tussen dit mengsel roeren (liefst zoveel mogelijk op de bodem zodat je fijne, droge eistukjes krijg.
- Daarna de witte kool erin, onder goed doorroeren laten koken tot de kool slinkt (maar niet te zacht laten worden anders wordt het te papperig).

Dit samen met de rijst eten.

Ik let trouwens in de supermarkten ook vaak op ingrediënten die afgeprijsd zijn omdat ze tegen de uiterste verkoopdatum aangaan. Daarom stel ik meestal niet voor dagen een menu samen, ik laat mij een beetje leiden door aanbiedingen en het aanbod op dat moment.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Meelezertje

Menu du chef Volgorde niet vast.

Dag 1
Het 'knibbelprutje', echt smakelijk gisteren al op
Halve witte kool, rijst, 2 eieren, 3 ons gehakt, 2 uien, knoflookpoeder, maggiblokje

Dag 2
Stamppot broccoli met de helft van de (oude) aardappels en uitgebakken spekjes (helft duopak)

Dag 3
Coleslaw: kwart fijngesneden witte kool, geraspte wortel, melk, melk, mayo, peper zout, azijn, suiker . Dag van te voren klaar maken zodat het lekker intrekt. Mengen met vers gekookte en afgekoelde macaroni en hardgekookte eieren.
Gebonden uiensoep.: 2 uien, maggiblokje, roûtje van boter en bloem

Dag 4
Pannenkoek gevuld met geroerbakte snijbiet ( is bladgroente, die niet in de winkel te koop is)  , restant witte kool, lekker gekruid gehakt.

Dag 5
Nassi uit de vriezer, bijgevoegd een paar handen prei  en wat paprika uit de vriezer met komkommersla zoetzuur( peper/ zout/ azijn/ suiker)

Dag 6
Andijvie stamp: halve krop andijvie, de rest van de aardappelen, en het andere pakje spekjes.

Dag 7
Macaroni met 2 uien en 2 blikjes tomatenpuree en 3 ons gehakt, handje prei en paprika en gesmolten plak kaas

Boodschappengeld weer â,¬60  voor 3 personen

Aldi                â,¬18,88
Emte             â,¬17,84
Postkantoor  â,¬ 6,90 voor postzegels
Kruidvat         â,¬0,89
Totaal            â,¬44,51

Retour door inlevering van 8 flessen en een grote krat â,¬5,90. Dus totaal uitgegeven â,¬38,60. Over is â,¬21,40. Van vorige week is er niks meer over. Inhoud restant huishoudgeldpotje bleef gelijk.  Ik kan zo volgende week net rondkomen, denk ik. Zonder het potje aan te spreken.  Morgen man kapper â,¬11 en de  schoolgaande kleinkinderen komen 3 dagen logeren; schoolvakantie en de ouders krijgen pas volgende week vakantie. Ze eten als een 'zieke kip', maar ik wil naar de speeltuin â,¬1 p/p  en een ijsje.

Als ik dit zo nu allemaal schrijf, voel ik me zo geobsedeerd door de centjes. Dat wil ik helemaal niet, maar ik weet niet hoe ik het anders voor elkaar moet krijgen. Elke dag ben ik ermee bezig.

Heb zin in een paar leuke dagen met de grotere kindjes; als de baby en peuter er niet bij zijn, kun je zoveel meer doen. Ik heb al een tent genaaid van een  versleten dekbedhoes. Als het goed weer is mogen ze in de tent eten en slapen.  Dvd tjes zijn ook al opgezocht.

Knibbel

Ha meelezertje, ondanks de zorgen lees ik met enig plezier hoe jij het allemaal aanpakt.  :D

Petje af hoor.

Wat de coleslaw betreft, dit is ook lekker met macaroni, stukjes gebakken kipfilet, maggiblokje, peper, gesneden bosuitjes (of lenteuitjes), stukjes perzik uit blik met het sap. Heerlijk vooral in de zomer en redelijk goedkoop.

Het is zeker niet leuk om alsmaar met een rekenmachientje in je hoofd rond te moeten lopen, maar het went op een gegeven moment wel een beetje. Ik zie het als een sport om zoveel mogelijk te scoren zonder al te veel geld uit te geven.

Vind het erg knap hoe je het aanpakt....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Meelezertje

WEEK 5

De huishoudportemonnee was helemaal leeg. En ik heb nog iets uit het potje gepakt. Door de kapper voor man â,¬11 en ijsjes, intree speeltuinen andere dingen om het voor de logeer kinderen leuk te maken.  Het eerder geplande menu is uitgevoerd, maar wel met enkele extra's. Dus de kip is ook op bijvoorbeeld. Maar dat was allemaal uit de voorraad. We hebben geluk gehad met het weer. Zodat we de waterkant konden opzoeken en wandelingen langs de uiterwaarden konden doen en een speeltuin en een kasteel bezocht hebben> allemaal binnen de 10 kilometer. Het zijn wel belders hoor af en toe, maar ze zijn ook zoooo leuk. En ze willen nog op zijn tijd lekker kroelen.  Blij met het leven! ;D ;D ;D  ;)

Boodschappen deze week

Aldi           â,¬29,80
markt        â,¬ 2,-      (bijna 10 kilo rijpe tomaten voor de soep en pastasaus- vriezer)
Emte         â,¬16,70
Parkeren   â,¬  2,-
Totaal       â,¬ 50,50

Ik heb verder geen extra aanbiedingen voor de voorraad gekocht.

Er is nu 5x â,¬10  bespaard op het huishoudgeld. In het potje waar telkens ingaat wat er over is, zit nu nog â,¬25,-  Ik heb inmiddels een idee voor een deel van de zussendag die ik nog zou moeten organiseren. Ik wil oude films van onze jeugd thuis digitaliseren. Ik heb geen projector, dus kan ze niet op een andere manier afdraaien. Moet wel even uitzoeken hoe ik dat voordelig kan doen/ kan laten doen.

Meelezertje

Ik weet niet zo ik zo'n link mag plaatsen, maar dan hoor ik het wel. Het helpt mij heel erg. Misschien jullie ook.
Al lange tijd ga ik op zondagavond kijken naar de site van www.yenom.nl ( dus money omgekeerd) Daar staan de reclames op van alle supermarkten. Let wel op de datum van de aanbieding, want niet alle folders lopen parallel. De meesten lopen van maandag tot en met zondag, soms van woensdag tot en met dinsdag bijvoorbeeld. Als ik van te voren weet in welke plaats(en) ik die week toch kom; dan kan ik ook ik die winkels de aanbiedingen bekijken. Je kunt aanvinken op de supermarkt van je keuze en op de productgroep. Zo kom ik nu donderdag in een plaats waar een AH is en ik wil eens gaan kijken bij Hoogvliet, as zaterdag zouden we daar langs komen.
Hoewel mijn weekgeld loopt van vrijdag tot en met donderdag, kan ik het wel alvast naar de donderdag vervroegen, als het hele goede aanbiedingen zijn , kan ik die voorschieten uit mijn potje

Wat vinden jullie van de reclames? Vinden jullie ook dat het vaak niet de basisdingen zijn, die afgeprijsd worden  en wel juist  de luxere dingen? Kunnen jullie dan de verleiding aan om die niet te kopen? Ik probeer me voor te houden: Als ik alles moet kopen wat goedkoop is, dan ben ik nog duur uit. Eerst deed ik dat toch nog wel eens, maar nu kan dat niet en mis ik het toch ook niet echt.

Ik ben door mijn zilvervliesrijst heen. Die ik altijd basic kilozak AH koop voor 95 cent. Iemand een adres waar het voordeliger kan? Anders neem ik donderdag weer een zak of wat mee.
Ik kom zaterdag in Den Bosch. Weet iemand daar een Turkse winkel of zo, waar ik voordelig gedroogde peulvruchten en erwten kan kopen? En ik zoek een winkel waar ik voordelig specerijen en kruiden kan kopen. O.a. kurkuma en natriumarme vleeskruiden.

Ik begin zachtjesaan, denk ik en hoop ik, een nieuw evenwicht te vinden met het lagere bedrag.

Meelezertje

WEEK 6

Over van vorige week â,¬7,40. Dat is in het reservepotje gegaan (nu â,¬32,40)

Weekbudget 60 euro
Emte donderdagaanbiedingen â,¬  6,30   4x2  gehaktsnitzels, 2 blik tonijn, koffiemelk ( voorraad)
Aldi                                           â,¬30,08
Emte                                         â,¬13,30
Kruidvat                                    â,¬ 3,18
Totaal                                       â,¬52,80

Er is nu voor de 6e keer 10 euro bespaard op de weekboodschappen. Er zit nu nog â,¬7,20 in de portemonnee voor aankomende week tot donderdag/vrijdag.

Ik ben niet naar de ah geweest wat eerder het plan was.

Eergisteren hebben we veel verse groenten gekregen van een kennis. Rode bietjes voor 5 maaltijden zitten al in de vriezer, boterboontjes helft zit in de vriezer, grote krop andijvie. Zo lekker allemaal.

Op deze manier wil ik het noteren 10 weken volhouden. Dan hoop ik dat ik het min of meer een routine is geworden om met minder rond te komen.

We eten nu volop van de bramen die nu rijpen. Elke dag een litermaat vol. Gaat deels in de vriezer. Als straks de hele oogst binnen is, maak ik er sap van, dat weer de vriezer in gaat in halvarine kuipjes. Bij gebruik wordt er suiker toegevoegd en een beetje maizena om het dikker te maken. Jammie

Vindt iemand het leuk/ interessant om de kassabonnen te zien? Dan wil ik die wel overtypen.