Uitdaging verlaging boodschappengeld

Started by Meelezertje, Jun 23, 2015, 02:36 PM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

Op dit moment is het boodschappengeld per week 70 euro voor 3 volwassenen. Ik doe het ongeveer als volgt. 50 euro gewone boodschappen, dus eten , drinken, wasmiddel enz. Ongeveer 10 euro om aanbiedingen in te slaan. En 10 euro voor een keertje kapper voor man (zoon betaalt het zelf en ik ga 1 x per half jaar), kaartje en postzegel, tuinplantje, deurcollecte enz enz.
Met dit bedrag lukt het me al geruime tijd best goed.

Ik zou het leefgeld graag gaan terugbrengen naar 65 euro per week. En als dat lukt later naar 60 euro. Om het overblijvende bedrag te gaan sparen. Uit pure noodzaak!
Ik denk zelf dat 65 euro wel een tijdje moet gaan lukken, maar ik ben bang dat ik dan minder aanbiedingen ga inslaan en dan ben ik na een tijdje alsnog de pineut. Namelijk dat ik dan dingen die ik nu altijd uit de voorraad gebruik, duur moet gaan inkopen omdat het op was.

Wat koop ik altijd als voorraad?
Prei als die 49 cent per kilo is koop ik heel veel. Ook het groen gebruik ik- kan best.  Wassen , snijden, uitlekken/ drogen en in porties in de vriezer. Kun je zeker een half jaar gebruiken. Straks komen de goedkope paprika's. Ook die gaan dan in grote hoeveelheden , gewassen en gesneden de vriezer in. Handig voor soep, roerbakschotels enz.
Na de feestdagen zijn er altijd veel aanbiedingen van de goedkopere vleessoorten. Dus begin januari en na Pasen vooral. Met de feestdagen worden de dure biefstukken en varkenshazen genuttigd. Dan blijft het gehakt en de varkenslapjes over. En die koop ik dan na de feestdagen, zodat ik  voor 3 maanden rundergehakt heb voor maar 3 euro per kilo.
Diepvriesgroenten zijn altijd vlak voor de nieuwe oogst 2 halen 1 betalen.  Dat betekent veel rode kool met appeltjes, boerenkool, spinazie.  Vlak voor de nieuwe oogst is er ook vaak jam 2 halen 1 betalen.  Heb ik nu nog niet gezien, maar ik ben inmiddels door de voorraad van vorig jaar heen.

Ik denk dat ik verslag zal geven van mijn zoektocht, waarbij tips van harte welkom zijn.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Meelezertje

WEEK 1

Weekboodschappen. Budget 60 euro
Aldi                      â,¬21,84
Hema                  â,¬0,50
Andere super      â,¬25,97
Markt                  â,¬3,-
Totaal                 â,¬51,35.

Wat ik veranderd heb is 3 x vleeswaren ipv vers gesneden nu van goedkoopste huismerk. Wekelijkse dure 70 % puur chocolade reep en zak drop geschrapt. Groente boven â,¬1,- per maaltijd geskipt. Zak nootjes vervangen door chips van de hema. Verder was er nog redelijk veel in huis.

Gekocht voor de voorraad 5 x 3 paprika's  (â,¬ 3,45) en 2 kilo rundergehakt (â,¬8,35) samen â,¬11,80

In huishoudpot zit nog â,¬23,60. De â,¬8,60, die over zijn, blijven besteedbaar tot volgende week vrijdag en gaan anders in de pot.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Meelezertje

WEEK 2

Er is over van de vorige week â,¬0,30. Besteed aan kip bij ah xl, gekocht icm met bezoek aan het ziekenhuis, en andere dingetjes. In de huishoudpot nu â,¬23,90

Aldi â,¬25,55
super â,¬17,07 en gisteren al â,¬10, samen â,¬27,07
andere super â,¬2,69
Totaal â,¬55,30

Nog in de knip tot volgende week vrijdag â,¬4,70. Geen lege flessen ingeleverd; dus er is nog wat meer ruimte. Voelt wel vervelend zo weinig.
De â,¬10 van gisteren heb ik als voorschot genomen. Alleen op donderdag gold deze aanbieding grotendeels  bestemd voor de voorraad: 10 pakjes van 200 gram gesneden jonge kaas voor maar â,¬1 per stuk. Deze plakjes zijn lekker dun gesneden.
Bij de Aldi heb ik 2 grote watermeloenen gekocht voor â,¬1,49 per stuk. Eentje voor de volgende week.
Vandaag bij de super 12 saucijsjes voor samen â,¬5,13. Gaan er maar 3 van op deze week. Er ligt nu kip, gehakt, saucijzen, frikandellen, vissticks in de vriezer. En er zijn eieren en spekblokjes. Goedkoopste merk vleeswaar boterhamworst, gebraden gehakt en snijworst wordt goed genoeg bevonden door de mannen in huis. Per pakje 59 en 69 cent voor 150 gram. Blijvertjes.

Het is geducht passen en meten. Valt me tot nu toe niet mee.

rosalien

Hallo meelezertje,

Ik ben ook een hele tijd bezig geweest met bezuinigen, goedkoop inkopen, koopjesjacht, enz. De belangrijkste bezuinigingen die ik heb doorgevoerd is blokken kaas, gewoon met de kaasschaaf, scheelt me tientallen euro's per jaar en uiteindelijk vind ik dat smakelijker ook.
Inderdaad de goedkope vleeswaren, gewoon proeven.
En waar ik ook achter ben gekomen dat in de duurdere supermarkten vaak de "euromerken" goedkoper zijn dan de aldi of lidl, bijvoorbeeld ok merk van plus en mcd enz. Zo ook pasta's zijn van die merken goedkoper dan aldi en lidl.
Wij rijden ook naar een groenteboer die alleen de seizoensgroenten en fruit verkoopt, die verkoopt ook vaak dingen uit die (bijna) slecht zijn voor heel weinig, dat vries ik dan in.
Wasmiddel komt tegenwoordig gewoon van de action, de goedkoopste die ze hebben, zo ook het toiletpapier en keukenrol.
Het is een hele zoektocht en aanpassing geweest, maar wij geven nu gemiddeld 25 euro per persoon uit aan boodschappen met 2 volwassenen en we hebben regelmatig eters! Dus 50 euro per week gemiddeld.
En wij eten ook wel eens een biefstukje enz. Bijvoorbeeld varkenshaas koop ik bij de slager de "afvalstukken" 3 van die stukjes bij elkaar zijn wel ruim voldoende om met 2en van te eten, maar kost maar 10 euro voor 2 kilo, wij eten daar dan maanden van vanuit de vriezer.
EN zo kan ik nog wel even doorgaan, haha. Succes!

Meelezertje

Hoi rosalien, dank voor je reactie. Zou graag ook van anderen horen hoe ze het doen; dan kunnen we leren van elkaar.

Ik denk dat we niet de enigen zijn  ;) die proberen te bezuinigen op de dagelijkse boodschappen. Zulke bezuinigingen merk je gelijk. Met bijv energie duurt het lang voor je wat terugkrijgt en je maandbedrag verlaagd wordt. Elke week 10 euro minder is toch ruim 500 per jaar.

6 jaar geleden gebruikte ik nog zeker wel 140/150 euro per week! Toen dacht ik dat 100 euro per week al een hele uitdaging was! En dat was het ook. Met stapjes heb ik het teruggebracht tot 70 euro per week. Nu dus 60 p/w. Ik heb me beloofd om het in ieder geval 10 weken vol te houden. Ik hoop natuurlijk voor langer, maar het voelt wel erg krap.

Kaas: bij ons werkt een blok kaas juist niet. Vanwege de volwassen zoon in huis, die er een handje van had, als hij thuiskwam als wij al op bed lagen, een stuk kaas met korst op te peuzelen. En verder ging er wel heel veel op zijn boterham. Want ja , kleine stukjes die afbreken.... hap hap. Nu jonge gesneden kaas van de aldi ( eerst goedkoop, toen niet aangekondigde prijsverhoging, en nu met groot tadaaaa weer prijsverlaging.) Ik snij de plakken gelijk door bij het aanbreken van het pakje. Heb nu van de andere super die pakjes van 1 euro met 9 plakken, dus voor18 boterhammen beleg.

Broodmaaltijden
Met 3 personen (en de kleinkinderen 1 dag per week)  eten wij 4 of 5  broden per week. Tijgervolkoren aldi van 95 cent. En elke week een zak van 10 witte bollen van 97 cent. Pondskuip halvarine 69 cent. Beleg  106 stuks: 36 met kaas 2 euro. 3x 10= 30 met worst voor 2 euro. Verder hagelslag, suiker, pindakaas, soms fruit of jam (is nu op en ik wacht op een nieuwe aanbieding straks van 2 halen 1 betalen)  Drinken erbij melk of thee. De witte bollen zijn voortaan uitsluitend voor zoon, wij geven er niks om, zodat ik deze nu om de week koop en de helft in de vriezer blijft.

Wat fijn zo'n groente kraampje. Dat heb je bij ons niet, helaas. Al koop ik wel veel seizoens groente en fruit; verse sperzieboontje midden in de winter--> nee. We lusten gelukkig (bijna) alles. We hebben zelf een appel en perenboom, rode bessen en bramen, snijbiet en selderij en andere kruiden. Dat scheelt ook. Heb vorige week de laatste bramensap uit de vriezer opgemaakt en de rode aalbessen zitten er weer in. Appels zijn voor moes en de handperen voor snel opeten en uitdelen.

De action is iid erg goedkoop met dingen zoals badschuim, shampo, wasmiddel enz. Is voor mij niet echt in de buurt. Soms kom ik er wel, als ik toch daar in de buurt moest zijn met de auto. Ik koop zulke dingen in de 2 voor 1 prijs aanbiedingen bij het kruidvat: kan ik per fiets doen. Zonder deze aanbiedingen vind ik het kruidvat best prijzig. Vinden jullie dat ook?
Met shampo, doucheschuim, tandpasta, schoonmaakmiddel, wasmiddel haal ik de grootste besparing uit kleine beetjes gebruiken: een 'erwtje' tandpasta, een 'pepermuntje' shampo, doucheschuim overgooien in een oud zeeppompje.

Forumlezers, hoe doen jullie het met bezoek dat je krijgt? Ik had altijd wat in huis, klein kratje bier, extra fles frisdrank, koekje en nootje. Nu is het kratje bier op 1 flesje na op. Ben geneigd om maar niemand meer uit te nodigen, zodat er volgende week geen kratje bier af hoeft.

Chrissie

Oeps schaam me heel erg voor wat ik er nu ga neerzetten hoop dat jullie me er niet op afgaan rekenen. :-[

Naast de thee en koffie  met een meelkoekje voor het bezoek, heel af en toe een andere koekje heb ik alleen ranje in huis.

Met  de verjaardagen komt er hier fris met 6 blikjes alcoholvrij bier in huis is het op dan is het malen gedaan!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Meelezertje

Ik reken je er zeker niet op af. Ik vind het heel dapper en  8).

Als iemand onverwacht komt binnen wapperen; dan heb ik er geen moeite mee om alleen een kop thee of koffie te schenken. Mijn favoriete uitdeelkoekje is speculaasje. Wij zelf zijn die zoooo tegen gegeten  :). Dus die blijven lang goed in een oude t.upperware trommel. Voor een gelegenheid bak ik een cake. Maar op vooraf afgesproken weekend avondje doe ik 1, max 2 biertjes p/p voor de gasten. Pas om half 10/ 10 uur bied ik het eerste biertje aan. En een zak borrelnoten erbij, die ik nu vervang door chips van de H.ema voor 50 cent. Vind deze wel bar zout overigens.

Ik drink alleen thee en water. Voor man en zoon koop ik 2 flessen sinas per week. (weekend) En er ligt meestal een fles cola en/ of cassis in de droger voor bezoek.(geheime bergplek ;); droger wordt toch nooit meer gebruikt) De kleinkinderen vinden thee- nu ijskoude thee-  met suiker erg stoer.

Chrissie, bedankt! Ik ga in ieder geval komende week niks kopen en dan zeg ik gewoon. Sorry, ik heb nog maar 1 pilsje in huis.

flits

de meeste boodschappen doe ik bij albert heijn het volkoren brood is â,¬0,79 en 10 bollen voor â,¬0,99 en aangezien  ik maar alleen ben moet ik het met â,¬50 per week doen vitamine water is bij de aldi weer goedkoper â,¬1,99 per 6 flesjes van een halve liter een aangezien ik veel halve liters drink op mijn werk ik neem er 2 mee per dag en een vul ik er regelmatig bij elke dag ik neem ook regelmatig andere halve liters maar die bewaar ik en vul die weer met roosvicee en of slimpi siroop voor de rest neem ik zoveel mogenlijk het basis merk van albert heijn die is niet zo duur
en bij houden wat je uitgeeft dan weet je waar je geld blijft
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

ollie bollie

Ik haal mijn tabak in België en tank daar ook. Gelukkig werk ik op 2 km van de Belgische grens, maar wanneer je dicht bij België woont, is het zeker de moeite waard.

Voor de rest hamster ik veel producten, die ik dagelijks gebruik, wanneer die in de aanbieding zijn.

Voor shampo en wasmiddelen ga ik ook naar de action. Vaak zit er een buitenlandse text op de verpakking, maar het gaat er toch om dat werkt!
Carpe diem!

burningspirit

Leuk topic dit!
Ik volg het al steeds en wil toch ook een bijdrage leveren even.
De kaas; bij ons ook stukken die ik zelf rasp en schaaf. Mijn ervaring hier is, dat als ik zorg dat er een bakje geschaafde en/of geraspte kaas in de koelkast voor het grijpen staat, niemand hier meer aan het blok kaas komt. Hahah.... blijkbaar snappen mijn puberdochters de hint. Maar ja, zo'n volwassen zoon is natuurlijk wel wat anders. Toen mijn zoon nog hier woonde (vr)attie alle restjes op, met name macaroni. Hij nam dat soms als ontbijt....  :o Nu komt hij niet zo vaak meer hier, maar alsie dat wel doet dan is de koelkast altijd weer heerlijk opgeruimd.
Het brood; ik koop dir of vier broden en vries dat in. Mijn man wil superdonker brood. Daar maak ik dan pakketjes van 6-8 sneetjes van en vries ze in. Mijn dochters zijn gek op wit brood en witte bollen. Wit brood ligt in halfjes in de vriezer en witte bollen koop ik alleen in eht weekend en dan niet elke week. Zo blijft het bijzonder. En verder standaard het bruine brood van AH, 79 cent per brood. Ook in halfjes in de vriezer. Verder altijd standaard beschuit/crackers in de kast.
Van goedkope merken inderdaad; euroshopper/ahbasic/markant etcetera.

Ik heb ook een hele tijd standaard een rekenmachientje bij me gehad, om ter plekke uit te rekenen wat nou in feite het goedkoopste was per 100 gram, per 100 ml of per producteenheid. Mensen zullen wel eens gedacht hebben: die is niet goed wijs. Maar ik heb besloten dat ik me daar niks van ga aantrekken. Gekoof me, als je dit een poosje doet, dan krijg je er vaardigheid in en pik je de werkelijk goedkope producten er feilloos uit. Als ik nu wel eens twijfel, schrijf ik wat ik heb gezien even op en controleer het dan thuis of bij een volgende keer boodschappen doen.

In de tijd dat we van de voedselbank een pakket kregen heb ik ook geleerd om creatief in de keuken te staan. Van restjes kan ik vaak twee dagen later een heerlijke maaltijd maken, waarbij we niet het idee hebben dat we al drie dagen hetzelfde eten. Om te voorkomen dat er teveel verspild wordt of dat we in een luie bui kant-en-klaar producten kopen heb ik vaak in blokjes gesneden kip  en kleine porties gehakt  (in de aanbieding gekocht) in de vriezer op voorraad. Heel veel plastic bakjes zijn geschikt om in te vriezen, maar ik heb uit mijn 'goeie tijd' ook nog heel veel tupperware. Ik pas de porties aan op de gerechten die we vaak maken. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid vlak bij een groot winkelcentrum te wonen, waar een Hema, Xenos, AH, ALdi zijn. Bij Xenos kun je vaak voor 10 cent zakjes saus, soep e.d. kopen. AH heeft vaak in een verloren hoekje een bak met afgedankte producten, ook voor enkele dubbeltjes te koop. Zo kocht ik ooit voor 1 euro 10 zakjes aspergesaus...... heel goed bij allerlei gerechten te combineren. Heb ik lang plezier van gehad en kreeg telkens een verraste uitroep: Mam! Wat is dat nou voor saus...??? Het is vét lekker!
Hahahahahah. Genieten zonder dat het veel kost. Zo serveer je dus groente die ze normaal niet blieven. Ik ben nu nog iets aan het verzinnen om tuinbonen (die ik zelf erg lekker vind) voor mijn volkje hier aantrekkelijk te maken. Enzovoorts.
Ik ben hier elke dag mee bezig en het is onderhand een tweede natuur. Kost me helemaal geen energie meer en voelt als een prettige hobby.

Mijn dochter werkt sinds kort bij kruidvat en brengt me op de hoogte van de aanbiedingen. Bijvoorbeeld van wc papier of wasmiddel. Zakjapannertje er bij en ff checken.  8)
Ik heb ook een basis lijst: daar op staat alles wat ik in voorraad wil hebben. Staat bijvoorbeeld ook een blik ham (â,¬1.49 bij AH) op. Ik snij daar kleine blokjes van en gooi de helft door de macaroni en (ev. de volgende dag) de andere helft door de sla. En ook creamcrackers (kosten ongeveer 40 cent) en smeerleverworst (Aldi 21 cent, vinden wij hier de allerlekkerste). Soepstengels en een kuipje kruidenkaas. Dippen maar. Rode en gele limonadesiroop; gele multivruchten van Raak en cassissiroop van Aldi. Sinds dit bij de standaard voorraad hoort geef ik zelden nog eld uit aan duurdere frisdranken. Als er iemand jarig is hier kopen we ice-tea (50 cent per pak) biertjes en wijn bij de Aldi (niet te veel want op is op). Bij de Hema koffiepads voor ons apparaat boven, hooguit twee kopjes per dag, in de vroege ochtend. En in de keuken zet ik koffie in een 'gewoon' koffiezet apparaat. Het was even zoeken maar nu hebben we de juiste smaken te pakken.

Ik vergeet nog mijn avonturen met pannenkoeken. Wat je daar allemaal mee kunt doen!!! beroemd en berucht hier: mama's calzone-pannenkoeken. Ik stop daar werkelijk van alles in. Niets gaat verloren.
En dan natuurlijk de weggeef/zoek/vraag- en rommelhoeken van mij regio op facebook. Leuk om doorheen te struinen. Prima door het op doen van goede ideeën. Zelf aanpassen op de situatie en voila succes verzekerd.
En echt, ik vind het nog steeds leuk.  ;D ;D ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

flits

als alleenstaande vries ik vaak dingen in groente komen van het lapje van mijn broer en de groente die ik in de winkel haal zijn vaak familie zakken en ik kook altijd alles in een keer en verpak het meteen als een persoon maaltijden om het later weer op te eten
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

Meelezertje

WEEK 3

Ha flits, ja bijhouden, zodat je weet waar het geld blijft, is een goeie. Hoe trouw jij altijd verslag doet. ;D. Ook ben ik blij dat ik een vriezer heb! Mijn broer vist graag en dan krijg ik weleens bevroren gerookte forel. Dan kunnen we die opeten op het moment dat we willen.

Burningspirit, zo de kaas zelf voorsnijden/ raspen van een blok is zeker het overwegen waard. Nog nooit aan gedacht. Ook ik neem gewoon elke dag 14 sneetjes brood uit de zak. Als ik er meer uithaal, blijf ik kanen, dat is niet handig voor de kilootjes. Restjes gaan hier ook niet teloor.
Heb je het/ een recept van je pannenkoeken?  Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik merk dat je er echt plezier van hebt om zo te woekeren met je budget. Ik zit niet op facebook, maar ik hoor van dochter ook enthousiaste verhalen van weggeefhoeken en zo.
@ollie bollie. Lekker zo goedkoop tanken in België, omdat dat dichtbij is. Wij tanken maar 1x per maand nadat WIA gestort is voor 40 euro. In de buurt is er de dwaze donderdag , dolle dinsdag, voordeel vrijdag etc. Dat kien ik wel uit.
Rosalien, wat heerlijk dat je zo goedkoop aan de duurdere vleessoorten kan komen. Ik mis nu wel een keer een biefstukje of haaskarbonaadje. Maar dat vind ik op dit moment te duur.

Van de â,¬4,70, die ik vorige nog overhad heb ik maar 90 cent opgemaakt. Want we hadden afgesproken frietjes te bakken voor de kleinkinderen, en dat kan niet zonder frietsaus. Die was op en was ik vorige week vrijdag vergeten te kopen. Er zit nu in de pot â,¬27,70.

Besteedbaar budget deze week is weer 60 euro. (Waardoor ik voor de 3e keer â,¬10 opzij leg. ipv 70 nu 60 gebruiken voor de boodschappen).

Aldi                   â,¬28,36  incl mierenlokdoosjes
Andere super   â,¬30,69
Totaal â,¬ 59,05. Voor de rest van de week nog 95 cent en eventueel lege flessengeld, die zijn nog steeds blijven liggen

Voor de voorraad (geen betere raad dan voorraad, zei mijn moeder vroeger ;)
De Emte heeft nu de grote markant conserven groenten in de aanbieding van 2 halen 1 betalen. Ik kon met de scanner precies kijken hoeveel potten ik kon meenemen. Ik heb 16 potten gehaald voor de prijs van 8. Eerst de andere dingen van mijn lijstje en daarna de potten tot het bedrag bijna 31 aangaf. In deze tijd gebruik ik haast geen potten, maar als de groente van de winter duur zijn, vind ik het een uitkomst.
Ook heb ik toch ook 2 x halfom gehakt voor â,¬3,50 per kilo gekocht voor de vriezer. Er ligt nog wel gehakt, maar toch. 1 kilo gaat deze keer in 3 porties ( soms doe ik ook 4) en 1 kilo wordt straks verwerkt tot nassi, samen met 1 kg zilvervliesrijst (â,¬0,99)en 3 zakjes inproba nassi groenten (samen â,¬0,69). Dit gaat in 4 porties de vriezer. 4 maaltijden voor â,¬1,30 per maaltijd voor 3 personen. Als ik het eruit haal en opbak, dan gaat er nog wel wat prei, en wat er maar voorradig is, door.

Mijn dilemma. Ga ik morgen nog van mijn potje nog potten groenten halen? Of zal ik mijn potje nog niet aanspreken? Volgende week, uiterlijk die week erop,  moet man naar de kapper (â,¬11). Uiteindelijk heb ik in deze 3 weken maar max â,¬5 in mijn reserve boodschappenpotje kunnen doen. Er zit wel â,¬27,70 in nu.  Maar ik moet ook voor de nazomer nog een zussendag organiseren. Onze verjaardagen zijn wel achter de rug. Wat zouden jullie doen?

Ha Chrissie, ik heb geen bier gekocht, en dat nog wel terwijl de kleine kratjes in de reclame zijn. Morgenavond de proef op de som! ;)

flits

maak zoveel mogelijk boodschappenlijstjes en probeer zoveel mogelijk in 1 keer mee te nemen zodat je geen dingen meeneemt die je niet nodig hebt

burningspirit

2 ideetjes vallen me plots in
1. ik heb (sorry weer via facebook) een afspraak gemaakt met een eindexamenkandidate van de kappersopleiding hier in de stad. ze heeft mijn haar gratis geknipt en ik krijg meer dan ooit positieve reacties, nu al twee en een halve week!
2. laatst had ik een pot thee gezet, maar zag ervan komen dat ik die in mijn eentje moest gaan opdrinken. ik heb het restant gezoet met een beetje suiker en toen af laten koelen, later in de koelkast nog wat kouder laten worden. resultaat was heerlijke dorstlessende ijsthee, i.p.v zoete frisdrank. kosten: bijna niks

liefs

burningspirit

ha... ja okee.... pannenkoeken, ik ga vanavond weer aan de slag daarmee
het is al een tijdje geleden dus wat zullen we/ze weer smullen  :)
meestal neem ik een pak goedkope pannenkoeken mix en gooi er een extra eitje doorheen
soms gebruik ik oliebollenmix waar ik de pannenkoeken van bak (1 liter melk op 500 gram meel, 3 a 4 eitjes erbij, snufje zout en eventueel een klein beetje suiker of zoetstof, scheutje olie voor makkelijk bakken, zonder veel boter in de pan

het beste idee ooit is om een pannenkoek te bakken aan één kant , tot die droog is, op de ene helft vulling te leggen, (bijvoorbeeld: een klein beetje ragout, geraspte kaas met hamsnippers, restje kip tandoori van de vorige dag, te voren geroerbakte groenten met kruiden naar smaak, gehakt met shoarmakruiden, spekkies met ui-snippers, champignons, banaan en/of appel enzovoorts, verzin maar wat lekker gevonden wordt, snij het fijn en en gooi een kleine hoeveelheid op de pannenkoek)
dan klap ik de pannenkoek met twee spatels dubbel en bak boven en onderkant goudbruin
je krijgt dan smakelijke pakketjes, die qua smaak niet onderdoen voor een gevulde pizza of wrap
op smaak maken kan met extra kruiden, poedersuiker, restjes saus

dat dubbelklappen vergt enige oefening maar als je het eenmaal onder de knie hebt kun je als pannenkoeken bakkende moeder niet meer stuk  ;D ;D ;D

het geheim is : gewoon doen en experimenteren
zo kun je op den duur gemakkelijk voor iedereen zijn/haar 'lievelingspannenkoek bakken

ik heb het geleerd van een oudere dame tijdens een kampeervakantie heel veel jaren geleden
de kunst is om deeg zonder klontjes te maken
volgorde is hierbij cruciaal
eerst het meel in de schaal, dan langzaam en met beleid de helft van het vocht er bij (ik gebruik melk, maar ik heb ook wel eens karnemelk of water gebruikt) dan mixen (ik doe het heel rustig met de hand met een gewone garde) net zo lang tot er geen klonten meer zijn. dan pas de rest van het vocht erbij, de eitjes, snufje zout en/of suiker, beetje olie (ik gebruik zonnebloemolie)
ik bak ze met een piepklein beetje roomboter in mijn favoriete pannenkoeken pannetje en roer met de garde ondertussen regelmatig even door het deeg, om te voorkomen dat de olie zich weer losmaakt van het deeg
bijna altijd mislukt de eerste pannenkoek, die valt dan uit elkaar, maar is voor degene die niet meer kan wachten een ware lekkernij met een beetje suiker erop
thuis op het fornuis heb ik vaak twee pannetjes met gekookt water staan met daarop borden waarop ik de verschillende smaken kan neerleggen
de pannenkoeken blijven heerlijk warm en ik kan gewoon doorgaan terwijl ieder in zijn/haar eigen tempo eet
heerlijk is dit, ik geniet van het middelpunt dat ik dan ben en natuurlijk ook van de kreten (heeeerlijk mam!) en de verzoeken die ik krijg: mag ik een pannenkoek met kaas? mag ik er eentje met spek?
en dan roep ik, vanuit mijn mamma-restaurant in de keuken als ik weer iets klaar heb....

en nu ga ik aan de slag ermee      ;D ;D ;D