ha... ja okee.... pannenkoeken, ik ga vanavond weer aan de slag daarmee
het is al een tijdje geleden dus wat zullen we/ze weer smullen

meestal neem ik een pak goedkope pannenkoeken mix en gooi er een extra eitje doorheen
soms gebruik ik oliebollenmix waar ik de pannenkoeken van bak (1 liter melk op 500 gram meel, 3 a 4 eitjes erbij, snufje zout en eventueel een klein beetje suiker of zoetstof, scheutje olie voor makkelijk bakken, zonder veel boter in de pan
het beste idee ooit is om een pannenkoek te bakken aan één kant , tot die droog is, op de ene helft vulling te leggen, (bijvoorbeeld: een klein beetje ragout, geraspte kaas met hamsnippers, restje kip tandoori van de vorige dag, te voren geroerbakte groenten met kruiden naar smaak, gehakt met shoarmakruiden, spekkies met ui-snippers, champignons, banaan en/of appel enzovoorts, verzin maar wat lekker gevonden wordt, snij het fijn en en gooi een kleine hoeveelheid op de pannenkoek)
dan klap ik de pannenkoek met twee spatels dubbel en bak boven en onderkant goudbruin
je krijgt dan smakelijke pakketjes, die qua smaak niet onderdoen voor een gevulde pizza of wrap
op smaak maken kan met extra kruiden, poedersuiker, restjes saus
dat dubbelklappen vergt enige oefening maar als je het eenmaal onder de knie hebt kun je als pannenkoeken bakkende moeder niet meer stuk

het geheim is : gewoon doen en experimenteren
zo kun je op den duur gemakkelijk voor iedereen zijn/haar 'lievelingspannenkoek bakken
ik heb het geleerd van een oudere dame tijdens een kampeervakantie heel veel jaren geleden
de kunst is om deeg zonder klontjes te maken
volgorde is hierbij cruciaal
eerst het meel in de schaal, dan langzaam en met beleid de helft van het vocht er bij (ik gebruik melk, maar ik heb ook wel eens karnemelk of water gebruikt) dan mixen (ik doe het heel rustig met de hand met een gewone garde) net zo lang tot er geen klonten meer zijn. dan pas de rest van het vocht erbij, de eitjes, snufje zout en/of suiker, beetje olie (ik gebruik zonnebloemolie)
ik bak ze met een piepklein beetje roomboter in mijn favoriete pannenkoeken pannetje en roer met de garde ondertussen regelmatig even door het deeg, om te voorkomen dat de olie zich weer losmaakt van het deeg
bijna altijd mislukt de eerste pannenkoek, die valt dan uit elkaar, maar is voor degene die niet meer kan wachten een ware lekkernij met een beetje suiker erop
thuis op het fornuis heb ik vaak twee pannetjes met gekookt water staan met daarop borden waarop ik de verschillende smaken kan neerleggen
de pannenkoeken blijven heerlijk warm en ik kan gewoon doorgaan terwijl ieder in zijn/haar eigen tempo eet
heerlijk is dit, ik geniet van het middelpunt dat ik dan ben en natuurlijk ook van de kreten (heeeerlijk mam!) en de verzoeken die ik krijg: mag ik een pannenkoek met kaas? mag ik er eentje met spek?
en dan roep ik, vanuit mijn mamma-restaurant in de keuken als ik weer iets klaar heb....
en nu ga ik aan de slag ermee