Geld voor trein naar mijn werk iedere maand zien op te brengen...

Started by Amanda, Jun 11, 2015, 11:04 PM

Previous topic - Next topic

Amanda

Hallo,

Regelmatig heb ik net op het nippertje mijn 'treintjesgeld' naar mijn werk kunnen betalen. Dat gaf iedere keer heel veel stress.

Het is helemaal niet fijn dat ik me soms zorgen moet maken of ik de trein naar mijn werk wel kan betalen. Ik kan maar moeilijk als ik zonder geld zit opbellen van jullie zien mij wel weer als ik mijn loon heb....

Ik noem het ironisch gezien 'treintjesgeld', maar voor mij is het net zo belangrijk als huur en ziektekosten.

Het geeft echt heel veel stress als ik me zorgen moet maken of ik de trein naar mijn werk wel kan betalen...

Eigenlijk zou dat niet moeten...

Meelezertje

Dat kan ik me voorstellen ; dat het veel stress geeft. En je werk kun je ook niet missen waarschijnlijk. Wat is de reden dat je zo krap zit?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Amanda

Bedankt voor je reactie.

Deze maand heb ik bijvoorbeeld vakantiegeld gekregen, en ik kreeg onder meer een leuke verrassing van huur/zorgtoeslag van een paar jaar geleden die ik iineens nog terug moestt betalen. En van de huisbaas een leuke narekening, terwijl ik vorig najaar zo lang mogelijk niet had gestookt. En nog een paar van dit soort dingen. Dus mijn vakantiegeld is weer besteed, terwijl ik zo graag ook wat had willen sparen voor onvoorziene uitgaven, zoals bijvoorbeeld een fiets.

Goed, een fiets klink misschien als een luxe, maar al een paar jaar wil ik heel graag een nieuwe (tweedehands) fiets.

En een fiets is voor mij momenteel het enige voermiddel als ik ik mijn woonplaats ben. Voor woon-werk verkeer moet ik dus treintjesgeld betalen. Dit is voor in mijn woonplaats. Dan is er weer iets aan mijn remmen, versnellingen, en laatst zei de fietsenmaker dat er echt niets meer aan te doen is. Dus ik rijd nu op een fiets die om de haverklap doortrapt. Goed, ik ben er al aan gewend, maar ik ga niet meer voor de lol fietsen.

Maar helaas kan ik niets sparen naast aflossen.

Voor mijn gerustgevoel wil ik wat spaargeld opbouwen, mede zodat ik me geen zorgen meer hoef te maken of ik de trein naar mijn werk wel kan betalen... Hopelijk begrijpen jullie dit, het geeft echt heel veel stress. Uitjes kun je afzeggen, maar je kunt je werk niet gewoon even afbellen omdat je je treintjesgeld niet kunt betalen...

Leer van dit berichtje: naast je schulden aflossen is het verstandig om ook alvast wat te sparen, maar hoe...

Meelezertje

Vakantiegeld is zoiets waar je zo naar kan uitkijken en bedenken wat je er allemaal mee zou kunnen doen. Dan is het hard als die droom weer bijgesteld moet worden. Zeker nu je fiets het gaat begeven en repareren te kostbaar.

Heb je zicht waarom je niet kunt sparen? Is je besteedbaar budget te klein? Of vind je het moeilijk jezelf te beperken? Of heb je steeds onverwachte  'tegenvallers' omdat je niet precies weet wat erin en eruit gaat? Heb je een jaar/ maandbegroting? Zelf budgetteer ik tot op de euro. Heb daarvoor een excel gemaakt. Misschien kan ik dat delen op dit forum. Ik zal eens kijken of dat mag en hoe het werkt om dat te plaatsen.

Ik en vele anderen op dit forum willen graag met je meedenken.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Meelezertje

Sorry Amanda, misschien wil je alleen wat begrip en daar kom ik met mijn lesje...

Amanda

Hoi Meelezertje,

Bedankt voor je reactie.

Ik moet echt gaan budgetteren. Via de website van het maatschappelijk werk heb ik een budgetteer cursus ontdekt.

Vaak zijn het onverwachte afschrijvingen. Bijvoorbeeld het eigen risico. Een keer had ik gelukkig onterecht een dubbele afschrijving, van mijn huur! Ik dacht nog genoeg geld voor boodschappen te hebben stond ik bij de kassa, geen saldo! Gelukkig was mijn huur dubbel afschreven.

Ik moet wat geld betreft per week gaan leven. Als mijn loon er is, ben ik zo opgelucht, dat ik soms los ga bij het boodschappen doen. Iets lekkers kopen, extra aanbiedingen inslaan. Aan het einde van de maand schrik ik, vooral als ik nog ruim twee weken tot aan mijn salaris moet.

Dit zal ik nooit meer doen, maar ik heb wel eens geld gestorneerd voor boodschappen, en inderdaad om de trein naar mijn werk te kunnen betalen. Maar door het storneren bouw je ook schulden op.

De reparatie van mijn fiets was niet te duur, de fietsenmaker zei dat er echt niets meer aan te doen is. Misschien ga ik nog met mijn fiets naar het repair café, maar mijn veiligheid staat ook voorop. Dan voorlopig maar lopen binnen mijn woonplaats.

Chrissie

Welkom Amanda,

Heel begrijpelijk dat je er onrustig van wordt!

Ik zette  me eerst op daggeld als ik dat goed onder de knie had dan pas op weekgeld. Deed alles met een lijstje en zette het bedrag erachter zodat ik precies uit kwam. Kocht geen merkproducten alleen het goedkoopste wat er was, liep ook geen aanbieding achterna want dan kom je gewoon niet uit.

Heb lege potjes verzameld daar verdeelde ik omdat wij een gezin zijn 4 mensen, het benzinegeld voor de scooter van mijn man in zodat hij op zijn werk kan komen, 1 week boodschappen geld, telefoonkaarten. Je kan het natuurlijk ook in enveloppen doen.  Is het geld eruit op dan is het wachten tot de volgende maand.

Schrijf je boodschappen uitgaven bijvoorbeeld in een agenda of een schrift. Door dit te doen wordt je met de neus op de feiten gedrukt ga je automatisch besparen, het houdt je tevens scherp de hele weg naar nul.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Meelezertje

Dat lijkt me een hele goede tip van Chrissie: Daggeld, lijstje en potjes. Dan ligt je geld voor de trein ook alvast gereed. Goed uittellen hoeveel keer je moet treinen die week (of maand) en wat je daar dan in totaal voor kwijt bent.  Ik hoop dat je ermee uit de voeten kunt. Sterkte!

Amanda

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb. Ik heb hier veel goede tips gekregen, zoals daggeld of weekgeld, lijstjes en potjes. Bedankt voor het meedenken.

Helaas heb ik niet goed in mijn vel gezeten, en ik heb een grote uitgave moeten doen. En dat was echt niet iets leuks als een reis of zo.

Goed, ik had die uitgave betaald van mijn lopende rekening. Maar toen zat ik 2 1/2 week voor mijn nieuwe salaris al zonder geld. Ik moest dus wel de trein naar mijn werk betalen en eten.

Toen nam ik in paniek een beslissing die natuurlijk niet verstandig was. Ik storneerde een aantal vaste lasten (niet mijn huur!). Hierdoor heb ik verschillende achterstanden.

Nu heb ik een flexibel krediet aangevraagd. Ik wil alle openstaande rekeningen afbetalen, zodat ik niet ook nog allerlei extra kosten krijg. Of nog hogere kosten als â,¬ 1200,- voor her aansluiting van stroom, en na zes maanden een hoge maandelijkse boete van de ziektekostenverzekering.

Een flexibel krediet is niet ideaal, maar nu heb ik overzicht, ik heb maar één schuldeiser naast Duo. De afgelopen tijd heb ik heel veel stress gehad als ik mijn brievenbus openmaakte.

Dat storneren heb ik een tijdje geleden ook al eens gedaan. Toen ben ik ook een paar weken afgesloten geweest van internet en telefoon. En ik ben me toen rot geschrokken, er was een maand voor een (gelukkig klein) bedrag beslag op mijn loon gelegd door de plaatselijke belastingen.

Dit soort dingen wil ik echt niet meer meemaken.

Ik wil mezelf om te beginnen weekgeld geven. Maar hoeveel is dat voor één persoon? Vijftig Euro? En is dat alleen boodschappen of ook verzorgingsproducten e.d.? Ik bedoel dus geen luxe producten, maar shampoo e.d. En wasmiddelen en schoonmaakmiddelen.

sacredfour

Een flexibel krediet is dom. DOE DIT NIET! Je betaald hiervoor veelte veel rente. Ga gewoon een betalingsafspraak maken met DUO en de andere schuldeisers.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Katniss

Jammer dat je een tijdje niet hier geweest bent. Als je voordat je die grote uitgaven moest doen hier had gevraagd hoe je dat kunt aanpakken, had je misschien nu niet verder in de shit gezeten.
Een wijze les voor de volgende keer (al komt die hopelijk niet).

Nu is het zaak om duidelijk voor jezelf te hebben wat je vaste lasten zijn elke maand. Voor jou vallen jouw reiskosten in mijn ogen ook onder vaste lasten. De rest kun je verdelen over huishoudgeld en extra aflossen. Als het voor jou makkelijker is om te overzien, begin dan met een bedrag per dag. Wat je elke dag overhoudt kun je in een potje doen om daar dingen als wasmiddel en shampoo van te betalen, dat hoef je immers niet dagelijks te kopen.

Probeer nu zo snel mogelijk van het flexibele krediet af te komen. Dat kost namelijk erg veel geld.

Sterkte ermee!
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Amanda

Sacredfour en Katnisk,

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Het is heel verhelderend.

Zelf dacht ik meer 'rust' te krijgen, omdat ik dan alleen aan de bank terug hoef te betalen.

Ik probeer zo snel mogelijk van het flexibel krediet af te komen! Er staat wel dat je geen rente betaalt als je niets opneemt, dus hopelijk kost het me nu niets. Maar ik wil er wel zo snel mogelijk weer vanaf.

Over rekeningen die nu nog openstaan, ga ik contact opnemen.

Zoals ik al schreef, heb ik nog nooit mijn huur gestorneerd. Dat is het allerbelangrijkste, een dak boven mijn hoofd. Bij de Duo heb ik een paar maanden stopzetten aangevraagd zodat ik de openstaande rekeningen zo snel mogelijk kan betalen. Ik zorg ook dat er bij de Duo verder geen achterstanden meer komen. De Duo is toch ook een soort preferente schuldeiser? Gelukkig heb ik nu bij de Duo geen achterstand. De energieleverancier gaat ook voor, volgens mij is dat geen preferente schuldeiser, maar het zou niet bepaald een pretje zijn als ik nu in het donker zou moeten zitten.

Internet, telefoon en tv zijn veel minder belangrijk. Toen dat was afgesloten miste ik vooral internet. Als ik dingen moest regelen moest ik naar de bibliotheek of een printshop. Toch is internet thuis een luxe.

Bij de rekeningen die nu nog openstaan neem ik zo spoedig mogelijk contact op. Over het algemeen zijn schuldeisers wel schappelijk als je snel contact opneemt voor een regeling.

Ik ga een potje maken, ik begin met tien euro per dag.

Verder ga ik een overzicht maken van inkomsten en uitgaven.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Jiske

Ik heb internet en tv een tijd gehad via een superlieve buuf, omdat ik via de wifi op haar abbo heb mogen/kunnen inloggen en ze op de hoogte was van mijn situatie. Daardoor had ik ook de krant(en) en was ik niet helemaal afgesloten van de buitenwereld.

Telefoon heb ik ook een hele tijd gehad alleen met een prepaid om gebeld te kunnen worden en Skype en de plaatselijke bieb lag nog geen 100 meter bij mijn huis vandaan.
Het was allemaal behelpen maar het went op den duur en ik heb dat overleefd en toch internet/tv en telefoon gehad.

Voor een goede fiets moet je eens informeren of het politieburo geen jaarlijkse verkoopdagen houd van gevonden en gestolen fietsen die nooit zijn opgehaald en kun je voor een prikje een goed werkende fiets kopen.

Mijn groenten/aardappels en eieren koop/krijg ik sinds een hele tijd bij een ouderen man met een volkstuintje. Gezond en supergoedkoop en ik eet om de andere dag vlees en gooi er ook wel eens soep en fruitdagen er tussendoor. Verse maaltijdsoep kook ik in grote hoeveelheden en dan in porties de diepvries in.

70 euro leefgeld per week vind ik wel erg hoog voor een persoon, met 50 moet je het ook nog heel goed kunnen doen en bespaar je gelijk een 80 euro per maand.

Amanda

Hoi Jiske,

Bedankt voor de reactie.

Een goede tip om bij de politie te informeren naar eventuele verkoopdagen.

En ik ga het de komende tijd doen met â,¬ 50,- per week.

Verder ga ik een cursus budgetteren volgen. Over een tijdje begint er een bij de gemeente, maar ik kan nu al voor mezelf online beginnen. Hiervoor heb ik een account aangemaakt bij het maatschappelijk werk.

@ Iedereen: nogmaals bedankt voor het waarschuwen voor het flexibel krediet. Eerst dacht ik lekker overzichtelijk, maar ik kan beter met de instanties waar ik achterloop contact opnemen voor een regeling. Over iedere cent die ik leen bij een doorlopend krediet betaal ik meteen rente. En het risico is groot dat ik straks het maximale heb geleend, en dan alsnog aan het einde van de maand zonder geld zit, en op een gegeven moment iedere maand meer rente betaal dan ik daadwerkelijk aflos.

Anoniempie79

Hoi

Las je verhaal en vindt je situatie erg schrijnend, met name omdat je amper geld hebt om je treintickets te kopen om op je werk te kunnen komen  :-\

Zo te zien ben je al erg je best aan het doen om het hoofd boven water te houden, ik weet dat openbaar vervoer erg duur is tegenwoordig. Als ik vragen mag hoeveel ben je per maand kwijt aan de NS en is dit deels niet te vergoeden door je werkgever als reiskostenvergoeding die kan dit als kosten indienen  :(