43000 schuld na executieverkoop

Started by ollie bollie, Jun 09, 2015, 10:35 AM

Previous topic - Next topic

Katniss

Ik probeer nu al maanden te onderhandelen met de SNS-bank over een afkoopsom. Helaas wijzen ze al mijn voorstellen af, ze vinden het te weinig.

Mijn ex-partner heeft een eigen bedrijf, een veel hoger inkomen dan ik en heeft het wel voorelkaar gekregen om tot een overeenkomst te komen. Het lijkt er dus op dat als je een eigen bedrijf hebt, dat ze dan heel snel akkoord gaan.

Helaas werk ik in loondienst. SNS-bank is ervan overtuigd dat ze bij mij een bedrag van ongeveer â,¬ 60.000,- kunnen vangen (onze restschuld is â,¬ 143.000,-). Dit ondanks dat ik al meerdere malen met bewijsstukken heb onderbouwd dat dit onzin is. Ik heb daarom de eerste gesprekken bij de schuldhulpverlener gehad. Zoals het er naar uitziet zal het minnelijk traject falen, vanwege de houding van de SNS-bank. Uiteindelijk betekent dit dat de SNS-bank minder zal gaan krijgen dan de voorstellen die ik heb gedaan. Het lijkt erop dat ze bij de bank niet kunnen rekenen en eigenlijk er alleen maar op uit zijn om mensen zoals jij en ik te straffen door ons de WSNP in te dwingen. In hun jaarverslag staat dat ze willen bankieren met een menselijke maat. Als ik jouw verhaal zo lees en mijn eigen situatie ken, dan weet ik dat dit totale onzin is, of dat jij en ik niet als mensen worden gezien.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

ollie bollie

Helaas (of misschien wel gelukkig) kan ik je nu uit eigen ervaring verzekeren, dat onderhandelen met snsbank geen nut heeft. Ze sturen gewoon af op WSNP, inderdaad misschien vanuit het oogpunt om je een lesje te leren. Maar ondertussen verwachten ze wel tot het ingaan van dat traject, dat je maandelijkse betalingen doet. Dat geld kan je als verloren beschouwen, aangezien ze toch nergens mee akkoord gaan.

Het aanvragen van het minnelijk traject en WSNP is het beste wat ik heb kunnen doen, aangezien er met de snsbank geen land te bezeilen is. De hulpverleenster van de schuldsanering heeft direct korte metten gemaakt met de belachelijke eisen van de SNSbank en alle betalingen stopgezet. Zelfs na het aanbrengen van alle bewijzen en pogingen tot afkoopsommen, ging de snsbank nergens mee akkoord. Tja, nu krijgen ze niets meer....
Carpe diem!

Katniss

Daar was ik al bang, daarom heb ik mij ook bij de schuldhulpverlening gemeld. Ik ga ervan uit dat het ook voor mij uiteindelijk WSNP wordt, dan is er gelukkig wel uitzicht op een einde. Ze snijden iedere keer zichzelf in hun vingers. Ongelofelijk dat deze bank nog bestaat, met het beleid dat zij voeren.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

chapter

Waarom ging rechter niet mee in een dwangakkoord maar ging over naar wsnp verzoek? Gefeliciteerd met je toelating. Nu aftellen want tijd vliegt voorbij vond ik.

burningspirit

Jongens jongens toch!Julie hebben het hier over de SNS bank, maar ik kan jullie verzekeren dat het bij ING hetzelfde is.
Gefeliciteerd Ollie Bollie met je toelating tot de WSNP. Wij zijn nu het eerste half jaar door en ik kan zeggen: het vliegt voorbij en de ruimte is groter dan in de tijd dat er nog nikst geregeld was. Zelfs de postblokkade vind ik positief: ik krijg bijna geen post meer en eens in de week keurig alles van de bewindvoerder via de post in mijn brievenbus. Vandaag de vervangende bwv (onze eigen is ziek) gevraagd hoe ze de afdracht berekenen, omdat mijn berekening zo'n 30 euro lager uitviel. Krijg van haar per mail : Sorry, u heeft helemaal gelijk, ik zal het teveel betaalde terugstorten. Zo kan het dus ook!
Maar even terugkomend op de banken en Vesting Finance, de rechtbank en de wsnp. Jullie suggereren dat deze partijen ons wellicht willen straffen. Maar daarmee veronderstel je een uitgedacht beleid. Ik geloof daar niks van. Ik kan niet in hun bedrijf meekijken, maar ik heb het sterke vermoeden dat het meer gemakzucht is en een vermijden van al te indringende vragen en/of onderzoeken naar de gang van zaken bij de banken. Opmerkingen als: "U zult waarschijnlijk toch niet in de WSNP worden toegelaten"zie ik meer als onnadenkendheid of wishful thinking. Whatever ook het voordeel voor een bank moge zijn, blijkbaar zal het ze worst wezen of er al dan niet geld binnen komt.
Maar buiten dat: wij mensen willen toch graag alles zelf in de hand houden en zijn vaak geen keien in loslaten. Maar... als je daar eenmaal overheen bent, is het heerlijk rustig!
Sterkte nog even, groet van BS
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

ollie bollie

@ Katniss

Laat de schuldsanering het maar afhandelen, die zijn er zo klaar mee. Ben je direct van het gedonder af, want met de bank onderhandelen leidt toch nergens naar toe. Het interesseert ze helemaal niet. Als de bank om dreigt te vallen, dan kloppen ze toch even bij Rutte aan?

@ Chapter

De bank was veruit de grootste schuldeiser, vandaar dat het dwangakkoord werd afgewezen.

@ Burning spirit

Over de bewindvoering maak ik me geen zorgen. Alles boven het VTLB moet ik overmaken, de rest kan ik zelf beheren. Dat was in het minnelijk traject ook geen probleem, dus in de WSNP zal er niet veel voor me veranderen.
Carpe diem!

gewoon

Ha Olie

Je hebt zo een geweldig icoon gekozen

Zowel de bank en FV hadden tot de laatste dag kans om hier onderuit te komen met een knapzak vol met duiten,  maar nee het word ergens anders sukkelen voor een schijntje.

Goed gedaan en gefeliciteerd.

O,  hadden de verkeerde  voor ogen en wie is de sukkel nu,  als je de laan op gaat met een lege stok over je schouders geslagen, zelfs zonder knapzak.

En dan heb zij het nog niet eens over duiten gehad, gemiste mogelijkheid zeg maar

Terrasje doen dan maar Olie

ollie bollie

Tsja, ik heb ze verschillende malen gewaarschuwd. Alleen namen ze me niet serieus.... Ik heb wel voor hetere vuren gestaan, dus als ze denken dat ik onder de indruk was van hun gedreig, hebben ze het mis hahaha En dan moet ik inderdaad zo lachen als op mijn icoontje!
Carpe diem!

chapter

De bank ligt niet wakker van die enkele euros. Gaan miljarden in om. Wij daarentegen wel  zou er geen energie meer insteken qua boosheid en frustratie. Nu 3 jaar aftellen en voor je het weet is het voorbij.

Kiek

Niet het hele verhaal gelezen Ollie maar de laatste bladzijden wél.
Wat een sukkels bij de sns dat ze ze je de wsnp in geholpen hebben zodat ze zelf uiteindelijk niets krijgen.

Gefeliciteerd dat je aangenomen bent in de wsnp en veel succes!

Groeten, Kiek

ollie bollie

Ik ben ook niet boos of gefrustreerd, eerder verbaasd. Wanneer ik dat zou zijn, geef ik anderen macht over mezelf....  :) Ik ben ze zelfs dankbaar! Op deze manier hoef ik geen 10.000 euro te lenen voor een afkoopsom en ben ik in 3 jaar klaar in plaats van 5 jaar. ;)
Carpe diem!

ollie bollie

Vandaag de bewindvoerder op huisbezoek gehad. Een hele aardige mevrouw, waar ik prima mee door een deur kan. Mijn vrij te laten bedrag is berekend op +- 1950 euro en daar kunnen we prima van rond komen.

Mijn vriendin zit niet in de schuldsanering en kan ook niet werken. De vraag was of zij ook een baan kon vinden, zodat de woonkosten gedeeld zouden kunnen worden. Die optie heb ik resoluut afgewezen, ten eerste omdat zij niet kan werken en ten tweede omdat zij niks te maken heeft met deze schuld. Gelukkig zij de bewindvoerder zelf, dat zij mijn vriendin niet kon verplichten tot werken.

Wat ik wel vreemd vond, is dat zij zei, dat de bank de bkrnotering niet in hoeft te trekken na afloop van de schuldsanering en het verkrijgen van een schone lei. Is de bank niet verplicht om de notering om te zetten in "niet opeisbaar" bij bkr, wanneer ik een schone lei heb gekregen?

Ik mag gewoon mijn eigen geld beheren, zolang er maar geen nieuwe schulden ontstaan en ik haar van alle benodigde informatie voorzie. Nu nog 3 jaar volhouden en dan zijn we van alles af! Misschien heb ik makkelijk praten, maar ik vind het eigenlijk reuze meevallen. :)
Carpe diem!

chapter

ik vond het traject ook erg meevallen en moet straks meer gan rekenen als in de wsnp. had ruim 2200 vtlb en daarop nog de kgb. Daarnaast alle voordeeltjes van gemeente waar ik normaal geen recht op zou hebben en de belasting van gemeente etc. Ik heb uitgerekend dat ik er zo n 300-400 per maand op achteruit ga als ik uit wsnp ben ipv erin.

ollie bollie

En voila! Na iets meer dan 3 jaar schuldsanering en minnelijk traject ben ik schuldenvrij! Mijn bewindvoerder heeft de rechtbank verzocht om 4 juli een schone lei de te verlenen.

Na aftrek van het salaris van de bewindvoerder, blijft er iets meer dan 2000 euro over voor de bank. Chapeau Vesting Finance! Door jullie stupide onderhandelingstechniek hebben jullie meer dan 9000 euro misgelopen. Dat geeft misschien stof tot nadenken over de wijze waarop jullie (want ik weet dat jullie dit lezen) schuldenaren behandelen, die met een gedegen afkoopsom op de proppen komen.

In plaats van akkoord te gaan met een een afkoopsom van meer dan 11000 euro, sturen jullie liever iemand naar een financiële gevangenis voor de duur van 3 jaar. Met alle gevolgen van dien voor jullie opdrachtgevers. Ook de manier waarop jullie omgaan met schuldenaren, schreeuwen aan de telefoon, dreigen met loonbeslag terwijl je aan het onderhandelen bent over een afkoopsom en resoluut afwijzen van meer dan redelijke afkoopsommen, gaat alle perken te buiten.

Anyway, de WSNP is mij reuze meegevallen door het aanpassen van budget. Voor de mensen die nu aan het begin staan van hun WSNP, wil ik dan ook zeggen dat het een verademing is. Wanneer je je budget aan past op het beschikbare geld voor die maand, is het goed te doen. Ik heb zelfs nog een buffer bij elkaar weten te sparen van 1100 euro tijdens de WSNP.

Hoe nu verder? Het budgetteren is een sport geworden en zal ik ook na de WSNP blijven doen. De BKRnotering blijft nog vijf jaar staan, maar ik hoop een hypotheekverstrekker te vinden, die verder kijkt dan alleen die notering. Ik heb een vast contract voor een modaal inkomen en wanneer ik hier binnen de komende 5 jaar geen hypotheek kan krijgen, verhuis ik naar België. Mijn werk ligt gelukkig op de grens met België en in België is er geen BKR.

Mocht je aan het begin staan van je WSNP en bang zijn voor wat er op je af gaat komen? Dat hoeft niet! Je krijgt geen telefoontjes of brieven meer van schuldeisers, je weet wat je maandelijks te besteden hebt en je weet dat er licht is aan het eind van de tunnel. De drie jaar WSNP zijn omgevlogen en er is geen moment geweest dat we geen eten in huis hadden.

Greetz,

Ollie Bollie

Carpe diem!

jan

Gefeliciteerd en hieruit blijkt de WSNP een goed vangnet is.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator