43000 schuld na executieverkoop

Started by ollie bollie, Jun 09, 2015, 10:35 AM

Previous topic - Next topic

ollie bollie

In mijn geval ligt het incassobureau dwars. De schuldeiser, de bank, volgt de beslissing van het incassobureau. Mijn schoonouders en zus hebben dat bedrag klaar staan, op hun rekening uiteraard. Dat kan ik direct aan tonen bij de rechter, mocht het nodig zijn. De medewerkster van de schuldhulpverlening doorloopt nu eerst zelf het minnelijk traject, maar zal waarschijnlijk tegen dezelfde muur van onwil stuiten. Wanneer dat zo is, verwacht zij binnen 4 maanden voor de rechter te staan.
Carpe diem!

burningspirit

Okee dan. De bank laat VF voor zich spreken en beslissen? Dat was dan in ons geval ook zo denk ik.
Ik begrijp er niet veel van. Soms leek het net of VF de schuldeiser was geworden. Maar dat kan aan mij liggen.
In elk geval nogmaals veel succes en een bergje geduld toegewenst. ;D ;D ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Smile

Hallo  :)  ik vind  het een vreemd  verhaal.... men klopt  aan omdat  men  niet  meer  uit de  schulden kan komen..... wordt  waarschijnlijk  wsnp, die  meestal minimaal  3 jaar  duurt en dan  ben je  schuldenvrij na  zoveel mogelijk  in de  boedel te hebben gestort.  De  gehele  schuld  zal niet  afgelost gaan / kunnen worden. Nu  wil je   als je in de  wsnp  komt,  een nieuwe  lening  afsluiten bij  familie ?   Wat  zou je  dan willen lenen en weer aflossen ? het  bedrag wat  normaliter in de  boedel moet  komen?Men mag  toch geen nieuwe  schulden maken  vanaf toelating  wsnp? Tevens  denk ik dat  dan  alle  schuldeisers  niet correct  behandeld  zijn , want   zij ontvangen uit de  wsnp  ( denk ik )  een veel kleiner  bedrag dan het totaal bedrag wat  NU open staat, je  wilt  liever  die  3 jaar  ontlopen en bent  zo op n "slimme manier " van je  schulden af. Het  bedrag wat  de fam jou  leent  is  waarschijnlijk  makkelijk  af te lossen voor jou,en niet  zo hoog  als  je  schulden van NU.  Als je weer leent  ( familie )   zit  je  toch weer opnieuw   in de  schulden tijdens het  wsnp  traject...dit  mag toch  niet . We  moeten  allemaal  die  3  jaar   zien door te komen  dit is  toch ook  wettelijk zo geregeld? Nou  ja  , misschien begrijp ik t  niet...succes .

ollie bollie

Beste smile,

Een schuldsanering kan op verschillende manieren tot stand komen, waaronder dus een saneringskrediet. Of ik dit saneringskrediet nu via de kredietbank regel (à +- 10%rente) of via mijn familie à 2,5% rente, is om het even. Dat is dus gewoon een normale gang van zaken en daar is niks vreemds aan.

Wanneer je dit topic in zijn geheel had doorgelezen, had je geweten dat dit een schuld is van 14 jaar terug, waar ik pas april vorig jaar op gewezen ben. Door omstandigheden in die tijd is mijn huis per executie verkocht. Het huis was echter van boven tot onder gerenoveerd en ik dacht daarom dat het de kosten wel zou dekken bij een executieverkoop. Vandaar dat ik er niet meer naar om heb gekeken, ik had wel wat anders aan mijn hoofd.

Daardoor kreeg ik er dus april vorig jaar een schuld bij van 43000 euro. Nu heb ik mijn zaakjes op orde, maar als alleenverdiener kan je natuurlijk begrijpen dat zo'n schuld problematisch is. Ik heb geprobeerd middels een royale afkoopsom tot overeenstemming te komen met de bank. Helaas hebben zij alle voorstellen geweigerd, die ik zonder problemen wel af kon lossen. Een hogere afkoopsom is niet mogelijk, omdat ik dan de schuld niet terug kan betalen zonder in de problemen te komen.

Mijn andere schuldeiser is de belastingdienst, i.v.m. terugbetalen toeslagen. Hier liepen al betalingsregelingen voor, die ik keurig netjes na kwam. Met de nieuwe schuld er bovenop, kom je dan dus al snel in de problemen en wordt het een uitzichtloze situatie.

Wanneer ik dus een bedrag leen van familie (dat ik in 5 jaar kan afbetalen in plaats van 3) om een afkoopsom te bewerkstelligen, is dat gewoon mogelijk. Het is dan een afsluiting van een schuldsaneringstraject en dus niet een lening tijdens het schuldsaneringstraject.

Ik heb mijn schuldeisers dus wel degelijk correct behandeld en zelfs bijna het tienvoudige aangeboden in vergelijking met een 3jarige schuldsanering. Dat aanbod is gedaan, berekend op mijn financiële draagkracht.

Je schaart ons onder de noemer "allemaal", maar elk schuldsaneringstraject heeft zijn eigen oplossingen en moet individueel bekeken worden per geval. Een schuldsanering is dus maatwerk en geen algemeen werk.
Carpe diem!

Jiske

Quote from: ollie bollie on Sep 28, 2015, 02:15 PM
Lening schoonouders                    100,00    (nog 700 te gaan)

Huurtoeslag 2013                             28,00    (nog 325 te gaan)

Zorgtoeslag 2014                              20,00    ( nog 184 te gaan)

Huurtoeslag 2014                             45,00    (nog 1075 te gaan)

Huurtoeslag 2015                            20,00     (nog 368 te gaan)

Inkomstenbelasting                         50,00     (nog 126 te gaan, was een naheffing van 2014)

Gem. belasting+waterschap          42,36     (nog 211,80 te gaan)

Schoonouders valt dit jaar weg
Zorgtoeslag 2014 valt dit jaar weg
Naheffing IB 2014 valt dit jaar weg
Maakt samen E 170,00 pmnd wat weg gaat vallen en kun je in een paar maanden andere achterstanden betalen bijv. HT 2013/HT 2015
Met vakantiegeld 2015 kun je eventueel nog Gemeentelijke Belastingen/Waterschap 2014 betalen.
Dan gaan al die achterstanden al allemaal van je vaste lasten af pmd.

Huurtoslagen 2013/2014/2015, niet aanvallend bedoeld olliebollie maar als je verzamelinkomen mogelijk zal gaan veranderen, kun je dat aanpassen via mijn toeslagen en niet wachten tot er zo n hoge bedragen moeten worden terugbetaald.

Gem. belasting+waterschap          42,36     (nog 211,80 te gaan) , de nieuwe aanslag eind maart valt in de bus voordat deze betaald is, dus daar zal je schuld gaan oplopen.

De totstandkoming van de naheffing 2014 kan ik niet over oordelen, maar als ik zie wat je aan Huurtoeslag 2014 moet terugbetalen, dan moet je verzamelinkomen 2014 prakties boven het bedrag van de bovengrens inkomen voor Huurtoeslag zijn uitgekomen denk ik.

Voorschot Huurtoeslag 2015 wat je al op voorhand hebt moeten terugbetalen, is gebaseerd op verzamelinkomen van 2014, als je het meeste al hebt terugbetaald zul je daar dit jaar niet veel van merken, behalve mss in vermindering of wegvallen van voorschot Zorgtoeslag en Huurtoeslag 2015.

PS. Ik heb me vannacht ingelezen in je topic, mooi en leerzaam. Goed bezig ollie bollie. ;)

ollie bollie

Die gemeentelijke belastingen komen elk jaar terug, Jiske. Dus die schaar ik onder de noemer "vaste lasten". De toeslagen heb ik allemaal verleden jaar al stop laten zetten, aangezien ik ze door overuren iedere keer moest terug betalen. Maar daar kwam ik dus pas te laat achter, terwijl ik verschillende malen heb gebeld met de belastingdienst daarover. Dat was ook geen onoverkomelijk probleem, maar dat werd het wel door de schuld van de executieverkoop.

Door betalingen aan het deurwaarderskantoor, kan ik mijn verplichting jegens de belastingdienst niet meer nakomen. Ik had een spaarpotje, waaruit ik de betalingen aan het deurwaarderskantoor heb gedaan. Maar dat is inmiddels uitgeput. Vandaar mijn pogingen om af te kopen, zodat ik de afkoopsom kon terugbetalen in 5 jaar tijd aan mijn familie. Dat zou goed te doen zijn geweest, maar zoals het nu gaat dus niet. Vandaar ook mijn gang naar schuldsanering.
Carpe diem!

Jiske

Oke, ik wens je veel succes met het bereiken van je doel. 

Ik weet ook wel dat Gem. belastingen en Waterschap vaste lasten zijn, maar je hebt die van 2014 nog niet betaald en met de nieuwe aanslag van 2015 rond eind maart as., vermeerderd daar de schuld.

Maar toch moet ik @Smile ook even bijvallen.

Je hebt een tumulteus verleden met inbegrip van detentie en uitlevering naar het buitenland achter de rug.

Wat dat betreft schone lei uithuilen en opnieuw beginnen en daar ben je, als ik het hier zo lees hiermee goed bezig.  ;)

Ik denk dat @Smile waarschijnlijk bedoeld, dat je financiele verleden, nu aan de orde is en dat je daar ook een morele plicht in hebt. Dat je die schuld netjes probeert op te lossen is dus een soort plicht en de confrontatie, met die keuzes ooit gemaakt in je "roemruchte" verleden, is het laatste stuk dat je nog moet doorlopen.

Wat mij betreft mag je, de dingen regelen zoals je wilt, omdat je op legale manier dit probeert op te lossen, zolang je maar niet terugvalt en aan de goeie kant van de streep blijft.

Alleen het woord "anderen", in de posting van @Smile, daar heb ik moeite mee, want jouw verhaal is uniek, net zoals de verhalen van iedereen, iemand en niemand en de mensen die de moed bij elkaar hebben geraapt en het hier op te schrijven.

En uiteraard petje af voor sacredfour, met zijn geweldige hulp (als de hemel bestaat komt ie in de hemel en zo niet dan doet hij het voor Jan met de korte achternaam  ;) ), de info die je hier op het forum kunt vinden en de hartverwarmende steunbetuigingen van de forumleden.

Ik denk dat je je les wel geleerd hebt/aan het leren bent, maar net zoals ik ook vind en ook zelf niet zou moeten doen, achteraf praten daarover is gewoon een ezel in zijn kont kijken.

Heb je trouwens ook al gekeken bij de website van de Belastingdienst ivm onderhandse lening bij familielid en de mogelijke aftrekbaarheid daarvan?
Voor hetzelfde geld krijg/kreeg je hierdoor weer aftrek, dus een lager verzamelinkomen voor 2013/2014/2015 en krijg je mss weer Huurtoeslag en er zijn nog geen 5 jaar om, dus je kunt nog altijd een hernieuwde aangifte doen en een positieve herberekening Zorg- en Huurtoeslag krijgen.
Alle beetjes helpen. Tis maar een gedachte.

ollie bollie

Hi Jiske,

De gemeentelijke belastingen ben ik gewoon mee bij hoor. Die laat ik elk jaar gewoon in termijnen incasseren. Ik denk dat je een verouderde post bedoeld hebt, want ik loop nergens achter met betalen.

Ik meen dat ik nergens over achteraf praat. Wat is gebeurd is gebeurd. Het is nu eenmaal zo gelopen en ik maak me nergens druk om. Ik heb mijn straf uitgezeten, hoofdstuk afgesloten. Zo heb ik er altijd tegen aan gekeken.

Een onderhandse lening bij familie is alleen aftrekbaar, wanneer ik het geld had gebruikt voor een woning of restschuld. Dat was bij de vorige lening niet het geval. Die was namelijk voor het betalen van achterstallige premies van vgz. Die bleken namelijk door te lopen, vanaf het moment van uitlevering naar het buitenland. Dat je daar gewoon verzekerd bent via justitie, maakt dus niks uit. Net zoals in de Nederlandse gevangenis, wordt je zorgverzekering daar ook opgeschort. Nooit wat van gehoord, nooit van geweten, maar wanneer je dan eindelijk vrij komt, krijg je even 2900 euro om je oren, waar je niks aan kan of kon doen.

Overigens los ik nu alles netjes op een legale manier op. Ik heb zelfs de afgelopen 2,5 jaar geen verkeersboete meer gehad! :)
Carpe diem!

Jiske

@olliebollie

ja ik zag dat mijn quote idd al wat ouder is, dus je bent al wat maandjes verder met alles.

Tuurlijk is dat hoofdstuk detentie afgesloten, maar financiele hoofdstuk uit die tijd dat, is bij lange na niet afgesloten en dat schreef ik omdat ik denk dat @Smile dat eigenlijk bedoelde.

ollie bollie

Het financiële hoofdstuk stamt nog uit een tijd ver daarvoor. 14 jaar lang niks gehoord erover, dus ik wist niet eens dat ik een financieel verleden had, tot aflopen april... :-\
Carpe diem!

ollie bollie

De volgende tegenvaller heeft zich inmiddels aangediend.... Mijn huidige tweede jaarcontract wordt niet omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, ondanks eerdere beloftes van de productiemanager. Doordat de fabriek van 5 naar 4 ploegen moet kunnen downgraden, is het aantal vaste contracten bereikt en val ik buiten de boot. Ze moeten flexibel blijven...

Niet echt een probleem, want door flink te solliciteren heb ik de banen voor het oprapen. Er zijn mij inmiddels al 8 banen aangeboden, met verschillende salarissen. Ik ga echter voor de baan die het beste bij me past en met de beste vooruitzichten. Er zit er eentje bij, die iets minder goed verdient, maar wel het beste bij me past, zowel qua werkzaamheden als het andere personeel en de baas.

De baas daar is op de hoogte van mijn schuldenproblematiek en maakte daar geen probleem van. Eigenlijk is het ontslag weer een aanzet geweest tot een leukere baan, dus mag ik mijn vorige baas wel bedanken voor zijn achterbakse streek. Wel kan ik bij mijn huidige baan weer terugkomen na 6 maanden, via het uitzendbureau, maar voor die eer heb ik bedankt! ;D

De baan die ik nu op het oog heb, wordt al binnen 3 maanden omgezet naar een vast contract bij gebleken geschiktheid. Daarmee heb ik dan weer een stabiel inkomen om de WSNP te doen slagen. Kortom, niks aan het handje en eigenlijk ben ik er blij mee. :)
Carpe diem!

Chrissie

Goed bezig geweest mooi om te lezen, gefeliciteerd!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

ollie bollie

Goedemorgen beste mensen,

Het is even stil geweest, aangezien ik bezig was met het minnelijke traject en de gang naar de Wsnp. Daar er iemand van Vesting Finance (ook een goedemorgen toegewenst en nog hartelijk bedankt voor het dwingen tot toetreding in de WSNP), was het even stil hier.

Inmiddels ben ik een paar banen verder en heb nu een baan in 5ploegendienst. De vorige banen heb ik verruild voor betere banen, aangezien ik geen oproepkracht ben, niet onderbetaald wil worden en al helemaal niet voorgelogen wil worden.

Het minnelijk traject heb ik in iets minder dan 4 maanden doorlopen en heb daarmee het record in mijn woonplaats. Afgelopen week stond ik voor de rechter voor een dwangakkoord met aansluitend toelating tot de WSNP. Dat is mij dan ook toegewezen en sinds een week zit ik dus in de WSNP.

Vesting Finance wilde nergens mee akkoord gaan, zelfs tegen het advies van het deurwaarderskantoor in. In totaal zijn er 3 afkoopsommen aangeboden, oplopend van 8.500 euro naar 10.000 euro en de laatste was 11.380 euro. Dat lijken mij toch royale afkoopsommen, als je bedenkt dat ik alleenverdiener ben en mijn vriendin niet kan werken. En daarbij komt nog, dat ze met deze schuld helemaal niets te maken heeft.

Dus in plaats van een afkoopsom te accepteren gaat Vesting Finance liever voor de optie om helemaal niets te krijgen. De logica daarvan ontgaat mij helemaal, maar het is nu eenmaal zo. Want dat ze helemaal niets gaan krijgen, is de harde realiteit. Het bedrag wat opgespaard zal worden, zal gebruikt moeten worden om de bewindvoerder te betalen, waarna er niets meer over is voor Vesting Finance. Overigens waren ze niet eens bij de rechtszaak aanwezig....

Deze week komt de toegewezen bewindvoerder op huisbezoek. Alle gevraagde papieren liggen al klaar voor haar. Verder heb ik geen budgetbeheer en hoef ik alleen geld af te dragen boven mijn VTLB. De rest kan ik allemaal zelf beheren, waar ik erg dankbaar voor ben, met het oog op de slechte ervaringen hier ivm budgetbeheer/beschermingsbewind.

Nu nog die 3 jaar uitzingen en dan ben ik helemaal schuldenvrij!

Met vriendelijke groet,

Ollie Bollie
Carpe diem!

Katniss

Fijn om te lezen dat er licht is voor jou aan het einde van de tunnel. Natuurlijk is het erg jammer dat het zo moet gaan. Ik blijf het apart vinden dat bedrijven als de SNS-bank blijkbaar ervoor kiezen om iemand de WSNP in te jagen en niet te kijken naar een werkelijke rechtvaardige en menselijke oplossing. Helaas heb ik diezelfde ervaring met de SNS-bank.

Ik hoop voor jou dat het traject voorspoedig verloopt en dat je over 3 jaar dit hoofdstuk kunt afsluiten.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

ollie bollie

De gang van zaken bij Vesting Finance heeft mij ook zeer verbaasd. De ronduit onbeschofte toon tijdens een telefonisch gesprek, het resoluut afwijzen van elke goed onderbouwde afkoopsom en de mededeling dat ik dan maar WSNP aan moest vragen, waar ik toch niet in zou toegelaten worden. Althans, dat dacht de medewerkster van Vesting Finance...

De Snsbank heb ik eveneens ge?informeerd over het laakbare handelen van hun vertegenwoordiger in de persoon van Vesting Finance, maar die gaven aan, dat zij de zienswijze van Vesting Finance wilden volgen, ongeacht de negatieve gevolgen.

Verschillende malen heb ik hun er op geattendeerd dat hun handelen zou eindigen in een aanvraag schuldsanering, waardoor zij nagenoeg niets zouden krijgen. Mijn familie staat nog steeds open om de schuldsanering af te kopen, maar ik vermoed dat dat geen soelaas zal bieden, gezien hun eerdere houding. Wat ik begrepen heb, is dat je 1 x tijdens de WSNP je schuldeisers nogmaals een afkoopsom mag aanbieden tegen finale kwijting. Door het onbeschofte en stompzinnige gedrag van Vesting Finance, denk ik echter dat ik mezelf de moeite kan besparen....

Heb jij dat wel geprobeerd, Katniss?
Carpe diem!