Even een update...
Het is even stil geweest omdat ik bezig was met het regelen van een afkoopsom. Mijn eerste aanbod van 8500 is afgewezen. Dit bedrag kon ik van mijn schoonouders lenen en over een looptijd van 5 jaar terug betalen, zodat ik niet de schuldsanering in zou hoeven. Mijn zus kon ook nog met 1500 bijspringen en inmiddels heb ik via een afbetalingsregeling aan het deurwaarderskantoor al 920 euro betaald (230 per maand). Daarop heb ik een nieuw bod gedaan van 10920 euro tegen finale kwijting, samen met mijn financiële plaatje. Het deurwaarderskantoor heeft daarop een positief advies uitgebracht naar de opdrachtgever, die dit echter weer heeft afgewezen.
En daar zit nu het probleem....
Ik ben er inmiddels achter dat mijn lening niet is doorverkocht. De bank is voor 93% eigenaar van de schuld. Zij hebben het uit handen gegeven aan Vesting Finance die het op hun beurt weer uit handen gegeven hebben aan het deurwaarderskantoor.
Over een half jaar loopt mijn contract af bij mij huidige werkgever en gelukkig kan ik een vast contract krijgen bij mijn vorige werkgever, echter voor een veel lager loon. Ik heb mijn laatste aanbod begeleid met een plaatje van mijn inkomsten en uitgaven en daarop mijn aflossingscapaciteit berekend.
Nu ik minder ga verdienen, is mijn laatste aanbod dus ook niet meer realistisch. Dat heb ik kenbaar gemaakt naar vesting finance, maar die maakten zich er meer druk om, dat ik rechtstreeks naar hun belde i.p.v. het deurwaarderskantoor. Dat ik genoodzaakt zou zijn om de schuldsanering in te gaan en dat dat nadelig voor hun zou zijn, interesseerde hun niet. Dan moest ik dat maar doen. Mijn aanbod komt neer op meer dan 25% van de oorspronkelijke schuld en dat was volgens hun niet genoeg. Dat ik niet meer op kan brengen en het nu uit draait op schuldsanering met alle nadelige gevolgen t.o.v. het aflossingspercentage, interesseerde ze niet. Het was eenvoudigweg niet genoeg.....
Hieronder mijn kostenplaatje, afbetalingsregelingen en huidige loon. Mijn volgende loon zal ongeveer 1450 netto zijn per maand, maar dan heb ik wel weer recht op wat huur en zorgtoeslag. Wanneer men dat in gedachte houdt, is mijn aanbod toch meer dan redelijk. Of ben ik nu achterlijk?
Loon + reiskostenvergoeding 1935,00
-----------------------------------------------------------
Huur 547,29
Gas en licht 135,00
Zorgverkeringen 220,60
Eigen risico (2 x) 62,50
Water 26,00
Lening schoonouders 100,00 (nog 700 te gaan)
Huurtoeslag 2013 28,00 (nog 325 te gaan)
Zorgtoeslag 2014 20,00 ( nog 184 te gaan)
Huurtoeslag 2014 45,00 (nog 1075 te gaan)
Huurtoeslag 2015 20,00 (nog 368 te gaan)
Inkomstenbelasting 50,00 (nog 126 te gaan, was een naheffing van 2014)
Gem. belasting+waterschap 42,36 (nog 211,80 te gaan)
Wegenbelasting 64,00
Autoverzekering 22,63
Inboedelverzekering +
Aansprakelijkheidsverzekering 15,05
Uitvaartverzekering (2 x) 20,27
Televisie kpn 19,50
Internet tele2 27,78
Mob. Abbo (2 x 16 euro) 32,00
Reisverzekering 8,46
---------------------------------------------------------------------------------------
Totaal 1506.17 vaste lasten
Schuldentotaal 2989,80 nog te gaan
Bovenop die vaste lasten betaal ik dus ook nog 230 euro per maand aan het deurwaarderskantoor. Zoals jullie kunnen zien, hou ik dan nog net geen 200 euro per maand over om van te leven.
Vandaar mijn antwoord naar vesting finance, dat ik dan net zo goed de schuldsanering in kan gaan, want dan hou ik meer per maand over om van te leven dan dat ik nu doe. Alleen zal dat wel nadelige gevolgen hebben voor de aflossingscapaciteit.
Ik snap niet hoe een incassobureau zulke nadelige beslissingen kan nemen t.o.v. hun opdrachtgever. De bank heb ik inmiddels ook gesproken en die zeggen dat zij de beslissing van vesting finance volgen, omdat ze het uit handen hebben gegeven aan hun.
Vesting finance zei de afwijzing te doen op advies van het deurwaarderskantoor. Dat was gelogen en daar heb ik ze op gewezen, waarna het hoge woord er uit kwam, dat de afwijzing toch van vesting finance zelf uit kwam. Met als enige grond dat het aflossingspercentage niet hoog genoeg was....
Snappen jullie deze redenatie nog en wie heeft er nog meer problemen met vesting finance?