Goedemorgen allemaal,
Sinds kort ben ik er achter gekomen dat ik een schuld heb van 43000 euro bij de snsbank. De schuld is ontstaan na executieverkoop van mijn huis ongeveer 12 jaar geleden. Destijds had ik een schildersbedrijf en een kroeg, maar door een drank en drugsverslaving heb ik overspannen alles achter gelaten. Dacht dat mijn huis wel genoeg zou op brengen om de hypotheek te betalen....
I know, dom en naïef, maar was destijds niet capabel om helder te denken. Na 10 jaar rondzwerven en op het slechte pad te zijn geweest, voornamelijk om mijn verslaving te bekostigen, heb ik mij gemeld bij de politie om mijn leven op orde te krijgen. Ik heb mijn straffen inmiddels uitgezeten, ben weer ingeschreven in de GBA, heb een leuke baan en al 16 jaar dezelfde vriendin.
Echter.... Op 1 april (geen grap) stond er een deurwaarder aan de deur, met een rekening van 43000 euro. Dacht dat de volledige renovatie van mijn huis destijds er wel voor gezorgd had, dat bij executieverkoop het huis genoeg op zou brengen om de hypotheek af te lossen. In tegendeel, er blijkt dus nog 43000 open te staan.
Ik heb daar 12 jaar lang niks van gehoord of gezien, wat ook niet vreemd was, aangezien ik "vertrek onbekend waarheen" gemeld stond. Inmiddels sta ik echter al weer een jaar of 4,5 ingeschreven, waarvan 2,5 jaar in de gevangenis.
Op aanraden van anderen heb ik een advocaat in de hand genomen, om te kijken of de vordering rechtsgeldig was in verband met verjaringstermijn en titels. Dat blijkt dus zo te zijn en nu heb ik dus een probleempje....
Mijn advocaat ben ik echter niet zo over te spreken, met name door gebrekkige communicatie en een lullig faxje richting deurwaarder met een betalingsvoorstel tegen finale kwijting. De deurwaarder heeft daar echter negatief op geantwoord en nu wil ik zelf het heft in handen nemen.
Ik heb namelijk andere schulden ook zelfstandig aangepakt en ben daar redelijk goed in geslaagd. Deze schuld echter, is van een ander kaliber, waardoor ik een advocaat heb ingeschakeld. Op aanraden van de advocaat heb ik een betalingsregeling aangeboden van 230 euro per maand, om zo een loonbeslag te voorkomen.
Mijn advocaat heeft namens mij een schikkingsvoorstel tegen finale kwijting gedaan à 8500 euro, middels een korte fax zonder al te veel uitleg over mijn situatie. Uiteraard heeft de deurwaarder dit namens de snsbank afgewezen, wat ik me goed kan voorstellen als ik zo'n fax zou krijgen.
Nu zit ik dus met de vraag, hoe ik dit het beste aan kan pakken.... Gelukkig heb ik een paar fantastische schoonouders, die bereid zijn om mij 8500 euro te lenen tegen 2,5 % rente met maandelijkse afbetalingen van 250 per maand. Mijn inkomen ligt rond 1950 per maand netto en mijn vaste lasten rond de 1450 euro. Ik ben alleenverdiener, daar mijn vriendin niet in staat is om te werken. Door af en toe overuren te kunnen draaien, is dat goed te doen.
Bij de vaste lasten zitten ook 200 euro aan afbetalingen voor teveel ontvangen huurtoeslag, zorgtoeslag en afbetaling op een lening voor afbetaling van zorgpremie (de laatste was 3000 euro en is inmiddels al voor een groot gedeelte betaald).
Mijn boekhouding heb ik, sinds ik ben vrij gekomen, volledig op orde en alle rekeningen zijn betaald, op de betalingsregelingen na. Die zijn samen goed voor een bedrag van ongeveer 3000 euro, waarvoor ik dus maandelijks netjes 200 euro af los.
De afbetalingsregeling aan de deurwaarder à 230 euro is natuurlijk een uitzichtloze situatie, aangezien ik met 230 euro per maand nooit meer van die schuld af kom. Aanmelden bij de schuldhulpverlening doe ik liever niet, aangezien ik dan de controle over mijn financiën kwijt ben. Vandaar mijn poging tot afkoping.
Wat kan ik het beste doen? Rechtstreeks contact opnemen met de snsbank of alles via de deurwaarder spelen? Mijn advocaat was van mening, dat de deurwaarder alleen gericht is op het innen van het volledige bedrag. Wanneer dat het geval is, rest mij nog een optie en dat is aanmelden bij de schuldhulpverlening.
Ik kan bij mijn zus nog 1500 extra lenen, om zo het afkoopbedrag naar 10000 te verhogen, maar dan is de koek ook echt op. Dat is meer dan de bank zou krijgen bij schuldsanering, denk ik, en ik ben dan ook van mening dat dat voor beide partijen de beste oplossing zou zijn. Nu moet ik echter de bank daar nog van zien te overtuigen....
Met vriendelijke groet,
Ollie Bollie