Hulp/ondersteuning om NIET in de rode cijfers te komen.

Started by RobbieDuin, Jun 02, 2015, 12:43 PM

Previous topic - Next topic

RobbieDuin

Goedemorgen,

Ik ben een 51-jarige winkelier uit een klein stadje in Noord-Holland, ik heb mijn winkel sinds 1997.

Mede door de crisis en de algemene malaise in mijn winkelgebied (25% leegstand in de straat en steeds minder winkelend publiek) ben ik al langere tijd aan het watertrappelen om mijn hoofd financieel boven water te houden en ben ik inmiddels vrijwel door mijn reserves heen.
Ik heb op dit moment nog geen schulden maar kan nog nauwelijks rond komen.

In mijn zoektocht naar een eventuele uitweg zonder, of met zo min mogelijk, schulden kwam ik dit forum tegen.

Prive heb ik, na een scheiding in 2013, ook nog te maken met een koopwoning waarop een hypotheek rust van 230.000 euro.
Hypotheek vorm is de, inmiddels verboden, bekende aflossingsvrije hypotheek.
Uitgaande van de huidige markt zou mijn huis 'onder water' staan voor rond de 30.000 euro.
Ik woon samen met een partner die 30 uur per week in loondienst werkt.

Voor de winkel heb ik een pittig huurcontract tot september 2016 maar zoals het er nu uitziet mag ik blij zijn als ik het eind van het jaar red zonder dat ik in de rode cijfers kom.
De verhuurder heeft gelukkig met ingang van april de huur wat verlaagt maar dit heeft helaas te weinig effect.

Door de jarenlange zorgen en stress die een behoorlijk nadelig effect hebben op mijn gezondheid ben ik eigenlijk het overzicht kwijt van wat in mijn huidige situatie de meest verstandige stappen zouden kunnen zijn om te maken.
De boekhouder raad me aan om het huurcontract vol te maken ivm eventuele afkoop maar ik ben bang dat ik dat lichamelijk, geestelijk en zeer zeker financieel niet vol ga houden.

Ik vroeg me af of iemand op dit forum, of misschien het forumbeheer, me wat wijzer zouden kunnen maken.
Kan ik ergens terecht voor hulp/ondersteuning Voor ik in de rode cijfers kom?
Als er meer informatie nodig is hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

burningspirit

Hoi RobbieDuin,
Het enige dat ik je kan melden is, dat je kunt proberen bij jouw Gemeente om een BBZ-regeling aan te vragen. Bij ons heette de afdeling destijds Bureau Zelfstandigen. Wij hebben dit twee keer aangevraagd ivm met onze winkel. De eerste keer werd het toegekend: een bbz-krediet, dat we in een jaar of twee hadden terugbetaald. De tweede keer was in 2009 en die werd toen bij ons afgewezen, omdat onze onderneming niet levensvatbaar was. Om die levensvatbaarheid aan te tonen, dan wel te bewijzen dat die er niet is, liet de gemeente het IMK (Instituut Midden en Kleinbedrijf) een onderzoek doen. Het IMK adviseerde de gemeente en die nam het advies over. Kort door de bocht gezegd: ze adviseerden ons toen om de winkel te verkopen en in loondienst te gaan werken.
Maar misschien sta jij er wel beter voor dan wij destijds. Wij hadden een hoge schuld bij de bank, onze omzet was dramatisch gekelderd en daar boven op had wij een groot negatief eigen vermogen. Dit laatste kan ik nu niet meer uitleggen, want ik ben het allemaal vergeten, maar het is een administratieve term voor de situatie dat de combinatie van de omzet/opbrengst van de winkel met onze persoonlijke financiële situatie er voor zou gaan zorgen dat we alleen maar dieper in problemen zouden komen.
Ga gewoon aan de praat met de gemeente, zou ik je adviseren. Misschien kun je, door/met hun hulp voorkomen dat je in de wwb belandt....?
Maakt jouw partner deel uit van jouw zakelijke bewegingen? Let er in deze tijd wel goed op dat je niet met zijn tweeën in problemen komt. Lees je goed in, in de materie en probeer een helder plan te maken voor jezelf. MKB en/of Kamer van Koophandel kan je daar eventueel bij helpen.
Succes en sterkte gewenst!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

RobbieDuin

Dank voor je reactie, in gesprek gaan met de gemeente dus.
Dan ga ik dat proberen.

burningspirit

By the way: het eerste wat ze van je zullen willen weten is of je het nog ziet zitten met de winkel...., wat jouw plannen zijn, waar jij voor wilt gaan. Denk daar vooraf even goed over na.

gewoon

Dag RobbieDuin

Welkom op dit forum

Goede tips zijn schaars maar meedenken dat kan altijd,  het is een drama op het moment spreek wel vaker met winkeliers en de enige die nog eens vrolijk kijken zijn die winkeliers die allang voor zich zelf werken en geen huur betalen en zonder hypotheek op eigen vermogen leunen, en zelfs die zijn er moe van dat het wel erg lang duurt en vragen zich af wanneer het eindelijk is een beetje aan zal gaan trekken.

En verwacht zelf dus ook geen verbetering komende jaren, dus als je aan gezondheid en reserve,s denkt,en het nodig is een moedig besluit te nemen is dat goed ondernemen.

Je huis staat dan wel onderwater dus zit daar geen reserve in,  maar groter mag het probleem niet worden je zal niet zomaar goedkoper kunnen wonen, dus ook daar is het zaak op tijd te zijn met een keuze voor je achterstanden gaat krijgen.

BBZ waar BS overschrijft daar kun je zeker over in lezen, niet voor een  lening BS had het al over de levensvatbaarheid, maar wat de mogelijkheden zijn bij stoppen met ondernemen.

( geloof dat je leeftijd daar ook een verschil in maakt,  ga daar zelf ook eens induiken hoe dat precies zit )

Belangrijk agenda punt is dat je een jaar vooruit het huur contract opzegt voor deze afloopt, en mocht het er op aan komen vanwege je gezondheid,  is goed te weten dat in een huur contract genoemde 5 jaar die opeisbaar zou worden door een rechter terug gebracht word naar een jaar zodat je een redelijk gesprek kunt aan gaan met je verhuurder,  om met een passende vergoeding uit elkaar te gaan.

Verder veel goeds in het maken van je keuze,  dat maakt je de goede ondernemer in voor en tegenspoed

An0niempje

Hoe het allemaal met die regels en dergelijke zit, dat weet ik niet --> ik ben nooit ondernemen geweest, dus daar nooit mee te maken gehad.

Wat ik wel vaak hoor, is dat mensen deels of helemaal overgaan op een webwinkel, maar ik neem aan dat je daar zelf ook al over nagedacht hebt. Ik weet ook niet wat je verkoopt en of dat levensvatbar is via een webwinkel, en heel belangrijk, of je dat zelf ziet zitten. Zal ook vast wel weer een regelgeving omheen zitten...

Verder wil ik je heel veel succes wensen met de juiste beslissing.

burningspirit

Hoihoi,
Blij dat Gewoon het wel aandurft om over bedrijfsbeëindiging te beginnen. Het zweefde al wel door mijn hoofd maar ja..... zelf hebben wij te lang gewacht hiermee, dus toen er eenmaal betalingsproblemen waren was het eigenlijk al te laat om dit op een fatsoenlijke manier te doen. Dit is het enige waar ik achteraf nog een beetje spijt van heb. Door zo lang te wachten en een beetje na?ief en onzakelijk te zijn, is ons nog van alles overkomen, waarmee ik je hier niet zal vermoeien verder.
Overigens mijn complimenten RobbieDuin, dat je al zo vroeg aan de bel trekt. De meeste (kleine) ondernemers beginnen pas hiermee, als het al 5 voor 12 is.
Begin trouwens wel nieuwsgierig te worden naar wat jij dan verkoopt? Anoniempje geeft een hint in het omturnen van je onderneming in een webwinkel. Zou dat in jouw geval een mogelijkheid zijn?
Via de BBZ (Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen) zijn er vast ook nog andere mogelijkheden dan het krediet waar ik het over had.
Begin eens bij deze site: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand-voor-zelfstandigen-bbz
En kijk eventueel verder naar andere partijen, maar let wel op dat dit te-goeder-trouw is allemaal. Maar dat hoef ik eigenlijk niet te zeggen, denk ik zo.
Greetz van mij

RobbieDuin

Bedankt voor alle reacties.

Ik zit in de fotohandel en daar is met een webshop niets mee te doen.
Dat gaat allemaal via de Hema of het Kruidvat.
Elke winkel in Nederland heeft te maken met het feit dat de consument voor voordelig gaat, het is mensen niet kwalijk te nemen tijdens de crisis.

Plan is om te proberen eind van het jaar het bedrijf te beëindigen als ik dan al niet in de rode cijfers zit.
Ik heb dan wel de medewerking van de verhuurder nodig die me zonder afkoop zou moeten laten gaan.
Ik heb 17 jaar trouw de huur betaald dus wie weet...van een kale kip valt ook niet veel te plukken.
Dan de afkoop van mijn enige personeelslid, 6 jaar in dienst.
De eindafrekeningen met de belastingdienst natuurlijk, weinig vooraf over te zeggen maar die kunnen ook nog tegenvallen.
En dan nog zsm een baan vinden op mijn leeftijd.
Ik ben nog niet een dag werkeloos geweest in mijn leven maar ik realiseer me dat dat ook een opgave word.

sacredfour

QuoteIk zit in de fotohandel en daar is met een webshop niets mee te doen.
Dat zou ik niet zeggen. Met een beetje creativiteit is er altijd wel een mogelijkheid.

Maar misschien is het tijd om de zaak dicht te gooien.
Ga in gesprek met de verhuurder. Laat hem weten dat je verlies draait en er een eind aan wil maken. Misschien kan de verhuurder ondertussen proberen om een andere huurder te vinden.
Je bent 51 jaar jong, en hebt waarschijnlijk veel ervaring in jouw vakgebied. Je moet dus de mogelijkheid om een baan te vinden niet uitsluiten. Je kan de schade beperken door nu actie te ondernemen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

RobbieDuin

Creatief ben ik de laatste jaren wel geweest (kostenbesparingen, andere werkzaamheden) en ook de mogelijkheid van een webwinkel is onderzocht.
De investering was voor mij niet meer op te brengen helaas.

Ik heb inderdaad heel veel ervaring op mijn vakgebied en heb naast mijn winkel ook nog jaren als sportfotograaf gewerkt.
Ook die markt ligt helaas vrijwel stil.

Ik hou me vast aan het feit dat ik op dit moment nog geen schulden heb en ik ben er van overtuigd dat ik een baan zal vinden als ik grip krijg op mijn gezondheid.
Het jarenlang te veel uren draaien en vakantie overslaan om het hoofd boven water te houden zal velen van jullie niet vreemd in de oren klinken en dat wreekt zich op een gegeven moment.
Het is inmiddels 7 jaar geleden dat bij mij een burn out werd geconstateerd.
De arts zei dat als ik in loondienst was geweest dat ik minimaal 3 maanden niet had mogen werken.
Als je eigen baas bent zit dat er niet in maar dat is de keuze die ik ooit zelf gemaakt heb.

tuthola

Ik hoop dat je er op tijd bij bent en niet al te veel in de rode cijfers komt als.je jet besluit hebt genomen....sterkte

Meelezertje

Sterkte gewenst.

Toen ik je draadje doorlas, schoot iets in mijn gedachten. Een maandje geleden kwam er een fotograaf aan de deur van een familielid die pas een baby'tje had. Met de vraag of hij  de volgende dag foto's mocht komen maken. En zijn kaartje af te geven met link naar een website. Ze zouden altijd iig 1 foto gratis krijgen, als ze iemand konden warm maken om daar ook foto's te mogen maken. Ik begrijp dat de hele buurt overstag is gegaan. Het is een jonge wijk, met veel jonge gezinnen.

Ik weet helemaal niet of je er wat mee kunt. Ook niet of het zo mag. Maar hij verkocht als een tierelier.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45