Over de helft

Started by padjes, May 26, 2015, 05:08 PM

Previous topic - Next topic

padjes

Goedemiddag allemaal,

Ben hier jaren geleden geweest om advies te zoeken en dat resulteerde in een verlaging van de schuld van 50% waarvoor nog steeds eeuwig dank. Ik ben nu over de helft van terugbetaling en heb toch nog wat vragen, zal even korte situatie schets maken. Bij verstek veroordeeld samen met compagnon in 1995 voor schuld bij credit lyonnais. Hoofdelijk aansprakelijk voor terugbetaling, het vonnis had ons dus aan elkaar gekoppeld, als hij het na 1995 had terugbetaald dan zou hij de helft bij mij kunnen claimen en vice versa. Na 19jr zijn ze de schuld bij mij komen innen. Schuld zoals overeengekomen na advies hier: 16k, ik heb nu meer dan 8k betaald.
Tot op heden weigert de eigenaar van de schuld om privacy redenen niet in te gaan op mijn vragen over eventuele betalingen aan hen gedaan door mijn ex-compagnon. Ook de compagnon reageert niet op mijn aangetekende brieven. Nu mijn vraag: stel dat hij in de schuldsanering terecht is gekomen en -onze-schuld is in dat traject meegenomen, mag de eigenaar van de schuld het dan alsnog bij mij verhalen als er al een regeling is getroffen voordat ik ging betalen? Voor de goede orde, de schuld is gegaan van CL naar Fortis naar Solveon, het oude incasso bureau van ABN, die weer zijn overgenomen door een noorse partij. En als dat niet mag, mag ik dan per direct stoppen met betalen en de teveel betaalde terugvragen? Hopelijk heeft er weer iemand kennis van zaken op deze top site, alvast bedankt voor het meelezen en denken, mvg padjes

tw50

Hoi, ik ben geen expert maar ik denk dat een schuld van twee compagnons hetzelfde is als een schuld tussen een echtpaar dat gaat scheiden. Je bent dan allebei voor 100% aansprakelijk voor de schuld tot dat deze is afbetaald. Volgens mij als jouw compagnon in de schuldsanering zit blijf jij toch verantwoordelijk voor jouw 100%. Ik zou anders eens advies inwinnen bij een advocaat of het juridisch loket? Wel heel erg goed dat je al de helft hebt afgelost! Veel succes!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

padjes

Dank tw50, hoop eigenlijk hier het antwoord te vinden, de laatste advocaat was bagger en rekende achteraf nog 600piek ook.. gr padjes

chapter

als je compagnon alles heeft betaald mag er niet meer bij jou verhaald worden maar als hij deel heeft betaald via regeling als minnelijk of wsnp kunnen ze restant bij jou verhalen.
Dat is ook als een echtpaar in gemeenschap van goederen is gehuwd en uit elkaar gaat.
Als man bv in regeling gaat en vrouw niet kan vrouw restant betalen.
Het kan ook dat 1 partner alles betaald en helft bij ex partner verhaald.

scooby

Als man bv in regeling gaat en vrouw niet kan vrouw restant betalen.
Het kan ook dat 1 partner alles betaald en helft bij ex partner verhaald.

[/quote]

Ik zou hier graag wat aan toe willen voegen. Tien jaar geleden ben ik na een problematische relatie gescheiden van mijn toenmalige vrouw. Om een lang verhaal kort te maken, rest hypotheekschuld en een lening. Wij waren getrouwd in gemeenschap van goederen. De woning moest verkocht, maar mijn ex-vrouw heeft alles in het werk gesteld niets te hoeven betalen aan hypotheek voor een periode van bijna drie jaar en het is haar nog gelukt ook. Ze heeft tot op heden nog nooit één cent aan mij terug betaald. Volgens mijn advocaat destijds, was het vijf jaar wettelijk mogelijk om te proberen mijn ex tot betalen te bewegen. Ik ben dan ook vijf jaar bezig geweest om dit te realiseren. Voor mij heeft bovenstaande in de quote niet geholpen, wellicht dat er nu andere regels voor gelden voor dergelijke situaties.

Mvg,

Scooby