Kan ik nog kwijting vragen

Started by Thira, May 19, 2015, 11:11 AM

Previous topic - Next topic

Thira

Goedendag. Ik heb de financien van mijn zoon overgenomen. Hij zit volledig aan de grond en in de schulden.
Graag zou ik het volgende weten: Er loopt een loonbeslag via een deurwaarder. Het gaat om rekeningen bij Nuon, Essent en CJIB.
Ik heb Nuon en Essent aangeschreven met de vraag of ik de helft direct mocht betalen tegen finale kwijting.
Vanmorgen kreeg ik een telefoontje van Essent. Deze man vertelde mij dat zij er zelf niets meer aan kunnen doen omdat zij de schuld verkocht hebben aan het incassoburo en dat ik daar mijn verzoek moest indienen.
Ik vraag mij af: heeft dit zin? Zij hebben nl. al loonbeslag gelegd en krijgen hun geld op den duur toch wel?
Iemand enige ervaring hiermee?

sacredfour

Zoals je al zegt, ze krijgen hun geld toch wel. Ik denk dat je weinig kans maakt met je aanbod voor finale kwijting.
Essent zegt dat de schuld verkocht is aan het incassobureau. Op wie zijn naam was het vonnis?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

tw50

Ik weet niet hoeveel je zoon verdient maar ze mogen geen beslag leggen onder de beslagvrije voet? Ik had een vordering van Essent via GGN deurwaarders, en heb ze gemaild dat we bij schuldhulpverlening in het traject zitten en kreeg gisteren een brief dat ze het dossier sluiten. Ik denk dat het zeker nuttig is in contact te gaan met de schuldeisers en de situatie uit te leggen en te bespreken met ze? CJIB weet ik niet, als het bekeuringen zijn is het een ander verhaal, die moeten altijd betaald worden. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar in ieder geval veel succes!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

burningspirit

Ook hierbij even de waarschuwing: een dossier sluiten betekent feitelijk niks. Het betekent slechts dat ze er nu even niks mee willen doen.
En bewijzen zul je altijd moeten leveren. Net als de schuldeiser/deurwaarder trouwens.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Thira

Er is dus een verschil tussen finale kwijting en sluiting dossier begrijp ik?

tw50

Ja zover ik het begrijp is sluiting dossier een soort van tijdelijk bevriezen, en finale kwijting dan is de vordering weg. Bij bevriezing kunnen ze na een tijd weer komen eisen bij je. Is schuldhulpverlening geen optie voor je zoon? Als hij financieel zo aan de grond zit is dit misschien wel een idee?
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Thira

Nu is het zo dat mijn zoon per 1 juni een andere werkgever krijgt. Ik heb begrepen dat dan het loonbeslag vervalt en dat ze dan bij de nieuwe werkgever een nieuw beslag moeten leggen. Ik heb hun een verzoek tot kwijting gestuurd maar dit is afgewezen omdat zij al loonbeslag hebben lopen.
Ik vraag me af of zodra het loonbeslag bij de huidige werkgever vervalt ik dit verzoek opnieuw kan/moet indienen voordat zij bij de nieuwe werkgever aankloppen.
Zoon heeft nl ook een flinke belastingschuld, waarvoor de deurwaarder al was langsgekomen om beslag te leggen op de goederen. Wie krijgt er nu voorrang in zo'n geval? Hij heeft het geld gewoon niet en kan ook niet lenen. (behalve van ons, maar onze spaarrekening is ook niet oneindig)

nooitmeer

De belastingdienst heeft altijd voorang (behalve bij hypotheken).

Maar als ik dit zo lees is het verstandiger om professionele hulp in te gaan roepen. Het CJIB en de belasting dienst hebben wat meer mogelijkheden om hun geld terug te halen omdat het overheidsinstellingen zijn.

Met die deurwaarders valt wel te onderhandelen, een nieuw loonbeslag kost tijd en geld en wellicht is dit de mogelijkheid om een nieuwe betalingsregeling te treffen.

Maar ga met je zoon naar de gemeente en vraag daar om hulp, want als ik dit zo lees is het bijna onmogelijk om een goede uitweg te vinden zonder dat je met een hele grote zak geld de boel afkoopt. Er zijn gewoon te veel verschillende schuldeiser en de boel is al aardig geescalleerd. Vooral als er al boedelbeslagen en loonbeslagen liggen, dan kom je er bijna niet meer zelf uit.
Als je nu de zaken goed in kaart gebracht hebt en je weet wat de inkomsten en uitgaven zijn dan heb je al een grote stap gemaakt. Zorg dat je alle communicatie van en naar de schuldeisers bewaart. Ga met deze gegevens naar de schuldhulpverlening van de gemeente, dan kan het zomaar zo zijn dat je zoon over 3 jaar schuldenvrij is en een nieuwe start kan gaan maken.

En mocht hij worden toegelaten tot de schuldhulp verlening (of in de WSNP als allerlaatse redmiddel) dan geeft dit meteen rust, voor jou als ouder maar ook voor hem, omdat hij dan weet dat er een einde komt aan de ellende.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

tw50

Ik ben het helemaal eens met nooitmeer! Je zoon kan ook budgetbeheer krijgen zodat er geen nieuwe schulden meer komen en alles op tijd wordt betaald. Wel petje af voor jou als ouder dat je je kind helpt! Niet makkelijk ook, veel sterkte!