boodschappen 70 euro per week 3 personen

Started by tw50, May 17, 2015, 12:53 PM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

Bloemkool kan wel zo de vriezer in , maar dan alleen nog voor soep te gebruiken.  Blancheren vind ik persoonlijk ook niet lekker om het daarna gewoon als groente te eten. Maar een  beetje boter in de pan, fijngesneden uitje erin bakken, water en bouillonblokje erbij plus de rest bloemkool uit de vriezer erbij. (desnoods een restje gekookte aardappel of verse courgette erbij- alles kan) Opkoken, staafmixer erop en je hebt een heerlijk glad romig soepje. En ongemerkt veel groente.

Ik moet wel glimlachen over de moestuin. Bij mij haalde het ook niks uit. Kostte alleen geld per saldo en veel sjagrijn. Doe nu alleen nog snijbiet , want die is nergens te koop en vinden wij zo lekker. En die doet het altijd. Ook heb ik wat selderij staan voor onze soep liefhebbers. Afsnijden en het groeit vanzelf weer aan. Genoeg voor de hele zomer en selderij gaat ook in de vriezer

Diepvriesgroente heb ook beste ervaring mee hoor. En ook niet duur. En elk jaar komt een keer de 2e gratis aanbieding voorbij. Dan sla ik ook flink in.

Ja vaak heeft de folder bijna alleen A merken. Soms is een A merk als de 2e gratis is goedkoper dan een B merk. Maar vaak heeft het geen zin.

Nog een aanvulling . Ik leg van de 70 euro leefgeld, die ik mezelf toegemeten heb, bijna altijd 10 apart voor kadootjes, en andere dingen die langs  kunnen komen. Ik steek 60 euro in de knip per week voor boodschappen en voorraad.  Toen ik inzag dat ik zou moeten minderen om niet in de problemen te komen toen het inkomen flink daalde, heb ik eerst een bedrag van 100 euro in de week gedaan. Dat vond ik toch moeilijk! Toen  elke maand 5 euro per week minder. Maar het heeft mij best veel hoofdbrekens opgeleverd en het is echt niet zonder slag of stoot gegaan. Maar ik wil ieder bemoedigen, want het is mogelijk en op den duur zonder gevoel van tekort. Ik vind dat je het nu al heel goed doet, door jezelf zo te begrenzen. Nog voor het officieel moet.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Meelezertje

En onder 7 x vlees per week  bedoel ik ook ei, spekjes, onsje cervelaat, rookworst  ed mee.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

tw50

Goed plan van die soep! En ja kruiden hebben we wel in de moestuin nog, peterselie, bieslook enzo...dat lusten vogeltjes niet  :P. En wat dat budget betreft vind ik het wel een sport om het zo goedkoop mogelijk te doen, hoewel ik wel merk dat ik vaker dacht ow lekker, en meteen nee! Merk het ook aan mijn man die al een paar dagen bij de tv reclame zit te zuchten als er grote hamburgers of magnums voorbij komen. Luxe dingen die vroeger heel normaal waren en die nu ineens "bijzonder" worden. Iedereen hier vind dat er alles is wat nodig is en dat we gewoon lekker eten. Ik sprak gister iemand die ook in de sanering zit en die zei: je gaat heel anders in het leven staan erdoor...en dat blijkt nu al na zo'n korte tijd. Als er dan een keer een magnum kan is het dubbel op genieten! Ik heb ook een (nog klein) buffertje waar ik geld instop wat over is, voelt goed joh!  :D
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

chapter

goed dat je gestopt bent. Zou fijn zijn als je man idd ook stopt.
Mis alleen een stuk reserve wat als auto stuk gaat apk eraan komt en niet te vergeten je benzine. Dat zou je eigenlijk allemaal van je vtlb moeten doen. Wij zijn met 4 en ik geef aan boodschappen ongeveer 50 per week uit. 40 aan benzine en heb 150 er week. Ik leg daarvan dus 60 apart voor extra kosten maar ook apk reparaties etc

tw50

Beetje laat, maar hier dan de weekboodschappen van afgelopen zaterdag:

Albert heijn

3,85 7 flessen jogidrink
1,88 8 kleine flesjes jogi voor mee naar school
0,59 1 pak melk
0,99 limonadesiroop
0,49 fles cola
0,55 pak ijsthee citroen
0,55 pak ijsthee perzik
0,49 fles sinas
0,64 pak fruitdrink
2,19 pak koffie 500 gram
0,65 pak vanillevla
1,39 deodorant
0,99 pak rijst
0,89 2 loempia's
1,09 hamburgers 4
1,49 5 kilo aardappels
0,99 pastasaus
1,00 andijvie
1,25 fritesaus remia
0,69 spaghetti
0,99 ijsbergsla
0,69 net uien
1,19 boemboe sajoer boontjes
1,03 boemboe pittige kip
0,93 tomaten
1,74 hamblokjes
1,89 rundergehakt
3,50 kipfilet 3 stuks
2,05 pond sperciebonen
0,65 komkommer
0,99 macaronigroenten
1,76 2 pakken eierkoeken
0,90 2 pakjes bakboter
0,90 2 rollen beschuit
0,79 champignons
1,25 eieren
1,47 zak drop
0,86 2 repen chocolade
1,88 2 pakken pindakoeken (gestopt met roken) :P
1,98 24 witte bolletjes
0,60 biscuitjes

totaal 51,43

Jumbo
1,19 cornetto's
1,58 2 x kipsate
0,66 spinazie
0,79 ontbijtspek
0,99 4 krentenbollen
0,89 kokoskransen

totaal 5,60

Totaal boodschappen deze week: 57,03  :)

"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Meelezertje

Weer een mooie lijst. Wel veel werk voor je hoor. Maar als het je helpt... doen. Ik schrijf ook nog steeds alle eindbedragen van de bonnetjes op.
Goed voornemen uitgevoerd met het stoppen met roken. Ik ben blij dat je ruimte in je hoofd kon vinden om dit uit te gaan voeren. Duizenden gingen je voor. Jij gaat dat ook redden hoor.  En die extra koek.... 10x beter een kilootje erbij dan blijven roken. En die kilo gaat er ook wel weer af. En dan de financiële ruimte , die het schept. Blijven schrijven als je een moeilijk moment hebt hoor. Dan zal ik je moed inspreken. (mn dochter is ook gestopt).
Ga je tussendoor ook weleens boodschappen doen? Hou je de rest van je ( zelfopgelegde) weekgeld over, of doe je daar benzine of zo van?

Chrissie

Heel mooi lijstje, je bent goed bezig ga zo verder!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

tw50

Meelezertje en Chrissie weer bedankt voor de lieve reacties! Wat overblijft van het weekgeld gaat in een kistje, en als we benzine nodig hebben pak ik daar een tientje uit. We rijden erg weinig met 1 x per week de boodschappen, en met een autootje wat 1 op 16/17 loopt kom je met een tientje een end  :D. Komende vrijdag gaan we voor het eerst naar de voedselbank en ook dat wordt weer een nieuwe ervaring... Aan de ene kant weer zo'n "hindernis-schaamte-gevoel", aan de andere kant blij dat we dit krijgen. Nog niet zoveel idee wat ik me er nou bij voor moet stellen, maar ik hoor van verschillende mensen positieve berichten dat dit echt helpt om meer geld over te houden per week. Van de rechtbank gisteren nog niks gehoord over de ontruiming, geen idee hoe lang het duurt voor we daar een uitspraak van hebben. Of de rechter heeft besloten dat de uitzetting niet doorgaat, we een afbetalingsregeling van een tientje per week hebben, en de deurwaarder voor de kosten opdraait van deze zitting, of hij roept ons op om te verschijnen als hij nog vragen heeft. Dat is dus ook nog even spannend...

Meelezertje

Ga gewoon lekker genieten van je boodschappenpakket. Het scheelt toch weer.  Schiet er meer over voor andere dingen of je buffer.
Ik lees tussen de regels door dat je de onzekerheid over de uitzetting redelijk goed kunt hanteren? Hou de hoop vast. Mijn motto is: Doe je best en God doet de rest.

tw50

Dank voor je steun meelezertje! echt top!

burningspirit

Hoi TW50,
Wij hebben ook heel lang ondersteuning van de voedselbank gehad. Het klopt wat men zegt: wat je daar krijgt hoeft niet van je budget af. Wat wij altijd deden: wachten met boodschappen tot we naar de voedselbank waren geweest en dan daarna de aanvulling gaan halen in de winkel voor de rest van de week. In het begin moet je er even aan wennen, maar als het eenmaal loopt krijg je er vaardigheid in. Wij namen ook altijd alles in dank aan. Wat we zelf niet gebruikten ruilden we soms met andere mensen. Zo kregen wij wel eens glutenvrije producten mee. Die gaven we aan een gezin waarvan er een glutenallergie had. Dat gezin gaf ons dan een heerlijke vismaaltijd terug. Niet op dezelfde dag en niet precies evenveel waard, maar dat maakt ook niet uit. We deden gewoon elkaar een plezier. Wat we terug kregen was vaak van veel meer waarde, maar we waren ook een beetje proefkonijn voor de kookkunsten van de moeder van dat gezin. Zij had een eigen cateringbedrijfje en testte dan bij ons een maaltijd uit. Ik kan niet anders zeggen dan dat het altijd super lekker was. Ook hebben we wel eens babyvoeding geruild voor bijvoorbeeld kip of vlees. En verder voelde het soms behoorlijk luxe: je krijgt soms dingen, die je zelf niet zou kopen. En dan is het weer een uitdaging om daar een goede en lekkere maaltijd van te maken. Oefening baart kunst en wij hebben er altijd erg van genoten. Nu we net iets boven de norm zitten krijgen we dit niet meer. Alleen soms nog wel eens iets wat over is van een naburige voedselbank, waar onze buurman als vrijwilliger werkt. En ook daar zijn we altijd hartstikke blij mee. Als je een vriezer hebt is het helemaal handig trouwens.

Wij zijn op twee locaties geweest in onze stad. En, heel eerlijk, wat we daar aan mensen troffen, daar kon je nooit iets van zeggen. Het gebeurde wel dat er zich allemaal genoeglijke gesprekken ontsponnen, dat het gezellig was en iedereen tevreden. Maar het kwam ook wel voor dat er iemand agressief werd of boos. Dan was de sfeer verpest en maakten wij ons zo snel mogelijk uit de voeten. Waarna er bij het volgende bezoek weer over de mensen werd gepraat. Ook daar deden we niet aan mee. En soms kwamen er mensen die heel ego?istisch waren en stiekem veel meer meenamen dan waar ze recht op hadden. Maar gelukkig werd dat door de vrijwilligers dan tactisch opgelost.

Laat je gewoon verrassen en zoals meelezertje zegt: geniet ervan.
Liefs van mij.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tw50

Afgelopen vrijdag naar de voedselbank geweest, onwennig, beetje nerveus ook nog...
Vriendelijke mensen en we stonden binnen 5 minuten weer buiten met 3 tassen boodschappen!

2 pakken douwe egberts koffie
1 pak fruitdrink
1 fles multifruit drink
2 bekers Ben & Jerry ijs
5 bakjes chocolademouse
1 emmertje boerenvla
3 broden
1 zak diepvries roerbakgroente
1 pak varkensvlees
1 pak kipspiesjes
3 blikjes knakworst
5 potjes hazelnootpasta
2 zakken drop
1 zak zoutjes
smeerworst
likkepot

De dag erna de rest van de boodschappen gehaald:

0,69 fles cassis
3,64 7 flessen drinkyoghurt
1,68 8 kleine flesjes drinkyoghurt voor mee naar school
0,96 2 pakken waterijsjes
2,39 koffie
0,89 haarlak
0,98 stokbrood
1,19 ijsjes
2,49 kroketten
0,20 boterhamzakjes
1,41 oploskoffie
0,59 kruidenboter
1,06 snoepjes
0,99 toffee's
1,39 bolletjes
1,14 boemboe voor varkensvlees
0,87 boemboe sajoer boontjes
0,94 rijst
1,49 5 kilo aardappels
1,25 bakboter
1,89 sperciebonen
1,13 pannenkoekmix
2,19 hot chocolate drink
2,80 3 ribkarbonades

totaal 34,44

We zaten op een gemiddelde van 60 euro per week, dus met de voedselbank scheelt dat bijna de helft!
We gaan komende vrijdag weer blij heen! Wonderlijk dat het zomaar kan, en dankbaar!

tuthola

Mooi pakket vd voedselbanken  :)
En ja die schaamte en spanning die je hebt herinner ik me nog heel goed.
Fijn dat je nog wat geld voor onvoorziene uitgave over houd.

Meelezertje

Mooi pakket. Ook eens dingen die je misschien zelf te duur zou vinden. Heel fijn voor je dat je zo ook wat kan uitsparen. Prachtig dat je het woord 'dankbaar' in de mond neemt. Dankbaarheid is een positieve emotie.  Dat tilt je weer even op in moeilijke omstandigheden.

Chrissie

Het lijkt me dat je toch een beetje bang bent om veroordeeld te worden en wat ze van je zullen denken wel mooi om te lezen dat het geheel anders ging.
Zeer mooi pakket, fijn dat het er voor jullie is, geniet ervan!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.