boodschappen 70 euro per week 3 personen

Started by tw50, May 17, 2015, 12:53 PM

Previous topic - Next topic

tuthola

Vergeet ook niet de wasmiddel/schoonmaakmiddelen  die je af en toe moet kopen dit zijn altijd tegenvallers als je het nodig hebt. Verder ziet je lijstje er prima uit alleen mis ik het broodbeleg.
Zoals chapter al aangaf zou ik geld wat je nu overhoud in de achterstand huur stoppen dit staat heel goed als je voor de rechter moet verschijnen.

chapter

oh ja dan wel dacht dat het erbij kwam, hoort toeslag vanuit uwv niet hoger te worden

tw50

Broodbeleg kopen we bijna nooit, kind wil altijd chocopasta op brood en we eten vaak eieren op brood. Deze week bijvoorbeeld vaatwasblokjes gekocht dus die hebben we de komende weken weer niet nodig. Dan volgende week schoonmaakmiddel of waspoeder van dat geld. Ik denk dat het bedrag voor boodschappen op die manier ongeveer wel gelijk blijft. Ik heb het kleine hondje sinds een week of 2 op met de pot mee eten gezet, en ze vind het heerlijk. Met de (dure) hondenbrokken at ze altijd erg moeilijk en nu is het twee keer per dag bakje leeg binnen een paar minuten. De papegaai heb ik gister ook aardappels, groente en een klein stukje vlees in z'n bakje gedaan, die kan in principe ook gewoon met ons mee eten. Ik kook dan 2 aardappels meer en scheelt op die manier ook weer geld. Van het uwv en de toeslag snap ik echt niks, maar heb ze nu 4 of 5 keer gebeld en ze blijven volhouden dat het allemaal klopt. Dus nu maar die aanvullende bijstand erbij, het maakt mij niet zoveel uit van wie het komt, als het maar komt. Het is alleen weer een hoop werk, weer met een hele lijst bewijsstukken er naar toe. Ik was nog aan het kijken of wij ook geld konden krijgen voor activiteiten of iets leuks via de bijstand. Jaren geleden zaten we in de bijstand en kregen we geld voor een vispas en nog andere leuke dingen. Dat lijkt allemaal afgeschaft te zijn? Wat wel leuk was dat ik van de stichting voor de kinderen een mailtje kreeg dat er een verjaardagskadootje voor hem klaar lag. Opgehaald en hij kreeg een bladkado bon en mocht een abonnement op een blad naar keuze kiezen. Nu krijgt hij vanaf juni 7 weken de Donald Duck, dus daar is ie heel blij mee. Verder ben ik heel blij dat alle rekeningen betaald zijn, dat voelt wel heel prettig!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

tuthola

Ok zo heeft iedereen zijn eigen eetgewoontes :-)

Voor extra toeslagen moet je bij je gemeente kijken daar elke gemeente andere dingen heeft voor het armoede beleid.
Heel leuk voor je zoontje dit cadeau toch een gevoel van jarig zijn.

chapter

die bestaan nu nog steeds
bij ons hebben ze het wel anders ingericht. je krijgt 170 of 200 ligt aan leeftijd per persoon en dat gaat in een tegoed. Wat je in de webshop kan gebruiken.
Bedrijven kunnen zich daar aanmelden zodat mensen hun abbo daar met het tegoed kunnen betalen dus bv zwembad 12 rittenkaart, sportkleding maar ok zwemles, paardrijden voetbal hockey etc. Je kunt dan je abbo afrekenen in de webshop.
Je krijgt geen geld in handen en dat geld voor bwv als niet innemen het is geen 'geld'op rekening.
ook was er voor 2014 regeling chronisch zieken dat kon e hier tot 1 juli aanvragen dat kun je vaak zo checken op site van gemeente door in te voeren waar je info over zoekt
En hier krijg je 90 euro per jaar voor de schoolkosten en 1 malig naar middelbaar 225.00 aan overbruggingskosten voor schooltas pennen etc

tw50

Dank Chapter en Tuthola! Ik zal het van de week meteen vragen als we toch bij de gemeente moeten zijn voor de bijstand. Ik hoef niet zo nodig op sport maar een vispas zou wel tof zijn. De stichting betaald wel de contributie voor badminton voor onze zoon, en volgende week kan ik een voucher ophalen voor sportschoenen voor hem. Dat wordt weer ff een hindernis nemen om met de voucher naar de sportwinkel te gaan... Ik sprak afgelopen dinsdag een vrouw die ook zat te wachten bij Humanitas, net als ik. We kwamen in gesprek over dat het toch wel heel erg fijn is dat je daar voor hulp terecht kunt. Vrij snel kwam het op schaamte en dat dat soms toch lastig is zoals met zo'n voucher. Vorige week had Humanitas een briefje geschreven voor bij het inschrijfformulier voor de badminton, en ik had dat aan het formulier geplakt en aan onze zoon meegegeven om het af te geven. Hij had t per ongeluk laten liggen bij de moeder van zijn vriendje, dus dat was ook wel een beetje genant dat zij dat nu dus ook weet. Van de week heb ik het een vriendin van mij verteld van de shv omdat ik het ook heel vervelend vind op de vraag hoe is t? te moeten zeggen: ja prima! terwijl dat helemaal niet zo is. Ze reageerde heel goed nadat ze eerst geschrokken ging kijken. Ik merk wel dat ik er erg mee bezig ben en me van mensen op straat of in de supermarkt afvraag of ze ook weekgeld hebben. Dan gluur ik in die winkelwagentjes en denk dan ja hoor...die moet ook puzzelen, of ik denk ow nee die grijpt maar raak die heeft geen schulden.
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

chapter

hier is bv stichting leergeld maar als je sport krijgt van gemeente krijg je dat niet daar en omgekeerd.
ook wel logisch, je kunt dan bv wel computer of fiets bij leergeld aanvragen.
ik sport via fysio bij grote sportschool gratis dus niets nodig maar mijn dochter in fanatiek paardrijder heeft ook verzorgpony. Doordat je met budget kan schuiven kan mijn budget naar haar.
kijk eens bij jouw gemeente dan wordt je vast al heel stuk wijzer.

tw50

Dank Chapter, ja wij zitten hier ook bij stichting leergeld, en dat is dus alleen voor kinderen. Alle voorzieningen voor ons kind krijgen we al, dus nu voor ons aanvragen bij de gemeente. Ik zit me nog af te vragen hoe ik nou zeker ga weten dat ik alle schuldeisers heb? We zijn de afgelopen 8 jaar 6 keer verhuisd en bij diverse instanties en curator zijn ook papieren blijven liggen waarschijnlijk. Staan er ook namen van schuldeisers of omschrijving van schulden op het BKR overzicht? We hebben wel het budgetplan van de GKB en we krijgen 75 euro weekgeld!! Voor huishoudgeld staat er nog 375 euro per maand gereserveerd, zal dat voor de schuldeisers zijn en wat ze sparen voor ons? Weekgeld staat apart genoemd van huishoudgeld? In de vaste lasten zit wel de autoverzekering en de wegenbelasting, dus dan kunnen we de auto houden denk ik, in ieder geval zolang ie rijdt.

chapter

hebben ze niet gespecificeerd wat weekgeld is wat reserve etc.
lijkt mij wel veel vanuit vtlb 175 aan weekgeld als je huishoudgeld meerekent?
check ook even of alles erop staat aan verzekeringen telefoonabbo's etc
Ik zou wel proberen erachter te komen welke eisers er zijn want kom je in minnelijk en er komt nog lijk uit kast is het einde traject. bij wsnp is dat weer anders daar kunnen ze zich aanmelden tot verificatievergadering erna hebben ze ook pech.
Ik denk dat een vtlb pas bij traject start en je nu nog al je inkomen hebt wat ze verdelen. Maar ik heb geen minnelijk traject doorlopen dus weet het niet zeker
op bkr staat ook lang niet alles mn banken etc
benzine etc moet je ook van je weekgeld doen dan is het best weinig denk ik met therapie etc en naar je kinderen.
apk en onderhoud hebben ze hopelijk een potje onvoorzien voor gemaakt dat zijn vaak grootste kostenposten met oudere autos

tw50

Ik heb dinsdag weer een afspraak bij Humanitas (die mensen zitten gewoon op zaterdagavond nog te mailen! petje af hoor!). Ik moet nog een paar bewijsstukken meebrengen die ze nog nodig hebben, en ze wil de aanvraag voedselbank en de kwijtschelding gemeente belasting doornemen. Ik denk als alle inkomsten dan bekend zijn dat er een definitief budgetplan komt. Voor nu heb ik alle vaste lasten betaald en loop nergens meer mee achter  :). Ik denk dat alles wat we moesten doen nu wel zo'n beetje gedaan is, al met al een maand van hard werken en veel stress geweest... Ik ga zeker op zoek naar eventuele lijken want dat moeten we dus niet hebben!

tw50

Eerst het slechte nieuws...we hebben 2 hangbuikzwijnen (Sjaan en Toos) die we aangeschaft hebben toen ze biggetjes waren. We hebben een hele grote tuin dus plaats genoeg, en in de schuur hebben ze een stalletje waar ze lekker warm kunnen slapen. Volgens de meneer van de kinderboerderij werden ze echt niet zo groot. Nu ruim 2 jaar later zijn ze ieder 100 kilo+ en gelukkig wel erg lief en heel tam. Probleem is nu dat ze eten voor 9 euro per week aan zeugenbrokken en stro is ook niet echt goedkoop. Met enigzins toch pijn in ons hart hebben we een ander thuis voor ze gezocht en gevonden. Twee dierenvrienden die net over de grens midden in het bos wonen waren erg enthousiast. Of we ze nog een week of 3 konden houden want hij ging een omheining en een stalletje timmeren? Ja hoor geen probleem, een goed tehuis is het belangrijkste zeiden wij. Komende zondag zouden ze ze komen ophalen, en nu belt hij af omdat hun stuk grond grenst aan dat van twee oude mensen en die zijn het er niet mee eens. Ze hebben hem een brief gestuurd van hun advocaat... hij zag dus geen andere mogelijkheid dan er van af te zien  :(. Wie weet heeft hier iemand een kennis met veel buitenruimte? Dan houden we ons aanbevolen!

Vandaag een nieuwe strategie uitgeprobeerd voor de weekboodschappen. De Lidl is 20 minuten rijden hier vandaan en 3 km hier vandaan zit de albert heijn, de aldi en de jumbo. Ik dacht ik ga es kijken als ik overal de goedkoopste artikelen koop hoe ik dan uit kom. Ik had al bedacht dat ik de koopzegels van de ah wel een goed idee vond voor de feestdagen of als het een keer niet lukt.

Bij de Albert Heijn:
0,49 sinas
0,49 cola light
0,49 cola light
0,65 pak vanillevla
3,85 7 flessen yogi (ik zou kijken voor melk, niet aan gedacht  :-[)
0,80 shampoo
0,39 conditioner
2,49 vloeibaar wasmiddel (2 liter)
0,45 bakboter
0,45 bakboter
1,59 bona smeerboter (goedkopere lust niemand hier)
0,98 kristalsuiker 1,5 kilo
0,99 rijst
0,65 1 komkommer
1,19 limonadesiroop aardbeien
1,25 scharreleieren
0,99 12 bolletjes
0,99 12 bolletjes
0,45 beschuit
0,45 beschuit
0,89 2 loempia's
2,65 kroketten (kan goedkoper maar deze zijn erg lekker)
1,03 boemboe sajoer boontjes
1,09 boemboe voor kip

totaal 27,96 + 2,70 koopzegels= 30,44

Bij de Aldi:
0,99 aardappels 2,5 kilo
0,89 witlof
0,75 champignons
0,89 1 bloemkool
1,59 sperciebonen
4,19 5 ribkarbonades
2,21 2 kipfilets
2,36 4 speklapjes
0,75 ontbijtspek
0,99 mayonaise
0,69 groene thee met cranberry
2,39 koffie

totaal 18,69

Bij de Jumbo:
4,00 voor 4 gehakt cordon blue's
1,74 hamblokjes
1,35 hazelnootpasta
1,49 hagelslag
0,62 champignonsaus
0,62 champignonsaus (vind manlief lekker)
0,84 flesjes yogi voor mee naar school
0,84 flesjes yogi voor mee naar school
0,85 eierkoeken
0,85 eierkoeken
2,29 toiletpapier 12 rollen
3,39 fricandellen van Beckers (kan goedkoper maar die wil niemand hier)
totaal 18,74

Totaal boodschappen deze week: 65,29  :D

Verder valt mij op dat je ook goed moet opletten hoeveel er ergens in zit. De eierkoeken bij de aldi zijn 99 cent en bij de Jumbo 85 cent, maar bij de aldi zitten er 12 in en bij de jumbo maar 10. Hetzelfde geld voor wasmiddel, bij de jumbo 1,49 voor 1 liter en bij de albert heijn 2,49 voor 2 liter. Mijn conclusie is dat mijn experiment van vandaag niet duurder is dan bij de Lidl. Nu weer voor ruim 14 dagen eten in huis  :D, en een tientje over van het weekgeld!

chapter

netjes, jullie rookte toch ook of zijn jullie beide gestopt. Waar doe je dan van betalen je houd 4.71 over als je uitgaat van 70 per week

tw50

Hoi Chapter, ik ben gestopt en mijn man doet een week met een pakje shag. We hebben 75 euro in de week dus dat pakje shag kan zolang hij nog rookt. Ik hoop wel dat hij ook gaat stoppen.

Meelezertje

Mooi gelukt binnen budget. Ziet er ook lekker uit. Voor sommige dingen ga ik ook voor het A merk. Maar als het enigszins kan....

Misschien toch een tip. Ik koop ook graag voorraad in. En ik besteed ook jaarrond 70 euro per week voor 3 volwassenen, grote eters. Ik heb nu het gevoel dat 70 euro heel royaal is, maar dat is weleens anders geweest.  Maar: voor de voorraad koop ik alleen dingen, die flink afgeprijsd zijn en dan wel dingen die ik normaal gebruik (basisproducten, vlees) en waarvan ik zeker weet dat we het niet al de eerste week opsnoepen. Zou ik de week erop dezelfde prijs ervoor betalen en ik heb het deze week niet echt nodig, dan koop ik het niet.
Ik schrijf eerst een rijtje op van groente wat ik nog heb, zo ook van vlees en fruit. Dan neem ik de folder erbij en vul aan.  Ik zorg dat er na de boodschappen voor 7x groente en voor 7 x vlees in huis is.  En voor ieder 2 stuks fruit per dag (40 stuks). Dan heb ik mijn weekmenu rond. Is  er bijvoorbeeld een 2 halen - 1 betalen aanbieding, dan neem ik natuurlijk wel meer op voorraad mee. Maar door het gemaakte menu blijft het ook echt in de vriezer tot een nieuwe week/ weken. Ook bijv prei, paprika ed in de aanbieding koop ik groot in.( In het seizoen; anders is het nog duur). Wassen , snijden, goed uitlekken en hup in de vriezer. Heb ik voor een gerecht wat nodig, haal ik een handje uit de grote bak/ zak. Zoek ook altijd de grootste bloemkool, rode kool, witte kool uit. Wat over is gaat gesneden in de vriezer. Voor een keertje soep, roerbak of voor de kliekjesdag. Na verloop van tijd heb je weken dat je bijna niks hoeft te kopen en gaat het overgeschoten budget in een potje voor verjaar- en feestdagen.
Mijn ervaring is ook dat hoe meer winkels je bezoekt, hoe meer je koopt en lijkt nodig te hebben. Het is goed om prijzen te vergelijken natuurlijk en misschien kun jij wel die verleiding aan. Ik doe elke week 2 winkels, en de markt. Ook wel Kruidvat en Action erbij soms. En ik maak dus vooraf een lijstje.

O ja, wij roken niet en drinken geen alcohol. Halen wel een pilsje in huis voor bezoek. Wijn hoef ik nooit te kopen. De  4 flessen uit de kerstpakketten is genoeg voor die enkele keer dat iemand wijn drinkt.

Een goede week weer.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

tw50

Goeie tips meelezertje waarvoor dank! Ik maak ook van te voren een lijst en koop echt alleen wat er op staat. Ik probeer dan zo goedkoop mogelijk dat te kopen...ik had vandaag een komkommer bij de albert heijn voor 0,65 en dan liggen ze daarna bij de jumbo voor 49 cent...dan moet ik wel even vloeken inwendig whaha. De folders vind ik lastig omdat daar bijna alleen maar A-merken instaan? Ik was vandaag echt op speur naar de prijsverschillen tussen basic van AH, eigen merk Jumbo en Aldi. Hazelnootpasta is bij de Jumbo echt het goedkoopst, het duurst bij de Aldi. Hagelslag net zo...bij Jumbo 20 cent goedkoper dan bij Aldi. Bloemkool bij de Aldi vandaag 89 cent en bij de Jumbo 1,59. Ik dacht als je bloemkool wilt invriezen moet je het toch eerst blancheren of heb ik dat mis? Is wel een goed idee om een grote hoeveelheid in te slaan en in te vriezen. We hebben een paar jaar een eigen moestuin gehad in de tuin hier, en dat is wel iets waar ik weer over nadenk nu. We vonden het toen zo'n ergernis om te zien hoe vogeltjes (hoe leuk ook) grote happen uit je krop sla zitten te nemen, en hoe de koolrupsen zich de spruitjes en de bloemkool lekker lieten smaken. Eerst nog geprobeerd met netten en van die gaastentjes en daar de groenten in...nou dat werd ook niks eigenlijk. Ik ben ook een beetje paranoia met grote hoeveelheden invriezen...dan denk ik ja zal je zien komt er stroomstoring of je vriezer geeft de geest  :-\. Ik stond vandaag te kijken bij de diepvriesgroenten bij de AH en dat is ook helemaal niet duur? Geen idee...ik neem altijd alleen maar spinazie diepvries? Ik zag ook in de vriezer bij de aldi een kilo kipfilets voor 5,38, das niet duur toch?