boodschappen 70 euro per week 3 personen

Started by tw50, May 17, 2015, 12:53 PM

Previous topic - Next topic

chapter

tipmaak een lijstje
Eerst je vaste lasten dan de bekeuringen en huurachterstand.
Achterlopen gaat je traject meteen frustreren dat kun je nu echt niet gebruiken.
hoe lang lopen de mobielen abbos nog? daarna naar sim only stuk goedkoper

burningspirit

Quote from: tw50 on May 19, 2015, 04:10 PM
Bij de post weer een deurwaarder die t dossier gesloten heeft 

Wij hadden dit ook bij drie schuldeisers. Bij navraag bij onze advocaat bleek, dat dit niets anders betekend, dan dat ze het 'bevriezen'. Pas na jaren (nu bij het in gaan in minnelijk traject) bleken twee van die drie het bedrag inderdaad kwijt te schelden/weg te boeken. Eentje zag echter toch gelegenheid om een rechtszaak te beginnen met als resultaat dat we nu gewoon bijna de volle mep zouden moeten betalen. Eerlijk of niet eerlijk, het is een voldongen feit helaas. En staat op de lijst van schuldeisers nu.
Wat ik je wil aanraden is, om toch de schuldeisers waarvan een zg 'dossiersluiting' als mededeling is gekomen, tóch op de schuldenlijst te vermelden. Dit om te voorkomen dat zo iemand later gaat lopen roepen. Of dat er iemand op de proppen komt, die jij niet hebt vermeld, met als gevolg einde traject. Snap je? Kortom: zorg er voor dat er geen lijken meer uit kasten kunnen rollen. Zoiets.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Boeddha

Quote from: chapter on May 20, 2015, 11:16 AM
nu heb je nog geen vtlb maar zou zeker nu niet adviseren je voorschot te verlagen als je al denkt 700 bij te moeten betalen, dat kan gezin worden als niet te goede trouw omdat ff snel voor regeling t doen omdat schuld dan in wsnp zal vallen als het tot daar komt.
in wsnp of minnelijk hb je eigen vtlb daar betaal je alles van als je dan terug krijgt is het voor jou

Dat is helaas niet zo Chapter. Het is wettelijk niet vastgelegd dat het van jou is. Een bwv kan ook zeggen dat het bedrag boven je vtlb is en daarom in de boedel gestort moet worden.
Be strong, have faith!

tw50

Dank weer voor de aanvullingen! Ik dacht ook als ze t dossier sluiten dat ze t voor gezien houden, ik zal die brieven gewoon doorspelen naar de GKB dan kunnen zij die gewoon op de schuldenlijst meenemen. Wel heel vervelend burningspirit dat ze dan uiteindelijk nog hun geld opeisen via de rechtbank  :-\. De mobiele abonementen zijn voor 2 jaar en lopen tot juni 2016. Ik denk niet dat je dat tussentijds kan opzeggen zonder problemen? Ik zal blij zijn als die stabilisatieovereenkomst er is en ik kan kijken hoe t nou zit. Gisteren nog de belasting gebeld en de voorlopige teruggave wordt verrekend met de wegenbelasting, dus dan is dat ook betaald. Blij dat de bekeuringen betaald zijn...We hadden vroeger een buurvrouw die had bekeuringen op haar naam gekregen doordat de auto van haar ex nog op haar naam stond. Ze kon ze niet betalen en werd opgehaald met een politiebusje en ging 3 maanden de gevangenis in. Toen ze weer vrij mocht kreeg ze weer een paar weken de tijd om te betalen en toen dat niet lukte kwamen ze haar weer ophalen. Gelukkig daarna wilde een vriend ze voor haar betalen en was ze er van af. Maar het was een traumatische ervaring voor haar en ik ben daar toen erg van geschrokken. Machtsvertoon van de bovenste plank als ze je zo behandelen om hun geld te krijgen. Nou kijken wat vandaag weer allemaal brengt...Allemaal een fijne dag!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

chapter

Blijft apart dat elke bwv eigen regels hanteert. Mijne zegt weer alles wat je van vtlb betaald zoals water electra en je krijgt terug is van jou. Je hebt immers vanuit je vtlb betaald. Als je moet bijbetalen geld ook uit vtlb betalen

tw50

Ja ik vind ook als je moet bij betalen en dat moet je uit je vtlb doen, dan zou t niet meer dan eerlijk zijn als je terug krijgt dat je dat dan ook zelf krijgt. Misschien kun je beter zorgen dat je betaald wat je verbruikt en dat in de gaten houdt. Ik ben zover dat ik snap dat een kwh stroom 0,23 cent kost en een m3 gas 0,65 cent. Als ik dan uitreken wat we per maand verbruiken kom ik op 134 euro, maar geen idee hoe t nou zit met extra kosten voor belastingen electriciteit (290,74 per jaar), leveringskosten electriciteit (330,24 per jaar), netwerkkosten electriciteit (183,75 per jaar), leveringskosten gas (450,02 per jaar, netwerkkosten gas (121,15 per jaar), belastingen gas (245,03 per jaar)? Moet je dit allemaal door 12 delen en bij je verruik optellen? Wat zijn t trouwens voor idiote bedragen? Hoezo ook nog belasting betalen voor stroom en gas? Weet iemand van jullie hoe je dit nou moet uitrekenen? Ik vind t nogal ingewikkeld  ???
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Meelezertje

Je berekent:

Bijv verbruik elektriciteit 3000 kwh per jaar x 23 cent ( kijk naar je exacte verbruik en de prijs van jouw energiemaatschappij en kies de bedragen inclusief de btw). Op dat bedrag komen de netwerkkosten, vastrecht en transportkosten. En dan gaat er zeg maar rond de 380 euro af, zijnde korting milieubelasting.
Dan gas bijvoorbeeld 1000 m2 x 65 cent ( dat is meestal incl de btw). Ook daar komen vastrecht, netwerkkosten en transportkosten bovenop.
Tel de beide bedragen van stroom en gas bij elkaar en dat zal je jaarverbruik zijn. Delen door 12 en je hebt je maandbedrag.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

tw50

Dank je wel meelezertje! Daar ga ik vanmiddag es voor zitten en rekenen!

Meelezertje

In welke maand krijg je altijd de jaarrekening?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

tw50

Vorig jaar 26-08-2013/28-07-2014 en op 2 september 2014 had ik m binnen.

Meelezertje

Dat is een handige tijd voor een eventuele overstap naar een voordeligere maatschappij. Het is dan  voor er een nieuw winterseizoen aanbreekt, waarin de verwarming het gasverbruik hoog maakt.

Het lijkt mij qua bedragen die jij noemde voor jouw netwerkbeheer, transportkosten en vastrecht dat die vrij hoog zijn in vergelijking met mijn afrekening van vorig jaar. En dat dat wel goedkoper moet kunnen.
Mijn prijzen waren afgerond: Elektriciteit per kwh inclusief btw 21 cent, vastrecht elekt per maand  2 euro. En de andere kosten samen 20 euro per maand. Milieukorting 380 gaat er dan af. Voor gas betaal ik 55 cent per m2 incl btw, en daar komt bij vastrecht 2 euro per maand en aan transport en netbeheer bij elkaar 14 euro per maand

tw50

Dat is inderdaad een heel stuk goedkoper meelezertje? Bij welke zit jij dan? Wij nu electrabel en we betalen 190 euro per maand? Dank je wel voor je hulp!

Meelezertje

Wij zijn bij G.reenchoice.  De genoemde tarieven waren uit de eindafrekening van vorig jaar. Nu zijn ze ook wat hoger. Het is zo dat je de prijs van de energie en het vastrecht betaalt aan de energie maatschappij. in mijn geval Greenchoice. Het bedrag voor de netbeheerkosten die zijn in mijn geval voor enexis, die in mijn regio het netwerk onderhoudt. Greenchoice brengt dat wel in rekening en is dus inbegrepen in mijn totale maanbedrag. Ik ben erg zuinig en heb het energiegebruik sinds 2011 teruggebracht  in stapjes. Nu betaal ik nog 115 per maand . Ik verwacht in september nog terug te krijgen.  Maar de bedragen die je voor netwerkbeheer betaalt zijn dus afhankelijk van de plaats waar je woont.
Er zijn heel veel vergelijkingssites waarop je straks kan bekijken wat voor jullie het gunstigst is. Je voert daar in de postcode, wat je verbruikt ( zie afrekening) en dan kun je de voordeligste uitzoeken. En zie je meteen wat je maandbedrag wordt.  Ik kan nog wel een paar euro's voordeliger uit zijn met een andere maatschappij, maar dan heb ik tot nu toe g reenchoice gemaild, dat ik wel wilde blijven als ze mij een beter aanbod konden doen. Dat hebben ze gedaan. Ben wel  twee euro per maand meer kwijt dan bij de allergoedkoopste, maar ik vind hun site zo handig waarop je op elke moment kunt zien of je goed zit met je maandbedrag. Bij mij staat er nu dat ik 19 % minder elektriciteit gebruikt heb dan vorig jaar tot deze tijd.
Voor nu zou ik heel erg op elektra verbruik letten en het douchen ( gas?) waardoor je de rekening nog zoveel mogelijk kunt beperken. de verwarming zul je wel niet meer aandoen nu , neem ik aan.
Heb je geen jaarafrekening meer liggen? Of weet je je gebruik  tot nu toe in kwh en m2?  Weet je welk contract je hebt? Dan kan je best een goede inschatting maken voor over 2 maanden. Gas zal er weinig bij komen in de zomer; stroom wel gewoon.

tw50

Dank meelezertje! Jaarafrekening vorig jaar bij electrabel:
Leveringskosten electriciteit: 330,24
netwerkkosten electriciteit:    183,75
actiekorting electriciteit:        -94,22 incl. btw 114,01
totaal electriciteit:                  710,51 incl. btw 859,72
leveringskosten gas:              450,02
netwerkkosten gas:                121,15
belastingen gas:                      245,03
actiekorting gas:                     -94,22
totaal gas:                              721,98 incl. btw 873,59
totaal in rekening gebrachte voorschotten: -1.276,00
betalen:                                  457,31
uw nieuwe voorschot 190,00

Dit was toen we nog nergens op letten en dat is nu wel anders dus  ;)

Verder de pest in nu omdat ik gisteren de bekeuringen betaald heb, en vandaag voor 1 van de 2 de verhoging op de mat ligt  :-\. Meteen gebeld en gezegd heb gisteren betaald? Maar had voor 30 april betaald moeten zijn dus niks meer aan te doen  :-[. Dus nog 195 euro overgemaakt  :(. Die andere had voor 15 mei binnen moeten zijn en die is dus ook 5 dagen te laat betaald... nu maar hopen dat ze van die ook niet nog 195 euro meer willen hebben. Pffffffffffff....

Meelezertje

O die bekeuringen. Dat lijkt me zulk hard geld. Betekent een verhoging echt 195 euro meer? Ongelooflijk.

Heb je nu een hoger verbruik of minder dan vorig jaar?  Bij gas zal dus niet veel meer bijkomen de komende paar maanden. Bij elektriciteit wel gewoon ongeveer het maandgemiddelde.
Je hebt vorig jaar wel actiekorting gekregen, misschien omdat je toen nieuwe klant werd. Die vervalt dan ws dit jaar. 

Wil je een inschatting maken trek dan voor ieder m2 die je minder verbruikt/ gaat verbruiken dit lopende jaar  65 cent af van het totaalbedrag uit de jaarafrekening en voor ieder kwh 23 cent eraf.  Of erbij als je meer verbruikt. De actiekorting, die vervalt, en tel je erbij en dan zit je op je jaarbedrag van dit jaar.  Ervan aftrekken de bedragen die je betaalt hebt dit jaar en dan zie je het restbedrag wat je nog moet betalen ( of terug krijgt) bij benadering.

Grofweg zo dus: Je hebt vorig jaar aan energie 1733 euro (1276 + 457)uitgegeven.  Als je evenveel energie gebruikt hebt, straks bij de jaarafrekening dan zul je 1733 + 2 x 114 actiekorting = 1961 moeten betalen. Voor elke kwh die je minder gebruikt trek je 23 cent af en elke m2 gas dat je minder gebruikt 65 cent . Of erbij als je meer gebruikt hebt. Dat bedrag kun je verrekenen met de voorschotten die je betaalt hebt.
Je hebt straks betaald bijvoorbeeld 12 x 190 = 2280 euro. ( of minder als je niet alle termijnen bijloopt)
Het verschil moet je bijbetalen of krijg je terug of wordt meestal verrekend met de eerstvolgende termijn. Als je evenveel gebruikt hebt dan vorig jaar en alle termijnen straks voldaan hebt; dan zou je zelfs 319 euro terugkrijgen ( 2280- 1961) Wel iets minder want de prijzen zijn gestegen, denk ik.

Hoop je zo een beetje duidelijkheid verschaft te hebben. Ik snap dat je nu wilt weten waar je aan toe zult zijn als de afrekening komt. Op deze manier kun je een globale inschatting maken.