boodschappen 70 euro per week 3 personen

Started by tw50, May 17, 2015, 12:53 PM

Previous topic - Next topic

chapter

nee die 1949 is voor jou daar hoef je verder niets vanaf te dragen
je draagt af van je inkomsten alles boven die 1949
niet alleen je vaste lasten berekenen maar ook bv de eigen risico ongeveer 70 per maand reserveren
voor apk elke maand deel reserveren. zoals ook voor gebruiksgoederen als wasmachine, koelkast etc die kapot kunnen gaan

is er bv laatste dag van maand aan inkomsten 2200 binnen gekomen gaat er 251 in de boedel en 1949 naar beheer rekening.
Daarvan gaat bv 70 euro per week naar jullie bankrekening voor boodchappen

tw50

Ja, alleen hebben wij budgetbeheer? Wij krijgen dus alleen weekgeld en de gkb gaat vanaf volgende maand de vaste lasten betalen? Dus ik denk dat die 70 euro per week moet kunnen lukken.
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

burningspirit

Even heh.....
Omdat wij bestuursrechtelijke premie betaalden aan Zorginstituut Nederland (voorheen CVZ) dit is dus de normale Zorgpremie+boete, konden ze ons nog niet in het vtlb traject zetten.....! Want: onze zorgtoeslag werd ingehouden en direct doorgestuurd en dit werd beschouwd als een beslag. Pas als de afmelding een feit is (gaat over drie schijven: Zorgverzekering, CJIB, Zorginstituut Nederland en duurt weken en weken soms). Pas als dat werkelijk aantoonbaar gebeurd is, het  beslag er af is dus, krijgen wij een vtlb.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik raad je aan hier in te duiken zelf. En baseer je berekeningen. voorlopig op de BVV, ofwel de Beslag Vrije Voet. Voorkomt teleurstellingen.
Succes TW50!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

marco

Even een klein zijstapje :)

Als je wil kun je zelfs van â,¬50 leven, zelfs met 4 personen. Je zult alleen slim moeten inkopen, een grotere hoeveelheid met koken en gedeeltelijk invriezen. Ik heb het zelf een aantal jaren gedaan en je wordt echt heel vindingrijk hierdoor. Dus je kunt â,¬80 per maand reserveren voor andere zaken.
Marco en Bianca

tuthola

Burningspirit en marco hebben hier een punt.
Je moet inderdaad op de beslagvrije voet gaan leven, dit is vaak  lager dan van vtlb. Ik ben niet zo thuis in die berekeningen maar begreep dat je bij de beslagvrije voet minder correcties hebt dan bij een vtlb, chapter en boeddha weten hier het fijne van.
Van 50 euro in de week kan je  ook "goed"van eten, zoals marco zei je moet slim inkopen.

Een buffer is mooi als je het kan missen, je prioriteit ligt nu bij het houden van je huis en het overleven van de eerste weken als de overgang naar het gkb begint. Een buffer kan je ook in kleine beetjes opbouwen als je stabiel bent en weet waar je aan toe bent.
Je gaat ervan uit dat je de kinderbijslag mag houden, dit is niet altijd het geval in een beginnend traject die onstabiel en onzeker is. Met andere woorden hou er rekening mee dat het een en ander anders uitpakt dan je zelf in je hoofd hebt.
Ik wil nog wel even benadrukken dat het sparen van het eigen risico een must is, een ongeluk zit in een klein hoekje en voor je het weet is je eigen risico die je betalen moet een molensteen om je nek.
Gebruik je het niet dit jaar kan je het bewaren voor volgend jaar.

Verder vind ik dat je het goed doet ik mis alleen hier en daar de motivatie om daadwerkelijk offers te brengen om je vaste lasten naar beneden te brengen, ik heb het idee dat dat niet lang meer duurt nu je zo positief bezig bent om de schulden te lijf te gaan.

tw50

Allemaal bedankt voor de antwoorden! Waardeloos Burningspirit dat je dan nog geen vtlb hebt  :(, onze zorgtoeslag gaat gewoon naar ons, ooit 1 maand ging t naar CVZ en daarna weer bericht dat het weer gewoon naar ons ging. Vandaag kwijtschelding aangevraagd voor gemeentebelasting en GBLT. Bijzondere bijstand aangevraagd voor de eigen bijdrage advocaat, de post naar Humanitas gebracht, ons aangemeld bij de voedselbank, een waterschade geclaimd bij de verzekering, de meterstanden weer genoteerd, en weer een hoop zitten rekenen. Bij de post weer een deurwaarder die t dossier gesloten heeft  :), en we krijgen voorlopige terruggave van de belasting. Weer gebeld met UWV en de wia is verhoogd en de toeslag is verlaagd en nu hebben we 20 euro netto meer per maand, snappen doe ik t niet en uwv ook niet geloof ik... De afgelopen drie weken heel goed opgelet met energieverbruik, spaarlampen gekocht en de kachel en de verlichting minimaal gebruikt. Uitgerekend hoe de jaarafrekening eruit gaat zien (niet makkelijk pfff) en volgens onze berekeningen moeten we iets van 750 euro bijbetalen. Ik denk dat dan verlaging van het maandbedrag geen goed idee is ivm hiermee? Misschien kunnen we door vanaf zo zuinig te blijven doen de schade nog wat beperken. Als ik alle rekeningen optel en wat er gaat binnenkomen kan ik net niet alles betalen, en ik moet ook nog leefgeld bewaren tot ik weet hoe of wat. Als ik alle geld wat binnenkomt aan rekeningen betaal kom ik nog 100 euro tekort  :(. Van het vakantiegeld gaat 52% naar de belasting dus daar blijft nog geen 350 euro aan over. Al met al dus ruim 300 euro als waar ik van uit gegaan ben. Bellen met de vaste telefoon doen we ook al 3 weken niet meer, dus dan moet de rekening van kpn niet hoger worden dan 59 euro. Ik weet niet goed waar ik verder op kan bezuinigen wat vaste lasten betreft Tuthola? Misschien zie ik wel iets over t hoofd? Leven van 50 euro klinkt echt als een uitdaging, vindt dat echt wel knap dat je dat lukt! Zeker iets om over na te denken!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Boeddha

Je voorschot naar beneden brengen is geen goed idee als je nu al moet bijbetalen. Ik krijg elk jaar geld terug en weiger om mijn voorschot naar beneden te brengen. Is elke keer weer een extraatje die ik weer krijg.
â,¬70,00 van leven is zeker haalbaar!
Bekijk alle folders en maak daar je boodschappenlijst van. Doe 1x in de week boodschappen, dan kom je niet in de verleiding om extra's te kopen. Kook grotere porties en vries wat je over hebt in, als je een x geld wilt besparen eet je de vriezer leeg.
Gebruik je droger minimaal of helemaal niet. Ik heb een droger maar deze staat al 4 jaar werkeloos op zolder te verstoffen. Ik hang alles op en met mooie dagen hang ik de was lekker buiten!
Dat scheelt zo veel geld! Let op douchen, max 5 minuten.
Bij kouder weer trek een vest of trui aan en pak een dekentje.
Steek meer kaarsen aan. (Ook goed voor de romantiek ;-) )
Be strong, have faith!

Marjan12

70 euro is heel gemakkelijk haalbaar, je moet je niet gek laten maken door allerlei aanbiedingen. Jam is ook goed, kaas is bijna onbetaalbaar en met gehakt kan je veel lekkere dingen maken. En als je een keer lekker wilt eten, dan kun je bij aldi 4 biefstukken kopen voor 5 euro. Dit is diepvries, maar smaakt heerlijk!

Meelezertje

Wat besparingen op de vaste lasten betreft, weet ik niet of dat er voor gaat zorgen dat je meer leefgeld gaat overhouden. Ik bedoel of je dan weer meer in het 'boedelpotje' moet storten. Daar heb ik geen verstand van. Maar om de vaste lasten naar beneden te krijgen kun je best veel doen.

Bijvoorbeeld gasrekening en de elektriciteit rekening. Die hebben wij met 30 % kunnen terugbrengen door de vinger aan de pols te houden. Elke zondagavond de standen noteren. Duurt wel een tijdje voor je resultaat ziet. Maar ook op internet/ tv/ vastbellen zijn we teruggegaan. Wij betalen nu 34,50 per maand bij T.elfort voor een 3 in 1 pakket. Zelf bellen doen we met de mobiele telefoon voor 4,50 euro p/m. Met S.impel. Opgebeld worden kan dan wel op de vaste telefoon.
Ook op allerlei verzekeringen is goed te bezuinigen. Kost wel veel tijd om echt goed te vergelijken ook wat betreft de voorwaarden, vooral letten op eigen risico wat je soms moet betalen. Maar wij konden de doorlopende reis en annuleringsverzekering eruit doen; als je heel weinig op vakantie zult gaan... En oververzekering is ook niet nodig bij de inboedelverzekering. Je krijgt toch niet meer vergoed dan wat het werkelijk waard is als er schade is.
Gewoon overal een beetje schrapen. Vele kleintjes maken een grote.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

tw50

Allemaal weer bedankt voor het lezen en de reacties! Wat betreft internet heb ik ook alles vergeleken op internet, we betalen nu 59 euro bij kpn voor alles in 1, en we gebruiken de vaste telefoon niet meer. Zo blijft t 59 euro per maand en komt er niks bij. Als ik vergelijk zijn er 2 (ik geloof tele-2 en telfort die bieden hetzelfde met de eerste 3 maanden korting zodat je 34 of 39 betaald en daarna gaat t ook naar 59 euro. Zonder vaste telefoon maakt geen verschil in prijs, en ook met het langzaamste internet kan ik geen prijsverschil ontdekken want de moeite van overstappen loont? De autoverzekering hebben we bij Nedasco en die kost 24 euro per maand, ook hier kan ik tot nu geen goedkopere vinden. De inboedel en WA hebben we bij Klaverblad voor 14 euro per maand. De uitvaartverzekering is 30 euro in ons geval maar dat komt omdat we die kort geleden hebben afgesloten en we boven de 50 zijn allebei en dan betaal je gewoon meer. Gas en licht zijn we ook sinds kort heel erg aan het opletten en ik denk ook dat het niet slim is het maandbedrag te verlagen tot de afrekening er is. Ik weet ook niet of je zelf profijt hebt van teruggave van gas en licht of dat dat in de boedel verdwijnt? We hebben allebei een mobiel abbonnement bij telfort met 100 belminuten en internet (weet ff niet hoeveel MB) voor 21 euro. Daar bellen we dus mee. Voor wat betreft het eigen risico hebben we in ieder geval geen tandartskosten allebei, en als we 1 keer per jaar bij de huisarts komen is het veel. Ik dacht altijd dat eerst het eigen risico werd gebruikt en als dat op is dat je dan zelf moet betalen? Het klinkt alsof dit andersom is? Heb me er ook nog nooit in verdiept eerlijk gezegd  :-[ . Dat valt mij echt op nu hoe veel dingen ik leer de afgelopen weken... en dat veel dingen die ik teveel moeite of te vervelend vond nu allemaal wel doe en dat het eigenlijk zo moeilijk niet is. Vandaag weer verder met bellen en ordenen, met iedere dag een aantal dingen regelen moeten we er toch wel komen. Op en aanmerkingen zijn van harte welkom! En nogmaals bedankt allemaal!

Meelezertje

Wij betalen bij Telfort 34,50euro per maand. Maar om het nu op dit moment af te sluiten is inderdaad wat duurder. Ik zag alles in één pakket (dus internet tot 30 mb en 65 zenders van tv met velen zenders op HD kwaliteit en bellen) is nu  op dit moment 38 euro per maand. Bedrag gaat niet omhoog na een paar maanden.  Als je dan zelf belt met je mobiele telefoon , dan komt er ook niks meer bij. Maar dan heb je wel je vaste nummer, waarop je gebeld kunt worden. Zonder die vaste aansluiting voor bellen is het nu 34,50 per maand.  Telfort maakt ook gebruik van kpn netwerk. Dus kwaliteit is hetzelfde. Mogelijk heb je behoefte aan meer pakketten; dat kan ik niet beoordelen. Maar het is wel een verschil van 21 euro per maand. Oftewel 252 euro per jaar. Dat is weer een weekje bungalowhuur buiten het hoogseizoen.
Mijn ervaring met oversluiten is dat je best de eenmalige administratie kosten (30 euro) kunt weg onderhandelen. Gewoon even bellen en per mail laten bevestigen.

Is zomaar bedoeld om aan het denken te zetten. Ieder maakt daarin eigen keuzes en legt andere prioriteiten.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

chapter

nu heb je nog geen vtlb maar zou zeker nu niet adviseren je voorschot te verlagen als je al denkt 700 bij te moeten betalen, dat kan gezin worden als niet te goede trouw omdat ff snel voor regeling t doen omdat schuld dan in wsnp zal vallen als het tot daar komt.
in wsnp of minnelijk hb je eigen vtlb daar betaal je alles van als je dan terug krijgt is het voor jou

tuthola

Ziggo is erg duur misschien kan je kijken of online in jou gebied zit daar is de goedkoopste abbo 29,95 voor 1 jaar daarna 1 jaar 44 euro.
Jullie mobiel kan er ook eigenlijk uit veel aanbieders hebben scherpe prijzen voor belminuten bijvoorbeeld simpel die nu dubbele uren heeft voor 1 schappelijke prijs.  Internet op je telefoon is pure luxe als je in schulden land woont...
Dan de auto die de grootste besparing kan worden, is al snel 50 euro per maand exclusief benzine. Ik kan jullie verbruik in benzine niet inschatten maar over 1 jaar is het dus 600 euro besparen tel daarbij de APK op.
Van dat geld kan je ruim 2 maanden eten.

tw50

Dank voor de tips! Ik ga eens kijken voor dat internet Meelezertje want dat scheelt dan inderdaad 21 euro. Even afwachten tot de stabilisatieovereenkomst er is, dan kan ik inschatten of er inderdaad nog meer weg zal moeten. Vandaag de kwijtschelding gemeentelijke belasting weggestuurd, 6,50 voor 65 kopieen bij de bieb en 3,45 postzegels  :-\, maar die is ook maar weg. De BKR codering opvragen kostte de halve middag en al met al nog niet gelukt. Bij onze eigen bank hebben ze geen betaalfunctie dus u moet naar een stad verderop naar een groter kantoor, bij een bank waar we geen klant zijn werd t hem ook niet, nu moeten we naar een stad verderop waar de bank open is op dinsdag en vrijdag van 10-13.00. Online bestellen kan ook, maar dan is t 4,95 + 8,10 per registratie, nou das me te gek  ::). Dus zien dat ik vrijdagmorgen op tijd bij die bank ben. Vandaag huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebondenbudget op de rekening, en geld van de ziektewet  :). Alle bekeuringen betaald, kpn betaald, CAK betaald, en nog wat over om van te leven  :). Na het weekend komt wia en vakantiegeld dus dan de rest van de rekeningen eruit. Vrijdag weer de weekboodschappen doen, hopelijk minder druk bij de Lidl dan op zaterdag.