boodschappen 70 euro per week 3 personen

Started by tw50, May 17, 2015, 12:53 PM

Previous topic - Next topic

tw50

Ik ga ook mijn boodschappenbudget hier bijhouden, dan heb ik zelf overzicht en wie weet krijg ik op- of aanmerkingen die helpen  :). Ik ga uit van 70 euro per week want ik weet nog niet hoeveel weekgeld we nou gaan krijgen. Wat ik hier begrijp is dat 50 euro voor de eerste persoon en een tientje voor ieder volgend persoon ongeveer de norm is, dus daar ga ik maar van uit.

Deze week op zaterdag boodschappen gedaan bij de Lidl en de Jumbo maar das niet zo bevallen vanwege idiote drukte vooral bij de Lidl. Dus volgende week op een andere dag en tijdstip.
Het idee is 4 dagen aardappels, groente, vlees/ 1 dag pannekoeken/ 1 dag patat/ 1 dag macaroni

Bij de Lidl gehaald:
5 kilo aardappels     1,49
verse snijbonen       0,99
witlof                       1,49
champignons           0,75
pot doperwten         0,65
diepvries spinazie     0,55
1 varkenshaasje        3,46 (deze is niet echt nodig)
2 schnitzels              2,72
6 filetlapjes               3,29 (dit is 2 dagen vlees)
2 kipfilets                  3,00
8 speklapjes              3,50 (dit is 2 dagen vlees)
3 kilo patat                1,79 (hoeft dus volgende week niet)
pak macaroni             0,69
4 bl. tomatenpuree    1,29 (komende drie weken genoeg dus)
hamblokjes                1,99
pannekoekmix            0,75
ontbijtspek                 0,79 (spekpannekoeken)
bakboter                     0,75 (zo groot als 2 gewone pakjes)
koffie                           2,39
shampoo                     1,69 (volgende keer bij de action is goedkoper)
chocopasta                  1,45
12 bolletjes                  1,39

totaal                         40,90

Voor 7 dagen vlees in huis, deze week 4 x vlees eten, dus volgende week maar 1 x vlees nodig.

Gehaald bij de Jumbo:

7 flessen joghurtdrink  3,64 (52 cent per fles en goedkoper dan Lidl)
eierkoeken                    0,80

totaal                            4,44

"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Meelezertje

Mooi lijstje. Het helpt echt om het uit te schrijven
Wij doen het al een paar jaar met 3 volwassenen ook van 70 euro per week huishoudgeld. Vanwege groot inkomensterugval, gelukkig geen schulden. Globaal doe ik dan 50 euro boodschappen. Gezond. Maar wel een weekmenu maken  aan de hand van de folder. Goedkoopste merken.Geen dure groenten en vlees. Verder10 euro opzijleggen voor kapper, kapotte fietsband etc. En 10 euro voor aanbiedingen voor de voorraad, plantje, kadootje etc  Uit noodzaak hiermee begonnen en nu we eraan gewend zijn, hebben we zelfs geen gevoel meer van "schraalhans is keukenmeester".  k Moet wel zeggen dat er voor kleding een apart budget was/is. Maar in ons eerste magere jaar, als je nog best goed in de kleren en schoenen zit, hebben we het gered met 20 euro kleedgeld per maand voor 3 personen, omdat je gewoon haast niks bijkoopt. Nu weet ik beter hoe ik op koopjes kan jagen en tweedehands aan mijn spullen kan komen en hebben we toch maar 30 euro nodig per maand gemiddeld voor 3 personen. Ik maak met gemak van een weliswaar bijna nieuwe jeans van 2 euro uit de kringloop, maar wel met wijde pijpen, een strak skinny modelletje..

Leuk subject om te volgen
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

tw50

Dat doe je dan wel heel goed die twee keer een tientje wegleggen! Voor onszelf hebben we niet veel kleedgeld nodig, maar onze zoon van 11 verslijt echt een paar goeie schoenen per 6 weken  :(. Laatst had ik 4 leuke, bijna nieuwe spijkerbroeken voor hem bij de kringloop voor 4 euro per stuk. Ook broeken doet ie niet lang mee, om de haverklap scheuren en gaten...ook deze broeken knip ik dan af op knielengte en staat nog leuk ook! Het weer moet wel een beetje meewerken dan. In Zwolle zit een hele grote tweedehands kledingwinkel waar alles 2,50 per stuk kost. Misschien zijn er in andere provincies ook wel dit soort winkels? Action is ook vaak goedkoop met kinderkleding. Het doet mij wel goed te lezen dat je van 50-60 euro kunt eten met een gezin. Het is toch een hele omschakeling van "koop maar raak" naar uitpuzzelen hoe je alles hebt voor weinig geld. Wij hebben tijdenlang boodschappen gedaan voor 25-30 euro per dag  :-[. Achteraf denk ik hoe dom! Had ik dit eerder willen zien en leren hadden we never nooit zo in de schulden hoeven zitten. Maar mijn moeder zei altijd: ja achteraf kijk je een koe in z'n kont... en dat is ook zo natuurlijk! Voor nu heb ik er geen naar gevoel over om zo zuinig te doen en vind het nog wel leuk ook. Of dat over een aantal weken/maanden nog zo is is maar de vraag denk ik. Toch ben ik optimistisch genoeg om er altijd wat van te maken, dus daar vertrouw ik maar op. Ik ga deze week nog de prijzen vergelijken van de Lidl en de Ah basics producten. Voordeel van AH is de koopzegels waarmee ik dan zou kunnen sparen voor als het eens echt krap is of voor bijvoorbeeld feestdagen. Maar dan moet het wel echt goedkoper zijn dan bij de Lidl.
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Meelezertje

In de eerste instantie zijn hier ook wel wat tranen gevloeid hoor. Terug boeren is super moeilijk. Alles opschrijven heeft mij zo geholpen om in de eerste tijd overzicht te krijgen. En soms moet ik dat opnieuw weer een tijdje doen. Maar gelukkig is het een redelijk ingesleten gewoonte geworden. Ik heb geen idee wat wij eerst besteedden.  Vrijdag een kar vol van rond de 100 euro en dan tussendoor nog genoeg keertjes.
Dat ene tientje wordt wel echt elke week besteed hoor. Namelijk voor hele goede aanbiedingen voor de voorraadkast en geen dingen die lekker zijn en de eerste week al op gaan.   Maar wel echte basisproducten. Bijv pas was er rundergehakt voor 3 euro per kilo in de aanbieding. Dan koop ik 3 kilo en vries ik in.  Van de helft heb ik 15 gehaktballen gebraden en in 5 zakjes van 3 ballen gedaan en de rest in 4 porties voor een keer macaronisaus/ als nassi vlees/ lasagna etc. Heb je 9 x vlees bij de maaltijd voor maar 9 euro.

Sterkte en ik ga je volgen. 
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

chapter

70 euro is goed te doen maar als je daar ook auto kippenvoer en hondenvoer van moet halen is het zo weg. Met je weekgeld ook rekening houden met dierenartskosten etc
fijnste is ook je inkomen en vaste lasten te berekenen hou je dan bv 200 over is er maar 50 weekgeld wat er niet is kun je niet uitgeven.
In aanloop minnelijk is het misschien ook ruimer en indien mogelijk zal er verwacht worden dat jullie beide een baan zoeken voor 36 uur behalve als je door medische problemen dat niet kan wordt er wel vanaf geweken soms met een keuring. je partner heeft wia maar werk je bv zelf ook nog.
een inkomsten uitgavelijst is echt wel heel handig hebben vaker op forum gestaan waarop meegekeken werd wat minder zou kunnen of anders. Heb daar best handige tips uitgehaald

tw50

Dank Chapter! Ja ik had dus bedacht hondenvoer en kippenvoer van de kinderbijslag, dan blijft er nog 170 euro over voor kleding en schoenen voor onze zoon, en hebben we met weekgeld daar geen probleem mee.
Wat betreft het overzicht vaste lasten en inkomen:

Inkomsten:
179,00 per week ziektewet
609,00 wia per maand
288,00 huurtoeslag
149,00 zorgtoeslag
86,00   kindgebondenbudget

totaal 2.055,00

Uitgaven:
580,34  huur
190,00  energie
59,00    internet, tv en telefoon
24,00    autoverzekering
304,00  zorgverzekering CVZ
17,50    water
23,00    wegenbelasting
14,73    inboedel- en wa verzekering
30,00    uitvaartverzekering
10,00    CAK eigen bijdrage zorgboerderij

Totaal 1.343,84

blijft er 711,16 over...

Hoe zou dan de berekening er verder uit zien van de GKB? hoeveel voor schuldeisers en hoeveel voor leefgeld? Heb jij een idee misschien?
Bedankt alweer alvast!

tw50

Voor wat betreft werk solliciteren we ons samen een slag in de rondte... mijn man had werk via het uitzendburo als logistiek medewerker bij DHL. Dit was vrij zwaar werk met pakketten in vrachtwagens laden, en binnen 3 weken had hij een giga tenniselleboog  :(. Hiermee zit hij nog steeds in de ziektewet. Voor wat mezelf betreft heb ik wel veel werkervaring maar geen enkel diploma. Ik heb het afgelopen jaar makkelijk 600 sollicitaties gedaan en krijg meerendeel geen antwoord, of dezelfde dag nog dat ik niet in het profiel pas  :(. Ik blijf wel solliciteren maar het is wel om moedeloos van te worden...

Boeddha

Mooi lijstje tw al, maar ik mis nog: waterschapbelasting, gemeentelijke belasting en je eigen risico Zorgverzekering.
Probeer dat laatste elke maand 30 euro pp dus in jullie geval 60 euro per maand voor te sparen  Eigen risico is â,¬375 per jaar. Gebruik je dat niet heb je elk jaar al een mooi spaarbedrag.
En...bufferen is zo belangrijk! Daar kan je extra uitgaven mee opvangen!
Be strong, have faith!

Boeddha

Be strong, have faith!

tw50

Waterschap en gemeentelijke belasting krijgen we kwijtschelding voor toch? En eigen risico dat is toch dat als je medicijnen krijgt of iets dat dat van je eigen risico af gaat? Daar hoef je dan toch niet voor te sparen, of snap ik t niet? En wij krijgen verplicht budgetbeheer, dan is t vtlb toch niet van toepassing op ons, of wel? Ik snap ook die 120 dagen niet van de gkb? Ik snap dat ze in die 120 dagen de schuldeisers een voorstel gaan doen voor het minnelijk traject en als er een niet accoord gaat dan melden ze je aan voor wsnp? Gaan ze accoord dan is de dag dat je de schuldenregeling tekent de eerste dag van de 36 maanden, en gaan ze niet accoord dan is de uitspraak wsnp de eerste dag van de 36 maanden? Sorry voor de vele vragen Boedha! En bedankt voor je antwoord!  :)

chapter

ik denk niet dat je met jullie inkomen in aanmerking komt voor kwijtschelding al is dat erg verschillend per gemeente.
de een krijgt het wel met meer als 120% van bijstandsnorm de ander niet
Ook mis ik jullie 2 abonnementen en misschien ook andere abonnementen als krant tijdschrift etc

ook in minnelijk gaan ze vaak uit van vtlb dus deze met slag om arm keer berekenen kan geen kwaad dan weet je wat je zou krijgen aan vrij te laten bedrag en weet je dus at je overhoud na vaste lasten etc.
als bv je vtlb is berekend gaat alles erboven als ware in pot en van vtlb moet je dus alles doen. vaste lasten auto dierenkosten etc.
Wat auto betreft krijg je in ene geval hier een correctie op maar die wordt over algemeen alleen gegeven met werk. In minnelijk wordt daar nog wel eens makkelijker mee omgegaan als in wsnp.

op zich als 1 niet akkoord gaat kun je nog via dwangakkoord het voor elkaar krijgen maar vaak is er wel periode nodig om schudeisers aan te schrijven etc
deze reageren dan weer terug op voorstel etc
Schuldeisers krijgen een brief met een globaal aanbod wat in 3 jaar uitgekeerd zou kunnen worden vaak een percentage.
hierop kunnen ze reageren akkoord of niet akkoord.

vanaf tekenen schuldregeling of wsnp gaat 3 jaar in idd.

tw50

Dank Chapter! Ja inderdaad moet er nog 2 x 21 euro mobiel abbonement bij. Ik ga t vtlb uitrekenen! Dank, dank, dank!

tw50

Oke vtlb berekend: 1496,18
vakantiegeld              365,40
ex. vakantiegeld      1329,00

Van welk bedrag moet ik uitgaan dan?

Boeddha

â,¬1496 is dan hetgeen wat jullie vermoedelijk gaan ontvangen maandelijks daar moeten jullie alles van betalen en leven!

Eigen risico is ook als je bv naar het ziekenhuis gaat. Of gebruik maakt van fysio.
Be strong, have faith!

Boeddha

Ik krijg ook geen kwijtschelding voor de belastingen en moet ze zelf betalen uit mijn vtlb. ( ik beheer mijn eigen geld en zit sinds oktober 2013 in de WSNP)
Be strong, have faith!